Geld & Recht alle pijlers

Vakantie en solidariteit

18-05-2016 13:02 421 berichten
Ik ben een beetje boos en het gaat om mijn zoon. Hij werkt nu 11 jaar onafgebroken en heeft nog nooit een zomervakantie gehad omdat hij geen kinderen heeft. Zijn bazen noemen dat solidariteit met collega's die wel kinderen hebben, die zouden de zomer nodig hebben om op vakantie te gaan en iemand zonder kinderen niet, maar daar klopt geen hout van, want kinderen hebben ook een lange meivakantie, een lange herfstvakantie en een lange kerstvakantie.

Als mensen zonder kinderen en vooral zij die geen kinderen willen, solidair moeten blijven, dan krijgen zij tot aan hun pensioen nooit een zomer te zien. Hoe solidair is dat dan?

Hoe staan jullie hier in en wat zijn de ervaringen? Ook een goede: Wat kan daar aan verandert?
quote:minnimouse schreef op 18 mei 2016 @ 18:32:

[...]

Wat dacht je van ouderschapsverlof opnemen of gewoon een vrije dag? Of oppas regelen? Waarom moet jouw baas betalen als jouw kind ziek is?

Gelukkig bestaat daar kortdurend zorgverlof voor. Of langdurig zorgverlof als kind landurig ziek is.

Gewoon bij wet geregeld maar daar gaat dit topic ook helemaal niet over?
quote:prik schreef op 18 mei 2016 @ 18:26:

[...]

Je meldt je alleen ziek als je ziek bent. Niet omdat je kind ziek is. Dan regel je maar een oppas of zo. Je ziekmelden terwijl je dat niet bent is asociaal - en kan je zelfs je baan kosten.Nee je neemt gewoon zorgverlof op.
Overigens gaat het bij ons als volgt: eind december moet je je vakantieverzoek voor de meivakantie en zomer indienen. Coordinator gaat dan puzzelen of iedereen zijn zin kan krijgen. Als niet krijgen we een periode de kans om het onderling op te lossen en als ook dat niet lukt hakt de coördinator de knoop door. En dan houdt ze wel enigszins rekening met mogelijkheden en onmogelijkheden van collega's, maar dat betekent niet per se dat degene met kinderen zijn zin krijgt. Ze kan ook zeggen dat vakantie in juli prima is, maar dat er dan niet meer dan 2 weken in zit.

Overigens heb ik 1 kindloze collega en ben ik zelf kindloos. Collega is getrouwd met een man die aan de bouwvak vast zit, dus ik ben de enige die flexibel is in de zomervakantie. Dit jaar wil ik een verre reis maken in het najaar dus geen verlofverzoek voor de zomer gedaan, maar als ik een keer naar italie wil in augustus of in juli naar mijn thuisland wil schroom ik echt niet om het te vragen, en als het dan afgewezen wordt laat ik het er ook niet zomaar bij zitten.
quote:prik schreef op 18 mei 2016 @ 18:46:

[...]

Dat is iets anders dan jezelf ziekmelden.Ja dat klopt. Ik vind dat ook echt ergerlijk als mensen dat doen.
Joh ik heb laatst meegemaakt dat iemand per direct naar huis ging omdat huisdier van kind (puber) was overleden en mammie nodig had (en vaders was die dag gewoon thuis dus kind zat niet alleen met dode Fikkie)
quote:himalaya schreef op 18 mei 2016 @ 17:59:

[...]

Ik vind het ook heel bijzonder dat een man van 34 dit al 11 jaar laat gebeuren en niet voor zichzelf op kan of wil komen, het niet in hem opkomt dat hij de Cao er eens op na kan slaan en dat zijn moeder nu een beetje boos is dat dit gebeurd en op het viva forum om raad komt vragen.Eens.
Ik ben een moeder met schoolgaande kinderen. Wij zijn gebonden aan de schoolvakanties. We kunnen/mogen niet op een ander moment ivm de leerplicht. Wij kunnen enkel een vakantie betalen met de tent en dat is in de herfst, kerst, voorjaar en meivakantie een beetje koud. Maar dat betekent niet dat mijn collega's er geen recht op hebben.

Een gesprek hierover is wel wenselijk natuurlijk.

Maar wat is er mis met juni/september
quote:FleetFox schreef op 18 mei 2016 @ 18:51:

Hé Cateautje, long time no see!

Zelf kinderen en naar mijn weten hebben die kinderen nog in het voorjaar en najaar meer dan genoeg vakantie om dan een keer weg te gaan. Zal er, als ze eenmaal naar school gaan, geen problemen mee hebben een keer in die periodes op vakantie te gaan en een kinderloze/vrije in mijn plaats te laten gaan.Hey Foxy.
quote:Damselindistress schreef op 18 mei 2016 @ 18:58:

Ik ben een moeder met schoolgaande kinderen. Wij zijn gebonden aan de schoolvakanties. We kunnen/mogen niet op een ander moment ivm de leerplicht. Wij kunnen enkel een vakantie betalen met de tent en dat is in de herfst, kerst, voorjaar en meivakantie een beetje koud. Maar dat betekent niet dat mijn collega's er geen recht op hebben.

Maar wat is er mis met juni/septemberHet gebied waar je naartoe gaat is het mooist in julie, je vriendin met wie je op vakantie wily werkt in het onderwijs, je zus met wie je wilt heeft kinderen, je wilt verhuizen begin augustus, je wilt naar je land van herkomst en de meeste familieleden zijn daar ook in juli, je wilt binnen nl op vakantie en juli/augustus zijn droge maanden. Er zijn genoeg redenen dat je als kindloze in juli/augustus zou willen gaan.
Dat snap ik Matroesjka...maar dat hoeft allemaal niet ieder jaar in die zomermaanden. Dus in mijn ogen kun je prima een compromis sluiten. Je hoeft je niet 11 jaar opzij te zetten, maar je hoeft ook niet ieder jaar in de bouwvak.
quote:Damselindistress schreef op 18 mei 2016 @ 19:13:

Dat snap ik Matroesjka...maar dat hoeft allemaal niet ieder jaar in die zomermaanden. Dus in mijn ogen kun je prima een compromis sluiten. Je hoeft je niet 11 jaar opzij te zetten, maar je hoeft ook niet ieder jaar in de bouwvak.Klopt. En als kindhebber hoef je dus ook niet per se ieder jaar in de zomervakantie als dat betekent dat je kindloze collega;s nooit in die periode kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Op werk man moet je je vakantie aanvraag voor 1/1 doen en dan kijken ze of het past. Past het niet kijken ze naar voorgaand jaar wie toen zijn gewenste periode kreeg. Mensen met kinderen gaan in principe voor ( want geen mogelijkheden buiten seizoen ) tenzij ..

In overleg kan er veel op zijn werk
Lange mei vakantie ? 1 week. Herfst idem. Kerst 2 maar dan moet je dus naar andere kant wereld vliegen voor zom. Onbetaalbaar voor de meesten om met 4/5 man te vliegen
quote:Het-groepje schreef op 18 mei 2016 @ 18:55:

[...]

Ja dat klopt. Ik vind dat ook echt ergerlijk als mensen dat doen.En op de vorige comments hierover; ik bedoelde vrij nemen als je kind ziek is moet toch kunnen? Ik zit duidelijk niet in de kinderen en ken daarom ook die verlofregelingen niet dus ik dacht dat dat ook onder ziekmelding viel.
Ik ben blij dat ik in de zomer met hele gezin kan. Mijn man werkt grootste deel van het jaar in buitenland en gezamenlijk vakantie is bijna niet te plannen. Doordat we het al zo vroeg door moeten geven weten we ook vroeg of het akkoord is of dat wel niet weg kunnen. We hebben ook mazzel dat wij onder andere vakantie regio vallen (standplaats is in andere regio en dat komt vaak goed uit met spreiding ). Hier wordt dus bijgehouden wanneer je ik voorgaande jaren bent geweest en indien overlap is er overleg over en eigenlijk krijgt iedereen wel wat ze willen. Mei kerst etc is voor ons iig een no-go. Onbetaalbaar om met 5 te vliegen naar de zon

Voor en na seizoen kan mijn man niet weg en vanaf volgend jaar is de zomer ook beperkt ivm werkdruk en grote projecten dus is 2017 vraagteken
quote:matroesjka_ schreef op 18 mei 2016 @ 19:05:

[...]

Het gebied waar je naartoe gaat is het mooist in julie, je vriendin met wie je op vakantie wily werkt in het onderwijs, je zus met wie je wilt heeft kinderen, je wilt verhuizen begin augustus, je wilt naar je land van herkomst en de meeste familieleden zijn daar ook in juli, je wilt binnen nl op vakantie en juli/augustus zijn droge maanden. Er zijn genoeg redenen dat je als kindloze in juli/augustus zou willen gaan.Dat zijn toch allemaal ook goede redenen lijkt mij? En dan moet je dat gewoon met elkaar of je baas bespreken. Dan moet iedereen misschien deze keer 2 weken ipv 3 weken, of slaat iemand eens een jaartje over en gaat inderdaad in de mei-vakantie. Maar ik heb niet het idee dat dit bij de zoon van Cato speelt, daar speelt meer een algeheel "niet-eerlijk" gevoel hetzij bij zoon, hetzij bij zijn moeder. Dit is ook wat ik bij sommige andere reageerders lees als "argument". Ik wil gewoon in de zomervakantie omdat die ouders niet zo moeten zeuren en denken dat ze meer rechten hebben. Als je gewoon graag in juli of augustus op vakantie gaat, omdat je van de drukte houdt ofzo en niet iemand in je reisgezelschap hebt die aan bepaalde weken gebonden is, dan kun je toch gewoon begin juli of eind augustus gaan? Als je in de late regio zit begint de vakantie zelfs pas 25 juli, dan heb je dus maar liefst 3,5 week dat je in de maand juli buiten de schoolvakantie weg kunt.
quote:Damselindistress schreef op 18 mei 2016 @ 18:58:

Maar wat is er mis met juni/septemberDan is het ook slecht weer Noorwegen/Zweden/Alaska of Canada. Soms willen mensen ook daar 3 weken heen. Of is combinatie met 2 banen waardoor alleen de zomer langere tijd weg kan (vriend werkt op een ambtelijke-politieke functie en kan alleen tijdens een gedeelte van het zomerreces lang weg.
Dat zijn toch allemaal legitieme redenen. Blijkbaar heeft hij er de afgelopen jaren geen problemen mee gehad. Nu de irritatie gaat ontstaan moet je dus het gesprek aangaan. Nu is het niet zinvol....nu is alles al gepland bij de collega's. Ik zou in september alvast de wens kenbaar maken. Dan kan iedereen tijdig de juiste keuzes maken.
*off topic*

Cateau, leuk je weer te zien
quote:prada schreef op 18 mei 2016 @ 19:54:

*off topic*

Cateau, leuk je weer te zien Ook zo.
Je hebt gewoon gelijk Cateautje. Vakanties plannen hoort in overleg te zijn. Ik moet er wel bij zeggen dat de collega,s zonder kinderen er vaak juist voor kiezen om later of eerder in het seizoen te boeken juist vanwege vele voordelen.
Ik liep hier ook tegenaan. Geen kinderen dus geen vakantie in de zomervakantie. Maar ik heb wel 2 neefjes en een nichtje die ik graag te logeren heb in de zomervakantie. Om leuke dingen mee te doen als het lekker weer is.

Bovendien wilde ik een week vrij om vrijwilligerswerk te doen met een kindervakantiespeelweek.

Na heel wat gedoe kreeg ik het voor elkaar maar ze gaven wel aan dat dit een uitzondering is en niet elke keer kan. Ik vind het onredelijk als ik eerlijk ben.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik heb als toen nog kinderloze jarenlang vakantie buiten de schoolvakantie gehad.

Prima, had ook mijn voorkeur.

Ik had een eveneens kinderloze collega die al die tijd zowel voorjaarsvakantie zomer als herfstvakantie vrij nam. Ging ze met haar ouders mee op vakantie (3x per jaar dus!).

Toen ik vanwege logistieke redenen 1x de voorjaarsvakantie graag vrij wou was ze daar dus tegen. Echt ze is gaan huilen toen mijn baas mij de vakantie toezegde... ze is zo diep inijn achti g gedaald....
quote:IBIopviva schreef op 18 mei 2016 @ 23:40:

Ik liep hier ook tegenaan. Geen kinderen dus geen vakantie in de zomervakantie. Maar ik heb wel 2 neefjes en een nichtje die ik graag te logeren heb in de zomervakantie. Om leuke dingen mee te doen als het lekker weer is.

Bovendien wilde ik een week vrij om vrijwilligerswerk te doen met een kindervakantiespeelweek.

Na heel wat gedoe kreeg ik het voor elkaar maar ze gaven wel aan dat dit een uitzondering is en niet elke keer kan. Ik vind het onredelijk als ik eerlijk ben.

Het is ook onredelijk. Net zo goed als dat het onredelijk is dat wanneer er een keer onverwacht overgewerkt moet worden, 9 van de 10 keer de mensen zonder kinderen de pineut zijn, want men moet de kinderen van opvang of KDV of BSO ophalen, en tja, men kan dus écht niet een half uur langer blijven enz. Maar vervelender nog is de vanzelfsprekendheid waarmee dan aangenomen wordt dat jij wél langer kan blijven. Want tja, jij hebt toch geen kinderen, geen verplichtingen? Nou, dan eet je maar een half uur later, of je gooit je eigen plannen maar even om. Maar tja, met kinderen kan dat nu eenmaal niet...

En ook met andere dingen. Heb een collega die van tijd tot tijd 10 minuten of een kwartier te laat komt binnenrennen, en die dan roept "Oh, die kinderen, het schoot weer niet op". En iedereen lacht, want tja, Janneke weer, met haar drie kinderen, en dan vertelt ze over de perikelen van die morgen, en dat Steven zijn schoenen weer niet aan wilde, en dat Nora haar jas stom vond, en hé, dan is het allemaal helemaal OK.

Als ik dan een keer 10 minuten later binnen kom, krijg je van die commentaren als "vrije ochtend genomen?" Terwijl ik misschien gewoon even met de buurvrouw heb gepraat over haar zieke man en hoe het gaat en of ik nog boodschappen kan meenemen... Maar tja, ik heb geen kinderen, dus eigenlijk geen goede reden iets later te komen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Cateautje schreef op 18 mei 2016 @ 13:18:

[...]

Ja, dat snap ik dus ook niet. Mijn zoon heeft het altijd over drukte op het werk en dat het moeilijk is om een vakantie in te lassen. Het is ook al een aantal keren voor gekomen dat hij het restant van zijn vakantiedagen kreeg uitbetaald in plaats van ze te kunnen opnemen. Ik snap dat niet en vind het onrechtvaardig.Wettelijke vakantiedagen mogen niet uitbetaald worden. http://www.arbeidsrechter ... tierechten-einde-contract

Dus daar is je zoon al niet assertief.

Daarnaast mogen bovenwettelijke vakantiedagen alleen uitbetaald worden als de werknemer daar ook akkoord mee gaat. De werknemer heeft namelijk het recht deze op te nemen. Dus ook daar is je zoon niet assertief.

En tot slot mag maar een bepaald aantal dagen per jaar als verplichte vakantiedag aangewezen worden. En dat ook nog onder voorwaarden. Is je zoon op de hoogte van zijn rechten? Of vindt 'ie het eigenlijk allemaal wel best en moppert hij af en toe voor de vorm even tegen z'n moeder?

Kan het zijn dat je zoon bij het aanvragen van vakantie en het bespreken van de mogelijkheden ook zelf niet assertief genoeg is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven