Wat “ flikt “ jouw werkgever ?
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:32
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.
Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.
Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 11 augustus 2025 om 13:47
Wat erg dat het in de zorg nog steeds slecht georganiseerd is.
Zelf werk ik sinds mijn pensioen als vrijwilliger op een locatie voor mensen met een verstandelijke beperking. Vaak zat komt het voor dat de groep vooral draait op de vrijwilligers doordat er geen geschoold personeel genoeg is ingeroosterd. En de directeur van de hele boel maar goeie sier maken terwijl de cliënten feitelijk aan het kortste eind trekken. Als de vrijwilligers het af laten weten hebben zij (de zorgvragers) namelijk geen dagbesteding (voor die dagen) meer.
Zelf werk ik sinds mijn pensioen als vrijwilliger op een locatie voor mensen met een verstandelijke beperking. Vaak zat komt het voor dat de groep vooral draait op de vrijwilligers doordat er geen geschoold personeel genoeg is ingeroosterd. En de directeur van de hele boel maar goeie sier maken terwijl de cliënten feitelijk aan het kortste eind trekken. Als de vrijwilligers het af laten weten hebben zij (de zorgvragers) namelijk geen dagbesteding (voor die dagen) meer.
maandag 11 augustus 2025 om 14:00
Ook werkzaam in de zorg en het niet kunnen aanpakken van misstanden mbt bv rooster komt voornamelijk omdat het personeel niet gezamenlijk er tegen in het verweer komt. Nu zelf ook in een vreselijke situatie wat niet allen mij maar ook anderen aangaat. En uiteindelijk sta je (bijna) alleen als je er iets tegen wil doen. Daar zijn (grote) organisaties niet echt van onder de indruk helaas.
maandag 11 augustus 2025 om 14:02
Inderdaad ja. Beetje victim blaming op de koop toe. Echt erg wat je overkwam,Lidl-Annie-Aardbei. Dit gun je niemand.Lidl-Annie-Aardbei schreef: ↑11-08-2025 13:35Ik zei dus al dat ik jong en hormonaal was zo vlak na mijn miskraam. Nee ze had niet door mogen vragen. De zorgmanager ging haar boekje ver te buiten. En dat was dus niet de schuld van mijn opvoeding.
maandag 11 augustus 2025 om 14:03
Als tandartsassistente moet je ook beschikbaar zijn tijdens de dienst. Dit is ongeveer 2 a 3 keer per jaar hier.
Dan ben je dus 24 uur per dag oproepbaar.
De tandarts mag dit gewoon declareren, inclusief de extra kosten omdat het buiten werktijd is.
Als assistente krijg je niets, "want het hoort er gewoon bij en je mag ook wel eens eerder weg".
Dan ben je dus 24 uur per dag oproepbaar.
De tandarts mag dit gewoon declareren, inclusief de extra kosten omdat het buiten werktijd is.
Als assistente krijg je niets, "want het hoort er gewoon bij en je mag ook wel eens eerder weg".
maandag 11 augustus 2025 om 14:17
Oow de fysiotherapeuten. Dat is echt schandalig. Wordt ook volledig uitgekleed door de zorgverzekeraars en idd geen cao. Ik vroeg het mij al af omdat de meeste zorgberoepen wel onder een cao vallen ivm de cao's algemeen verbindend worden verklaard.
De fysiotherapeuten, net als de tandartsassistenten+ mondhygiënisten en dacht ook dierenartsassistenten, hebben helemaal geen goede arbeidsvoorwaarden. Soms is er nog wel een arbeidsvoorwaardenreglement, maar het is idd rondom wettelijk.
Hopelijk lukt het toch nog een keer om de cao rond te krijgen. Dan zullen er wel echt meer werknemers lid moeten worden van een vakbond die de mogelijkheid heeft om actie te voeren.
maandag 11 augustus 2025 om 14:21
Maar jij werkt commercieel en de fysiotherapeuten zijn afhankelijk van de zorgverzekeraars. Geen cao werkt alleen in white collar beroepen, op bedrijdsniveau met hoog opgeleide mensen die een onderhandelingspositie hebben (en evt met sterke en deskundige OR). Dat werkt niet bij blue collar of afhankelijk van publieke middelen bij de financiering zoals zorg en onderwijs. Dan heb je gewoon een cao nodig zodat er sectoraal onderhandeld kan worden en desgewenst druk gezet kan worden op de politiek.pina schreef: ↑10-08-2025 17:39Ik bedoelde te zeggen, dat er geen CAO is, wil niet zeggen dat er geen regels zijn vastgesteld. Ik heb mijn hele carrière nog nooit voor een bedrijf met een CAO gewerkt, maar dat wil niet zeggen dat ze dan maar wat deden en dat er geen dingen zijn vastgelegd, of dat dingen niet door de OR goedgekeurd moeten worden. Je bent niet aan de goden overgeleverd.
zwembad84 wijzigde dit bericht op 11-08-2025 14:26
3.11% gewijzigd
maandag 11 augustus 2025 om 14:25
Die cao komt er niet omdat de vakbonden geen slechte cao willen tekenen en er onvoldoende leden zijn om succesvol actie te voeren. Dus er is geen drukmiddel richting werkgevers en daardoor blijft het zoals het is tot dat er geen mensen meer zijn die het werk willen doen. Het is gewoon triest.
maandag 11 augustus 2025 om 14:35
zwembad84 schreef: ↑11-08-2025 14:17Oow de fysiotherapeuten. Dat is echt schandalig. Wordt ook volledig uitgekleed door de zorgverzekeraars en idd geen cao. Ik vroeg het mij al af omdat de meeste zorgberoepen wel onder een cao vallen ivm de cao's algemeen verbindend worden verklaard.
De fysiotherapeuten, net als de tandartsassistenten+ mondhygiënisten en dacht ook dierenartsassistenten, hebben helemaal geen goede arbeidsvoorwaarden. Soms is er nog wel een arbeidsvoorwaardenreglement, maar het is idd rondom wettelijk.
Hopelijk lukt het toch nog een keer om de cao rond te krijgen. Dan zullen er wel echt meer werknemers lid moeten worden van een vakbond die de mogelijkheid heeft om actie te voeren.
Tja, vakbond.. heb het overwogen, maar er is schijnbaar iemand van een vakbond al zeker 9 jaar bezig met een cao voor tandartsassistenten, met tot op heden nul resultaat. Dus hoe groot is de kans dat dat nu wèl ineens gaat gebeuren?
De arbeidsvoorwaarden hangen nu echt enorm af van waar je werkt. Dat was al tijdens de opleiding, de ene kreeg wèl betaald tijdens de stage maar het merendeel kreeg helemaal geen vergoeding (maar wel volledig ingezet).
13e maand krijg je eigenlijk ook zelden tot nooit.
maandag 11 augustus 2025 om 14:46
Bij het CNV is het nu mogelijk op 6 maanden gratis lid te worden als je in deze sector werkt. Ze zijn juist nu heel actief bezig om die cao er toch een keer te krijgen.
https://www.cnv.nl/zorg-en-welzijn/zorg ... -mondzorg/
Dus mocht je het overwegen, dan is dit denk ik wel het moment om lid te worden.
maandag 11 augustus 2025 om 15:00
Klopt, dit zijn idd de plannen om het grootschalig op te pakken. Maar je hebt wel leden nodig om succesvol te zijn. Eigenlijk is het een cirkel. Mensen worden geen lid omdat de cao lang stil ligt en er komt geen cao omdat er niet genoeg leden zijn.jojojo schreef: ↑11-08-2025 14:46Bij het CNV is het nu mogelijk op 6 maanden gratis lid te worden als je in deze sector werkt. Ze zijn juist nu heel actief bezig om die cao er toch een keer te krijgen.
maandag 11 augustus 2025 om 15:27
Zonder leden geen acties en zonder leden ook geen stakingen.
CNV lijkt het nu echt serieus en groot aan te pakken dus ik zou dat gratis lidmaatschap pakken en zoveel mogelijk collega's overhalen dit ook te doen. Als er dan straks een staking komt krijg je een vergoeding uit de stakingskas en wellicht straks een mooie cao.
CNV lijkt het nu echt serieus en groot aan te pakken dus ik zou dat gratis lidmaatschap pakken en zoveel mogelijk collega's overhalen dit ook te doen. Als er dan straks een staking komt krijg je een vergoeding uit de stakingskas en wellicht straks een mooie cao.
maandag 11 augustus 2025 om 15:32
Hier ook ooit gewerkt in de zorg in een beroep zonder cao. Kom je net van het HBO en moet je gaan onderhandelen over je salaris. Zo bleu als ik was, dacht toen een goed salaris te hebben. Nu weet ik wel beter, het was slecht betaald. Ik had ook gewoon een vast salaris, geen jaarlijkse verhoging of enige mogelijkheid voor groei, geen eindejaars uitkering, en eigenlijk van alles niks. Heb zelfs een werkgever gehad die het presteerde m'n salaris na kerst te storten. Ik vond dat toen echt een streek (beetje werkgever doet dat toch voor de feestdagen). Blij dat ik ben gaan omscholen naar een beroep mét cao.
Och en heb ook meegemaakt met een nieuwe job dat ik na de eerste maand werken helemaal geen salaris kreeg. Ik navragen waar mijn salaris bleef, bleek dat ze het eerste salaris inhielden als "buffer" ?? Als je ooit met ontslag zou gaan, dan kreeg je ook die eerste gewerkte maand uitbetaald. Ik wist niet wat ik hoorde! Koekoek!
Och en heb ook meegemaakt met een nieuwe job dat ik na de eerste maand werken helemaal geen salaris kreeg. Ik navragen waar mijn salaris bleef, bleek dat ze het eerste salaris inhielden als "buffer" ?? Als je ooit met ontslag zou gaan, dan kreeg je ook die eerste gewerkte maand uitbetaald. Ik wist niet wat ik hoorde! Koekoek!
maandag 11 augustus 2025 om 16:29
Triple_chocolate schreef: ↑11-08-2025 15:32
Deden ze in het begin ook met mijn plus uren : had ik expres heel veel gewerkt ( in november; dus lekker in december voor kerst verwachtte ik een leuk salaris gestort te krijgen ) , kreeg ik een kaal salaris ( voor die ieniemienie contract uren ) Dan hadden ze zichzelf met mijn plus uren vast ingedekt voor het komende jaar als ik ineens zou bedenken dat ik minimaal mijn contract uren niet zou gaan werken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 11 augustus 2025 om 20:38
Als jonge twintiger had ik een bijbaan als telefoniste via een uitzendbureau. Ik mocht wel pauze houden, maar mocht niet van mijn werkplek weg omdat er telefoon kon komen... Ik heb vervolgens gezegd dat ik dan 8,5 uur betaald wilde worden. Toen kon ik ophoepelen. Nou ja, genoeg andere uitzend baantjes
maandag 11 augustus 2025 om 21:29
Niet mijn werkgever, maar een potentiële werkgever tijdens de salarisonderhandelingen.
Een bekende van mij werkte er al en werd betaald in schaal 8, mij wilden ze in schaal 7 uitbetalen want ik had een lager opleidingsniveau. Takenpakket en verantwoordelijkheid bleven wel hetzelfde. Argument was dat ze mbo’ers de kans wilden geven zich op hbo werkniveau te mogen ontwikkelen (enkel geen ontwikkeling in salaris mogelijk). Ik heb, met m’n 14+jaar op hbo niveau, vriendelijk bedankt voor de gulle denkwijze.
Verder in bijbaan supermarkt 10 minuten eerder dan starttijd op de afdeling moeten zijn (onbetaald) voor de overdracht. In praktijk betekende het dat het vaste personeel 10 minuten eerder (betaald) naar huis ging & er een briefje ter overdracht lag met taken die nog gedaan moesten worden…. Dat briefje las ik dus altijd nét voor sluitingstijd
Een bekende van mij werkte er al en werd betaald in schaal 8, mij wilden ze in schaal 7 uitbetalen want ik had een lager opleidingsniveau. Takenpakket en verantwoordelijkheid bleven wel hetzelfde. Argument was dat ze mbo’ers de kans wilden geven zich op hbo werkniveau te mogen ontwikkelen (enkel geen ontwikkeling in salaris mogelijk). Ik heb, met m’n 14+jaar op hbo niveau, vriendelijk bedankt voor de gulle denkwijze.
Verder in bijbaan supermarkt 10 minuten eerder dan starttijd op de afdeling moeten zijn (onbetaald) voor de overdracht. In praktijk betekende het dat het vaste personeel 10 minuten eerder (betaald) naar huis ging & er een briefje ter overdracht lag met taken die nog gedaan moesten worden…. Dat briefje las ik dus altijd nét voor sluitingstijd
hoelahoep wijzigde dit bericht op 11-08-2025 21:35
5.17% gewijzigd
maandag 11 augustus 2025 om 21:33
Onlangs nog… personeel klagen dat de werkdruk zo hoog was, we veel in onze pauze gestoord werden en of we cliënten weer even konden ‘opvoeden’ om onze pauzetijd te respecteren (vaak een onzinnige lullige vraag die echt prima uitgesteld kan worden en cliënten die zich niet zo bewust meer waren van onze pauze…)martje55 schreef: ↑11-08-2025 20:38Als jonge twintiger had ik een bijbaan als telefoniste via een uitzendbureau. Ik mocht wel pauze houden, maar mocht niet van mijn werkplek weg omdat er telefoon kon komen... Ik heb vervolgens gezegd dat ik dan 8,5 uur betaald wilde worden. Toen kon ik ophoepelen. Nou ja, genoeg andere uitzend baantjes
Was t antwoord van een hogere “ze komen niet voor niets in de pauze, dus je dient beschikbaar te zijn” … dus ik “prima, als ik die tijd betaald ga krijgen wil ik met liefde beschikbaar zijn”… plan was snel van de baan (en cliënten die er 9/10x nu gewoon rekening mee houden).
maandag 11 augustus 2025 om 21:37
Hadden wij.Lisa2022 schreef: ↑11-08-2025 12:55Volgens mij is het vanaf 1 januari 2026 straks zo dat je meer inspraak krijgt in je eigen rooster. Tenminste mijn collega had het erover, heb mij eerlijk gezegd daar nog niet zo in verdiept. Ik werk in de vakantieperiode veel boven mijn contract uren. (Deze week werk ik 39 uur, mijn contract is kleiner) maar goed komt ook omdat je iedereen zijn of haar vakantie gunt, inclusief mijzelf. Dus dan is het vaak dat je ff een rot rooster hebt. Is altijd al zo,n gedoe om de zomerperiode vrij te krijgen. Daar baal ik wel eens van hoor.
Was heerlijk, een 6 wekelijks basisrooster.
Is teruggedraaid. Nu kan de planner meer met poppetjes schuiven om alles rond te breien. Komt er dus voor elke maand weer een ander rooster uit. Waardeloos.
maandag 11 augustus 2025 om 21:42
Klein hotel, gerund door 1 familie.
Ik s' ochtends schoonmaken, 1 andere collega.
1 kind van de eigenaren woonde in het hotel. Die gooide haar was en van haar kinderen bij ons neer.
Ookal waren er 100 bedden leeg en moesten al die kamers en badkamers.
Overwerk werd niet betaald.
Ik was finaal op na 4 uren sloven daar.
Toen ik het onder de knie had en door de familie eindelijk een soort van geaccepteerd werd (na een jaar) heb ik ontslag genomen. Als ik er nu langsrij zie ik elke keer andere gezichten in die functie. Logisch.....
Ik s' ochtends schoonmaken, 1 andere collega.
1 kind van de eigenaren woonde in het hotel. Die gooide haar was en van haar kinderen bij ons neer.
Ookal waren er 100 bedden leeg en moesten al die kamers en badkamers.
Overwerk werd niet betaald.
Ik was finaal op na 4 uren sloven daar.
Toen ik het onder de knie had en door de familie eindelijk een soort van geaccepteerd werd (na een jaar) heb ik ontslag genomen. Als ik er nu langsrij zie ik elke keer andere gezichten in die functie. Logisch.....
maandag 11 augustus 2025 om 21:44
Een familielid van mij vertelde dat zij jaren geleden na haar zwangerschapsverlof terug ging naar haar werk, ook als telefoniste. Pauzes waren ook altijd heel slecht geregeld, maar dit spande de kroon. Na haar verlof wilde ze kolven. Haar baas had bedacht dat ze wel kolvend (op haar werkplek dus, hoe bedoel je privacy) door kon gaan met telefoontjes aannemen, want dat werd immers gedaan met een headset. En aangezien haar directe collega’s dames waren was er niks om zich voor te schamen… Dat de ruimte waar ze zaten met z’n drieën gewoon openbaar was en er altijd genoeg aanloop was van het hele kantoor maakte blijkbaar niet uit en dat dit echt niet kon ook niet. Ze heeft een week of 2 op de wc gekolft zonder headset, een hoop geklaag van dezelfde baas aangehoord en toen ontslag genomen. Mijn kaak lag op de grond van dit verhaal. Het is dat ik zeker wist dat ze in een andere branche werkte, anders had ik gedacht dat we dezelfde manager hadden destijds.martje55 schreef: ↑11-08-2025 20:38Als jonge twintiger had ik een bijbaan als telefoniste via een uitzendbureau. Ik mocht wel pauze houden, maar mocht niet van mijn werkplek weg omdat er telefoon kon komen... Ik heb vervolgens gezegd dat ik dan 8,5 uur betaald wilde worden. Toen kon ik ophoepelen. Nou ja, genoeg andere uitzend baantjes
lidl-annie-aardbei wijzigde dit bericht op 11-08-2025 21:44
0.07% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in