Geld & Recht alle pijlers

Uitkering.

12-05-2016 19:38 354 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heyhey.

Mijn vriend en ik willen zo snel mogelijk samen wonen maar we lopen tegen een paar dingetjes.

Zoals word 1 van ons ingekort als we samen gaan wonen omdat wij allebij een uitkering hebben.

En kunnen wij wel samen wonen omdat we onder de 21 zijn?

Mijn vriend zit in de schuldsanering ik zelf heb (Nog) geen schulden.

Even wat informatie.

- Hij woont zelfstandig.

- Hij is 20 en ik ben 18

- Hij heeft wajong uitkering en ik heb een bijstandsuitkering

- Ik ben sinds 2 maand dakloos. Ik ben 2 maand geleden 18 geworden en heb sinds 2 maand bijstandsuitkering, maar omdat ik een paar dagen na mijn verjaardag op straat ben gezet komen mijn papieren te laat binnen en stuur ik het 'rofje' te laat op dus heb nog geen inkomen gehad, ik verblijf nu ook in een andere gemeente.

-Terug bij mijn ouders, familie of vrienden is geen mogelijkheid.

Ik kan niet bij hem inwonen, dus gaan we samenwonen waarschijnlijk particulier want dat is snel geregeld.

Hoe gaat dat dan met onze inkomen dan?

Ik moet mij zo snel mogelijk ergens anders inschrijven ook vanwege mijn inkomen wat kan ik daarin het beste doen?

Alvast bedankt!
quote:Medina schreef op 13 mei 2016 @ 12:59:

[...]

Maar TO is niet dakloos. Ze woont bij haar vriend, ze eet en slaapt daar. Alleen kan ze zich daar niet officieel inschrijven, want dan krijgt ze geen bijstandsuitkering meer.Ik sliep ook bij vrienden en bekenden en zelf even bij vriendje in en niet op straat maar dan ben je nog wel dakloos. Zonder vaste woon en verblijfplaats ben je 'dakloos'.
quote:Bloem051257 schreef op 13 mei 2016 @ 13:05:

[...]

Ik slaap 3 nachtjes in de week bij mijn vriend? Voor de rest op straat.

Ik heb nog nooit mijn geld gekregen omdat ik niet bij mijn geld kan komen.

Niet duidelijk genoeg? Ik heb nog nooit inkomen gehad.

Geen geld op mijn bankrekening. Nog nooit gehad omdat ik mijn papieren (Post) van de gemeente niet heb.

Geen geld dus !

Dan neem je contact op met de gemeente via 14 en daarna de cijfers van het kengetal van de plaats waar het gemeentehuis zich bevindt. Gezien de aard van je vraag je BSN bij de hand houden.

Voorbeeld: 14 010 is Rotterdam, 14 020 Amsterdam, enzovoort. Daarna duidelijk inspreken welke gemeente je zoekt, bij 010 kan dat een andere plaats zijn in de regio.
verba volant, scripta manent.
Over het aanvragen van een daklozenuitkering.

http://www.antwoordopbijstand.nl/inhoud/index/pid/8
verba volant, scripta manent.
Sorry verkeerde topic
mrsniceguy wijzigde dit bericht op 13-05-2016 15:46
Reden: Verkeerde topic
% gewijzigd
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
quote:Pientjexxxx schreef op 13 mei 2016 @ 08:16:

[...]

Ik vraag mij ondertussen wel af waarom TO het huis uit is gezet. Wat is haar eigen aandeel hierin?

Serieus? Dus na pagina's lang fact free bashen op TO over haar bijstandsuitkering, dat het toch vast en zeker totaal onterecht is dat ze die heeft gekregen, dat ze zou jokken over geen sollicitatieplicht en dat ze vast heus wel kan werken, maar daar geen zin in heeft, is het ook haar eigen schuld dat ze op haar 17e uit huis is gegooid? Hartstikke fijn voor je dat je je er geen bal bij kan voorstellen dat er ook ouders zijn die die titel niet verdienen en dat het best moeilijk is veerkrachtig te zijn als je nog niet eens volwassen bent en al een heleboel gezeik achter de rug hebt. Maar ze zijn er wel.

TO, luister naar Rhaegel en Nummerzoveel en neem de hulp aan die je geboden wordt. Er zijn echt betere oplossingen voor je dan samenwonen met je vriend.
quote:-NummerZoveel- schreef op 13 mei 2016 @ 00:22:

[...]

Ik ben blij dat jij je daar niets bij voor kunt stellen. Dat gun ik eigenlijk iedereen.Jouw invulling over mijn leven, heb meer tegenslagen gehad als menig ander helaas.. ik heb alleen nooit opgegeven, mijn sterkte en mijn zwakte... Mijn Partner heeft een zware burnout gehad in combi met depressie.. Combinatie van slechte jeugd, veel ellende in onze directe familie en door economische crisis bij zijn vorige werkgever jarenlang twee functies lees twee banen uitgevoerd hebben. en dan kun je in een hoekje gaan zitten vanwege zwaar leven of je roeit op dat moment door...
niet relevant
quote:Bloem051257 schreef op 12 mei 2016 @ 23:24:

[...]

Nee ?

Een beetje hulp is hier al te veel gevraagd!

Als ik me bij mijn vriend kon inschrijven had ik dat gedaan maar dat kan niet.

Ik heb niet eens inkomsten! Omdat ik mijn post amper ontvang en dus alles te laat opstuur.!

Hier in onze gemeente hebben ze een Jongeren informatiepunt. Is dat bij jullie gemeente erniet. Of de huisarts die je kan doorverwijzen. Heb je wel een mbo diploma ? Of voorgezet onderwijs ? Succes met het starten van je leven.

Samenwonen met iemand die schulden heeft zal niet een ideale start zijn.
Ah to kom op zeg. Ik werd met mijn 16e op straat gegooit met een schat aan priveproblemen.

Ik ging werken bij de supermarkt, van dat geld en stufie ging ik studeren en huurde ik een kamer. Nu woon ik in mijn eigen huis. Ik ben geen superwoman, dat kun jij ook!! Heb geen instantie nodig gehad..

Plus je wil hier niets zeggen over je "priveproblemen" en iets zegt me dat dat komt omdat je bang bent voor de reacties. Is dat terecht?
quote:Franjestaart schreef op 13 mei 2016 @ 18:04:

Ah to kom op zeg. Ik werd met mijn 16e op straat gegooit met een schat aan priveproblemen.

Ik ging werken bij de supermarkt, van dat geld en stufie ging is studeren en nu woon ik in mijn eigen huis. Ik ben geen superwoman, dat kun jij ook!!

Plus je wil hier niets zeggen over je "priveproblemen" en iets zegt me dat dat komt omdat je bang bent voor de reacties. Is dat terecht?Ja en in Amerika stikt het van de miljonairs zijn begonnen als krantenjongen. Applaus hoor.

Ik ging werken bij de supermarkt, van dat geld en stufie ging ik studeren en huurde ik een kamer. Nu woon ik in mijn eigen huis. Ik ben geen superwoman, dat kun jij ook!! Heb geen instantie nodig gehad..

Plus je wil hier niets zeggen over je "priveproblemen" en iets zegt me dat dat komt omdat je bang bent voor de reacties. Is dat terecht?

Ze heeft ze kennelijk wel verteld aan de instantie die heeft besloten dat ze in aanmerking komt voor een bijstandsuitkering en voorlopig is vrijgesteld van sollicitatieplicht. Nogal bijzonder dat jij het met 2 beeldschermen ertussen beter weet.

Niet iedereen is hetzelfde en voor situaties geldt hetzelfde. Zo is er inmiddels helemaal niet meer zoiets als stufi. En heeft TO alleen een lagere schooldiploma voorlopig.

Plus je wil hier niets zeggen over je "priveproblemen" en iets zegt me dat dat komt omdat je bang bent voor de reacties. Is dat terecht?Aangezien ze al zoveel shit over zich heen heeft gekregen, denk ik dat ze terecht bang is voor de reacties. Als ik haar was, zou ik me ook niet welkom voelen hier privédingen te delen.
quote:spuit_111 schreef op 13 mei 2016 @ 18:09:

[...]

Ze heeft ze kennelijk wel verteld aan de instantie die heeft besloten dat ze in aanmerking komt voor een bijstandsuitkering en voorlopig is vrijgesteld van sollicitatieplicht. Nogal bijzonder dat jij het met 2 beeldschermen ertussen beter weet.

Niet iedereen is hetzelfde en voor situaties geldt hetzelfde. Zo is er inmiddels helemaal niet meer zoiets als stufi. En heeft TO alleen een lagere schooldiploma voorlopig.

Dit inderdaad.

Een bijstandsuitkering krijg je echt niet zomaar op je 18e. Zeker niet zonder sollicitatieplicht. Dan moet er op de achtergrond echt wel wat spelen.

Geen tips TO maar ik wil je wel sterkte wensen. Je zit in een nare situatie. Ik hoop oprecht dat je een (goede) oplossing kunt vinden.

Pivot! PIVOT!!!
quote:spuit_111 schreef op 13 mei 2016 @ 18:09:

[...]

Sorry hoor maar voor een uitkering hoef je echt niet "super zwaar in de shit te zitten hoor".

Dat kun je zeggen bij wajong oid, verder kan elke werkloze een uitkering krijgen.. En daarbin worden soms wat tegenzaken als solliciteren/vrijwilligerswerk gevraagt

https://www.rijksoverheid ... -heb-ik-recht-op-bijstand
quote:Franjestaart schreef op 13 mei 2016 @ 18:14:

[...]

Sorry hoor maar voor een uitkering hoef je echt niet "super zwaar in de shit te zitten hoor".

Wel op die leeftijd als je ook nog eens geen startkwalificatie hebt. Dan zijn de regels heel streng.

http://www.antwoordopbijstand.nl/inhoud?pid=2336
Pivot! PIVOT!!!
quote:KitKeller schreef op 13 mei 2016 @ 18:16:

[...]

Wel op die leeftijd als je ook nog eens geen startkwalificatie hebt.

Dat is iets anders. En daarvoor zou to gewoon een bol opleiding kunnen doen

https://www.regelhulp.nl/ ... /startkwalificatie-halen/

Met in de avonduren/weekend nog een baantje erbij en je kunt echt wel rondkomen hoor.
Maar dat kan ze dus nu niet, daarom krijgt ze een uitkering.

Dus.

Jemig. Applaus hoor, dat je het gered hebt. Sympathieker ben je er niet van geworden kennelijk.
quote:Franjestaart schreef op 13 mei 2016 @ 18:18:

[...]

Dat is iets anders. En daarvoor zou to gewoon een bol opleiding kunnen doen

https://www.regelhulp.nl/ ... /startkwalificatie-halen/

Met in de avonduren/weekend nog een baantje erbij en je kunt echt wel rondkomen hoor.

Zie mijn link.

Blijkbaar kan TO dat allemaal niet maar wil ze wel graag. En tegenwoordig krijg je op je 18e echt geen uitkering als je ook maar iets kan.
Pivot! PIVOT!!!
quote:KitKeller schreef op 13 mei 2016 @ 18:22:

[...]

Zie mijn link.

Blijkbaar kan TO dat allemaal niet maar wil ze wel graag. En tegenwoordig krijg je op je 18e echt geen uitkering als je ook maar iets kan.

Ik weet uit ervaring dat dit wel zo is:

1) tegen mij zeiden ze: ahh misschien is een jaartje rustig aan doen beter. Waarmee ik dus een jaar een uitkering zou krijgen

2) mijn broertje heeft er 1, claimt bipolair te zijn, geeft zelf toe dit te faken, kan daardoor "niet werken". Mag nu zoals die zelf zegt: "heel de dag playstationen met gratis geld". Onlangs overigens omgezet in een wajong met bewindvoering. Tegen hem reageer ik net zo als tegen to, niet om ze te kwetsen maar omdat je dit niet je leven vol gaat houden en je beter nu goed kan starten ipv "ik kan/wil/moet niets"
quote:Rhaegal schreef op 13 mei 2016 @ 18:20:

Maar dat kan ze dus nu niet, daarom krijgt ze een uitkering.

Dus.

Jemig. Applaus hoor, dat je het gered hebt. Sympathieker ben je er niet van geworden kennelijk.

Nogmaals ik zeg dat niet om to te krenken (wat al vaak wordt gedacht als je tegen iemand zegt "kom op schouders eronder") maar omdat dit de tijd is waarin ze aub iets van haar leven moet gaan maken

Heeft helemaal niks met sympathie te maken maar met de andere kant laten zien wat to kan sterken ipv "ahhh meisje blijf maar lekker thuis en idd je kan echt niks nu, jaaa een opleiding/werken is nu niks voor je en zo kun je ook geen huisje krijgen. Genieten van je uitkering en ga zo door"
quote:Franjestaart schreef op 13 mei 2016 @ 18:27:

[...]

Ik weet uit ervaring dat dit wel zo is:

1) tegen mij zeiden ze: ahh misschien is een jaartje rustig aan doen beter. Waarmee ik dus een jaar een uitkering zou krijgen

2) mijn broertje heeft er 1, claimt bipolair te zijn, geeft zelf toe dit te faken, kan daardoor "niet werken". Mag nu zoals die zelf zegt: "heel de dag playstationen met gratis geld". Onlangs overigens omgezet in een wajong met bewindvoering. Tegen hem reageer ik net zo als tegen to, niet om ze te kwetsen maar omdat je dit niet je leven vol gaat houden en je beter nu goed kan starten ipv "ik kan/wil/moet niets"

Dat er gefaked wordt kan ik beamen. Dat klopt. En soms is het lastig daar doorheen te prikken. De goede zullen in die zin altijd lijden onder de slechten.

Wat ik benoem zijn de regels. En ja, ik geef TO het voordeel van de twijfel. Ze is al genoeg afgebrand hier. Helaas is het wel zo dat er mensen zijn die echt in een dusdanig nare situatie terecht komen dat ze op hun 18e in de bijstand komen. Zonder uitzicht (op korte termijn of langer) dat dit gaat verbeteren.

TO geeft aan dat er prive dingen spelen waardoor ze niet kan werken of studeren. Waarom zou ik daaraan twijfelen? Dat is haar vraag toch niet?
Pivot! PIVOT!!!
quote:KitKeller schreef op 13 mei 2016 @ 18:32:

[...]

Dat er gefaked wordt kan ik beamen. Dat klopt. En soms is het lastig daar doorheen te prikken. De goede zullen in die zin altijd lijden onder de slechten.

Wat ik benoem zijn de regels. En ja, ik geef TO het voordeel van de twijfel. Ze is al genoeg afgebrand hier. Helaas is het wel zo dat er mensen zijn die echt in een dusdanig nare situatie terecht komen dat ze op hun 18e in de bijstand komen. Zonder uitzicht (op korte termijn of langer) dat dit gaat verbeteren.

TO geeft aan dat er prive dingen spelen waardoor ze niet kan werken of studeren. Waarom zou ik daaraan twijfelen? Dat is haar vraag toch niet?

Twijfel ik ergens aan haar problemen? Nee, ik zeg alleen dat priveproblemen niet altijd reden zijn om niet te gaan werken. Werken kan afleiden, werken kan kracht geven. Het is niet voor niks dat je bv bij overspannen zijn niet meer geadviseerd wordt om volledig thuis te blijven. Of dat mensen vaak snel weer gaan werken na een verlies om "zinnen te verzetten". En dat geldt heus niet voor iedereen maar ik wil to erop wijzen dat ze dat voor haar zelf uit kan zoeken, wat werkt

Zo zegt to ook: wie wil nu iemand zonder diplomas, uhhh heel veel: supermarkt, bouwmarkt, the colour kitchen in utrecht (en vergelijkende), schoonmaak, de post en ga zo maar door
quote:Franjestaart schreef op 13 mei 2016 @ 18:35:

[...]

Twijfel ik ergens aan haar problemen? Nee, ik zeg alleen dat priveproblemen niet altijd reden zijn om niet te gaan werken. Werken kan afleiden, werken kan kracht geven. Het is niet voor niks dat je bv bij overspannen zijn niet meer geadviseerd wordt om volledig thuis te blijven. Of dat mensen vaak snel weer gaan werken na een verlies om "zinnen te verzetten". En dat geldt heus niet voor iedereen maar ik wil to erop wijzen dat ze dat voor haar zelf uit kan zoeken, wat werkt

Zo zegt to ook: wie wil nu iemand zonder diplomas, uhhh heel veel: supermarkt, bouwmarkt, the colour kitchen in utrecht (en vergelijkende), schoonmaak, de post en ga zo maar door

Laat ik het anders zeggen; Ik zit zelf, na 14 jaar fulltime werken, ook tegen mijn wil in een arbeidsongeschiktheidssituatie.

Wat mij persoonlijk vreselijk kwetst is mensen die, zonder iets van mijn situatie te weten, roepen dat ik toch wel IETS moet kunnen. Gewoon moet gaan werken.

Er zijn nou eenmaal situatie waarin dat echt niet kan.

Wij kennen de situatie van TO niet.

TO geeft aan dat ze niet kan werken en niet kan studeren. Zij zal daar haar redenen voor hebben. Redenen die waarschijnlijk al ellendig genoeg zijn. Ik vind het ongepast om dan anoniem vanachter een computer te gaan roepen dat ze 'gewoon' een baan moet gaan zoeken.
Pivot! PIVOT!!!

[...]

Niemand zegt 'ahhhh meisje blijf maar lekker thuis'. TO heeft namelijk helemaal geen huis, maar logeert soms bij haar vriend en soms op straat. De regels voor een bijstandsuitkering op je 18e zijn wel degelijk nogal fors, nogal bijzonder dat jij denkt het beter te weten en haar wel op afstand kan adviseren om toch aan het werk te gaan.

In de laatste pagina's is er al meermaals aangegeven door forummers die met jongeren als TO werken dat het niet zo gemakkelijk en rooskleurig is als door degenen wordt voorgesteld die vinden dat ze maar gewoon aan de bak moet gaan. Waarom je er dan op blijft staan jezelf als enige denkbare voorbeeld te nemen, is mijn een raadsel. Mensen zijn niet hetzelfde, omstandigheden zijn niet hetzelfde en er is hier al een besluit genomen door instanties die geacht worden daartoe in staat te zijn. Voorlopig heeft TO derhalve vermoedelijk meer aan advies over instanties die haar kunnen helpen van straat en in een kamer te komen, met adres waar ze zich op kan inschrijven.

De vraag van haar topic, zeg maar.

[...]

Hier heb je wel een goed punt.

Even hand in eigen boezem; misschien voelde ik me iets te persoonlijk aangevallen. Zoals ik uitlegde.

Vind het gewoon erg sneu voor TO dat ze zo afgebrand wordt terwijl we in feite niks van haar situatie weten.

Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar je bedoeld het denk ik niet zo kwaad als ik dacht
Pivot! PIVOT!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven