Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Vervelend voor je, Thee. Maar fijn dat je nu weer uit de zorgen bent! DK aflossen is inderdaad een goede.

Ik probeer ook gewoon de doorlopende lasten zo laag mogelijk te houden: lage hypotheek (kon volgens adviseur wel dubbel zo hoog), zuinig met energie, geen abonnementen, telefoon alleen goedkoop prepaid en Voip, oude maar wel geheel zelf betaalde auto, e.d. Daardoor hebben we gelukkig de WW van man en mijn mindere inkomsten door crisis probleemloos kunnen opvangen.
Melpomene (moest 3 x kijken of ik het goed schreef ) ik vind dat ik best hoge vaste lasten heb (in m'n eentje) maar krijg door 'beleid' wel elk jaar terug van verwarming (via woningbouw) en Nuon etc. Krijg volgende week of zo 45 terug van water. Let wel erg op mijn verbruik.

Mijn auto is betaald van afkoopsom ontslag (leaseauto inleveren) en toch wel auto nodig voor o.a. stukje mantelzorg ouders (ver weg) en in een ruimere regio/slecht bereikbare OV plaatsen te kunnen solliciteren.

Abonnementen als in tijdschriften of zo heb ik niet (meer). Wel mobiel abo voor zowel vriend als mij (hij zat nog zwaarder).

Nog wel (was ik even vergeten tot ik de afschrijving weer zag) BG-loterij opzeggen.

En ja, af en toe 'zondigen' met een döner of gyros of pizza zal niet gelijk uit mijn systeem zijn, maar elke keer niet is er een.

Aan de andere kant eet ik al 1,5 jaar erg slecht/onregelmatig (ook weer met reden) dus soms 'sta ik mezelf zo'n bestelling toe' omdat ik daar dan zo'n trek in heb en weet dat ik iig eet.

Ga ondanks m'n goede intenties ook de nog resterende goede doelen die via auto incasso gaan opzeggen. Voelt enerzijds 'raar' en anderzijds zijn sommige doelen juist zo in het nieuws door de topsalarissen. Ja sorry, dan ga ikzelf even voor denk ik nu.

En hoe stom het qua uitgaven ook klinkt, ik vind het juist dit jaar 'erg' niet op vakantie te kunnen. Mijn broer woont in het buitenland, eigen horecazaak. Daar ging ik elk jaar begin juni naar toe. Per recent heeft hij dit verkocht omdat hij iets anders wil gaan doen. En ik baal dat ik niet in 'zijn tent' even daar afscheid van heb kunnen nemen. Na de belastingdienst stortingen ZOU ik nu goedkoop een paar dagen kunnen gaan, maar dat voelt dan weer fout. Heel dubbel.
Oeps. beetje lange post geworden. Sorry.
Mmm, vandaag grof gebruik gemaakt van aanbiedingen van drogisterijen dus veel geld uitgegeven.

Maar ik zie de tomaten al aan de plantjes groeien dus die hoef ik binnenkort niet meer te kopen.
@Thee: goede doelen heb ik zelf een beetje moeite mee, om aan te doneren. Veel van de donaties gaan naar de overhead in plaats van de goede doelen zelf.

Waarom voelt het fout om een paar dagen weg te gaan van de belastingteruggave?
quote:Bertrade schreef op 09 juli 2010 @ 20:46:

@Thee: goede doelen heb ik zelf een beetje moeite mee, om aan te doneren. Veel van de donaties gaan naar de overhead in plaats van de goede doelen zelf.

Waarom voelt het fout om een paar dagen weg te gaan van de belastingteruggave?

Goede doelen krijg ik zelf ook steeds meer moeite mee. Een aantal goede doelen heb ik al stop gezet. Er zijn er echter nog 2 die ik steun vanuit sterfgevallen familie/vrienden en toch wordt daar ook de top zwaar betaald, dus steeds meer twijfels, terwijl dat dan weer als soort 'verraad' richting overledenen komt. (ja, ik weet het, ik ben raar ) maar het geeft me nog steeds een dubbel gevoel om de knoop van niet-meer-maandelijkse-donatie door te hakken.

Dat paar dagen weggaan voelt fout omdat ik door pech/omstandigheden ook nog even heb moeten lenen bij ouders. Niet heel veel, maar toch. Ook al hebben zij het niet gelijk nodig, voelt verkeerd om om die reden toch even weg te gaan.

Echter, tadaaa, nu spaarloon vrijkomt/opgenomen kan worden, kan het misschien sept/okt toch nog even zonder schuldgevoel tov ouders (die gaan dan voor, maar dan toch nog wat over).
Ik heb een vrekkentip tegen onkruid: kokend water erover heen gieten!! Daar kan het niet tegen en veel beter en goedkoper dan al die bestrijdingsmiddelen.

De buren keken wel een beetje raar toen ik door de brandgang liep met mijn waterkoker, maar ja........
Haha janna2, ik zou willen dat ik onkruid had, dan had ik een tuin(tje) maar ja op mijn balkon groeit geen onkruid (maar het helpt wel, da's waar)
@Thee: als ik jou was zou ik gewoon een paar dagen gaan. Want uiteindelijk telt leuke dingen doen zwaarder dan geld en uiteindelijk komt dat meestal ook weer goed. Zeker als je weer geld verwacht waarvan je eerst je ouders kunt afbetalen.

@Janna: bedankt voor de tip! Ik was al druk met aardappelschilmesje en vrije zaterdag, maar kokend water gieten klinkt toch een stuk makkelijker!

Hier gaan alle groenten ook goed! Binnenkort eigen tomaten eten en de sla uit pot gaat ook als een malle. Vriend vroeg al wanneer ik een tuinbroek en geruit overhemd ging dragen...

Kennen jullie trouwens gratisaftehalen punt nl? Zo kwamen wij weer aan een hardhouten tuinstoel. En binnenkort zet ik er zelf even wat overtollige spullen op die op marktplaats niks zullen opleveren maar waarvan het zonde is om weg te gooien. Andere mensen blij, wij blij, milieu blij. De cirkel weer rond
Ik ben gisteren overgestapt van energieleverancier, van Eneco naar Essent. Qua tarieven maakt het weinig verschil. Het dagtarief bij Essent is ietsjes duurder dan Eneco en het nachttarief weer iets goedkoper. Ook het gastarief is weer iets goedkoper maar een welkomstpremie van ¤290,- bij afname van groene stroom maakt het wel aantrekkelijk. Qua vastrecht en transportkosten zitten ze ook op gelijke hoogte.

Volgend jaar moet ik alleen goed in de gaten houden wanneer het contract afloopt omdat ze anders stilzwijgend verlengen en dan ga ik wellicht kijken voor een andere aanbieding.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Goede doelen geef ik wel aan, ik heb er absoluut geen problemen mee dat de top fatsoenlijk betaald wordt. Eerlijk gezegd denk ik dat je met liefdewerk geen wereldproblemen oplost en ik denk ook dat er maar heel weinig mensen zijn die enorm goed zijn in hun vak en dan toch bereid zijn voor een hongerloontje te werken. Ik heb liever dat van mijn geld een topeconoom succesvolle microfinancieringen opzet, dan dat er honderd antropologen voor 1000 euro per maand naartoe worden gestuurd die niets weten van financiën, de taal niet machtig zijn enzovoort. Of liever een supergoeie onderzoeker die in het lab werkt aan oplossingen voor AIDS dan mensen die bij de prestigieuze (en dikbetaalde) banen afgewezen zijn.

Ik heb een laag inkomen en heb daarom twee belangrijke goede doelen geselecteerd aan wie ik maandelijks automatisch geef. Voor mij zijn dat grote doelen omdat ik denk dat die efficienter kunnen opereren en meer impact kunnen maken. Eén ervan is het Aidsfonds, de ander het Wereld Natuur Fonds, ik denk dat dit de twee grootste problemen van onze tijd zijn.

Met vrekken gaat het hier supergoed, ik ben weer begonnen met alle uitgaven en inkomsten op te schrijven en dat scheelt zo veel. Ik heb een budget per week, en wat ik daarvan na één week overhoud zet ik ook automatisch op de spaarrekening, Thee, bij mij werkt dat heel goed.

Ik heb deze zomer ook geen geld voor vakantie, maar ik ga een paar dagen naar een vriendin aan de andere kant van het land. Kost niet veel en is superleuk denk ik. Ook zoek ik een weekendbaantje in een strandtent of toeristische kroeg / discotheek, dat werkt ook goed voor het zomergevoel (helaas is hier grote werkeloosheid dus ik weet niet of het lukt). Ik woon in een toeristisch gebied, dat scheelt veel met het vakantiegevoel. Al woon ik dan zelf in de stad en zitten de toeristen natuurlijk aan het strand, maar ik kan wel de bus pakken en in een uurtje ben ik er.
@Margaretha: ken je de site www.kiva.org ? dat is een organisatie, speciaal voor microkredieten. Ik vind dat een prima initiatief (geef geen vis, maar een hengel zodat ze kunnen vissen) en het is heel transparant: je koopt microkredieten van 25 dollar en kunt die besteden aan een man/vrouw/groep die jou aanspreekt (op de site uitgebreid te vinden). Er staat ook bij welke afspraken zijn gemaakt voor het terugbetalen van de kredieten.

Ik heb begin van het jaar volgens mij 200 dollar geïnvesteerd, en heb nu alweer 50 dollar terug gekregen, die ik weer kan (en ga) investeren in andere projecten. Zo blijft jouw geld rondgaan en kun je iedere keer het doel/land/persoon kiezen wat jou aanspreekt.

Je kunt ook je geld terug laten storten, maar ik had een eindejaarsuitkering gehad en vond dat ik daar best 200 dollar 'voor altijd' in kon investeren.

Ik ken ook groepjes mensen die samen doen met die kredieten. Als 10 mensen(kinderen) 5 dollar inleggen, kun je toch 2 kredieten verstrekken.

Voor een school o.i.d. is het ook leuk, omdat ze het op verschillende gebieden kunnen integreren in de lessen: engels (lezen), rekenen/economie (hoe lang duurt het voor we ons geld terug hebben/opnieuw kunnen investeren), aardrijkskunde (waar ligt het land en wat zijn de grondstoffen) en geschiedenis (waar behoorde Congo vroeger toe?) etc.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
even offtopic:

@himalaya: kan je wat meer vertellen over kiva? Ik heb op de site gekeken maar vind het een beetje moeilijk te begrijpen (denk dat mijn hersens gesmolten zijn met dit warme weer).

Je leent dus als het ware geld aan iemand die iets probeerd op te zetten. Zodra deze persoon dan hiermee geld verdiend krijg je je bedrag weer terug. een soort van beleggen alleen dan krijg je je inzet terug? Klopt dat zo?

klinkt wel interressant moet ik zeggen.

ik ga nog eens verder snuffelen op de site.

verder moet ik zeggen dat ik veel aan jullie topic heb! heb een hele tijd meegedaan aan het topic 'samen uit het rood' om wat meer grip op mijn geld te krijgen wat ook zeker geholpen heb. momenteel laat ik het even rusten allemaal. maar ik kijk nog regelmatig op het geld en recht forum om ideetjes op te doen!

groetjes lotte
@Lotte: inderdaad, het is een soort beleggen in microkredieten. Je kunt per plukje van 25 dollar een krediet weggeven. Er wordt met die persoon afgesproken over welke termijn het terug betaald wordt, en als er een deel terug betaald is krijg je daarover een mail/overzicht, waarin je ziet hoe de stand van zaken is.

Het is wel zo dat iemand bijvoorbeeld per maand 10 dollar terug kan betalen, maar dat wordt dan verdeeld over al zijn investeerders. Je krijgt dus dan bijv. 1 dollar bij je tegoed, net als de 9 andere investeerders. En de maand er op weer hetzelfde.

Je moet het dus niet zien als 'snel je inzet terug krijgen', het kan wel even duren.

Je zou, als je weer een plukje van 25 dollar terug hebt gekregen, dit geld zelf op kunnen nemen (en het op je eigen rekening laten storten) of, en dat is natuurlijk leuker, om de microkredieten in stand te houden en weer opnieuw te investeren.

Ik vind het leuk dat je zelf kunt kiezen waarin je wilt investeren. Ik zag eens een cambodjaanse vrouw die een grotere TV wilde, en daar heb ik dan weer niet zoveel mee. Wel met iemand die meer stof en garen wil kopen zodat er meer kleren voor klanten kunnen worden besteld, of iemand die meer ingredienten wil kopen om aan de stijgende vraag van haar klanten voor taartjes wil voldoen.

Mocht je meer vragen hebben, dan mag je me ook mailen hoor: vivahimalaya op gmail.com
himalaya wijzigde dit bericht op 10-07-2010 20:23
Reden: aanvulling
% gewijzigd
ahhhh zie meteen een geniaal leuk kerst cadeautje met dit! Moet je nagaan. alle familie leden krijgen een cadeautje ter waarde van 25 dollar. Dat geld is eerst geinvesteerd in een goed project wat het geld uiteindelijk weer heeft terug betaald! Dat zijn nog eens fair trade cadeau's!

nee zonder gein. ik vind het echt een goed project als ik dat zo zie. ga maar eens een avond de profielen doornemen en kijken of ik geld kan uitlenen! Moet wel eerst mijn salaris weer gestort krijgen want ben nou zo goed al blut! Maar met 50 overuren die ik uitbetaald krijg moet het hopelijk wel lukken over 2 weken!

maare dit is niet zo erg vrekken he! zeker door het risico dat je door de exchange rate minder terug krijgt als dat je inlegt!!

bedankt voor de uitleg.

groetjes Lotte
Ach, ik vind vrekken leuk zodat ik met mijn geld weer een aantal door mij gekozen goede doelen kan steunen. Dat ik dan wat koersverlies heb maakt mij niet uit: het geluk wat je iemand geeft met het verstrekken van een krediet is vele malen waardevoller...

(Zei zij poëtisch... )
Wat een nuttig goed doel himalaya! Leuk dat je meteen kunt zien wat er met je geld gedaan wordt. Dat is bij veel andere organisaties wel anders, daar belandt 't toch op de grote hoop. Ik ga me er ook zeker eens in verdiepen (en ik denk ook wel in een paar van die initiatieven investeren).
Leuk topic, ik lees mee
Inderdaad erg leuk initiatief himalaya! Ik heb er ooit eerder over gelezen maar was 't alweer vergeten.

Klein vrekkenmomentje, mijn regenton is weer vol dus ik kan weer gratis en milieu bewust mijn tomaatjes en de rest water geven. Vanavond heerlijk restjes van van alles gegeten, met dit weer is het vooral water drinken en kleine hapjes eten.
Wow!!! Weer flink wat bijgeschreven. Niet alleen vanwege Rozina, maar ook vanwege de opmerking van Delphicat

We zijn zo te horen weer goed bezig

Vind het nog steeds reuze knap hoe sommige van jullie dat doen.

Ik schrok van de week. Ik had een aantal zaken gekocht bij de AH en moest wel een erg hoog bedrag afrekenen. Ik had ook goed op de prijzen gelet en de aanbiedingen. Hebben jullie dat ook weleens?? Dat je je best doet, maar toch tegenvalt?
Over goede doelen. Ik ben er zelf tegen goede doelen, puur omdat de meeste niet transparante zijn en ik me afvraag of mijn centjes wel aankomen. Ik geef wel altijd aan de deur, of koop kaarten oid. Weet niet, maar hier voel ik me beter bij dan 'zomaar' maandelijks geld te laten afschrijven.

Wel steun ik Slachtofferhulp. Want die vind ik gewoon heel belangrijk. En ik geef zo nu en dan 5 euro aan mijn vaste dakloze bij de AH. Daar word ik zo blij van!! En hij ook
Wij zijn sinds kort donateur van de vogelbescherming, op initiatief van mijn man. Ik vond het heel positief dat hij dat wilde doen, is niet zo'n wereldverbeteraar, dus ik heb het aangemoedigd...

Ik geef aan alle collectes aan de deur, meestal maar een euro ofzo, maar koop geen stroopwafels van studenten oid.

Ik vind het wel jammer dat er zoveel kleinere doede doelen zijn, het wordt zo lastig aan wie je wat geeft.

@lovestar, dat had ik van de week ook, maar weet ook dat ik die spullen (scheermesjes en andere aanbiedingen bij de kruidvat en etos) wel gebruik en de kosten van die producten de komende tijd er niet zijn.
Ik ben gisteren even bezig geweest met het uitzoeken van mijn verzekeringen, en kon wel 800 euro per jaar besparen op mijn autoverzekering! Hier ga ik volgende week gelijk mee aan de slag. Ik zal volgende week even bellen wat mijn opzegtermijn is en dan ga ik offertes aanvragen bij een aantal verzekeringsmaatschappijen.

Over de tip van het kokend water op onkruid: hij kan nog goedkoper! In plaats van water speciaal daarvoor te koken, kun je ook het water gebruiken wat je normaal weggooit bij het eten afgieten. Bespaar je behalve extra water, ook de energie van de waterkoker.

Toen ik hier eigenlijk aan begon, ging mij eigenlijk om zo veel mogelijk geld te besparen. Maar ik ga nu steeds meer het belang van consuminderen en de onzin van spilzucht inzien. Dat is wel een fijn gevoel.
@Tinkerdel: volgens mij is het onlangs zo veranderd dat je nu je verzekeringen per maand op kunt zeggen. Ik weet alleen niet of dat ook voor autoverzekeringen geld. Maar 800 euro... besparen!... dat is ontzettend veel geld! Hoe komt dat verschil zo? Heb je een erg dure auto, waardoor een paar procent van de premie af al zo'n verschil kan maken?

Ik ben laatst overgegaan naar een andere verzekering, en dat scheelde me zo'n 70 euro per jaar (nieuwe auto, oké, van zo'n 10.000 euro, maar toch..)
We hebben inderdaad een erg dure auto, en mijn vriend maakt heel veel kilometers. Maar bij deze verzekering leek dat niet zo veel uit te maken.

Ik moet het wel een beetje nuanceren, dit is dan op basis van alle verzekeringen bij elkaar. Ik denk dat die ook wel goedkoper kunnen. Ik dacht dat we bij een vrij goedkope verzekering zaten, maar dat is dus echt niet zo. We zitten nu te denken aan AllSecur of FBTO. Iemand daar ervaringen mee?

Op deze auto zou het 400 euro schelen, op de andere waarschijnlijk 200 euro. De andere verzekeringen kunnen vermoedelijk dan ook nog goedkoper. Waarschijnlijk nemen we voor dat geld dan weer een rechtsbijstandverzekering voor arbeidsgerelateerde zaken. Die hebben we nu niet ivm de kosten.

De reden waarom wij het dus krap hebben, is dus ook deze auto. We zijn een vermogen kwijt aan verzekering en wegenbelasting. Het loont dus echt om dit soort dingen af en toe uit te zoeken.

We gaan nu alles eens bekijken, om te zien of het beter kan. We zijn nu ook met de bank bezig. We zitten ook te denken aan MoneyYou, ook omdat ik daar hier ook wel positieve reacties op hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven