Geld & Recht alle pijlers

Wat vind jij nu echt te duur geworden? Deel 2!

24-01-2023 09:29 3131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Originele OP van spacescooter, 20 februari 2022.

Hier vroeg kind waarom ik geen ben & jerry ijs had meegenomen bij de wekelijkse boodschappen. Ze vroeg dit al meerdere keren.

Ik heb gezegd dat we dit niet meer zomaar kopen. Misschien in de vakantie een keer.

5 euro of meer voor een bakje...
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
01-12-2023 13:39
En als je het 1 x in de twee weken laat bezorgen? Verse producten voor 2 weken gaat natuurlijk niet maar wel houdbare en vers voor 1 week.

Ik ben goedkoper uit sinds ik online bestel. Ik typ mijn weekmenu over. Ik laat mij niet verleiden door dingen die niet op mijn lijstje stonden of nieuwsgierig of er nog iets nieuws is, en ik kan makkelijk in mijn kast kijken of ik niet al 10 pakken rijst/spaghetti heb. Vind het ook handig als je in bulk koopt. Als bijv de pindakaas 1 + 1 gratis is, bestel ik gelijk 4 a 6 potten.
Dan mag ik dus alsnog naar de winkel voor het vers en het meeste wat ik bestel is vers dus met alleen houdbare dingen red ik het al helemaal moeilijk. Ik rek het wel tot minstens 1.5 week en dan bulk in slaan ja.
Alle reacties Link kopieren
Om nog even terug te komen op de prijs van een glas wijn. Ik wil niet teveel in het verleden leven, maar een paar jaar was 5 euro voor een glas wijn één van de duurdere opties op de kaart, en nu vinden we dat opeens betaalbaar is de huiswijn vaak al 5,5 euro per glas. Ergens vind ik dat ook belachelijk, en dat gaat ook niet meer terug.

Als ik wijn drink in de horeca die ik lekker vind, zoek ik hem vaak online op om evt thuis te bestellen. Ik schrik me altijd rot van de marge dat op een fles zit (laat staan op een glas). Het is eigenlijk echt niet leuk meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik was op mijn date zaterdagavond 5,80 kwijt voor een glas witte wijn die dus nog niet eens half gevuld was. Gewoon in een cafe in mijn eigen dorp, dus niet op een duur plein in Amsterdam. Belachelijke prijs.
Wherever there is an unfortunate, God sends a dog.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het ook zo dat we niet meer zo goed weten dat een glas of 7 uit een fles wijn normaal is, maar dat we denken dat minder glazen (en dus vollere glazen) normaal is. Als je thuis of op feestjes altijd wat te veel krijgt, lijkt het in de horeca karig. Bovendien zijn wijnglazen in de loop der jaren nogal groter geworden, maar dat zegt niet dat de glazen dus ook voller zouden moeten.
Alle reacties Link kopieren
Snoep. Dropjes en zo. Een flutzakje voor 2,39-2,99. A merk kauwgum, pfffff.
Vanaf eind juli worden er weer egeltjes geboren, zorg voor een schuilplekje in je tuin, en een klein en laag bakje water. Nooit melk. Dank je wel.
Alle reacties Link kopieren
care_ schreef:
04-12-2023 10:09
Als ik wijn drink in de horeca die ik lekker vind, zoek ik hem vaak online op om evt thuis te bestellen. Ik schrik me altijd rot van de marge dat op een fles zit (laat staan op een glas). Het is eigenlijk echt niet leuk meer.

In de horeca geldt: "ze eten je arm, en drinken je rijk". Waarbij je moet nuanceren dat "rijk" meestal niet eens van toepassing is. Er wordt op eten heel weinig verdiend, en dat wordt goedgemaakt met de marges op drinken.
In feite is een kopje thee nog belachelijker. Dat kost een paar cent, en je betaalt gauw 3 euro. Maar reken maar uit hoeveel mensen een uur in een uitspanning zitten op een enkel koffietje of theetje. Daarvoor moet de zaak open zijn, verwarmd worden, personeel in dienst.....

In mijn woonplaats gaat het ene restaurant na het andere dicht. Dat gebeurt meestal niet omdat het zo'n lucratieve business is.
Alle reacties Link kopieren
Strepsils. Holy moly, ruim 7 euro voor een pakje van 24. Die dingen waren nooit goedkoop maar zo duur?!

Ik had helaas geen tijd om naar de drogist te gaan voor het huismerk.
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand ook waarom sommige producten duur zijn geworden maar ook nooit meer in de aanbieding lijken te zijn?

Campina kwark is echt een soort onbetaalbaar geworden en was vroeger best wel vaak in de bonus (2=1 en dat soort acties). Tegenwoordig, zelden of nooit meer

Rookworst van Unox: volgens mij worden die dingen gewoon gemaakt van restafval vlees en dus echt niet van premium stukjes varken/koe maar ze kosten tegenwoordig 3,60 euro! En waar ze voorheen tijdens de winter echt vaak in de bonus waren bij Albert Heijn (vaak ook 2=1) , zie ik ze nu echt nooit meer. Nog niet eens "2e halve prijs".....

Vroeg me af of dat ergens aan ligt....
Alle reacties Link kopieren
Streepjeskat schreef:
04-12-2023 13:30
Weet iemand ook waarom sommige producten duur zijn geworden maar ook nooit meer in de aanbieding lijken te zijn?

Campina kwark is echt een soort onbetaalbaar geworden en was vroeger best wel vaak in de bonus (2=1 en dat soort acties). Tegenwoordig, zelden of nooit meer

Rookworst van Unox: volgens mij worden die dingen gewoon gemaakt van restafval vlees en dus echt niet van premium stukjes varken/koe maar ze kosten tegenwoordig 3,60 euro! En waar ze voorheen tijdens de winter echt vaak in de bonus waren bij Albert Heijn (vaak ook 2=1) , zie ik ze nu echt nooit meer. Nog niet eens "2e halve prijs".....

Vroeg me af of dat ergens aan ligt....
Ik vroeg me laatst hetzelfde af
Alle reacties Link kopieren
xiongmao schreef:
03-12-2023 09:12
De standaard pot Calvé pindakaas is €2,75.
Sommige voorbeelden van hoe duur het wel niet geworden is allemaal zijn totaal uit verband getrokken.
De standaard pot gaat er hier veel te snel doorheen. Toen de Calvé zo duur werd, zijn wij hier overgestapt op de Helaes Pindakaas (what's in a name) van de Aldi en die bevalt prima. Een pot van Calvé van 650 gram kost nu 4,69 bij AH. De Helaes is ongeveer de helft daarvan.
Alle reacties Link kopieren
Ginevra schreef:
04-12-2023 12:44
In de horeca geldt: "ze eten je arm, en drinken je rijk". Waarbij je moet nuanceren dat "rijk" meestal niet eens van toepassing is. Er wordt op eten heel weinig verdiend, en dat wordt goedgemaakt met de marges op drinken.
In feite is een kopje thee nog belachelijker. Dat kost een paar cent, en je betaalt gauw 3 euro. Maar reken maar uit hoeveel mensen een uur in een uitspanning zitten op een enkel koffietje of theetje. Daarvoor moet de zaak open zijn, verwarmd worden, personeel in dienst.....

In mijn woonplaats gaat het ene restaurant na het andere dicht. Dat gebeurt meestal niet omdat het zo'n lucratieve business is.
Ik weet dat de meeste marge zit op drinken, maar tegenwoordig vind ik het dus echt te ver gaan.
Vaak valt de kwaliteit ook nog tegen (maar goed, over smaak valt niet te twisten).
Alle reacties Link kopieren
meisje85 schreef:
04-12-2023 11:50
Volgens mij is het ook zo dat we niet meer zo goed weten dat een glas of 7 uit een fles wijn normaal is, maar dat we denken dat minder glazen (en dus vollere glazen) normaal is. Als je thuis of op feestjes altijd wat te veel krijgt, lijkt het in de horeca karig. Bovendien zijn wijnglazen in de loop der jaren nogal groter geworden, maar dat zegt niet dat de glazen dus ook voller zouden moeten.
Ja, precies. De horeca hanteert gewoon de standaard maten. Neemt niet weg dat ik het nog steeds bizar duur vind geworden. Tegenwoordig neem ik liever een speciaalbiertje als ik buiten de deur wat drink. Daar doe ik tenminste een tijdje mee :proud:
Nothing happens for a reason
juliet64 schreef:
04-12-2023 15:57
Ja, precies. De horeca hanteert gewoon de standaard maten. Neemt niet weg dat ik het nog steeds bizar duur vind geworden. Tegenwoordig neem ik liever een speciaalbiertje als ik buiten de deur wat drink. Daar doe ik tenminste een tijdje mee :proud:
Er is echt een verschil tussen verschillende horeca.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
04-12-2023 16:17
Er is echt een verschil tussen verschillende horeca.
In een café waar ik graag kom schenken ze wijn al jarenlang in Pyrex glazen. Ik was er sinds corona niet meer geweest maar ik zweer toch echt dat die glazen zelf een maatje kleiner geworden zijn post corona en de prijs is hoger. Ik heb zelf verschillende maten van die glaasjes, dus vandaar dat het me meteen opviel.
Het is natuurlijk ook gewoon zo, dat zolang mensen het betalen, ze het ook blijven vragen.
Alle reacties Link kopieren
Gerookte zalm bij de AH - 200 gram voor 7,99
Skipjack tonijn - 3,50 per blikje

Vooral de zalm kochten wij eerder altijd meerdere keren per week, maar inmiddels alleen nog als hij in de bonus is.

De tonijn wil ik heel graag milieubewust blijven kopen, maar vind ik wel echt duur geworden.

Verder zijn we al jaren klant van HelloFresh, maar vind ik dat nu echt te duur met de extra toeslagen per gerecht en bezorgkosten.
Alle reacties Link kopieren
Streepjeskat schreef:
04-12-2023 13:30
Weet iemand ook waarom sommige producten duur zijn geworden maar ook nooit meer in de aanbieding lijken te zijn?

Campina kwark is echt een soort onbetaalbaar geworden en was vroeger best wel vaak in de bonus (2=1 en dat soort acties). Tegenwoordig, zelden of nooit meer

Rookworst van Unox: volgens mij worden die dingen gewoon gemaakt van restafval vlees en dus echt niet van premium stukjes varken/koe maar ze kosten tegenwoordig 3,60 euro! En waar ze voorheen tijdens de winter echt vaak in de bonus waren bij Albert Heijn (vaak ook 2=1) , zie ik ze nu echt nooit meer. Nog niet eens "2e halve prijs".....

Vroeg me af of dat ergens aan ligt....
Ik dacht ook al dat ik het verkeerd zag. Veel zaken die ik regelmatig in de aanbieding kocht, heb ik al in geen tijden meer in de aanbieding gezien. Of als deze wel eens een keer in de aanbieding is, is het geen goede aanbieding.

Bij het Kruidvat was het eigen merk maandverband en inlegkruisjes nu 3 pakken voor 4 euro. Ik dacht al: is het maandverband zo duur geworden? Maar niet dus. Bijna al het maandverband kost 1,35 per pak. Dus als je 3 pakken koopt heb je wel... 6 cent voordeel. :lol: Inlegkruisjes en maxiverband zijn duurder, dus dan haal je het er wel uit. Maar ik stond wel even te kijken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
ALLES!!!! Je kunt beter de vraag andersom stellen: wat is er nog betaalbaar? 😂
Alle reacties Link kopieren
random_me87 schreef:
05-12-2023 11:16
ALLES!!!! Je kunt beter de vraag andersom stellen: wat is er nog betaalbaar? 😂
Soms voelt het echt zo. Het valt mij op dat sommige dingen weer goedkoper zijn geworden.
Maar er zijn echt minder goede aanbiedingen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
05-12-2023 11:27
Soms voelt het echt zo. Het valt mij op dat sommige dingen weer goedkoper zijn geworden.
Maar er zijn echt minder goede aanbiedingen.
Heel er minder goed. Met moeite voldoende om 1 maaltijd mee te kunnen samenstellen en voor de rest veel dingen elke week in de “bonus” bij AH.
En verder vooral veel snoep, koek, etc.
Alle reacties Link kopieren
Lasvegas-84 schreef:
04-12-2023 17:39
Gerookte zalm bij de AH - 200 gram voor 7,99
Skipjack tonijn - 3,50 per blikje

Vooral de zalm kochten wij eerder altijd meerdere keren per week, maar inmiddels alleen nog als hij in de bonus is.

Hier al zga twee jaar of zo geen gerookte zalm meer gekocht daarom :-(
De gewone zalm is, na een tijdje duur te zijn geweest, wel weer gezakt in prijs, maar de gerookte blijft helaas duur (die kochten we altijd van Lidl of AH).
Alle reacties Link kopieren
Zalm is inderdaad echt heel duur geworden. Tijdje geleden ging ik op de markt zalmsnippers kopen. 200 gram voor 10 euro zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Even weer rondje vergelijken. December 2022 en december 2023

2 dozen druiven voor 3,50 - 4,00
volkoren brood 2,09 - 2.39
truffel mayo 1,76 - 2,84
zoute sticks 0,55 - 0,69
schoonmaakazijn 5 iiter 2,89 - 3,29
boeren volle yoghurt 1,83 - 2,00
kristalsuiker 0,65 - 0,93
amerikaans frietsaus 1,85 - 2,19
verse friet 1,67 - 2,50
eigen merk chocopasta 2,69 - 3,15

Dit waren oa de grootste verschillen, verder is overal 10 cent bovenop gekomen of vervangen voor precies hetzelfde maar dan in een ander potje en duurder gemaakt.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Alle reacties Link kopieren
Rookwaar.. dat is ontzettend duur geworden. Bijna onbetaalbaar zegt mijn opa die nog in guldens rekent en al 3 tia’s verder is maar 35 sigaretten per dag rookt

Ik stond laatst bij het postkantoor en een vrouw langs me bestelde een klein pakje Marlboro… €9 hoorde ik ze zeggen. Toen ik 13 jaar geleden rookte dacht ik dat een pakje €4,30 was. Gelukkig rook ik al jaren niet meer. Je geld in rook zien opgaan :roll:
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb nooit gerookt, maar weet dat een pak shag inmiddels bijna 20 euro kost. Volgend jaar 24.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven