Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Het overstappen naar een andere autoverzekering leverde ons destijds ook een besparing van bijna 400,- op!

Ik was ergens waar ze dit even wilden berekenen, toen ik thuis de cijfers erbij pakte kon ik mijn ogen niet geloven!

Voor dezelfde maatschappij met dezelfde voorwaarden.

We hebben gelijk alle verzekeringen naar deze tussenpersoon over gedaan. Zij regelden alle opzeggingen, en ik ben zo tevreden over hen. Mijn man was bang dat de service minder was, dan bij zijn verzekeringsagent, maar daar is hij wel op terug gekomen.
Ik weet niet of het mag, maar dan hoor ik het wel, het was bij de ANWB winkel.
Want het is toch erg dat je krap zit vanwege een auto?
Alle reacties Link kopieren
We willen daarnaast dus ook nog een aantal tussenpersonen uitnodigen om wat dingen te bespreken, misschien dat we daar ook wel gebruik van willen maken. Maar dat weten we nog niet, ik vind het lastig om te beoordelen wat betrouwbaar is, en wat niet.

Wat ook nog wel eens wil helpen, is met een offerte van een andere maatschappij naar je huidige gaan...Kun je het soms zo voor datzelfde bedrag krijgen.
quote:nogeensdan schreef op 11 juli 2010 @ 12:08:

Want het is toch erg dat je krap zit vanwege een auto?

Nou ja inderdaad. We moesten die auto toen hebben omdat mijn vriend een baan kreeg waar hij veel voor moest reizen. Die hebben we vorige maand eindelijk af kunnen betalen. Voor ons gevoel hebben we nu dus een jaar krom gelegen voor een baan, waarvoor hij dus vorige week ook nog ontslagen is. We gaan de auto nu waarschijnlijk verkopen, ik zie het maar als een spaarpotje dan.

Uiteindelijk zijn we er per maand dus op achteruitgegaan sinds mijn vriend een baan heeft, hoe idioot is dat!

We hadden misschien ook wel een goedkopere auto kunnen doen, maar hij rijdt 60.000 km per jaar. Ik vind dat je dan toch wel een betrouwbare auto moet hebben. En die zijn vaak wat zwaarder en dus duurder.
Jee, wat vervelend zeg! Dat is geen auto van de zaak kreeg ofzo.

Ik vind het nogal een druk op je prive leven hoor.

Hopelijk levert verkoop van de auto wel nog voldoende op.

Maar als je naar de verzekeringen gaat kijken, neem mijn tip even mee.

Je krijgt ook zoveel % korting bij zoveel verzekeringen.

Voor ons scheelde het veel. En voor mij gevoelsmatig helemaal omdat de vorige tussenpersoon ook een aantal dingen niet of erg slecht heeft afgehandeld. Mijn man zat er al zijn hele leven, net als zijn ouders, zo'n verhaal. Nou, jammer dan, ik ben blij dat we er weg zijn.
Wij hebben nu inderdaad ook een stapelkorting bij de verzekering, ik geloof 12%. Dat haalt het dus nog nooit. Maar ik zal er morgen even induiken.

Wij zijn inderdaad ook bij deze verzekering omdat de hele familie er zat. Ik ben nu ook van plan om ieder jaar de hele boel even uit te zoeken, om te zien of het goedkoper kan.
quote:Tinkeldel schreef op 11 juli 2010 @ 12:11:

[...]

Nou ja inderdaad. We moesten die auto toen hebben omdat mijn vriend een baan kreeg waar hij veel voor moest reizen. Die hebben we vorige maand eindelijk af kunnen betalen. Voor ons gevoel hebben we nu dus een jaar krom gelegen voor een baan, waarvoor hij dus vorige week ook nog ontslagen is. Da's naar!
@Lovestar: ja, dat heb ik ook. Meestal niet bij de supermarkt (ik ben goed in hoofdrekenen dus ik tel gewoon mee bij wat ik in mijn mandje gooi). Wel is er aan het einde van de maand minder over dan verwacht op mijn rekening. Ik probeer zoveel mogelijk rekeningen niet automatisch af te laten schrijven maar handmatig te betalen, zodat ik een duidelijk overzicht heb. Vervolgens worden bepaalde dingen automatisch afgeschreven zonder dat ik het door heb en blijk ik alsnog minder over te hebben. Weer teveel gebeld (o ja, ik moest nog kijken naar Ben), opeens de jaarlijkse afschrijving van mijn verzekeringspakket, zulk soort dingen. Dus nu even buik in en de komende 2 weken doorkomen met 55 euro. Dus ik doe goed mijn best maar het valt toch tegen.
Tja je kunt ook een belastingvrije auto kopen, daar heb ik er ook een aantal van. Handig en goedkoop als je ze zelf kunt repareren en onderdelen zijn ook vaak goedkoper omdat je niet zo zit te klooien met allerlei moderne electronica.

Groetjes

Inge
@Zilverspar: heb ik ook gehad. Maar een oude auto vergt nou eenmaal (veel) meer onderhoud en rijdt ook niet echt zuinig. Je moet dan stalling hebben en zelf kunnen sleutelen. Bovendien zitten er ook nog restricties aan een olditmerverzekering (iedere paar jaar taxatierapport, soms beperkte kilometers per jaar).

Ik rij nu een goedkope en nieuwe auto, waar ik 23 euro wegenbelasting voor betaal in de 3 maanden. Voorlopig verwacht ik er geen onkosten aan.

Of een oldtimer dus echt zo goedkoop is in vergelijking met (bijv.) de mijne, durf ik te betwijfelen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Tinkeldel schreef op 11 juli 2010 @ 11:55:

Over de tip van het kokend water op onkruid: hij kan nog goedkoper! In plaats van water speciaal daarvoor te koken, kun je ook het water gebruiken wat je normaal weggooit bij het eten afgieten. Bespaar je behalve extra water, ook de energie van de waterkoker.

Jaaaaaaaa, dat is helemaal een superidee!! Moet ik wel op dat moment ff tijd hebben om het uit te gieten. Leuk dit hoor!
Ik wil je niet aanvallen hoor tinkeldel, maar volgens mij hoeft een betrouwbare auto niet zozeer groot te zijn. Het is vaak de grootte en het merk waar je voor betaalt. Ik rijd 40.000 km per jaar en heb een 307. Ik kan wel een duurdere betalen, maar vind dit echt zonde van mijn geld, een investering die alleen maar geld kost

Is ook heel betrouwbaar....
Voor de zuinigste auto's betaal je ook geen wegenbelasting; ik heb een Citroen C1 en daarvoor betaal ik dus alleen mijn verzekering, geen wegenbelasting. Nu is dat een klein autootje, maar er zijn ook grotere belastingvrije auto's (de Toyota Prius bijvoorbeeld, maar er zijn er meer). Je hoeft dus niet perse een oldtimer te hebben om geen wegenbelasting te betalen.
De tv uitlaten spaart ook energie

Je hoort op straat wel of er gescoord wordt. (Als het je interesseert)
Wat een leuk doel en Lotte, ik vind het ook een erg leuk idee voor een cadeautje, vooral voor mensen die alles al hebben of die je niet zo goed kent.

Lovestar, ik heb dat ook soms en meestal komt het dan omdat ik basisdingen heb moeten kopen. Ik woon alleen en eet meestal alleen of met mijn vriend, dus ik heb niet elke week nieuwe kruiden, bakpapier, vuilniszakken, toiletpapier, ed. nodig. Als ik wel een paar van die dingen nodig heb komt dat bovenop de normale boodschappen en dan ben ik dus duurder uit dan normaal. Trouwens heb ik het ook als ik vlees koop, die kan je hier alleen maar in gezinsverpakkingen kopen en dan ben je meteen tussen de 5 en 10 euro kwijt. Ik vries het thuis dan in tweepersoonsporties in.

Nogeensdan, ik ben het met je eens voor wat betreft kleine goede doelen. Ik heb een tijdje in een ontwikkelingsland gewoond en heb daar met eigen ogen héél goeie en effectieve kleinschalige doelen gezien, en ook heel erg slecht opgezette, onprofessionele, team-knudde-goede-doelen. Van ver weg is het moeilijk te beoordelen welke welke is. Een grote organisatie kan dat wel, die stuurt mensen naar die landen of heeft er mensen zitten om dat te checken. Maar je hebt gelijk dat het dan veel minder transparant is.

Zelf geef ik eigenlijk vooral omdat ik het belangrijk vind solidair te zijn, ik heb het van huis uit meegekregen, mijn ouders hebben altijd een percentage van hun inkomsten weggegeven aan goede doelen en ik doe dat nu zelf ook. Mijn ouders gaven wel een groter percentage, ik zit zelf zo´n beetje op de nederlandse begroting norm heb ik net uitgerekend
Tip

Je kunt nu gratis Activia proberen.

Heb zojuist een setje van 4 pakjes yohgurt gekocht.

Geldig tot 31-07-10.
quote:janna2 schreef op 11 juli 2010 @ 19:48:

Ik wil je niet aanvallen hoor tinkeldel, maar volgens mij hoeft een betrouwbare auto niet zozeer groot te zijn. Het is vaak de grootte en het merk waar je voor betaalt. Ik rijd 40.000 km per jaar en heb een 307. Ik kan wel een duurdere betalen, maar vind dit echt zonde van mijn geld, een investering die alleen maar geld kost

Is ook heel betrouwbaar....

Voel me niet aangevallen hoor. Ik ben me hier ook zeker van bewust, maar heb ook best wel een dure smaak hierin.

Ik denk dat het vooral een gevoelskwestie is. Naar mijn idee is een grotere auto veiliger, of dat echt zo is weet ik niet. Ik merk wel het verschil in stabiliteit, en dat rijdt toch wat rustiger. Bovendien kun je ook gewoon pech met je auto hebben, en alsnog heel veel onkosten er aan hebben. Je weet het eigenlijk niet van te voren. Wat ook wel meespeelt is dat wij alleen in Duitse auto's rijden....dat is er met mijn opvoeding een beetje ingewreven.

Voor de volgende keer wil ik gaan kijken voor een energiezuinige auto, waarover je geen wegenbelasting hoeft te betalen. Maar degene waar ik mijn oog dan weer op heb laten vallen, zijn nog behoorlijk aan de prijs.
Wij zijn al jarenlang verzekerd bij FBTO voor de auto en de ziektekosten.

De ziektekosten zijn transparant, eigenlijk nooit discussies over al-dan-niet-betaalde rekeningen en de autoverzekering hebben we in de afgelopen 22 jaar geen ervaring mee op hoeven doen.

Als lid van de Vereniging Eigen Huis krijg je ook nog een flinke korting op je verzekeringen bij FBTO. Meestal zijn die kortingsregelingen flut, op voorwaarde dat je op het moment van afsluiten een rooie onderbroek draagt, in je neus peutert en tegelijkertijd de horlepiep danst, maar hier hebben we echt geen klagen over.

Het lidmaatschap van de VEH kan voor ons in elk geval flink uitk, en dan heb je ook nog de bijstand van de VEH erbij.
Tja, het is kiezen of delen, Tinkeldel. Of kromliggen voor een grote dure auto, of wel ademruimte hebben met een prima tweedehandsje. Ik vind het eeuwig zonde om mijn geld in een bodemloze autoput te storten. Heb jarenlang leaseauto's gereden, maar ook daar altijd een kleintje gekozen, omdat ik dan wat geld terugkreeg van het leasebedrag en de belastingbijtelling minder was.

Skoda Fabia, Renault Clio zijn prima auto's. Een tweedehands Suzuki of Toyota is helemaal goedkoop in aanschaf en onderhoud, en helemaal niet per se onveilig.
Ik heb vandaag offertes opgevraagd en dat scheelt toch wel behoorlijk. Independer.nl rekent alleen de assurantiebelasting niet mee. Ik duik er morgen nog even verder in.

Ik weet dat ik een dure auto heb, en het had inderdaad goedkoper gekund. Maar ook al heb ik een dure auto, ik vind het dan wel weer onnodig om geld weg te gooien aan een verzekering.

Ik ben enerzijds dus bezig met consuminderen, aan de andere kant houd ik ook van luxe. Hmm...ik begrijp het concept denk ik dan nog niet zo goed. Haha!
Jawel hoor, ik bespaar op een aantal dingen zodat ik meer geld over heb voor andere dingen.

Vanmiddag naar de kringloopwinkel geweest. Ben op zoek naar 4 verschillende eetkamerstoelen, ik heb er nu 2. Ik ga ze allemaal creme schilderen. Ik hou niet zo van die toonzaalmeubels (alles uit dezelfde serie). Ik heb via mp een oude kast gekocht, die ben ik nu aan het opknappen. Is erg veel werk, maar geeft veel voldoening.

Maar ik heb dus bij de kringloop een fluitketel gekocht, voor tijdens het klussen in het nieuwe huis, en een kan voor mijn koffiezetapparaat, die was kapot. Totale schade ¤3,75.

Dat vind ik leuk om te doen!!!

Wij zijn maandelijks rond de 90 euro kwijt aan verzekering, dat is 2 auto's (1 van 15 jaar oud, 1 van 3) inboedel, opstal en doorlopende reisverzekering. Ik weet niet zeker of we rechtsbijstand hebben, zal dit eens na kijken.....

De verzekering hebben we via een tussenpersoon, alles is goed geregeld.
Ben een hele tijd van het forum weg geweest. Ik ben ook een vrekje, van jongs af aan al. Heb veel huishoudelijke bespaartips en kan heel goed met mijn geld omgaan.

Leuk topic,ik lees mee!!
Nou, kom dan maar op met die bespaartips Mickyxx
Het klinkt misschien wel erg hoor, maar:

- ik vul mijn vloeibare wasmiddel voor de helft aan met water

- vaatwasblokjes breek ik door de helft

-als ik iets moet vervangen, kijk ik bij de kringloop voordat ik het in een " normale" winkel koop

- elke week het kleingeld uit je portemonnee in een spaarpot doen helpt ook mee aan je spaarrekening

Ik ken ook iemand die een volle stofzuigerzak leeg gooit boven de prullenabk zodat ie weer een ronde mee kan, maar dat vind ik te ver gaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven