Geld & Recht alle pijlers

Vader neemt kind onterecht mee tijdens schooltijd...

26-06-2012 17:28 813 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

De vader van mijn kind en ik hebben een omgangsregeling, wat inhoudt dat hij in ieder geval ons kind niet doordeweeks heeft. Hij krijgt ons kind een aantal weekenden per maand.

Nu hoorde ik van ons kind dat haar vader haar tussen de middag heeft opgehaald, terwijl zij gewoon naar de opvang moet aangezien ik werk. Ik heb de school hierop aangesproken en zij gaven aan dat een vader én de moeder het recht hebben (in geval van gedeeld gezag) om het kind op te halen en het kind aan beiden zullen meegeven. Het feit dat hij zich niet aan de omgangsregeling houdt, dat is een afspraak tussen beiden en de school bemoeit zich hier niet mee ongeacht de rechterlijke uitspraak. Gedachte hierachter is dat de school niet voor politieagent gaat spelen bij de overdracht van elk kind.

Is dit het geval? Ik bedoel ik breng mijn kind naar school in de veronderstelling dat zij daar tussen de middag naar de opvang gaat. Graag jullie advies.

Alvast bedankt.
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 21:08:

[...]

Je maakt het er niet beter op.

Moet dat dan? Ik geloof niet dat ik verantwoording hoef af te leggen. Al hebben juffen het in de maatschappij soms best lastig.. door onbegrip van mensen. De werkelijkheid in een school/klas is vaak anders dan mensen denken.

Zullen we het anders eens hebben over die twaalf weken vakantie per jaar.. is toch ook be-la-che-lijk?
quote:sassafras schreef op 26 juni 2012 @ 21:08:

Heb het hele topic nu doorgelezen, maar krijg er een vieze smaak van in mijn mond!

FV, zou je niet beter kunnen overwegen om je kind thuis te houden uit school? Er spreekt zo'n diepe angst voor de wereld én onbegtip voor de werkelijkheid van een klas vol kinderen uit, ben blij dat ik niet de juf van jouw kind ben!

Verder kan ik alleen maar concluderen dat ik blij ben dat ik niet gescheiden ben, iets dat echt niet altijd vanzelf gegaan is.

Ik ben heel betrokken bij school, communiceer veel en vaak met school, heb een goede band met de leerkracht en de directie en geef alle informatie die zij nodig hebben om goed voor kind te kunnen zorgen. Omgekeerd verwacht ik dan ook een even betrokken houding van hen, en dat is dus niet zonder mijn toestemming mijn kind aan jan en alleman meegeven. Zoals ik al zei: zelfs als mijn vriend mijn kind komt halen of als opa hem komt halen geef ik dat nog netjes door, dus er is geen enkele reden dat school niet zou weten wie mijn kind zou moeten ophalen.

En zelfs met al die communicatie gaat het nog steeds wel eens mis, weet ik uit ervaring, en wat mij betreft zou iedereen er zwaarder aan moeten tillen dan "ach, kan gebeuren". Een juf heeft wat mij betreft het recht ouders zelfs sancties op te leggen als die haar niet de juiste informatie geven om haar kindertjes veilig af te kunnen leveren, en ouders hebben omgekeerd ook het recht juffen daarop aan te spreken en eventueel sancties te verwachten.

Als alle partijen die verantwoordelijkheid naar elkaar toe nemen, dan komen hopelijk een aantal zeer vervelende situaties wat minder vaak voor.
Am Yisrael Chai!
quote:qwerttu schreef op 26 juni 2012 @ 21:04:

[...]

Jij doet nooit iets spontaans met je kind?

Niet om het een of ander, maar daar geloof ik helemaal niets van. En de vader heeft dat recht dus óók.

Ik? Gekke meid ben ik! Dol op spontane leuke onverwachte dingen met mijn kind.

Maar ik heb dan ook een geweldige vader, een betrouwbare school.

Bovendien kan ik me heel goed verplaatsen in anderen. Moet je ook eens proberen.
conversation = awareness
Hier staan de kinderen in een rij, ouders achter de hekken. Kind geeft juf een hand, juf kijkt of ze de ouder ziet en dan pas mag het kind van het plein af.

Ik geef toe het is even wennen maar wat een wereldsysteem!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:rozenstruikje schreef op 26 juni 2012 @ 21:06:

[...]

Nou, volgens mij niet zomaar. Mijn relatie met exen is goed genoeg dat het kan hoor, maar wat je hier stelt is volgens mij niet het geval.

Pa kan niet zomaar beslissen dat hij op dinsdag het kind heeft bijv. Of ma op donderdag als het normaal papa dag is.

Lees de post nog eens goed door. De stelling in het algemeen was dat een kind gebaat is bij regelmaat en dat spontaan daarvan afwijken niet goed is voor kinderen. En dat dáárom de vader niet spontaan zijn dochter voor de lunch op mag halen, want immers: een kind is gebaat bij duidelijkheid en regelmaat, dus daar mag niet vanaf geweken worden.

Dat vind ik pertinente onzin, een kind kan prima omgaan met spontane situaties (zeker als papa of mama onverwacht komt in plaats van dat je naar de opvang moet).
quote:Juffie88 schreef op 26 juni 2012 @ 21:12:

[...]

Moet dat dan? Ik geloof niet dat ik verantwoording hoef af te leggen. Al hebben juffen het in de maatschappij soms best lastig.. door onbegrip van mensen. De werkelijkheid in een school/klas is vaak anders dan mensen denken.

Zullen we het anders eens hebben over die twaalf weken vakantie per jaar.. is toch ook be-la-che-lijk? Succes met je frustratie verder.
Precies Rozenstruikje! Communicatie is het toverwoord.
quote:nouschi schreef op 26 juni 2012 @ 21:13:

Hier staan de kinderen in een rij, ouders achter de hekken. Kind geeft juf een hand, juf kijkt of ze de ouder ziet en dan pas mag het kind van het plein af.

Montessori rules

Precies hetzelfde hier.
Ik kan echt niet geloven dat jullie allemaal kinderen hebben die zo gevoelig zijn dat ze volstrekt uit hun doen zijn als de lunch anders gaat dan normaal.

Is dat wel zo dan zou ik zeggen: snél aan wat minder regelmaat blootstellen anders redden ze het straks in de grote wereld niet.

Ook kan ik me niet voorstellen dat je non-stop weet waar je kind is. De andere ouder kan toch gewoon iets met het kind gaan doen zonder je te informeren? Stel dat het kind een dag bij mama is terwijl papa werkt. Mama wil naar de speeltuin, moet ze dan eerst papa daarover informeren omdat een ouder altijd moet weten waar zijn kind is?

Is het niet voldoende als één van de ouders dat weet, en dus de verantwoording neemt?
Zeg maar Spijker.
Hoe oud zijn jullie kinderen eigenlijk? Want het is nu of elke kind aan de hand naar de deur wordt geholpen? De onderbouw wordt nog wel afgehaald maar vanaf groep 4 gaan ze toch gewoon richting uitgang?

Ik geef toe het is even wennen maar wat een wereldsysteem!Bij ons precies zo.
Am Yisrael Chai!
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 21:12:

[...]

Ben ik ook benieuwd naar.

Ik vraag het aan het kind. En aan die reactie meet ik af hoe ik moet reageren. Als ik de desbetreffende oom niet ken.. en niet de voornaam noemt van de ouder en het kind reageert op een vreemde manier.. dan gaat het kind niet mee.

Ik draag de verantwoordelijkheid.. dus geef t kind natuurlijk niet aan de eerste de beste mee. Daarbij.. onderwijs is liefdewerk oud papier. Dus alsof ik t mezelf ooit zou vergeven als er iets gebeurd..
durf het bijna niet te vertellen, maar laatst stonden de twee juffen, ikzelf en de oudste broer (middelbare school) op het schoolplein en was de jongste ineens spoorloos. Die had besloten dat ze oude genoeg was om zelluf naar huis te lopen. Een andere ouder heeft haar terug naar school gestuurd omdat ze bijna de weg overstak en niet kon vertellen waar mamma was. Over ertussendoor glippen gesproken...
quote:qwerttu schreef op 26 juni 2012 @ 21:13:

[...]

Lees de post nog eens goed door. De stelling in het algemeen was dat een kind gebaat is bij regelmaat en dat spontaan daarvan afwijken niet goed is voor kinderen. En dat dáárom de vader niet spontaan zijn dochter voor de lunch op mag halen, want immers: een kind is gebaat bij duidelijkheid en regelmaat, dus daar mag niet vanaf geweken worden.

Dat vind ik pertinente onzin, een kind kan prima omgaan met spontane situaties (zeker als papa of mama onverwacht komt in plaats van dat je naar de opvang moet).Mee eens. Het enige vind ik wel dat een juf moet opletten of het wel echt papa is (of bekend bij school, indien niet dan is vader sowieso wat minder betrokken en ff nachecken kan dan geen kwaad) en dat papa eventjes laat weten.
quote:miss_communicatie schreef op 26 juni 2012 @ 20:50:

[...]

En ook als er een opa (Vieze Oude Man) die zich opa noemt staat?

Wow...

Sorry dat ik weer op je reageer, maar ik vind dat je vaak erg overdreven reageerd. Denk je nou echt dat een kind zomaar met een onbekende vieze oude man meegaat op het overvolle schoolplein als het geen bekende ziet staan? Ik, als tante, haal regelmatig de kinderen van mijn zus op en de kinderen komen vaak op je afgerend alsof ze je weken niet hebben gezien, zo enthousiast!

Ik begrijp wel wat Juffie bedoeld met het feit dat ze aan een kind kan zien / merken of het wel of geen bekend persoon is. Daarnaast is er op het schoolplein vaak ook genoeg controle door andere moeders/vaders.

Een kind loopt veel meer risico als het thuis buiten speelt of mogen ze dat ook niet?
quote:miss_communicatie schreef op 26 juni 2012 @ 21:12:

[...]

Ik? Gekke meid ben ik! Dol op spontane leuke onverwachte dingen met mijn kind.

Maar ik heb dan ook een geweldige vader, een betrouwbare school.

Bovendien kan ik me heel goed verplaatsen in anderen. Moet je ook eens proberen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Juffie88 schreef op 26 juni 2012 @ 21:14:

[...]

Ik vraag het aan het kind. En aan die reactie meet ik af hoe ik moet reageren. Als ik de desbetreffende oom niet ken.. en niet de voornaam noemt van de ouder en het kind reageert op een vreemde manier.. dan gaat het kind niet mee.

Ik draag de verantwoordelijkheid.. dus geef t kind natuurlijk niet aan de eerste de beste mee. Daarbij.. onderwijs is liefdewerk oud papier. Dus alsof ik t mezelf ooit zou vergeven als er iets gebeurd..

Gebeurd? Kwaliteit zei je?

En nogmaals, ga bij de zedenpolitie werken, ze zouden een goeie aan je hebben.

Hier gaan de juffen met de kleuters mee naar buiten na school, bij de hogere klassen vaak niet meer.

Ik wacht vaak bij het hek, of bij de auto, dat is een eindje bij het schoolplein vandaan. Ik zie dus nooit een juf en juf ziet ook niet bij wie mijn dochter in de auto stapt.
quote:fashionvictim schreef op 26 juni 2012 @ 21:14:

[...]

Bij ons precies zo.Is bij ons organisatorisch niet mogelijk.. Maar is in 100 jaar ook nog nooit fout gegaan. Al zal ik er over nadenken hoe ik dit dicht kan timmeren..
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 21:14:

[...]

Montessori rules

Precies hetzelfde hier.
En wat voor een positiefs kunnen we hier uit opmaken??

Dat hier allemaal moeders zijn die het eens of oneens zijn, maar als leeuwtjes opkomen voor zowel hun kind(eren) EN de rechten van hun exen.

En dat je in NL zo veilig bent dat je op deze manier je kind op school kan laten zonder dat ze echt continue gevaar lopen.

Met een sausje Nederlands gezeur
quote:loisnvt schreef op 26 juni 2012 @ 21:15:

[...]

Sorry dat ik weer op je reageer, maar ik vind dat je vaak erg overdreven reageerd. Denk je nou echt dat een kind zomaar met een onbekende vieze oude man meegaat op het overvolle schoolplein als het geen bekende ziet staan? Ik, als tante, haal regelmatig de kinderen van mijn zus op en de kinderen komen vaak op je afgerend alsof ze je weken niet hebben gezien, zo enthousiast!

Ik begrijp wel wat Juffie bedoeld met het feit dat ze aan een kind kan zien / merken of het wel of geen bekend persoon is. Daarnaast is er op het schoolplein vaak ook genoeg controle door andere moeders/vaders.

Een kind loopt veel meer risico als het thuis buiten speelt of mogen ze dat ook niet?

Ik hoorde net dat als ie zich als opa voorstelt dat dat dan geen probleem is. Dus.

Edit: las het verkeerd. Lolly's doen echter ook een hoop.

Gelukkig is dit alles niet mijn probleem, ik discussieer hier vrolijk mee in een topic dat me raakt.
conversation = awareness
quote:Juffie88 schreef op 26 juni 2012 @ 21:14:

[...]

Waarom bel je niet even naar de ouders of het klopt dat oom bij het hek staat?

Hoe oud zijn de kinderen uit jouw klas?

Je had het over in de broek plassen bij stress, dus ik denk dat ze nog eel klein zijn.
quote:La.India schreef op 26 juni 2012 @ 21:14:

Hoe oud zijn jullie kinderen eigenlijk? Want het is nu of elke kind aan de hand naar de deur wordt geholpen? De onderbouw wordt nog wel afgehaald maar vanaf groep 4 gaan ze toch gewoon richting uitgang?Ja hoor, hier ook. Kinderen fietsen hier vanaf groep vier alleen naar huis zelfs. Soms best een eind.
Hier komen de groepen per groep naar buiten, geven de juf/meester een hand en gaan dan het plein op. Maar alleen voor de onderbouw geldt dat de kinderen die geen ouder/oppas/etc. op het plein hebben staan, bij de juf/meester blijven staan. Vanaf de bovenbouw gaan de kinderen veelal zelfstandig en is er geen toezicht. En er zijn enkele onderbouwers die met oudere broers/zussen mee naar huis gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven