Geld & Recht alle pijlers

Verdeling gezamenlijke lasten

27-11-2011 19:38 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik woon net een klein half jaar samen met mijn vriend en we zijn heel erg gelukkig. Jippie!

Alleen knaagt er de laatste tijd wel het één en ander op financieel gebied:

- We zijn allebei fulltime studenten, alleen krijgt hij nog studiefinanciering (à ongeveer ¤ 250 per maand) en ik niet meer.

- Ik heb drie baantjes naast mijn studie, samen goed voor zo'n 18,5 uur per week (soms meer). Per maand levert me dit ¤ 600,00 op. Mijn vriend werkt drie nachten per week, dat zijn meteen diensten van zo'n 10 à 12 uur (horeca), waarmee hij dus rond de ¤ 900,00 per maand vangt. Hiernaast verdient hij ook nog fooi. Dit kan wel variëren van de ¤ 100,00 tot ¤ 400,00 per week, maar per maand zijn het behoorlijke bedragen (waar hij natuurlijk wel hard voor werkt!).

- Verder krijgen we ook allebei zorgtoeslag, alleen mag hij dit houden en betalen zijn ouders zijn zorgverzekering. Mijn uitgaven liggen dus sowieso ¤ 100,00 per maand hoger dan die van hem.

Al met al verdient mijn vriend ¤ 300,00 per maand meer dan ik, maar daar werkt hij ook wel bijna twee keer zoveel voor. Dat vind ik een vrij lastige kwestie, omdat ik het ook onbegrijpelijk vind dat hij het kan combineren met zijn studie en ik met mijn 18,5 uur per week soms al in de stress zit. Ik kan dat niet, ik heb wat meer tijd nodig voor mijn studie, zeker nu ik bezig ben met mijn scriptie. Verder heeft hij ¤ 350,00 per maand voordeel omdat zijn zorgverzekering betaald wordt door zijn ouders en zijn studiefinanciering nog elke maand binnen komt. Sowieso kan daar ook nog 's ¤ 400,00 fooi per maand bij worden opgeteld, wat dus neerkomt op een verschil van inkomsten van ¤ 1.000,00 per maand.

Welnu, dit allen in beschouwing genomen. Als ik volgend jaar maart 23 wordt, heb ik recht op zo'n ¤ 150,00 huurtoeslag per maand. Tenminste, daar hebben wij samen recht op. Maar mijn vriend is twee jaar jonger dan ik en je moet 23 zijn om huurtoeslag boven een bepaald huurbedrag aan te vragen.

Nu hebben we 't al een paar keer gehad over het herverdelen van de vaste lasten, maar daar bereiken we niet echt een compromis in. Samen komen we rond van ¤ 900,00 per maand en dit verdelen we 50/50; huur, gas/water/elektriciteit, boodschappen, 1x uit eten, verzekeringen, rekeningkosten, alles. Hij wilde mij ¤ 50,00 minder laten betalen, maar dat voelt nog een beetje als een druppel op een gloeiende plaat. Ik was van plan de huurtoeslag te gaan delen, maar daar zie ik misschien ook wel gewoon vanaf. Ik vind het verschil gewoon te groot en ik moet lenen om rond te kunnen komen...!

Dus: hoe zouden jullie dit oplossen? Mijn vriend zegt (en dat is voor een groot deel ook zo) dat ik vooral gefrustreerd ben omdat hij zoveel kan werken naast zijn studie en dat dit mij niet lukt. En dat het weinig met geld te maken heeft (en dat is dan weer niet zo ;p).
Betalen naar rato zou ik het eerlijkste vinden! Zou doen wij het hier ook.
quote:lichtpuntjes schreef op 04 december 2011 @ 22:31:

Betalen naar rato zou ik het eerlijkste vinden! Zou doen wij het hier ook.

Ik vind dat niet noodzakelijkerwijs het eerlijkste. Ik bedoel: wat definieer je als eerlijk? Is het eerlijk als iemand meer moet betalen omdat ie meer verdient? Misschien heeft ie wel extra geïnvesteerd in een opleiding en verdient ie daarom meer. Dat heeft al geld gekost en dan moet diegene ook nog eens meer betalen dan iemand anders voor hetzelfde huis, gas/water/elektra, etc?

Ik chargeer een beetje, maar naar rato is alleen eerlijk als je dat allebei een goed idee vindt.

Moet je dat ook doen als de één 40 uur werkt en de ander 24, omdat diegene parttime gewoon prettiger vindt? Is dat een reden om te zeggen: nou prima, dan betaalt de een meer dan de ander? Dat vind ik persoonlijk wel een beetje raar hoor. Zeker als je beide genoeg verdient en daarom genoeg overhoudt. Ja, dan houdt de een meer over dan de ander... die werkt er toch ook hard genoeg voor? Moet je maar een beter betaalde baan zoeken...

Ik snap ook wel weer dat je dat logisch kan vinden als je van elkaar houdt, maar ik houd best veel van mijn vriend, maar no way dat ik van hem verwacht dat hij meer betaalt dan ik aan hetzelfde huis enzo.
quote:_flower_ schreef op 29 november 2011 @ 10:25:

[...]

Volgens mij is het de gewoonte dat je bij het trouwen in gemeenschap van goederen trouwt.

Ik bedoel als je niets aangeeft is dat toch zo?

(raar hoor, wel willen trouwen maar niets willen delen)

Waarom denken mensen dit toch altijd zodra het over huwelijkse voorwaarden gaat? (en waar zeg ik dat ik niets wil delen met mijn partner, maar dat terzijde)

Ik lees hier al een paar voorbeelden van de gevolgen van huwelijkse voorwaarden, juist ook als je wél getrouwd bent. Voor ons was de HV juist dé manier om goed voor elkaar te zorgen en ook wij hebben vastgelegd dat bij een eventuele scheiding de boedel verdeelt wordt 'als ware we getrouwd in GvG'.

Dus onzin om te denken dat je alleen HV maakt om goed voor je eigen hachie te zorgen, of - wat je ook vaak hoort - 'omdat je ervan uitgaat dat je wel weer uit elkaar zult gaan'.
quote:Kastanjez schreef op 05 december 2011 @ 11:56:

[...]

wat je ook vaak hoort - 'omdat je ervan uitgaat dat je wel weer uit elkaar zult gaan'.Word ik ook altijd een beetje moe van. Ik zou niet aan een relatie beginnen als ik niet de intentie had om bij elkaar te blijven...
Alles op een hoop gooien wordt hier een bron van ruzie genoemd.

Ben ik het helemaal niet mee eens. Wij hebben slechts gezamenlijke bankrekeningen. En dat al bijna 30 jaar. Eén voor de maandelijkse lasten en een voor extra's als vakantie en sparen.

Hebben er nog nooit ruzie over gehad.

Onze beide salarissen vormen ons gezinsinkomen. Ongeacht of de een meer verdient dan de ander.
quote:amarna schreef op 05 december 2011 @ 14:16:

Alles op een hoop gooien wordt hier een bron van ruzie genoemd.

Ben ik het helemaal niet mee eens. Wij hebben slechts gezamenlijke bankrekeningen. En dat al bijna 30 jaar. Eén voor de maandelijkse lasten en een voor extra's als vakantie en sparen.

Hebben er nog nooit ruzie over gehad.

Onze beide salarissen vormen ons gezinsinkomen. Ongeacht of de een meer verdient dan de ander.Maar het kán wel een bron van ruzie zijn. Niet elke relatie is hetzelfde... daar gaat het nou juist om. Je moet de methode zoeken die voor jullie werkt - niet voor de gemiddelde wereldburger.
Ik vind die verdeling naar rato zo kil berekenend. Zéker als daar het idee achter zit "dat het wel eens mis zou kunnen gaan".

Stel: een van de twee wordt werkeloos en heeft veel minder inkomen. Kan die dan niet meer mee gaan naar een theatervoorstelling? Of geen mooi boek meer kopen?

Of moet diegene een bal gehakt eten en de meer verdienende partner tournedos?
Dat vindt jij amarna. Maar de situatie die je vervolgens schetst is wel vrij uitzonderlijk... in het geval van werkloosheid of ziekte oid dan is het natuurlijk een ander verhaal. Maar als je beide gezond bent, waarom moet je dan verschil maken? Leg me dat eens uit?
[quote]vaintje schreef op 29 november 2011 @ 11:40:

Ik ben overigens sterk voor onafhankelijkheid van vrouwen, ik vind dat je je eigen inkomen moet verdienen, en ik ben sterk voor beiden 4 dagen werken ipv de een full en de ander 3 dagen.

quote]

Eens, je vriend is twintig !!!! Je bent 2 jaar ouder en al aan het sparen van je lening voor je hypotheek ? Waar heb je het over ? Wil je afhankelijk zijn van een jongen van 20 jaar, die nog studeert ?
quote:amarna schreef op 05 december 2011 @ 15:17:

Ik vind die verdeling naar rato zo kil berekenend. Zéker als daar het idee achter zit "dat het wel eens mis zou kunnen gaan".

Stel: een van de twee wordt werkeloos en heeft veel minder inkomen. Kan die dan niet meer mee gaan naar een theatervoorstelling? Of geen mooi boek meer kopen?

Of moet diegene een bal gehakt eten en de meer verdienende partner tournedos?

Ja eigenlijk wel hè?

Degene die geen baan meer heeft mag melk drinken van Campina en de ander van Aldi/Lidl.

En dan wel streepjes op het pak Campina zetten voor het geval de ander er toch een beker vol van pakt want dat moet hij dan wel terugbetalen natuurlijk desnoods aan het einde van de relatie.
quote:superstar_2 schreef op 06 december 2011 @ 07:55:

[...]

Ja eigenlijk wel hè?

Degene die geen baan meer heeft mag melk drinken van Campina en de ander van Aldi/Lidl.

En dan wel streepjes op het pak Campina zetten voor het geval de ander er toch een beker vol van pakt want dat moet hij dan wel terugbetalen natuurlijk desnoods aan het einde van de relatie.He Superstar, wat jammer dat ik daar bij mijn knieperige, totaal niet gulle ex nou niet aan gedacht heb.....
quote:Kastanjez schreef op 06 december 2011 @ 08:42:

[...]

He Superstar, wat jammer dat ik daar bij mijn knieperige, totaal niet gulle ex nou niet aan gedacht heb.....

Ja dat is wel een beetje dom want zoals je hier zo vaak kunt lezen wordt de echte rekening pas aan het einde van de relatie opgemaakt..

Vanaf nu ga je dus een hele administratie incl. bonnetjes bijhouden?
quote:superstar_2 schreef op 06 december 2011 @ 10:00:

[...]

Ja dat is wel een beetje dom want zoals je hier zo vaak kunt lezen wordt de echte rekening pas aan het einde van de relatie opgemaakt..

Vanaf nu ga je dus een hele administratie incl. bonnetjes bijhouden? Ik had het over mijn ex he?! (waar ik overigens nog 'winst' op heb gemaakt denk ik zo... ) Nu ben ik getrouwd op huwelijkse voorwaarden dusss....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven