Geld & Recht alle pijlers

Webshop weigert herroeping

28-11-2025 16:21 112 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onlangs heb ik verpakte chocolade besteld bij een webshop. De bestelling kwam in twee delen: een gedeelte kwam zaterdag en het andere deel heb ik dinsdag opgehaald. Nu wil ik die bestelling herroepen en dat heb ik direct dinsdag gemaild. Op de site staat dat je de bestelling binnen 14 dagen kunt herroepen. Er zijn wat uitzonderingen, maar daar valt mijn bestelling niet onder. Er staat niet bij wat het adres is waar het retour naartoe moet, dus ik heb in de mail om het retouradres gevraagd.

Woensdag kreeg ik mail dat ik i.v.m. hygiënevoorschriften niet mag retourneren. Dit is onzin. Op hun site staat dat geopende verpakkingen niet retour mogen i.v.m. hygiëne, maar alles zit nog dicht en het plastic zit er nog omheen. Dit heb ik teruggemaild en ik heb nogmaals om het adres gevraagd, maar tot nu toe krijg ik geen reactie.

Nu denk ik erover de dozen morgen gewoon terug te sturen naar het adres dat op de dozen staat. Maar ik ben een beetje bang dat ze de dozen gaan weigeren. Is het verstandig de dozen aangetekend te gaan versturen, of zal dat niet zo veel uitmaken? En zal ik de klantenservice dan mailen dat ik de dozen teruggestuurd heb en verwacht dat ze de factuur crediteren? (Ik heb betaald via Klarna.) Het gaat om een bedrag van ruim €200,-.

Of zal ik nog wat langer afwachten of ze nog reageren? Nadat je hebt aangegeven te willen herroepen, heb je nog 14 dagen de tijd om de bestelling terug te sturen, maar ik wil de dozen graag weg hebben.
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
Ze zullen bij Lindt wel denken: mevrouw eist korting en haar dreigement is dat ze anders gaat retourneren en opnieuw bestellen? Zo werkt het niet. Dan weigeren we de retour gewoon. Bedrag is te laag voor mevrouw om rechtsbijstand in te schakelen, dus opgelost.
Ik heb nog geen reactie. Na mijn vorige mails reageerden ze binnen een dag. Woensdagavond mailde ik (op nette toon) dat mijn bestelling aan de voorwaarden voldeed om te mogen herroepen en vroeg ik nogmaals om het adres. En nu reageren ze dus al drie werkdagen niet.

Ik zal straks mailen dat mijn mail wellicht aan hun aandacht ontsnapt is en nogmaals om het adres vragen. Als ze weer niet reageren of weer aangeven dat het niet mag, zal ik wellicht een melding maken bij webwinkelkeur. Het wordt een principedingetje nu: ze horen zich gewoon aan het herroepingsrecht te houden.
Juridisch lijk je in je recht te staan. Los daarvan vind ik het een beetje flauw. Je hebt producten gekocht voor een prijs waarmee je akkoord was. Dat er daarna een prijsaanpassing Kwam maakt dat niet anders. Was er een prijsverhoging geweest dan had je ook niet geaccepteerd dat er een naheffing kwam. Maar goed, de regels zijn zoals ze zijn en die moet Lindt naleven.
Overigens is het idee dat Lindt chocolade van hogere kwaliteit zou zijn door Lindt zelf tegengesproken, zie:
https://fortune.com/europe/2024/11/12/lindt-us-lawsuit/
Na het gesprek met de klantenservicemedewerker heb ik besloten de bestelling terug te sturen, omdat de toon echt klantonvriendelijk was. In een training voor klantenservicemedewerkers zou het een perfect voorbeeld zijn van hoe het niet moet. En dat ze proberen onder hun wettelijke verplichting uit te komen, vind ik echt niet kunnen.
Als ik Lindt was, zou ik het zeggen dat de klant misbruik maakt van het herroepingsrecht en Lindt om redenen van redelijkheid en billijkheid niet is gehouden om het herroepingsrecht te honoreren, zeker niet omdat het herroepingsrecht werd gebruikt als dreigement om een korting te verkrijgen waarvan de klant wist dat zij daar geen recht op had.
Laura1992 schreef:
01-12-2025 22:12
Als ik Lindt was, zou ik het zeggen dat de klant misbruik maakt van het herroepingsrecht en Lindt om redenen van redelijkheid en billijkheid niet is gehouden om het herroepingsrecht te honoreren, zeker niet omdat het herroepingsrecht werd gebruikt als dreigement om een korting te verkrijgen waarvan de klant wist dat zij daar geen recht op had.

Haha, wat een kul en amateurisme zou dat zijn.
S-Groot schreef:
01-12-2025 22:19
Haha, wat een kul en amateurisme zou dat zijn.
Kul? Grote kans. Amateurisme? Zeker niet. Je wilt niet weten hoeveel rechtszaken er gevoerd worden waarbij absolute onzin als standpunt wordt ingenomen. En dit is geen bij voorbaat volkomen kansloos standpunt.
Laura1992 schreef:
Nogmaals, ik heb netjes om korting gevraagd, maar werd erg klantonvriendelijk te woord gestaan. Ik ga ook helemaal niet hetzelfde opnieuw bestellen. Maar als Lindt echt zo zou reageren, zou dat volslagen kansloos zijn. Bij koop op afstand heb je het herroepingsrecht en mag de klant zonder opgave van redenen de bestelling herroepen. Dat is gewoon wettelijk vastgelegd.
Laura1992 schreef:
Sorry hoor, maar dat slaat echt nergens op. De klant maakt geen misbruik, maar gebruik van het wettelijk recht om zonder opgave van redenen een product te retourneren (herroepen is hier geen sprake van).

Ik heb ook een paar keer iets besteld dat een week later een stuk goedkoper werd. Gaf ik de webshop 2 opties: we lossen het makkelijk op door het verschil op mijn rekening te storten of ik ga het product retourneren en opnieuw bestellen. Er werd altijd gekozen voor de makkelijkste weg.
Ongeacht of het nou wel of niet mag, vind ik het vooral raar dat je dit doet omdat 'iemand van de klantenservice onaardig tegen je was'. Iemand kan ook weleens zijn dag niet hebben, toch? Op mij komt het nogal emotioneel over dat je daar zo extreem op reageert.

Persoonlijk zou ik genieten van de chocolade en er dan nooit meer iets bestellen. Misschien ook omdat ik het toch een beetje zonde zou vinden om hier zoveel (negatieve) energie aan te besteden.
TO, wat worden jouw woorden uit zijn verband getrokken zeg.
Ik snap je helemaal, hoop dat het goed afloopt.
Liesje68 schreef:
01-12-2025 20:43
Ik heb nog geen reactie. Na mijn vorige mails reageerden ze binnen een dag. Woensdagavond mailde ik (op nette toon) dat mijn bestelling aan de voorwaarden voldeed om te mogen herroepen en vroeg ik nogmaals om het adres. En nu reageren ze dus al drie werkdagen niet.

Ik zal straks mailen dat mijn mail wellicht aan hun aandacht ontsnapt is en nogmaals om het adres vragen. Als ze weer niet reageren of weer aangeven dat het niet mag, zal ik wellicht een melding maken bij webwinkelkeur. Het wordt een principedingetje nu: ze horen zich gewoon aan het herroepingsrecht te houden.
Heb je enig idee hoe druk diverse klantenservicen zijn deze tijd van het jaar? Heeft vaak geen enkel nut nogmaals mailen, want je komt gewoon onderop de stapel terecht.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven