Uit elkaar, wat nu?
dinsdag 4 september 2012 om 11:01
Vorige week hebben mijn vriend en ik besloten uit elkaar te gaan. Een hele heftige beslissing, maar ik sta er 100% achter. Nu moet er een hoop geregeld worden: we hebben een dochtertje en een (duur) koophuis. Allerlei opties spoken door m'n hoofd en ik kan dus wel wat hulp en tips gebruiken! Uiteindelijk willen we graag een mediator in de arm nemen om alles te regelen en vast te leggen, maar zo iemand kost ¤ 180 per uur, dus alles wat we van tevoren hebben uitgezocht is mooi meegenomen! We gaan daarnaast uiteraard ook een afspraak maken met de bank.
Als we ons huis nu verkopen denk ik dat we zomaar met een restschuld van ¤ 40.000 komen te zitten. Een verschrikkelijk hoog bedrag, ik krijg er buikpijn van! Een optie zou zijn dat mijn vriend hier blijft wonen, hij heeft dan wel heel hoge woonlasten en weet nu al dat hij hier eigenlijk niet zou willen wonen, hij heeft zich hier nooit thuis gevoeld. Aangezien de verwachting is dat de prijzen alleen nog maar zullen dalen en we dan misschien over twee of drie jaar ons huis zullen verkopen vind ik dat toch geen hele fijne optie. Daarnaast blijf ik dan nog een tijd financieel verbonden met hem en dat wil ik eigenlijk niet (los van de verbondenheid aan onze dochter, dat is iets anders). Dus okay, schuld incasseren. Ik heb echter ¤ 31.500 van mijn eigen geld in het huis gestoken, dat hebben we ook laten vastleggen bij de notaris. Hoe werkt dat dan bij een restschuld? Daarnaast verdient mijn vriend ook een stuk meer dan ik, ongeveer ¤ 600 netto, en heeft hij de afgelopen jaren geen cent in meubels, de auto, etc. gestoken. Ik weet het, dom, dom, dom, maar goed, dat is achteraf gepraat. Zijn er misschien mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en goede tips hebben? En weten hoe het zit met een restschuld als één van de partners eigen geld heeft ingebracht?
Bedankt alvast voor het meedenken!
Als we ons huis nu verkopen denk ik dat we zomaar met een restschuld van ¤ 40.000 komen te zitten. Een verschrikkelijk hoog bedrag, ik krijg er buikpijn van! Een optie zou zijn dat mijn vriend hier blijft wonen, hij heeft dan wel heel hoge woonlasten en weet nu al dat hij hier eigenlijk niet zou willen wonen, hij heeft zich hier nooit thuis gevoeld. Aangezien de verwachting is dat de prijzen alleen nog maar zullen dalen en we dan misschien over twee of drie jaar ons huis zullen verkopen vind ik dat toch geen hele fijne optie. Daarnaast blijf ik dan nog een tijd financieel verbonden met hem en dat wil ik eigenlijk niet (los van de verbondenheid aan onze dochter, dat is iets anders). Dus okay, schuld incasseren. Ik heb echter ¤ 31.500 van mijn eigen geld in het huis gestoken, dat hebben we ook laten vastleggen bij de notaris. Hoe werkt dat dan bij een restschuld? Daarnaast verdient mijn vriend ook een stuk meer dan ik, ongeveer ¤ 600 netto, en heeft hij de afgelopen jaren geen cent in meubels, de auto, etc. gestoken. Ik weet het, dom, dom, dom, maar goed, dat is achteraf gepraat. Zijn er misschien mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en goede tips hebben? En weten hoe het zit met een restschuld als één van de partners eigen geld heeft ingebracht?
Bedankt alvast voor het meedenken!
dinsdag 4 september 2012 om 11:19
Nee, helaas geen NHG. Waarom ik er zelf niet zou blijven wonen: ik kan via mijn werk een andere (goedkope) woning krijgen. Mijn vriend alleen een dure huurwoning. Als ik hier zou blijven wonen zou hij mij dus én heel veel geld per maand moeten betalen én een duur huurhuis. Daarnaast is het een groot huis waarvan ik bang ben dat ik me er nooit echt gelukkig zou worden en waarvan ik altijd stress heb ivm verder dalende woningprijzen. Ik heb al gedacht aan een inwonende student ofzo, maar eigenlijk wil ik het gewoon afsluiten allemaal. Maar ja, zo'n restschuld sucks natuurlijk...
dinsdag 4 september 2012 om 11:23
viev: geen ervaring hier, maar ik zou beginnen met een lijstje maken met alle vragen die je hebt / dingen waar je afspraken over wilt maken / dingen die geregeld moeten worden.
Als jouw inbreng in de wonining bij de notaris is vastgelegd, is volgens mij een groter deel van de restschuld voor je vriend. (zonder jouw inbreng zou de restschuld nog groter zijn) Je zou dat ook bij de notaris na kunnen vragen.
Denk je dat het huis snel verkocht kan worden? als dat niet lukt, zul je ook afspraken moeten maken over de tussenliggende periode: wij blijft er in de woning, wie betaalt wat aan hypotheek, gemeentelijke lasten, hoe regel je het met de hypotheekrenteaftrek e.d.
Dat jij meer geld hebt gestoken in de meubels, auto etc. kun je meenemen in de verdeling van de spullen.
Als jouw inbreng in de wonining bij de notaris is vastgelegd, is volgens mij een groter deel van de restschuld voor je vriend. (zonder jouw inbreng zou de restschuld nog groter zijn) Je zou dat ook bij de notaris na kunnen vragen.
Denk je dat het huis snel verkocht kan worden? als dat niet lukt, zul je ook afspraken moeten maken over de tussenliggende periode: wij blijft er in de woning, wie betaalt wat aan hypotheek, gemeentelijke lasten, hoe regel je het met de hypotheekrenteaftrek e.d.
Dat jij meer geld hebt gestoken in de meubels, auto etc. kun je meenemen in de verdeling van de spullen.
dinsdag 4 september 2012 om 11:28
Hee mugsk, ik wilde ook even bij jullie komen posten: de kogel is dus door de kerk. Ik voel me verdrietig maar ook heel opgelucht. Ik laat jullie nog wel even weten hoe het allemaal gaat. Weet jij hoe zo'n verdeelsleutel dan is? Bijvoorbeeld ¤40.000 schuld (= ieder ¤ 20.000 of werkt dat anders als één van de twee een hoger inkomen heeft?) en ik inbreng van
¤ 31,500, hoe wordt die dan meegenomen in de schuld? Dat kan ik echt nergens vinden.
¤ 31,500, hoe wordt die dan meegenomen in de schuld? Dat kan ik echt nergens vinden.
dinsdag 4 september 2012 om 11:33
Ik weet niet hoe het zit.
Stel de restschuld is 40000. Jij hebt zo'n 30000 eigen geld erin. Dat wil je terug....dus restschuld 70000. Of wat denk je zelf? Dat jij dat geld terug krijgt en jullie nog maar 10000 samen hoeven te betalen?? Ik ben bang dat je geld weg is door de dalende prijzen.
En als jullie inkomens vrij dicht bij elkaar liggen (verschil 600 euro en een hypotheek van boven de 235.000 moet het al een jaarinkomen zijn van zo'n 70000 euro....) weet ik niet of je wel recht hebt op zoveel alminentatie.
Stel de restschuld is 40000. Jij hebt zo'n 30000 eigen geld erin. Dat wil je terug....dus restschuld 70000. Of wat denk je zelf? Dat jij dat geld terug krijgt en jullie nog maar 10000 samen hoeven te betalen?? Ik ben bang dat je geld weg is door de dalende prijzen.
En als jullie inkomens vrij dicht bij elkaar liggen (verschil 600 euro en een hypotheek van boven de 235.000 moet het al een jaarinkomen zijn van zo'n 70000 euro....) weet ik niet of je wel recht hebt op zoveel alminentatie.
dinsdag 4 september 2012 om 11:35
quote:vivanoordje schreef op 04 september 2012 @ 11:28:
Weet jij hoe zo'n verdeelsleutel dan is? Bijvoorbeeld ¤40.000 schuld (= ieder ¤ 20.000 of werkt dat anders als één van de twee een hoger inkomen heeft?) en ik inbreng van
¤ 31,500, hoe wordt die dan meegenomen in de schuld? Dat kan ik echt nergens vinden.Dat ligt er maar aan wat jullie daar over hebben afgesproken in het samenlevingscontract. Is er niets vastgelegd dan zullen jullie daar nu zelf onderling moeten uitkomen. Hopelijk zijn jullie in dat geval nog redelijk on speaking terms.
Weet jij hoe zo'n verdeelsleutel dan is? Bijvoorbeeld ¤40.000 schuld (= ieder ¤ 20.000 of werkt dat anders als één van de twee een hoger inkomen heeft?) en ik inbreng van
¤ 31,500, hoe wordt die dan meegenomen in de schuld? Dat kan ik echt nergens vinden.Dat ligt er maar aan wat jullie daar over hebben afgesproken in het samenlevingscontract. Is er niets vastgelegd dan zullen jullie daar nu zelf onderling moeten uitkomen. Hopelijk zijn jullie in dat geval nog redelijk on speaking terms.
dinsdag 4 september 2012 om 11:51
Ja, we zijn on speaking terms, god zij dank. En dit soort grote beslissingen gaan we dus zeker niet alleen nemen, want hoe goed je ook met elkaar kunt praten, als het over dit soort grote bedragen gaat komen er toch heel veel emoties bij kijken. Het maakt mij op zich niet uit dat mijn geld weg is, ik bedoel: balen, maar ja, dat is dan maar zo. Maar is het dan niet zo dat mijn ex, gek..., meer restschuld heeft dan ik? In de samenlevingsovereenkomst staat dat ons huis is gefinancieerd met een hypothecaire lening waarvan we beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn én een bedrag van ¤ 31.500 uit privé vermogen van de vrouw. Tja, zou dat dan betekenen dat dat nog bovenop onze hypotheek komt en dat ik dat dan hoe dan ook kwijt ben en we de rest eerlijk moeten verdelen? Dat komt zo oneerlijk op mij over... Stom dat ik dat niet beter weet, maar ik ben er toen we de hypotheek afsloten zó niet van uitgegaan dat we uit elkaar zouden gaan.. En dat de huizenprijzen zo zouden dalen. Naief, I know, mijn les heb ik nu wel geleerd...
dinsdag 4 september 2012 om 11:53
Helene:Ja, ik wil het ook liever afsluiten. Ik krijg buikpijn van het idee dat ik steeds met angst en beven het nieuws over de huizenprijzen moet volgen en in mijn eentje een enorme hypotheek heb, als dat al zou kunnen. Mijn ouders hebben trouwens al aangeboden om voor mijn deel van de schuld hun hypotheek te verhogen, zodat ik het aan hen kan afbetalen tegen een veel lagere rente. Dat scheelt al een boel! We zijn inderdaad niet getrouwd, gelukkig!
dinsdag 4 september 2012 om 12:02
Volgens mij komt het geld dat jij ingebracht hebt en vast hebt laten leggen normaalgesproken aan jou toe (ik zou wel even naar de bankvoorwaarden kijken en bij notaris navragen voor de zekerheid hoe het precies vastgelegd is). Wij hadden dit nl wel zo, maar in een tijd met overwaarde, dat is natuurlijk makkelijker dan bij schuld..je krijgt dan eerst je "eigen" geld terug en de rest van de winst wordt gedeeld.
Voorbeeld: Je hebt een hypotheek van 200.000.
Het huis wordt verkocht voor 160.000.
Van deze 160.000 krijg jij eerst 31.500.
De resterende 128.500 wordt tussen jou en je vriend gedeeld = 64.250 de man.
De schuld op het huis wordt (als de hypotheek op twee namen staat) doormidden gedeeld, dus 100.000 per persoon.
Jij hebt dan 64.250 + 31.500 = 95.750 om in te brengen, dus bijna geen restschuld. Je moet alleen even goed (laten) nakijken hoe de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de bank dan geregeld is/kan worden, zodat jij niet ook nog voor de andere helft van de schuld aansprakelijk gesteld wordt.
Voorbeeld: Je hebt een hypotheek van 200.000.
Het huis wordt verkocht voor 160.000.
Van deze 160.000 krijg jij eerst 31.500.
De resterende 128.500 wordt tussen jou en je vriend gedeeld = 64.250 de man.
De schuld op het huis wordt (als de hypotheek op twee namen staat) doormidden gedeeld, dus 100.000 per persoon.
Jij hebt dan 64.250 + 31.500 = 95.750 om in te brengen, dus bijna geen restschuld. Je moet alleen even goed (laten) nakijken hoe de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de bank dan geregeld is/kan worden, zodat jij niet ook nog voor de andere helft van de schuld aansprakelijk gesteld wordt.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
dinsdag 4 september 2012 om 12:29
Schorpioentje, bedankt voor je bijdrage! Hier heb ik heel veel aan! Ik ben zelf ook even aan het rekenen geslagen en kom inderdaad uit op een bedrag van ongeveer ¤ 5000 op deze manier. Maar wat mijn vriend dan moet betalen, daar moet ik maar even niet aan denken.. Dat is wel heel zuur. Maar goed, het is zoals het is, en ik ga niet uit liefde en aardig doen meer betalen, dat heb ik al veel te lang gedaan. Geen alimentatie is hoe dan ook geen probleem want ik verdien prima. Ik vind het al erg genoeg als vriend zoveel schulden heeft natuurlijk. Maar voor mij zou dit een gunstig scenario zijn, dat wel. Maar dat durf ik bijna niet te geloven...
We hebben trouwens een eensgezinswoning in een goede buurt in een opkomende wijk in Amsterdam en gelukkig niet ergens in Oost-Groningen ofzo. Maar dan nog ga ik ervan uit dat we verlies gaan leiden. Vrijdag komt iig de makelaar om een inschatting te maken.. oooh, wat een rare, spannende tijd dit.. pfff...! Bedankt voor het meedenken allemaal!
We hebben trouwens een eensgezinswoning in een goede buurt in een opkomende wijk in Amsterdam en gelukkig niet ergens in Oost-Groningen ofzo. Maar dan nog ga ik ervan uit dat we verlies gaan leiden. Vrijdag komt iig de makelaar om een inschatting te maken.. oooh, wat een rare, spannende tijd dit.. pfff...! Bedankt voor het meedenken allemaal!
dinsdag 4 september 2012 om 12:37
Sterkte! Hele vervelende situatie (been there). Ik zou er ook voor kiezen om nu te verkopen, maar houd er rekening mee dat je toestemming van de bank nodig hebt. Die willen zeker weten dat ze hun geld krijgen.
Er zijn meer manieren om dit te berekenen. Je zou ook kunnen zeggen:
Huis gekocht voor 270.000 euro
Hypotheek 238.500 en eigen geld vrouw 31.500
Huis is nu waard 200.000 euro
Vrouw krijgt 200.000/270.000= 74% van de 31.500 terug (dat geld is immers ook gedaald in waarde).
De overige restschuld wordt verdeeld met z'n tweeën.
Vrouw krijgt 200.000/270.000= 74% van de 31.500 terug (dat geld is immers ook gedaald in waarde).
De overige restschuld wordt verdeeld met z'n tweeën.
dinsdag 4 september 2012 om 12:51
[quote]vivanoordje schreef op 04 september 2012 @ 12:29:
Schorpioentje, bedankt voor je bijdrage! Hier heb ik heel veel aan! Ik ben zelf ook even aan het rekenen geslagen en kom inderdaad uit op een bedrag van ongeveer ¤ 5000 op deze manier. Maar wat mijn vriend dan moet betalen, daar moet ik maar even niet aan denken.. Dat is wel heel zuur. Maar goed, het is zoals het is, en ik ga niet uit liefde en aardig doen meer betalen, dat heb ik al veel te lang gedaan. Geen alimentatie is hoe dan ook geen probleem want ik verdien prima. Ik vind het al erg genoeg als vriend zoveel schulden heeft natuurlijk. Maar voor mij zou dit een gunstig scenario zijn, dat wel. Maar dat durf ik bijna niet te geloven...
[quote]
Het is misschien wel zuur voor je vriend ja. Maar stel nou dat de hypotheek 160.000 was geweest en de opbrengst 200.000.
Dan had jij van de overwaarde ook eerst 31.500 gekregen en hij alleen de helft van 8.500 = 4.250, dus veel minder dan jij.
Had je dat dan ook zuur gevonden?
En als hij toentertijd hetzelfde bedrag had ingebracht als jij, had je nu waarsch. niet eens een restschuld gehad.
Ik snap wel dat je aan als..als niet veel hebt, maar ik bedoel te zeggen dat het nu misschien lullig voelt omdat je de economie/huizenmarkt niet mee hebt, maar dat is natuurlijk niet jouw verantwoordelijkheid.
oh..en wacht nog even met juichen over het geschetste scenario totdat je met de bank/mediator gepraat hebt...banken kunnen tegenwoordig erg vervelend zijn..(had pas nog een aanvaring bij de "bank met ideeën" :-S)
[quote]
Het is misschien wel zuur voor je vriend ja. Maar stel nou dat de hypotheek 160.000 was geweest en de opbrengst 200.000.
Dan had jij van de overwaarde ook eerst 31.500 gekregen en hij alleen de helft van 8.500 = 4.250, dus veel minder dan jij.
Had je dat dan ook zuur gevonden?
En als hij toentertijd hetzelfde bedrag had ingebracht als jij, had je nu waarsch. niet eens een restschuld gehad.
Ik snap wel dat je aan als..als niet veel hebt, maar ik bedoel te zeggen dat het nu misschien lullig voelt omdat je de economie/huizenmarkt niet mee hebt, maar dat is natuurlijk niet jouw verantwoordelijkheid.
oh..en wacht nog even met juichen over het geschetste scenario totdat je met de bank/mediator gepraat hebt...banken kunnen tegenwoordig erg vervelend zijn..(had pas nog een aanvaring bij de "bank met ideeën" :-S)
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
dinsdag 4 september 2012 om 13:06
quote:12twister schreef op 04 september 2012 @ 12:37:
Sterkte! Hele vervelende situatie (been there). Ik zou er ook voor kiezen om nu te verkopen, maar houd er rekening mee dat je toestemming van de bank nodig hebt. Die willen zeker weten dat ze hun geld krijgen.
De overige restschuld wordt verdeeld met z'n tweeën.Ik denk dat dit de juiste rekensom is. Want het geld zit in bakstenen, en al die bakstenen zijn minder waard geworden. Niet alleen de bakstenen die met hypotheek bekostigd zijn, maar ook de bakstenen die met jouw spaargeld bekostigd zijn.
De overige restschuld wordt verdeeld met z'n tweeën.Ik denk dat dit de juiste rekensom is. Want het geld zit in bakstenen, en al die bakstenen zijn minder waard geworden. Niet alleen de bakstenen die met hypotheek bekostigd zijn, maar ook de bakstenen die met jouw spaargeld bekostigd zijn.
Zeg maar Spijker.
dinsdag 4 september 2012 om 13:20
dinsdag 4 september 2012 om 13:24
Geef anders even de bedragen, dan kunnen mensen hier voor je rekenen. Hoeveel je terugkrijgt van de 31.500 is, denk ik namelijk, ook afhankelijk van de totale som.
Dus de aankoopprijs, hypotheek en verwachtte verkoopprijs.
Ik heb mn vorige post gewijzigd omdat ik later zag dat ik zat te rekenen met fictieve bedragen.
Dus de aankoopprijs, hypotheek en verwachtte verkoopprijs.
Ik heb mn vorige post gewijzigd omdat ik later zag dat ik zat te rekenen met fictieve bedragen.
Zeg maar Spijker.
dinsdag 4 september 2012 om 14:37
dinsdag 4 september 2012 om 14:41
mijn rekensom:
van de verkoopprijs (360.000) is 31.500 voor vivanoordje. Het restant (328.500) wordt gedeeld door twee.
Voor vivanoordje: 195.750
Voor haar vriend: 164.250
Voor beide gaat daar de helft van de hypotheek (402.500) is 201.250 vanaf. (beide betalen dus met hun deel van de verkoopprijs de hypotheek af)
blijft er over aan restschuld
Voor vivanoordje: 5.500
Voor haar vriend 37.000
totale restschuld 42.500
van de verkoopprijs (360.000) is 31.500 voor vivanoordje. Het restant (328.500) wordt gedeeld door twee.
Voor vivanoordje: 195.750
Voor haar vriend: 164.250
Voor beide gaat daar de helft van de hypotheek (402.500) is 201.250 vanaf. (beide betalen dus met hun deel van de verkoopprijs de hypotheek af)
blijft er over aan restschuld
Voor vivanoordje: 5.500
Voor haar vriend 37.000
totale restschuld 42.500
mugske wijzigde dit bericht op 04-09-2012 14:42
Reden: uitleg toegevoegd
Reden: uitleg toegevoegd
% gewijzigd