Geld & Recht alle pijlers

Verdeling gezamenlijke lasten

27-11-2011 19:38 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik woon net een klein half jaar samen met mijn vriend en we zijn heel erg gelukkig. Jippie!

Alleen knaagt er de laatste tijd wel het één en ander op financieel gebied:

- We zijn allebei fulltime studenten, alleen krijgt hij nog studiefinanciering (à ongeveer ¤ 250 per maand) en ik niet meer.

- Ik heb drie baantjes naast mijn studie, samen goed voor zo'n 18,5 uur per week (soms meer). Per maand levert me dit ¤ 600,00 op. Mijn vriend werkt drie nachten per week, dat zijn meteen diensten van zo'n 10 à 12 uur (horeca), waarmee hij dus rond de ¤ 900,00 per maand vangt. Hiernaast verdient hij ook nog fooi. Dit kan wel variëren van de ¤ 100,00 tot ¤ 400,00 per week, maar per maand zijn het behoorlijke bedragen (waar hij natuurlijk wel hard voor werkt!).

- Verder krijgen we ook allebei zorgtoeslag, alleen mag hij dit houden en betalen zijn ouders zijn zorgverzekering. Mijn uitgaven liggen dus sowieso ¤ 100,00 per maand hoger dan die van hem.

Al met al verdient mijn vriend ¤ 300,00 per maand meer dan ik, maar daar werkt hij ook wel bijna twee keer zoveel voor. Dat vind ik een vrij lastige kwestie, omdat ik het ook onbegrijpelijk vind dat hij het kan combineren met zijn studie en ik met mijn 18,5 uur per week soms al in de stress zit. Ik kan dat niet, ik heb wat meer tijd nodig voor mijn studie, zeker nu ik bezig ben met mijn scriptie. Verder heeft hij ¤ 350,00 per maand voordeel omdat zijn zorgverzekering betaald wordt door zijn ouders en zijn studiefinanciering nog elke maand binnen komt. Sowieso kan daar ook nog 's ¤ 400,00 fooi per maand bij worden opgeteld, wat dus neerkomt op een verschil van inkomsten van ¤ 1.000,00 per maand.

Welnu, dit allen in beschouwing genomen. Als ik volgend jaar maart 23 wordt, heb ik recht op zo'n ¤ 150,00 huurtoeslag per maand. Tenminste, daar hebben wij samen recht op. Maar mijn vriend is twee jaar jonger dan ik en je moet 23 zijn om huurtoeslag boven een bepaald huurbedrag aan te vragen.

Nu hebben we 't al een paar keer gehad over het herverdelen van de vaste lasten, maar daar bereiken we niet echt een compromis in. Samen komen we rond van ¤ 900,00 per maand en dit verdelen we 50/50; huur, gas/water/elektriciteit, boodschappen, 1x uit eten, verzekeringen, rekeningkosten, alles. Hij wilde mij ¤ 50,00 minder laten betalen, maar dat voelt nog een beetje als een druppel op een gloeiende plaat. Ik was van plan de huurtoeslag te gaan delen, maar daar zie ik misschien ook wel gewoon vanaf. Ik vind het verschil gewoon te groot en ik moet lenen om rond te kunnen komen...!

Dus: hoe zouden jullie dit oplossen? Mijn vriend zegt (en dat is voor een groot deel ook zo) dat ik vooral gefrustreerd ben omdat hij zoveel kan werken naast zijn studie en dat dit mij niet lukt. En dat het weinig met geld te maken heeft (en dat is dan weer niet zo ;p).
quote:superstar_2 schreef op 28 november 2011 @ 21:42:

[...]

En waarom zou ze dit terug moeten betalen?Omdat hij een groter aandeel in de aflossing van de hypotheek heeft.
Ik heb een schuld van 20.000 euro hij van 9.000 euro ongeveer. Kijk, dat van mij is veeeel hoger. Maar hij wil daar niet verantwoordelijk voor zijn. Dat snap ik, maar dan mag je me ook niet vragen om de helft mee te betalen, terwijl ik het geld gewoon niet heb. Zo simpel is het. Inderdaad een zak hooi!
quote:redhot105 schreef op 28 november 2011 @ 21:45:

[...]

Omdat hij een groter aandeel in de aflossing van de hypotheek heeft.

Ja en?

Een relatie houdt dus tegenwoordig in dat alles op een weegschaaltje moet.

Ieder pak melk wat gekocht wordt moet de ander de helft van betalen.

God wat ben ik blij dat ik nog nooit zo in een relatie heb gestaan..

Ik zal wel ouderwets zijn maar ik krijg van dit soort dingen echt de kriebels.
Als het dan allemaal zo op een weegschaaltje moet dan moeten die mensen nooit geen relatie beginnen met iemand die een lager inkomen heeft dan hij/zij zelf.

Meteen bij de eerste date de loonstrookjes overleggen dan is dat meteen duidelijk.
quote:redhot105 schreef op 28 november 2011 @ 21:45:

[...]

Omdat hij een groter aandeel in de aflossing van de hypotheek heeft.

Als die hypotheek al wat oplevert aan het einde van de relatie. En als zij nou meer in het huishouden heeft gedaan, moet hij dat dan ook afrekenen a 12,50 per uur? Achteraf huur betalen over de werkkamer die hij wel had en zij niet? Kan aardig oplopen.

Bij alimentatie wordt er gesproken over de lotsverbondenheid van het huwelijk, die zelfs nog doorloopt na de scheiding. Dat vind ik een mooie gedachte.

En ja, ik verdien anderhalf keer zo veel als mijn vriend. We zorgen samen voor ons kind, ons huis (=huurflatje), ons leven. Als hij ziek wordt verzorg ik hem. Als ik ziek word hij mij. We gaan samen op reis. En hij hoeft mij niets terug te betalen als we uit elkaar gaan. En een hypotheek hebben we niet.
Give_Love, je komt er tenminste op tijd achter, voordat je berooid op straat wordt gezet met 3 kinderen als hij er genoeg van heeft. Heb je een plaats om naartoe te gaan?
quote:superstar_2 schreef op 28 november 2011 @ 21:50:

[...]

Ja en?

Ik zal wel ouderwets zijn maar ik krijg van dit soort dingen echt de kriebels.Je praat hier wel over serieuze bedragen! Ik vind niet dat je daar te makkelijk over moet denken!
Ja als het zo moet dan zou ik voor ieder overhemd wat ik voor hem waste en streek de rekening overhandigen en anders ging hij maar naar zijn moeder of de wasserette..
quote:reglisse schreef op 28 november 2011 @ 21:53:

[...]

Als die hypotheek al wat oplevert aan het einde van de relatie. En als zij nou meer in het huishouden heeft gedaan, moet hij dat dan ook afrekenen a 12,50 per uur? Achteraf huur betalen over de werkkamer die hij wel had en zij niet? Kan aardig oplopen.

.

Eigenlijk gaat het over verantwoordelijkheid. In een gelijke relatie gaat het gelijk op. Dus verdeel je het huishouden gelijk. Of je laat het doen en je deelt de kosten.Heel simpel.

Als je samen aan een huis betaald bouw je een vermogen op. Aan het einde van de rit maak je de balans op. Ook heel simpel. Dan moet je beide je verantwoordelijkheid nemen.

Als je dat niet doet dan kan in feitelijk een van beide na 15 jaar niets betaald te hebben aanspraak maken op de helft van de waarde opbouw. Mag ik even vangen a 100.000 euro!? Zeg zelf dat voelt toch ook niet correct?
quote:redhot105 schreef op 28 november 2011 @ 22:03:

[...]

Eigenlijk gaat het over verantwoordelijkheid. In een gelijke relatie gaat het gelijk op. Dus verdeel je het huishouden gelijk. Of je laat het doen en je deelt de kosten.Heel simpel.

Als je samen aan een huis betaald bouw je een vermogen op. Aan het einde van de rit maak je de balans op. Ook heel simpel. Dan moet je beide je verantwoordelijkheid nemen.

Als je dat niet doet dan kan in feitelijk een van beide na 15 jaar niets betaald te hebben aanspraak maken op de helft van de waarde opbouw. Mag ik even vangen a 100.000 euro!? Zeg zelf dat voelt toch ook niet correct?Dan moet je dus een partner nemen die tenminste evenveel verdient als jij en verdient 1 van de 2 meer dan ook geen huis willen kopen waar de ander eigenlijk niet aan mee kán betalen.
Dan ook geen vakanties willen waar de ander niet precies de helft van kan meebetalen etcetc..
Nou als je van het gelijkheidsprincipe uitgaat (en dat wordt steeds meer de moderne standaard) dan klopt dat inderdaad. Daar is ook niks mis mee.

Ga je van het traditionele principe uit dan "voelt" dat anders maar dames laten we wel wezen: We leven niet meer in de jaren '50 hoor. Waarom al die retoriek over strijken en wassen voor je man? Dat is toch niet meer van deze tijd? Of zijn jullie 65+?
quote:redhot105 schreef op 28 november 2011 @ 22:12:

Nou als van het gelijkheidsprincipe uitgaat (en dat wordt steeds meer de moderne standaard) dan klopt dat inderdaad. Daar is ook niks mis mee.

Ga je van het traditionele principe uit dan "voelt" dat anders maar dames laten we wel wezen: We leven niet meer in de jaren '50 hoor. Waarom al die retoriek over strijken en wassen voor je man? Dat is toch niet meer van deze tijd? Of zijn jullie 65+? Nee godzijdank heb ik geen man en ik ben ook niet van plan om er ooit weer eentje aan te schaffen..
quote:superstar_2 schreef op 28 november 2011 @ 22:14:

[...]

Nee godzijdank heb ik geen man en ik ben ook niet van plan om er ooit weer eentje aan te schaffen.. Maar je deed het dus wel ? de strijk en de was? Andere generatie?
quote:redhot105 schreef op 28 november 2011 @ 22:15:

[...]

Maar je deed het dus wel ? de strijk en de was? Andere generatie?

Nee geen andere generatie..

Mijn ex had een eigen zaak en ik werkte daar ook in mee maar was wel meer thuis dan hij dus tja dan waste ik zijn overhemden ook maar als de door hem betaalde kleren van mij toch gewassen moesten worden.
Ik ben 28 . En de meeste vrouwen met kinderen in mijn omgeving werken parttime, verdienen minder en doen het grootste deel van het huishouden. Allemaal universitaire of HBO-opleiding, jong. Maar gelijke verdeling? Nee hoor. Volgens mij is "mijn" generatie behoudender dan die daarvoor.

Wij hebben trouwens wel ieder een ander bestedingspatroon. We betalen naar rato en sparen gezamenlijk en apart. Als we ooit een huis kopen en ik leg 20000 extra in, dan laat ik dat denk ik wel vastleggen. Maar eventuele verdere waardeopbouw (of verlies ) is gezamenlijk. Maar dat is alleen omdat we beiden werken en zorgen. En mijn vriend bewust minder uren werkt ivm eigen bedrijf. Als hij meer huishouden en zorg zou doen en ik meer zou werken ben ik voor inkomen gelijk verdelen en ieder hetzelfde overhouden. Beide taken zijn even belangrijk. Het is toch belachelijk als hij na 20 jaar huishouden zonder een cent op straat zou komen te staan?
quote:Kastanjez schreef op 28 november 2011 @ 17:25:

[...]

Huwelijke voorwaarden

(ik zou bijna zeggen: Uiteraard... Maar ik wil dit topic verder liever niet laten verzanden in een discussie hierover, heb er al vaker in andere topics over geschreven dus ik ga weer ontopic! )

Volgens mij is het de gewoonte dat je bij het trouwen in gemeenschap van goederen trouwt.

Ik bedoel als je niets aangeeft is dat toch zo?

(raar hoor, wel willen trouwen maar niets willen delen)
Flower, ik ben ook op huwelijkse voorwaarden getrouwd, maar ik deel alles met mijn man, ons geld is op de grote hoop gegaan. In onze voorwaarden staat dan ook dat we bij scheiding de boel verdelen alsof we in gemeenschap waren getrouwd. Ivm zakelijke beslommeringen waren huwelijkse voorwaarden gewoon slimmer.

Maar Kastanjez relatie is blijkbaar gewoon anders, en dat kan.

Ik ben overigens sterk voor onafhankelijkheid van vrouwen, ik vind dat je je eigen inkomen moet verdienen, en ik ben sterk voor beiden 4 dagen werken ipv de een full en de ander 3 dagen.

Maar ik vind dus wel dat je een gezamenlijke huishouding voert, en dus je geld gezamenlijk besteed. Vandaar alles op de grote hoop.
Interessant hoe een discussie al zo snel zoveel verder gaat!

@ Give love: Sorry, maar jouw situatie is gewoon echt te belachelijk voor woorden. Sterkte in wat je ook kiest te gaan doen.

Verder heb ik gisteren even met mijn vriend gesproken hierover, niet al te uitgebreid nog. Het kwam er een beetje op neer dat hij twee voorbeelden heeft. Zijn ouders, zijn in gemeenschap van goederen getrouwd en betalen nu al 15 jaar een gigantische schuld af van het bedrijf van zijn vader. Zijn vader is ook nog niet arbeidsongeschikt verklaard, heeft nog geen inkomen en ondertussen wordt alles draaiende gehouden op het inkomen van zijn moeder. Ik vind 't gewoon heel dom dat je in gemeenschap van goederen trouwt als je husband-to-be een eigen bedrijf heeft, maar dat is natuurlijk achteraf gelul.

Daarnaast is er zijn tante, die is getrouwd met een multi-miljonair. Zijn tante heeft qua financiën een 'normale' baan. En toch is bij hen alles gescheiden, en dat vind ik gewoon griezelig. Dat als hij op een cruise wil, dat zij dan moet zeggen 'daar heb ik geen geld voor'. Dat zij ieder jaar een sieraard uit mag zoeken uit het sieradendoosje van zijn overleden moeder.

In die zin waren we het wel met elkaar eens. Mijn vriend heeft eigenlijk gewoon duidelijk gemaakt dat er voor hem geen verschil is in onze relatie nu we samenwonen. Ik zei: ik vind samenwonen eigenlijk wel een hele bewuste keus om samen verder te gaan. Toen zei hij: maar dat vind ik van een relatie al. Tjah...

Verder droeg hij aan dat ik het financieel heel goed had voordat we gingen samenwonen. Dat klopt ook, ik woonde goedkoop, ik had nog een beurs en heb toen ook veel kunnen sparen. Dat gaat nu niet meer. Ik vind 't alleen niet zo relevant voor nu. Zeker gezien hij, voordat we gingen samenwonen, ongeveer 5 keer per week gratis bij mij kon eten, douchen en slapen. Maar goed, we komen er wel uit ;).

Oh ja, wat betreft de huurtoeslag. Hij vindt het goed als ik deze voor mezelf houd, in principe. Maar aangezien het wordt aangevraagd op onze beide namen, vindt hij het toch niet goed. Omdat de overheid dan denkt dat hij zoveel geld krijgt. Weet iemand in hoeverre het ontvangen van huurtoeslag echte consequenties kent?
TO, huurtoeslag krijgen heeft in zoverre consequenties, dat mocht het gezamenlijke inkomen hoger zijn dan opgegeven, je het bedrag terug moet betalen.

Vriend met zijn zwarte inkomen uit fooien is in die zin een risicofactor.

Ik lees nu trouwens dit topic vandaag pas en vind alleen het feit al dat vriend niet zijn hele financiële plaatje heeft overlegd bij het gaan samenwonen een reden om nieuwe afspraken te maken. Jij hebt ingeleverd, hij is er gigantisch op vooruit gegaan.

Daar nieuwe afspraken over maken heeft niets te maken met profiteren van en alles met kosten eerlijk verdelen.
quote:redhot105 schreef op 28 november 2011 @ 21:36:

[...]

Dit betekend wel dat hij nu meer bijdraagt aan jullie gezamelijke huishouden dan jij. Dat kan in de jaren flink oplopen. Stel dat hij 5 jaar 200 per maand meer betaald aan de hypotheek dan jij dan komt dat neer op 12x200x5= 12.000 euro.

Ben je er dan ook op voorbereid dat jij bij het beindigen van de relatie dit aan hem terugbetaald?

Wij hebben geen hypotheek en je kiest er toch zelf voor om een relatie aan te gaan met iemand die minder verdient? Ik zie niet in waarom ik dat bedrag zou moeten terugbetalen.

quote:superstar_2 schreef op 28 november 2011 @ 21:50:

[...]

Ja en?

Ik zal wel ouderwets zijn maar ik krijg van dit soort dingen echt de kriebels.Dat ben ik helemaal met je eens. Je staat toch samen in een relatie? Waarom zou dan alles op de weegschaal moeten? Dan is het nog ieder voor zich en God voor ons allen om het zo maar even te zeggen. M.a.w. dan ben je alsnog individualistisch bezig binnen een relatie. Het lijkt wel alsof iedereen tegenwoordig bang is dat men van elkaar gaat profiteren ofzo.
Dat idee heb ik ook. Lijkt me toch dat een relatie om elkaar draait en niet om geld.
quote:_Cherry_ schreef op 03 december 2011 @ 15:44:

Dat idee heb ik ook. Lijkt me toch dat een relatie om elkaar draait en niet om geld.Dat is ook zo. Realiseer je echter wel dat alle relaties ooit eindigen! Dat kan doordat de partners uit elkaar gaan, of doordat een van de partners overlijdt. En dan is het wel handig als je vooraf hebt nagedacht over wat er in die situaties op financieel gebied moet gebeuren, en dat dat ook ergens officieel vastgelegd wordt. Er worden hier wekelijks topics geopend door vrouwen die dingen niet goed geregeld hebben en daardoor afhankelijk zijn van hun man; vrouwen die een slecht huwelijk hebben maar niet durven scheiden omdat ze geen idee hebben hoe ze dat financieel moeten redden; vrouwen die zelfs geen idee hebben hoeveel geld er is, of die financieel het schip in gaan doordat hun man uitgaven doet waar zij niets vanaf weten. Dan is het toch maar beter om voorbereid te zijn.

Zeker voor mensen die voordat ze een relatie kregen zelf al het een en ander hebben opgebouwd (een eigen huis, een bedrijf, veel spaargeld) is het alleen maar verstandig om dat vast te laten leggen in huwelijkse voorwaarden. Al was het maar om te voorkomen dat de schoonfamilie er met de helft van jouw huis of jouw spaargeld vandoor kan gaan als je partner overlijdt. Om nog maar te zwijgen over wat voor ellende er allemaal kan ontstaan bij een echtscheiding...
Oh, dat je erover na moet denken ben ik het wel eens hoor. Ik ben ook een voorstander van onafhankelijkheid. Ga als ik afgestudeerd ben het liefst ook 4 om 4 dagen werken met mijn partner. Maar ergens over nadenken en je geldzaken tot op de cent in een relatie uit elkaar houden vind ik toch heel wat anders. Ik vraag me dan ook een beetje af waarom je in hémelsnaam gaat samenwonen.
Uiteindelijk gaat het erom dat je een verdeling hebt waar je je allebei prettig bij voelt. Maar dat je in ieder geval afspraken hebt gemaakt...

Er zijn wel twee dingen waar ik nooit aan zou beginnen:

- Allebei evenveel aan het huis(houden) betalen, maar dat de een dan wel meer in het huishouden doet omdat diegene minder werkt en dus meer tijd heeft. Ik vind naar rato het huishouden doen alleen opgaan als je ook naar rato betaalt. Anders niet.

- Meebetalen aan de aflossing van een hypotheek op een huis dat niet op mijn naam staat. Hypotheekrente vind ik wat anders; dat is een soort van huur en je moet toch iets betalen. Gas/water/elektra e.d. kun je ook gewoon splitsen. Maar iets aflossen dat nooit van mij wordt; nee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven