Geld & Recht alle pijlers

Wat “ flikt “ jouw werkgever ?

09-08-2025 16:32 196 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.

Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Spring schreef:
10-08-2025 10:43
Ik werk ook in de zorg en ongeacht hoeveel uur je werkt, iedereen werkt het ene weekend wel en is het andere weekend vrij. Volgens Cao mag je geloof ik 22 weekenden vrij zijn en de rest ingepland worden, ongeacht het aantal uur dat op je contract staat. Ik vind het prima zo want de weekenden zijn rustig, apotheken en huisartsen zijn dicht (op spoed na) en het kantoor is ook dicht. Daarbij wel ort en door de week wat minder dagen. Enige wat ik lastig vind is dat ik met relatief weinig uur werken alsnog 4 dagen in de week aan het werk ben. Overstappen naar een andere werkgever in de zorg heeft geen zin, want het is overal zo hier in de omgeving. Helaas.

Als ik alles hier zo lees ben ik blij hoe het bij ons is. Diensten van 8 uur (en meer bij slaapdiensten), weekenden en feestdagen naar rato contracturen.

(Nou vind ik weekenden werken ook geen punt en vooral de ORT op zondagen lekker)
BeeDifferent schreef:
10-08-2025 11:51
Als ik alles hier zo lees ben ik blij hoe het bij ons is. Diensten van 8 uur (en meer bij slaapdiensten), weekenden en feestdagen naar rato contracturen.

(Nou vind ik weekenden werken ook geen punt en vooral de ORT op zondagen lekker)
Het naar rato verdelen valt eigenlijk ook gewoon onder goed werkgeverschap. Ik had zat collega’s die juist liever doordeweeks werkten dus voor hen was naar rato veel fijner geweest. Maar dat was niet eens bespreekbaar
Aneso schreef:
10-08-2025 11:56
Het naar rato verdelen valt eigenlijk ook gewoon onder goed werkgeverschap. Ik had zat collega’s die juist liever doordeweeks werkten dus voor hen was naar rato veel fijner geweest. Maar dat was niet eens bespreekbaar

Scheelt waarschijnlijk ook dat één van mijn collega's de roosteraar is en niet een externe.
Team van minder dan 20 mensen en er wordt goed rekening gehouden met voorkeuren.
BeeDifferent schreef:
10-08-2025 12:05
Scheelt waarschijnlijk ook dat één van mijn collega's de roosteraar is en niet een externe.
Team van minder dan 20 mensen en er wordt goed rekening gehouden met voorkeuren.
Ja, denk wel dat dat scheelt. Wel fijn dat het zo kan.
Ik werkte als secretaresse voor de directeur van een heel grote afdeling bij een heel groot bedrijf. Officieel moest ik van alles maar ik mocht niks. Ja, koffie zetten en de agenda bijhouden.
Dat werd dus niks en ik was al ijverig bezig met sollicitaties.
Ik had een fantastische directe collega. Die was op enig moment op vakantie en zou nog een week wegblijven. Zegt die manager op maandagmorgen: jij moet met mij en HR een afspraak inplannen, vrijdagmiddag om 16.00.
Mijn reactie: aha, je wil me er uit gooien? Als je een goede manager was zou je hier en nu vertellen waarom. Hij dacht natuurlijk aan het feit dat de collega er die week nog niet zou zijn.
Ik heb HR gebeld, gezegd dat ze moest komen en moest aanhoren 'dat het niet klikte'. Nee, dat deed het niet.
Hij wilde dat ik 'wegging'. Dus heb ik het password van mijn pc veranderd, m'n spullen gepakt en ben naar de vakbond gegaan.

Drie weken thuis geweest en toen had ik bij hetzelfde grote bedrijf een fijne nieuwe baan.
Een week later is die manager er uitgegooid. Ik zeg niks...
Wissewis schreef:
09-08-2025 16:39
Hier nemen ze bij voorkeur iemand aan uit een "kansengroep". Waar ze subsidies voor trekken.

Als er ook maar één iemand uit een kansengroep solliciteert kan je het vergeten als gewone sollicitant.

Ik mag om de zoveel tijd dus ook horen - vanuit een deel van de directie - dat de enige reden dat ik ben aangenomen is dat ik in een kansengroep zit. (Ik weet bij toeval dat er bij mijn eigen sollicitatie gewoon geen "gewone sollicitanten" waren. Ze mogen dus blij zijn dat ik interesse had.)
Arme jullie. :roll:
margreetder schreef:
10-08-2025 10:45
Meegemaakt: Manager had aan mij gevraagd hoe ik een collega vond functioneren. Haar tijdelijke contract liep namelijk af en de vraag was verlengen of niet. Manager vond niet verlengen, overige collega's waren het daarmee eens.

Vervolgens krijgt de hele afdeling te horen dat mijn mening de doorslag had gegeven en haar contract dus niet werd verlengd.
Heerlijk zo'n naaimanager. heb je er wat van gezegd?
Ik geef per definitie geen oordeel over mensen waar ik niet in de lijn van de beoordeling zit. Dat mag de manager zelf beoordelen op basis resultaten en inzet. Ik doe mijn ding en wat een ander doet moeten zij weten, tenzij het mij dwarsboomt, maar dan is dat rechtstreeks tussen mij en de persoon.
pina wijzigde dit bericht op 10-08-2025 13:16
18.24% gewijzigd
Een zeer overheersende en valse collega. Meerdere hebben hier last van en dan van hogerhand te horen krijgen bij klachten hierover dat je moet zorgen een weg te vinden hoe hier mee om te gaan. Dus niet de collega wordt hierop aangesproken maar de "klagers" krijgen opdracht het werkbaar te houden. Omgekeerde wereld.
Aantal jaar geleden zat ik door een overname tijdje zonder werk. Na enkele maanden kon ik ergens aan de slag. Geen functie waar ik blij van werd, maar oké. Dit was in vakantieperiode. Het systeem waarmee werd gewerkt, was voor mij helemaal nieuw, maar geel belangrijk om juistegegevens in te verwerken. Dus ja, daar stelde ik regelmatig wat vragen over.

Op de allerlaatste dag van mijn proeftijd vroeg leidinggevende of ik een momentje had. Nietsvermoedend liep ik met haar mee.
Ik stelde teveel vragen en kon vertrekken. Week later waren vakanties voorbij en kwamen collega's terug.....

Ik was teleurgesteld, maar vooral boos. Niet veel later kreeg ik andere baan. Leuker en beter betaald gelukkig....
pina schreef:
10-08-2025 12:56
Ik geef ook per definitie geen oordeel over mensen waar ik niet in de lijn van de beoordeling zit. Dat mag de manager zelf beoordelen op basis resultaten en inzet. Ik doe mijn ding en wat een ander doet moeten zij weten, tenzij het mij dwarsboomt, maar dan is dat rechtstreeks tussen mij en de persoon.
Geen idee waarom je mijn vraag aan een ander gaat beantwoorden maar je krijgt een veer in je kont hoor.

Shoooo.
missnuada wijzigde dit bericht op 10-08-2025 13:16
1.96% gewijzigd
MissNuada schreef:
10-08-2025 13:14
Geen idee waarom je mijn vraag aan een ander beantwoord.
Maar je krijgt een veer in je reet hoor.

Shoooo.
Ik praat mee. Zal de quote eruit halen dan.

Dank voor de veer.
pina schreef:
10-08-2025 13:15
Ik praat mee. Zal de quote eruit halen dan.

Dank voor de veer.
Reageer dan op die post.
MissNuada schreef:
10-08-2025 13:16
Reageer dan op die post.
Hoezo? Stuur dan een DM als je een 1 op 1 gesprek wil voeren.
Tvp
MissNuada schreef:
10-08-2025 12:43
Heerlijk zo'n naaimanager. heb je er wat van gezegd?
Niet direct richting haar maar richting de collega's dat het een gezamenlijk besluit was. Maar mijn lesje geleerd.
Mijn supermarkt manager vond dat we (directe collega en ik) de zomervakantie maar onderling moesten regelen.
We waren ivm kinderen allebei afhankelijk van de zomervakantie en we waren verplicht om 3 aaneengesloten weken vrij te nemen die we uiterlijk eind februari door moesten geven.
Op zich zou dat geen enkel probleem moeten zijn ware het niet dat collega gescheiden was en hertrouwd was met een gescheiden man.
De ex van haar nieuwe man was ook weer hertrouwd met een gescheiden man en de ex daarvan had vast laten leggen dat ze in mei besloot welke weken ze de kinderen dat jaar wilde in de vakantie.
Mijn collega kon/wilde dus pas ergens in mei aangeven wanneer zij vrij wilde en dus wanneer ik vrij zou kunnen nemen.
En nog vond de manager dat we er prima samen uit konden komen.
granny71 schreef:
10-08-2025 13:32
Mijn supermarkt manager vond dat we (directe collega en ik) de zomervakantie maar onderling moesten regelen.
We waren ivm kinderen allebei afhankelijk van de zomervakantie en we waren verplicht om 3 aaneengesloten weken vrij te nemen die we uiterlijk eind februari door moesten geven.
Op zich zou dat geen enkel probleem moeten zijn ware het niet dat collega gescheiden was en hertrouwd was met een gescheiden man.
De ex van haar nieuwe man was ook weer hertrouwd met een gescheiden man en de ex daarvan had vast laten leggen dat ze in mei besloot welke weken ze de kinderen dat jaar wilde in de vakantie.
Mijn collega kon/wilde dus pas ergens in mei aangeven wanneer zij vrij wilde en dus wanneer ik vrij zou kunnen nemen.
Over ingewikkeld gesproken O_o
granny71 schreef:
10-08-2025 13:32
Bij ons op mijn vorige werk moest je kiezen tussen de eerste drie of de laatste drie weken van de schoolvakantie. Als je het nog niet wist moest je genoegen nemen met wat er overbleef.
Schriftje schreef:
10-08-2025 12:39

Drie weken thuis geweest en toen had ik bij hetzelfde grote bedrijf een fijne nieuwe baan.
Een week later is die manager er uitgegooid. Ik zeg niks...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Good for you denk ik dan! Wat een hork.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik heb ooit een tijd in de thuiszorg gewerkt en een bedrijf was nogal creatief met plannen en wetgeving. Meerdere keren voor gesloten deuren gestaan omdat men vergeten was dat die client had afgebeld. En een keer vroeg een client wat ik kwam doen en zag ik ineens een heel ander adres in mijn rooster staan wat ze er die ochtend nog snel hadden in gezet zonder overleg. De eerste paar keer dat ik mijn loon kreeg heb ik doorgegeven dat ik steeds te weinig uitbetaald kreeg maar iedere keer waren ze van mening van die 3 uur krijg je niet want je hebt niet gewerkt. Terwijl de regel was minimaal 24 uur van te voren afzeggen anders krijg je die uren uitbetaald. Omdat ik bleef zeuren kreeg ik wel extra fiets vergoeding ofzo.

Toen kwam ik terug van vakantie wat ook allemaal moeilijk, moeilijk was en zag ik dat ik bijna al mijn vaste clienten kwijt was en ik dus alleen wat invallers had en echt minimale uren volgens mijn contract. Toen ik vroeg wat er aan de hand was, werd gezegd dat er veel klachten binnen waren gekomen over mijn functioneren bij clienten en dat mijn contract niet verlengd werd. Heb er nog aan gedacht om er werk van te maken maar aan de andere kant ik wilde zelf ook al weg bij die werkgever. Sommige mensen vragen mij wel eens van "jij hebt daar toch gewerkt?" en dan raad ik ze het ten zeerste af om voor dat bedrijf te gaan werken en ik heb een slechte review op indeed gegeven.

Ben sindsdien wel huiverig over het opkomen voor mezelf als ik gewoon recht heb op bepaalde dingen want heb dus een paar werkgevers gehad die daar niet van gediend waren dat je op de hoogte was van je rechten, me een zeur vonden en me gewoon weer buiten gooien met een of andere kut smoes.
Oje nog iets vergeten: In de zomer bij een hittegolf een mail krijgen van de werkgever dat we extra op moeten letten dat clienten goed drinken enzo. En dan vervolgens het advies om luchtige kleding te dragen en dingen op de meest koele momenten van de dag te plannen. Lijstje erbij wat je wel moet doen en wat je mag overslaan want te zwaar in de hitte (denk aan stofzuigen, vloeren schuren en ramen lappen).

Dan bel je al je middag clienten of ze naar de ochtend kunnen schuiven of eventueel een andere dag in de ochtend of week overslaan. Alles netjes geregeld en stuur je de wijzigingen door naar leidinggevende en wat doet die? Die plant extra clienten in want je hebt in de middag nog plek! Ook nog een mail erachter aan met de vraag of je in de avonduren extra kan werken want veel collega's zijn vrij...

En dan ook nog bij invallers terecht komen die je juist het zware werk willen laten doen want dat vinden ze zielig voor de vaste hulp. En dan klagen als ik aangeef dat ik bepaalde dingen niet doe i.v.m. hitte. En dan vervolgens op je kop krijgen van je leidinggevende omdat client heeft gebeld om te klagen. Client was altijd koning.

Gelukkig ook vaak zat niks hoeven doen bij mijn vaste clienten in de hitte want "och meiske, het is veel te warm! Ga maar weer lekker naar huis." en "Ga maar op een stoel zitten, wil je een ijsje en een lekker koel glas fris?" en vervolgens wel gewoon de uren aftekenen en betaald krijgen. Mag niet maar ik heb me er geen moment schuldig over gevoeld, compenseerde de boel weer een beetje.
Nogevendit schreef:
10-08-2025 13:43
Bij ons op mijn vorige werk moest je kiezen tussen de eerste drie of de laatste drie weken van de schoolvakantie. Als je het nog niet wist moest je genoegen nemen met wat er overbleef.
Bij ons moet je in januari doorgeven. In mei vind ik vrij laat voor de zomervakantie. Als je dan aan de zomervakantie vast zit en dan pas weet wanneer je vrij kan nemen..

Ik werkte ergens en door de leidinggevende werd er altijd geschreeuwd, was echt een angstcultuur daar. M’n contract zou over een paar maanden ten einde lopen en was bang dat niet verlengd zou worden. Omdat ik juist wilde bewijzen dat ik wel goed was in m’n werk deed ik nog meer m’n best, extra werk enz oppakken. Toen op een gegeven moment hadden ze een gesprek ingepland en kreeg ik te horen dat ze m’n contract niet gingen verlengen. Ik kreeg een ontslagbrief mee waar de datum op stond van ruim 4 weken eerder.
Toen ik daar vervolgens een vraag over stelde kreeg ik te horen dat ze me nog gemotiveerd wilde houden. Ik was toen zo boos, de rest van mijn contract heb ik uitgezeten en weinig meer gedaan. Niet helemaal professioneel maar ik was gewoon zó teleurgesteld daarover.
Ooit werkte ik bij een grote belangenbehartigingsorganisatie. Daar had ik ook zo'n fijne manager die me geen vrij wilde geven toen mijn oma onverwachts stierf. Ze geloofde mijn verhaal niet.

Pas toen ik de kaart liet zien kreeg ik vrij. Een paar weken later stierf opa van verdriet na 60 jaar samen. Toen geloofde ze me nog veel minder. Heb het toen met hr geregeld.

Ik wilde daar du weg en werd gevraagd door een manager die ik van daar al kende. Kon het altijd goed vinden met hem. Kende zijn vrouw ook. Dat ging een paar jaar goed, tot er een nieuwe collega kwam en de sfeer heel snel slecht werd. Meneer en zij bleken een affaire te hebben dus ineens snapte ik waarom ik steeds de rotklussen kreeg en zij de leuke dingen.

En toen kwam mijn huidige werkgever. Ik kan na bijna 10 jaarl een boek schrijven over alles wat ik heb meegemaakt aan waardeloos management, waaronder zeer vergaande vriendjespolitiek.

Maar ik heb niet de illusie dat het elders beter is. Dus ik blijf. Maar ik vind overleven in de kantoorjungle een veel grotere uitdaging dan het werk zelf.

Ik heb ook een jaar lang te weinig betaald gekregen hier. Dat is wel gecorrigeerd maar het kostte me wel heel veel moeite. Toen ik dit aan mijn manager vertelde haalde ze haar schouders op. Het ging om een paar duizend euro dus echt wel een serieuze fout.
Squishmallow schreef:
10-08-2025 15:12
Oje nog iets vergeten: In de zomer bij een hittegolf een mail krijgen van de werkgever dat we extra op moeten letten dat clienten goed drinken enzo. En dan vervolgens het advies om luchtige kleding te dragen en dingen op de meest koele momenten van de dag te plannen. Lijstje erbij wat je wel moet doen en wat je mag overslaan want te zwaar in de hitte (denk aan stofzuigen, vloeren schuren en ramen lappen).

Dan bel je al je middag clienten of ze naar de ochtend kunnen schuiven of eventueel een andere dag in de ochtend of week overslaan. Alles netjes geregeld en stuur je de wijzigingen door naar leidinggevende en wat doet die? Die plant extra clienten in want je hebt in de middag nog plek! Ook nog een mail erachter aan met de vraag of je in de avonduren extra kan werken want veel collega's zijn vrij...

En dan ook nog bij invallers terecht komen die je juist het zware werk willen laten doen want dat vinden ze zielig voor de vaste hulp. En dan klagen als ik aangeef dat ik bepaalde dingen niet doe i.v.m. hitte. En dan vervolgens op je kop krijgen van je leidinggevende omdat client heeft gebeld om te klagen. Client was altijd koning.

Gelukkig ook vaak zat niks hoeven doen bij mijn vaste clienten in de hitte want "och meiske, het is veel te warm! Ga maar weer lekker naar huis." en "Ga maar op een stoel zitten, wil je een ijsje en een lekker koel glas fris?" en vervolgens wel gewoon de uren aftekenen en betaald krijgen. Mag niet maar ik heb me er geen moment schuldig over gevoeld, compenseerde de boel weer een beetje.
:facepalm:
Als student heb ik ook twee jaar in de Thuiszorg gewerkt. Eerste jaar geen problemen, leidinggevende werkte ook zelf nog op de vloer zeg maar. Tweede jaar kwam er zo’n verandermanager. Echt een drama. Geen vaste cliënten meer, debiele uren (van 09.00 tot 12.00 bij mevrouw X en dan weer van 15.00 tot 18.00 bij meneer Y) en cliënten allemaal overstuur want hun vaste hulp was weg. Kreeg je die man echt niet aan het verstand gebracht dat het voor veel cliënten een hele overwinning is geweest om een vreemde toe te laten (vaak na smeekbedes van (schoon)kinderen). Dat je als hulp met vaste cliënten precies wist hoe ze bepaalde zaken gedaan wilden hebben en in welke volgorde. Gelukkig waren veel cliënten zeer mondig en verdween de verandermanager al snel. Zal nooit vergeten hoe een vaste cliënt van mij op hoge poten ging bellen: ‘Ja hallo?! Wat is dat?? Ik heb niets tegen mejuffrouw Anja maar ik ben mejuffrouw Lemoos gewend! Ja… Ja wat denk je nu? Ik haal speciaal bastognekoekjes voor mejuffrouw Lemoos in huis voor bij de koffie… Jullie geven die jongedames niet eens wasgeld dus ik heb een schort voor mejuffrouw Lemoos gehaald. Mejuffrouw Anja past daar niet in want zij is een halve meter langer… Denken jullie wel eens na daar?’ :rofl:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven