Geld & Recht alle pijlers

Wat “ flikt “ jouw werkgever ?

09-08-2025 16:32 223 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.

Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Sunnyflower schreef:
12-08-2025 07:36
Ik had vannacht mijn eerste nachtdienst op mijn nieuwe werkplek (zorg) en ik heb een contract van 24 uur. 3 nachten per week. Ik had pas vannacht inzage in mijn verdere rooster en zag dat ik zonder pardon 5 nachten en zelfs 6 nachten per week ingepland ben, tot eind november. Ik wil best een nacht per week extra werken waar nodig, maar om nou 40 of zelfs 48 uur te werken in de nacht met mijn 24 uur contract, dat gaan we niet doen. Daar meteen ook een bericht over uit gestuurd. :rolling:
Dit is toch niet waar? Moet toch een fout zijn?
Sunnyflower schreef:
Ik had vannacht mijn eerste nachtdienst op mijn nieuwe werkplek (zorg) en ik heb een contract van 24 uur. 3 nachten per week. Ik had pas vannacht inzage in mijn verdere rooster en zag dat ik zonder pardon 5 nachten en zelfs 6 nachten per week ingepland ben, tot eind november. Ik wil best een nacht per week extra werken waar nodig, maar om nou 40 of zelfs 48 uur te werken in de nacht met mijn 24 uur contract, dat gaan we niet doen. Daar meteen ook een bericht over uit gestuurd. :rolling:

Zo, zeg. Hier zal je vast een nare smaak van overhouden. Dit is het kromme van de zorg, kleine contracten geven, maximaal inplannen. Mooi voet bij stuk houden.

Was je nieuwe werknacht leuk?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
NomenNescio schreef:
12-08-2025 07:08
Helaas herkenbaar en deels de reden dat ik de zorg jaren geleden achter me heb gelaten. 20 jaar geleden liep ik al tegen deze mentaliteit aan en besloot dat ik niet in mijn eentje tegen windmolens ging vechten. Ik kon veel geklaag, gezucht en gedraai om me heen horen van collega's, maar er was niemand die dan ook daadwerkelijk een punt maakte en ook niemand die voor je opkwam als je er zelf iets van zei. Dan werd er weggekeken en/of collega's gingen jóu verwijten dat je niet collegiaal was als je niet het rooster dichtliep ipv bedenken dat dit niet het probleem van je collega is, maar van management.
Imo is het feit dat met de zorg zo omgegaan kan worden, grotendeels debet aan het type vrouw mens dat er werkt. Want anders ren je weg, zo hard als je kunt. Ofwel naar die ene werkgever waar ze wél normaal met je omgaan, ofwel helemaal uit de zorg.
Dit is ook herkenbaar van mn ouders, beide uit de VVT, inmiddels allebei met pensioen. Mn moeder heeft tot aan de raad van toezicht doorgestreden om misstanden aan de kaak te stellen. Bestuurder weg, maar gaat elders weer verder. Mn moeder heeft alsnog ontslag genomen. Ze stonden 9 van de 10x alleen te vechten. Af en toe deed er collega mee. Punt is idd de instelling van de vrouwen. Het zijn vaak parttime banen, geen kostwinnaar dus het inkomen is voor erbij. Ze zijn bang, laten zich intimideren. Zo zonde. Het kan gewoon anders. Als de zorg uit mannen had bestaan, had het er heel anders uitgezien.
Je bent niet oncollegiaal als je voor je rechten opkomt. Je werkgever is degene die oncollegiaal is als ze niet eens het fatsoen heeft de cao na te leven en financieringsissues die voortvloeien uit politieke keuzes op het bordje van de werknemer neerleggen.
Sunnyflower schreef:
Vanaf 1-1-26 krijg je volgens de nieuwe Cao-VVT voor elke dag extra werken € 25.

4 = het maximum aantal dagen per week dat ze je mogen inplannen bij 24 uur.
Vanaf dag 5 heb je dan dus recht op die bonus.

Ik had ook nachtdienst, lig net een kwartiertje in mijn bed.
Lekker slapen! :zzz:
Lidl-Annie-Aardbei schreef:
09-08-2025 20:31
Ik heb mijn jaren in de zorg me vaak afgevraagd wie er voor ons zorgt, als het nodig is, als je bijvoorbeeld ziek bent.
Niemand. Want werkgevers in de zorgsector hebben ironisch genoeg een schurfthekel aan mensen die ziek zijn.

Mijn huidige werkgever uitgezonderd, maar dat is dan ook wel een zeldzame parel. Maar ik heb mijn portie dan ook wel gehad.
justagirly schreef:
12-08-2025 08:47
Vanaf 1-1-26 krijg je volgens de nieuwe Cao-VVT voor elke dag extra werken € 25.

4 = het maximum aantal dagen per week dat ze je mogen inplannen bij 24 uur.
Vanaf dag 5 heb je dan dus recht op die bonus.

Ik had ook nachtdienst, lig net een kwartiertje in mijn bed.
Lekker slapen! :zzz:
Bij mijn werk horen geen nachtdiensten, maar ik geloof niet dat ik zo’n absurd rooster voor die €25 extra dan ineens wel ok zou vinden!
En inderdaad door collega's bijna ter verantwoording geroepen worden als je niet reageert op de zoveelste openvallende diensten. En het zijn altijd dezelfde die wel en niet kunnen. Eigenlijk wordt het personeel ook nog tegen elkaar uitgespeeld op deze manier. En die nieuwe manier van beloning voor niet ingeroosterde diensten klinkt heel mooi maar er zijn nu al werkgevers die aan het broeden zijn om dit te kunnen omzeilen. En nee dat mag niet want het staat in de CAO, maar als toch niemand zijn mond open doet komen ze er gewoon mee weg. Ben je het er niet mee eens? Nou dan zoek je maar een andere baan.
Jillian76 schreef:
10-08-2025 09:51
Daar kun je over twisten. Ik werk inmiddels 30 jaar in de zorg. Nog nooit gehoord dat werkenden naar rato werden ingezet. Iedereen werkt om het weekend, of twee weekenden op, 2 weekenden af. Feestdagen: kerst of oud/nieuw, Pasen of Pinksteren, Koningsdag of Hemelvaart. Ik zit ook in een regionaal overleg van verschillende ondernemingsraden (groot deel van Overijssel) en overal in het ‘t zelfde. Er staat ook nergens in de CAO dat dit anders zou moeten, en in de wet ook niet.
Dit is ook hoe ik het ken. Ik werkte destijds met een parttime contract ook om het weekend, werkte of Pasen of Pinksteren, idem voor kerst of oud en nieuw.

Destijds (weet niet hoe het nu is), stond in de cao(ziekenhuis)een minimum aantal weekenden per jaar dat je vrij moest hebben en ik herinner me dat dat ongeveer 50/50 was.
Sunnyflower schreef:
Als er gewerkt wordt volgens een JUS(jaarurebsystematiek), dan mag dat toch gewoon? Ik werkte ook wel een 7 dagen bij een contract van 24 uur(dagdienst naar avonddienst overgaand in nachtdiensten). En ook wel eens 5 nachten achter elkaar.
Flipflop schreef:
12-08-2025 10:23
Als er gewerkt wordt volgens een JUS(jaarurebsystematiek), dan mag dat toch gewoon? Ik werkte ook wel een 7 dagen bij een contract van 24 uur(dagdienst naar avonddienst overgaand in nachtdiensten). En ook wel eens 5 nachten achter elkaar.
4 maanden aaneengesloten voor bijna het dubbele van je contracturen worden ingepland? Dat is toch raar? Mag dat echt? En dan 4 maanden vrij om te compenseren of zo?
Wombat schreef:
12-08-2025 11:03
4 maanden aaneengesloten voor bijna het dubbele van je contracturen worden ingepland? Dat is toch raar? Mag dat echt? En dan 4 maanden vrij om te compenseren of zo?
Oh maar als dat bespreekbaar is zou ik het nog wel overwegen :P

Nee alle gekheid op een stokje, dat is inderdaad raar.
vrijwilligerswerk: ook altijd feest. Laatst nog: degene die heeft beloofd om te komen invallen komt zonder afmelding niet opdagen. En als je daar heel voorzichtig wat van zegt afgebrand worden en de no-show collega, die trouwens compleet hysterisch werd, wordt heel zielig gevonden want daar moeten we met z'n allen begrip voor hebben. Ik snap nog steeds niet waarom en heb mezelf beloofd: nog 1x zo'n incident en ik ben weg.
En nú in één keer goed
Flipflop schreef:
12-08-2025 10:23

Ik werk niet in de zorg, maar daarom deze voor jullie misschien rare vraag.

Je hebt een contract voor 24 uur en je werkt dus heel veel extra uren buiten je contract, krijg je deze dan ook extra beloond, als in tijd voor tijd of 150% uitbetaald?
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
pepexx schreef:
12-08-2025 11:41

Je hebt een contract voor 24 uur en je werkt dus heel veel extra uren buiten je contract, krijg je deze dan ook extra beloond, als in tijd voor tijd of 150% uitbetaald?

Nee. Als er sprake is van JaarUrenSystematiek worden je jaren niet per week maar per jaar gemaakt.

Dan maakt je met je 24 uur contract de ene week bv 20 uur en de andere week 28 of 30 of... Als je aan het einde van het jaar maar ongeveer goed uitkomt (en anders neem je + of - uren mee naar het volgende jaar)
Ik heb zelfs wel eens gehoord dat plus uren ingezet worden bij kortdurende ziekmeldingen, dat is helemaal grof. Maar ik sta nergens meer van te kijken.
Lidl-Annie-Aardbei schreef:
12-08-2025 11:50
Ik heb zelfs wel eens gehoord dat plus uren ingezet worden bij kortdurende ziekmeldingen, dat is helemaal grof. Maar ik sta nergens meer van te kijken.

En dat mag natuurlijk ook helemaal niet.
pepexx schreef:
12-08-2025 11:41

Of het wel/niet mag, hangt ook wel van de randvoorwaarden rondom de JUS. In de Gehandicaptenzorg is bijv afgesproken dat je jaarlijks je arbeidspatroon vaststelt en dat er 100% wordt ingeroosterd. Vervolgens wordt in de praktijk het jaarlijkse arbeidspatroon niet vastgesteld en wordt er 80/20 ingeroosterd. Dan krijg je alsnog dit soort dingen. Een JUS is niet bedoelt om maar random in te roosteren. Het brengt iets van flex mee, maar je gemiddelde arbeidsomvang zou wel leidend moeten zijn. Daar stem je je privé leven ook op af. Idealiter leg je dus ook vast in een JUS dat er wekelijks max % boven of naar beneden mag worden ingeroosterd om de schommelingen te voorkomen. En niet 4 weken 8 uur om vervolgens weken 40 uur in te plannen terwijl je gemiddeld 24 uur wil werken.
Ik heb nu zo'n 90 plusuren en met de roosteraar afgesproken dat ik in november anderhalve week roostervrij ben en dat ik dan op vakantie ga.
Was prima maarrrr dan moest ik ook toestemming van de manager want in noodgevallen zou ik beschikbaar moeten zijn (dus in geval van werkopdracht)

Hahaha. Daar ga ik het dan wel op aan laten komen. No way dat ik toestemming aan mijn manager ga vragen of ik op mijn vrije dagen op vakantie mag.
BeeDifferent schreef:
12-08-2025 11:53
En dat mag natuurlijk ook helemaal niet.
Nee er mag zoveel niet, ik heb dit zelf nog niet meegemaakt, alleen van horen zeggen. Maar het verbaast me niet eerlijk gezegd. Als een manager voor je kan bepalen dat je niet ziek genoeg bent om je ziek te melden, zoals in mijn geval, zullen er ook managers zijn die wel even bepalen dat als je toch thuis blijft dan maar je plus uren te gebruiken.
BeeDifferent schreef:
12-08-2025 11:55
Ik heb nu zo'n 90 plusuren en met de roosteraar afgesproken dat ik in november anderhalve week roostervrij ben en dat ik dan op vakantie ga.
Was prima maarrrr dan moest ik ook toestemming van de manager want in noodgevallen zou ik beschikbaar moeten zijn (dus in geval van werkopdracht)

Hahaha. Daar ga ik het dan wel op aan laten komen. No way dat ik toestemming aan mijn manager ga vragen of ik op mijn vrije dagen op vakantie mag.
Jezus, menen ze dat nou?

Eens een collega gehad die tijdens een min of meer verplicht teambuilding achtig “uitje” vakantie had, 3 weken, zo’n beetje halverwege haar vakantie. Werd haar medegedeeld dat er verwacht werd dat ze wel aanwezig was. Ze had vakantie opgenomen en geboekt voordat deze datum bekend werd. Ze vroeg droog of de organisatie voor haar vliegtickets retourtje Griekenland op die dag zouden bekostigen, want daar zou ze zitten ten tijde van het uitje. Ik kwam niet meer bij.
BeeDifferent schreef:
12-08-2025 11:55

😂 wilden ze bij ons ook proberen. Ik mocht vrij maar als er dan door ziekte wel te weinig mensen waren moest ik alsnog op komen draven. Nou, dan is het heel simpel: of ik kom gewoon werken of ik draai een bereikbaarheidsdienst en krijg dus gewoon betaald om stand-by te staan, maar nee, dat laatst was natuurlijk ook niet de bedoeling. Nou, het moest ver weg komen maar ik was gewoon vrij die dag zonder al die rare toestanden, hoe verzinnen ze het.
Wombat schreef:
12-08-2025 11:03
Dat is niet hoe ik het betreffende bericht interpreteerde. Ik las het niet als zijnde dat ze tot eind november iedere week minimaal 5 nachten werkt, maar dat er tot eind november een keer een reeks van 5 en een keer een reeks van 6 nachten in haar rooster staat. Zo abnormaal is dat niet.

Maar wellicht interpreteerde ik het verkeerd.
BeeDifferent schreef:
12-08-2025 11:47
Nee. Als er sprake is van JaarUrenSystematiek worden je jaren niet per week maar per jaar gemaakt.

Dan maakt je met je 24 uur contract de ene week bv 20 uur en de andere week 28 of 30 of... Als je aan het einde van het jaar maar ongeveer goed uitkomt (en anders neem je + of - uren mee naar het volgende jaar)

Oké, ik snap het, dank je.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven