Geld & Recht alle pijlers

Verdeling gezamenlijke lasten

27-11-2011 19:38 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik woon net een klein half jaar samen met mijn vriend en we zijn heel erg gelukkig. Jippie!

Alleen knaagt er de laatste tijd wel het één en ander op financieel gebied:

- We zijn allebei fulltime studenten, alleen krijgt hij nog studiefinanciering (à ongeveer ¤ 250 per maand) en ik niet meer.

- Ik heb drie baantjes naast mijn studie, samen goed voor zo'n 18,5 uur per week (soms meer). Per maand levert me dit ¤ 600,00 op. Mijn vriend werkt drie nachten per week, dat zijn meteen diensten van zo'n 10 à 12 uur (horeca), waarmee hij dus rond de ¤ 900,00 per maand vangt. Hiernaast verdient hij ook nog fooi. Dit kan wel variëren van de ¤ 100,00 tot ¤ 400,00 per week, maar per maand zijn het behoorlijke bedragen (waar hij natuurlijk wel hard voor werkt!).

- Verder krijgen we ook allebei zorgtoeslag, alleen mag hij dit houden en betalen zijn ouders zijn zorgverzekering. Mijn uitgaven liggen dus sowieso ¤ 100,00 per maand hoger dan die van hem.

Al met al verdient mijn vriend ¤ 300,00 per maand meer dan ik, maar daar werkt hij ook wel bijna twee keer zoveel voor. Dat vind ik een vrij lastige kwestie, omdat ik het ook onbegrijpelijk vind dat hij het kan combineren met zijn studie en ik met mijn 18,5 uur per week soms al in de stress zit. Ik kan dat niet, ik heb wat meer tijd nodig voor mijn studie, zeker nu ik bezig ben met mijn scriptie. Verder heeft hij ¤ 350,00 per maand voordeel omdat zijn zorgverzekering betaald wordt door zijn ouders en zijn studiefinanciering nog elke maand binnen komt. Sowieso kan daar ook nog 's ¤ 400,00 fooi per maand bij worden opgeteld, wat dus neerkomt op een verschil van inkomsten van ¤ 1.000,00 per maand.

Welnu, dit allen in beschouwing genomen. Als ik volgend jaar maart 23 wordt, heb ik recht op zo'n ¤ 150,00 huurtoeslag per maand. Tenminste, daar hebben wij samen recht op. Maar mijn vriend is twee jaar jonger dan ik en je moet 23 zijn om huurtoeslag boven een bepaald huurbedrag aan te vragen.

Nu hebben we 't al een paar keer gehad over het herverdelen van de vaste lasten, maar daar bereiken we niet echt een compromis in. Samen komen we rond van ¤ 900,00 per maand en dit verdelen we 50/50; huur, gas/water/elektriciteit, boodschappen, 1x uit eten, verzekeringen, rekeningkosten, alles. Hij wilde mij ¤ 50,00 minder laten betalen, maar dat voelt nog een beetje als een druppel op een gloeiende plaat. Ik was van plan de huurtoeslag te gaan delen, maar daar zie ik misschien ook wel gewoon vanaf. Ik vind het verschil gewoon te groot en ik moet lenen om rond te kunnen komen...!

Dus: hoe zouden jullie dit oplossen? Mijn vriend zegt (en dat is voor een groot deel ook zo) dat ik vooral gefrustreerd ben omdat hij zoveel kan werken naast zijn studie en dat dit mij niet lukt. En dat het weinig met geld te maken heeft (en dat is dan weer niet zo ;p).
Als ik het zo hoor hebben jullie het best goed voor mekaar samen! Ik zou er niet te moeilijk over doen en goed je eigen uitgaven in de gaten houden. Maak je een begroting?

Verder zou ik ook naar de toekomst kijken. Wanneer gaan jullie afstuderen en wat is dan het inkomen?
Wie meer werkt heeft meer te besteden.

Als je meer nodig hebt, moet je meer werken of een beter betaalde baan vinden.

Jouw vriend is niet verantwoordelijk voor jou op financieel gebied.
Wat hebben jullie hier voordat je ging samenwonen over afgesproken? Zijn jullie samen op een nieuwe plek gaan wonen of is de één bij de ander ingetrokken? Hoe veel hoger zijn je vaste lasten dan ze misschien eerst waren? En voor je vriend? Hoe kwam je eerst rond?

Vooral die laatste vraag is belangrijk realiseer ik me nu, want het is natuurlijk niet zo dat je bent gaan samenwonen zodát je vriend je zou kunnen onderhouden.
quote:hipslala schreef op 27 november 2011 @ 19:49:

Jouw vriend is niet verantwoordelijk voor jou op financieel gebied.dit dus
De huurtoeslag zou ik trouwens gewoon van jullie vaste lasten aftrekken.
Sorry, maar aan de toekomst hebben we nog even niks. Ik studeer hoogstwaarschijnlijk pas af in augustus 2014, met de kans dat ik daarna een tweede masteropleiding ga doen (in het onderwijs, dus waarvoor ik niet opeens 10.000 euro hoef neer te gaan tellen ;p). Mijn vriend studeert sowieso 1 jaar later af, als het niet meer is.

Ik vind het dus niet zo zinvol om te kijken wat ik over drie jaar zou kunnen gaan verdienen. Ons uitgangspunt is/was (?): we hebben allebei dezelfde situatie (fulltime studeren) en dus verdelen we alles 50/50. Als één van ons fulltime gaat werken zien we dan wel weer.

Maar wat het is, ik verdien ¤ 670,00 per maand (met zorgtoeslag), en heb ¤ 450 vaste lasten. Mijn zorgverzekering is per 1 januari ietsje gestegen - niet zoveel - maar nu betaal ik ¤ 99,50. Ik betaal ¤ 34,50 aan een mobiele telefoon, wat betekent dat ik ¤ 86,00 per maand over heb om te sparen/cadeaus/kleding van te kopen/leuke dingen te doen/te sporten enzovoorts.

Terwijl, stel, hij zou net zoveel werken als ik, dan zit hij op de ¤ 555,00 euro + ¤ 250,00 stufi + ¤ 70,00 huurtoeslag = ¤ 875,00. En dan heb ik zijn fooi van sowieso ¤ 400,00 per maand nog niet eens meegerekend. Hij houdt ¤ 425,00 euro over (oké, hij moet ook zijn mobiele telefoon betalen).

En dat moet ik dan nog maar drie jaar door laten sudderen?
Nogmaals: hoe betaalde je je leven vóórdat je ging samenwonen en hoe had je het zelf voor je gezien toen je ging samenwonen?

Overigens, als je het voorstel van je vriend aanneemt, heb je dus 50 euro per maand meer te besteden, lijkt me niet zo veel mis mee.
quote:hipslala schreef op 27 november 2011 @ 19:49:

Jouw vriend is niet verantwoordelijk voor jou op financieel gebied.Dit dus. Als je het niet eerlijk vindt dan ga je zelfstandig wonen. Moet je het allemaal in je up opbrengen. Is ook geen vetpot hoor!
quote:Kastanjez schreef op 27 november 2011 @ 19:50:

Wat hebben jullie hier voordat je ging samenwonen over afgesproken? Zijn jullie samen op een nieuwe plek gaan wonen of is de één bij de ander ingetrokken? Hoe veel hoger zijn je vaste lasten dan ze misschien eerst waren? En voor je vriend? Hoe kwam je eerst rond?

Vooral die laatste vraag is belangrijk realiseer ik me nu, want het is natuurlijk niet zo dat je bent gaan samenwonen zodát je vriend je zou kunnen onderhouden.

We zijn samen op een nieuwe plek gaan wonen. Hiervoor woonde ik antikraak en was ik maar ¤ 152,00 per maand aan huur kwijt (inclusief gas/water/elektriciteit). We zijn trouwens wel echt samen gaan wonen omdat we dat wilden, en niet omdat ik uit het huis gezet werd of iets dergelijks. Mijn vaste lasten zijn sowieso met ¤ 250,00 per maand gestegen, terwijl ook mijn studiebeurs is komen te vervallen. We wonen per 1 juli samen, en per 1 september ging er dus in één keer ¤ 500,00 op achteruit.

Mijn vriend komt bij zijn ouders vandaan, hij is dus ook duurder gaan leven, natuurlijk en dat speelt voor hem ook wel mee. Het is allemaal heel nieuw voor 'm, terwijl ik al drie jaar op mezelf woonde hiervoor.

En ik ben zeker niet gaan samenwonen zodat mijn vriend me kan onderhouden, haha. Ik had altijd mijn geldzaken heel goed op orde, ik heb nooit hoeven lenen en heb altijd veel kunnen sparen. We hebben ook evenveel (¤ 2.000,00 per persoon) in het huis gestoken.
quote:Blackdress schreef op 27 november 2011 @ 19:58:

[...]

Dit dus. Als je het niet eerlijk vindt dan ga je zelfstandig wonen. Moet je het allemaal in je up opbrengen. Is ook geen vetpot hoor!Sorry hoor, maar ik heb het drie jaar alleen heel goed gered, dus daar hoef je niet mee aan te komen!
Je kut wel gaan mopperen over dat het niet eerlijk is, maar wat wil je dan zelf?

Wil je het zo verdelen dat jullie evenveel geld te besteden hebben? Vind je dat wel eerlijk?

En wat vindt je vriend daarvan?

Het is helemaal niet raar om de vaste lasten 50/50 te verdelen hoor. Veel mensen vinden dit helemaal niet oneerlijk.

Waarom krijg je eigenlijk geen stufi meer?
Ik denk er toch iets anders over, mijn vriend verdient ook stukken meer dan ik maar wij gooien ons geld op 1 hoop en betalen daar de vaste lasten van en hebben allebei evenveel te besteden. In het verleden is het ook andersom geweest (dat ik meer verdiende dan hij) en ook toen ging alles op 1 hoop.

Maar goed, iedereen doet het natuurlijk op zijn manier maar als het je niet lekker zit zou ik toch nog eens met je lief om de tafel gaan zitten en nog eens goed kijken naar alles. Succes!
Maar Sophietje, dat wist je toch allemaal vantevoren?

Jullie hebben blijkbaar vóór je ging samenwonen afgesproken fifty-fifty te doen. Je wist dat je inkomen erop achteruit ging. Je wist dat je vriend meer verdient dan jij. Waarom zit het je nu ineens dwars en waarom wil je het nu graag veranderen?
Dat hij meer verdiend betekend niet dat hij meer moet betalen. Je zou het ook om kunnen draaien en stellen dat jij meer moet werken.

Jij zegt dat jou vaste lasten 450 euro zijn. Waar bestaat dat uit? Verder kun je iig besparen op je mobieltje.

Waarom krijg jij eigenlijk geen stufi?
Toen mijn vriend bij mij is komen wonen hebben we het financieel zo geregeld dat we allebei evenveel overhielden. Dat betekende dat hij 150 euro meer in de 'gezamenlijke pot' deed dan ik, omdat hij 150 euro meer verdiende dan ik. Ik werkte een paar uur minder en deed daardoor iets meer in het huishouden.

We hielden allebei 200 euro per maand over voor onszelf, als een soort zakgeld voor kleding, uitjes, cadeaus etc.

Dat zou je dus ook kunnen afspreken.
quote:Kastanjez schreef op 27 november 2011 @ 20:04:

Maar Sophietje, dat wist je toch allemaal vantevoren?

Jullie hebben blijkbaar vóór je ging samenwonen afgesproken fifty-fifty te doen. Je wist dat je inkomen erop achteruit ging. Je wist dat je vriend meer verdient dan jij. Waarom zit het je nu ineens dwars en waarom wil je het nu graag veranderen?

Dat is niet helemaal waar, want mijn vriend is meer gaan werken toen we gingen samenwonen. Zijn inkomen lag, toen wij onze afspraken maakten, sowieso ¤ 200,00 lager. Dat lijkt heel weinig maar dat is voor ons studentjes best veel. En ik hoorde pas twee weken geleden ofzo dat zijn ouders zijn zorgverzekering betalen. En omdat hij meer werkt, krijgt hij ook veel meer fooi.

Ik vind het wel frustrerend dat het financieel slechter gaat dan toen ik alleen was. Verder komt het er ook op neer dat ik het gehele huishouden draaiende houd omdat hij altijd moet werken (wat ook wel logisch is, maar dat hadden we van tevoren zeker NIET afgesproken!).

Verder krijg ik geen studiefinanciering meer omdat ik vijfdejaars student ben. Ik heb na mijn HAVO 1 jaar HBO gedaan en zit nu in mijn 4e jaar op de universiteit (en ga dus afstuderen).
Wat Naski doet is een prima voorstel. Met mijn huidige man deden wij in het begin van ons samenwonen de vaste lasten naar rato verdelen.
quote:Naski schreef op 27 november 2011 @ 20:07:

Toen mijn vriend bij mij is komen wonen hebben we het financieel zo geregeld dat we allebei evenveel overhielden. Dat betekende dat hij 150 euro meer in de 'gezamenlijke pot' deed dan ik, omdat hij 150 euro meer verdiende dan ik. Ik werkte een paar uur minder en deed daardoor iets meer in het huishouden.

We hielden allebei 200 euro per maand over voor onszelf, als een soort zakgeld voor kleding, uitjes, cadeaus etc.

Dat zou je dus ook kunnen afspreken.

Dat zou ik eigenlijk een heel goed systeem vinden. Bedankt voor je tip!

Want alles op één hoop gooien lijkt me alleen maar een bron van ruzies. Want als één van ons dan een keer voor ¤ 50,00 wil gaan stappen of dure schoenen wil kopen, moet je dat eerst altijd overleggen. Daar hebben we dan ook bewust niet voor gekozen.
quote:sophietje89 schreef op 27 november 2011 @ 20:11:

[...]

Ik vind het wel frustrerend dat het financieel slechter gaat dan toen ik alleen was. Verder komt het er ook op neer dat ik het gehele huishouden draaiende houd omdat hij altijd moet werken (wat ook wel logisch is, maar dat hadden we van tevoren zeker NIET afgesproken!).

Verder krijg ik geen studiefinanciering meer omdat ik vijfdejaars student ben. Ik heb na mijn HAVO 1 jaar HBO gedaan en zit nu in mijn 4e jaar op de universiteit (en ga dus afstuderen).

Kijk, nou komen we ergens. Jij kunt niet meer werken omdat je het niet kan combineren met je studie, hij kan dat wel. Omdat jij het hele huishouden doet??? Daar zou ik eens over praten dan met je vriend! Bekijk eens hoeveel uur je echt kwijt bent aan het huishouden en hoeveel tijd je denkt dat het minder zou kunnen, als je vriend taken overneemt.

Misschien dat je die uren kan besteden aan meer geld verdienen?

Of je zegt tegen je vriend: prima dat ik meer in het huishouden doe, maar daardoor kan ik dus niet meer werken en lijkt het me reeël dat we een andere verdeling van de huishoudelijke kosten zoeken.
quote:Naski schreef op 27 november 2011 @ 20:07:

Dat zou je dus ook kunnen afspreken.Nogmaals, ik vind 't echt een goed idee! En dan laten we zijn fooi buiten beschouwing, want dat is niet echt superbetrouwbaar om op af te gaan, en dan krijgt hij op die manier toch wat hem toekomt omdat hij zoveel werkt.
Als je zo gefrustreerd bent over je financiële situatie dan moet je weer alleen gaan wonen.

Jouw vriend heeft meer te besteden en jij minder. Dat is pech voor jou. Je bent student, dus dat betekent voorlopig weinig geld.

Je klinkt jaloers. Lekker voor je vriend dat hij het financieel goed heeft. Wie weet zit dat er voor jou ook ooit in.
Waarom ga je niet meer werken en betalen jullie samen een schoonmaakster, zodat jij niet zoveel in het huishouden hoeft te doen?
Graag gedaan, sophietje. Ik hoop dat jullie eruit zullen komen.

Voor mijn vriend en mijzelf werkte dit erg goed.

(inmiddels zijn we getrouwd en hebben we dit systeem aan de wilgen gehangen )
quote:Naski schreef op 27 november 2011 @ 20:19:

Graag gedaan, sophietje. Ik hoop dat jullie eruit zullen komen.

Voor mijn vriend en mijzelf werkte dit erg goed.

(inmiddels zijn we getrouwd en hebben we dit systeem aan de wilgen gehangen )Wij zijn inmiddels ook getrouwd én sinds kort met een kind, en daarom hebben we nu juist jouw systeem geadopteerd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven