Webshop weigert herroeping
vrijdag 28 november 2025 om 16:21
Onlangs heb ik verpakte chocolade besteld bij een webshop. De bestelling kwam in twee delen: een gedeelte kwam zaterdag en het andere deel heb ik dinsdag opgehaald. Nu wil ik die bestelling herroepen en dat heb ik direct dinsdag gemaild. Op de site staat dat je de bestelling binnen 14 dagen kunt herroepen. Er zijn wat uitzonderingen, maar daar valt mijn bestelling niet onder. Er staat niet bij wat het adres is waar het retour naartoe moet, dus ik heb in de mail om het retouradres gevraagd.
Woensdag kreeg ik mail dat ik i.v.m. hygiënevoorschriften niet mag retourneren. Dit is onzin. Op hun site staat dat geopende verpakkingen niet retour mogen i.v.m. hygiëne, maar alles zit nog dicht en het plastic zit er nog omheen. Dit heb ik teruggemaild en ik heb nogmaals om het adres gevraagd, maar tot nu toe krijg ik geen reactie.
Nu denk ik erover de dozen morgen gewoon terug te sturen naar het adres dat op de dozen staat. Maar ik ben een beetje bang dat ze de dozen gaan weigeren. Is het verstandig de dozen aangetekend te gaan versturen, of zal dat niet zo veel uitmaken? En zal ik de klantenservice dan mailen dat ik de dozen teruggestuurd heb en verwacht dat ze de factuur crediteren? (Ik heb betaald via Klarna.) Het gaat om een bedrag van ruim €200,-.
Of zal ik nog wat langer afwachten of ze nog reageren? Nadat je hebt aangegeven te willen herroepen, heb je nog 14 dagen de tijd om de bestelling terug te sturen, maar ik wil de dozen graag weg hebben.
Woensdag kreeg ik mail dat ik i.v.m. hygiënevoorschriften niet mag retourneren. Dit is onzin. Op hun site staat dat geopende verpakkingen niet retour mogen i.v.m. hygiëne, maar alles zit nog dicht en het plastic zit er nog omheen. Dit heb ik teruggemaild en ik heb nogmaals om het adres gevraagd, maar tot nu toe krijg ik geen reactie.
Nu denk ik erover de dozen morgen gewoon terug te sturen naar het adres dat op de dozen staat. Maar ik ben een beetje bang dat ze de dozen gaan weigeren. Is het verstandig de dozen aangetekend te gaan versturen, of zal dat niet zo veel uitmaken? En zal ik de klantenservice dan mailen dat ik de dozen teruggestuurd heb en verwacht dat ze de factuur crediteren? (Ik heb betaald via Klarna.) Het gaat om een bedrag van ruim €200,-.
Of zal ik nog wat langer afwachten of ze nog reageren? Nadat je hebt aangegeven te willen herroepen, heb je nog 14 dagen de tijd om de bestelling terug te sturen, maar ik wil de dozen graag weg hebben.
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
vrijdag 28 november 2025 om 19:36
vrijdag 28 november 2025 om 19:39
Eens met de webshop. Chocolade valt onder producten die kort houdbaar zijn - logisch dat het niet retour kan.
Voedsel retourneren vind ik een no-go.
Je wilt zelf ook geen geretourneerde chocolade ontvangen.
Die webshop moet het dan weggooien. Beetje aso om terug te sturen. Vind dat je zelf ook logisch kan nadenken hè.
Of Klarna dat oppakt twijfel ik over, er staat tegenwoordig duidelijk bij dat je bij problemen contact moet opnemen met de webshop. Terecht, Klarna is geen onderhandelaar of partij - ze beheren enkel jouw achteraf betaling.
Voedsel retourneren vind ik een no-go.
Je wilt zelf ook geen geretourneerde chocolade ontvangen.
Die webshop moet het dan weggooien. Beetje aso om terug te sturen. Vind dat je zelf ook logisch kan nadenken hè.
Of Klarna dat oppakt twijfel ik over, er staat tegenwoordig duidelijk bij dat je bij problemen contact moet opnemen met de webshop. Terecht, Klarna is geen onderhandelaar of partij - ze beheren enkel jouw achteraf betaling.
summer is a state of mind
vrijdag 28 november 2025 om 19:41
Wettelijk gezien mag je voedsel (en nog wat producten) uitsluiten van retourrecht. De webshop benoemd het ook correct “producten die beperkt” houdbaar zijn mogen niet retour.
summer is a state of mind
vrijdag 28 november 2025 om 19:51
Gezien de laatste reacties is het misschien handig te melden dat dit een webshop is die alleen chocolade verkoopt. Dan hadden ze dus op de site moeten zetten dat niks mag worden teruggestuurd.
Verder zijn ze aangesloten bij webwinkelkeur waar het volgende staat over producten die beperkt houdbaar zijn (artikel over uitzonderingen op het herroepingsrecht):
Producten met een beperkte houdbaarheid
Sommige producten zijn maar zo kort houdbaar, dat tegen de tijd dat deze geretourneerd zijn niemand er nog iets aan heeft. Sommige voedingsproducten zijn bijvoorbeeld beperkt houdbaar, en zouden daardoor een gezondheidsrisico opleveren tegen de tijd dat ze geretourneerd zijn. Een maaltijdpakket of een kan melk kan je dus om deze reden uitzonderen. Voedingsmiddelen die wel lang houdbaar zijn, zoals gedroogde dadels of een chocoladereep, mag je doorgaans weer níet uitzonderen. Deze kunnen vaak maanden goed blijven. “Beperkt houdbaar” wordt in de praktijk dus ook uitgelegd als “kort houdbaar”.
Verder zijn ze aangesloten bij webwinkelkeur waar het volgende staat over producten die beperkt houdbaar zijn (artikel over uitzonderingen op het herroepingsrecht):
Producten met een beperkte houdbaarheid
Sommige producten zijn maar zo kort houdbaar, dat tegen de tijd dat deze geretourneerd zijn niemand er nog iets aan heeft. Sommige voedingsproducten zijn bijvoorbeeld beperkt houdbaar, en zouden daardoor een gezondheidsrisico opleveren tegen de tijd dat ze geretourneerd zijn. Een maaltijdpakket of een kan melk kan je dus om deze reden uitzonderen. Voedingsmiddelen die wel lang houdbaar zijn, zoals gedroogde dadels of een chocoladereep, mag je doorgaans weer níet uitzonderen. Deze kunnen vaak maanden goed blijven. “Beperkt houdbaar” wordt in de praktijk dus ook uitgelegd als “kort houdbaar”.
vrijdag 28 november 2025 om 19:59
Ik sluit me qua retourneren niet aan bij de rest. Chocola is lang houdbaar en het zou me 0 boeien als iemand anders het heeft geretourneerd. Wat is nu de kans dat het veel te warm of veel te koud is geweest?? Als het nou hoogzomer 30 graden is oké, maar nu echt niet.
Aan de andere kant vind ik je echt onnodig moeilijk doen. Je vond het deze prijs waard en heb het met plezier besteld. En nu je weet dat je het wat goedkoper kunt krijgen vind je het opeens niet meer het geld waard.
Ik snap wel dat het bedrijf retourneren en opnieuw bestellen probeert te ontmoedigen. Je belast hier zowel het milieu als het bedrijf mee (ook qua kosten voor opnieuw opsturen). De klantenservice was ook hoogstens wat bits, niet onbeschoft ofzo. En de klantenservice heeft ook gelijk dat ze de factuur niet aan hoeven te passen.
Aan de andere kant vind ik je echt onnodig moeilijk doen. Je vond het deze prijs waard en heb het met plezier besteld. En nu je weet dat je het wat goedkoper kunt krijgen vind je het opeens niet meer het geld waard.
Ik snap wel dat het bedrijf retourneren en opnieuw bestellen probeert te ontmoedigen. Je belast hier zowel het milieu als het bedrijf mee (ook qua kosten voor opnieuw opsturen). De klantenservice was ook hoogstens wat bits, niet onbeschoft ofzo. En de klantenservice heeft ook gelijk dat ze de factuur niet aan hoeven te passen.
vrijdag 28 november 2025 om 20:04
vrijdag 28 november 2025 om 20:09
Eens! Er lopen tenslotte genoeg idioten rond. En als ik me niet vergis, is iets dergelijks zelfs al meerdere keren gebeurd.
vrijdag 28 november 2025 om 20:15
Ik blijf bij mijn mening. Wat een werk en verlies voor dat bedrijf en ze kunnen die chocolade niet doorverkopen.
vrijdag 28 november 2025 om 20:24
vrijdag 28 november 2025 om 20:31
Je kunt de doos met chocolade, al dan niet per ongeluk, te lang naast de verwarming laten staan. Smelt het en ziet er niet meer uit als het weer hard wordt en de smaak gaat waarschijnlijk ook achteruit.
vrijdag 28 november 2025 om 20:41
Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe. Ondanks wat sommigen van jullie zeggen, mag je chocolade niet uitsluiten van het herroepingsrecht. Met beperkt houdbaar wordt echt eten bedoeld dat hooguit 14 dagen houdbaar is. Dus ik heb gewoon het recht om de bestelling terug te sturen. En ik leg het niet op de verwarming en ik spuit er ook niks in
Ze kunnen het gewoon weer verkopen, je kunt direct zien dat de verpakking helemaal intact is.
Maar goed, ik zal er nog wel even over nadenken, gezien jullie reacties. Ik mailde dat ik de bestelling wilde herroepen kort na het telefoontje met de klantenservice. Dat is bij mij behoorlijk in het verkeerde keelgat geschoten. Of ik de bestelling nou toch besluit te houden of niet, dit was wel de laatste keer dat ik hier iets bestelde. Ik ga dan ook hetzelfde niet weer bestellen. Ze zijn niet verplicht coulant te zijn, maar webshops die dat wel zijn, zijn toch een stuk slimmer bezig.
Maar goed, ik zal er nog wel even over nadenken, gezien jullie reacties. Ik mailde dat ik de bestelling wilde herroepen kort na het telefoontje met de klantenservice. Dat is bij mij behoorlijk in het verkeerde keelgat geschoten. Of ik de bestelling nou toch besluit te houden of niet, dit was wel de laatste keer dat ik hier iets bestelde. Ik ga dan ook hetzelfde niet weer bestellen. Ze zijn niet verplicht coulant te zijn, maar webshops die dat wel zijn, zijn toch een stuk slimmer bezig.
liesje68 wijzigde dit bericht op 28-11-2025 21:15
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
8.05% gewijzigd
vrijdag 28 november 2025 om 21:24
Hoezeer je ook geen kwade bedoelingen hebt, het blijft voor de winkel wel echt een spannender product dan schoenen ofzo (daar heb je ook issues, zie ander topic).
Ik kan nog wel meer scenario's bedenken. Tegenwoordig wordt het in de nacht in menig bijkeuken ijs- en ijskoud. Zou maar net die chocolade daar staan.
Ik kan nog wel meer scenario's bedenken. Tegenwoordig wordt het in de nacht in menig bijkeuken ijs- en ijskoud. Zou maar net die chocolade daar staan.
vrijdag 28 november 2025 om 21:26
Wat een beledigd gedoe omdat de reactie je niet aanstaat. Erg milieuvriendelijk ook zo’n onzinnige retournering.Liesje68 schreef: ↑28-11-2025 19:12Op hun site staat toch echt dat je mag herroepen en mijn bestelling valt niet onder de uitzonderingen. En inderdaad, de reden doet er niet toe. Die hoef ik niet op te geven.
Maar ik snap best dat jullie nieuwsgierig zijn naar de reden. Vorige week woensdag bestelde ik 9 producten, eentje voor mezelf en de rest om cadeau te doen. Vrijdag (toen ik de bestelling nog niet eens binnen had) kreeg ik mail van de webshop met Black Friday deals: dat product was nu €7,50 goedkoper. Dat scheelt dus €67,50 in totaal. Ik mailde de klantenservice met het verzoek de factuur aan te passen: ik zou immers ook kunnen terugsturen en opnieuw bestellen, maar dat was wel veel gedoe en niet milieuvriendelijk. Ik kreeg een mail terug dat ze de factuur niet aan konden passen. Ze gingen niet in op mijn opmerking over kunnen terugsturen en opnieuw bestellen, dus ik belde de klantenservice. Maar de dame was zo klantonvriendelijk dat ik daarom alles wil terugsturen. (Nee, hier kunnen we niet aan beginnen, stel je voor dat iedereen dit wil. U wist toch dat Black Friday eraan kwam…) En toen ik opmerkte dat ik het ook kon terugsturen, probeerde ze me daarvoor af te schrikken door te schetsen dat de bestelling wellicht beschadigd aan zou komen en dat ik dan mijn geld niet terug zou krijgen, en dat ze het dan op mijn kosten weer naar mij zouden sturen. Ze noemde niet dat terugsturen volgens hen helemaal niet zou mogen. Dat zou ook raar zijn, gezien wat er op hun site staat. Wel proefde ik uit wat ze zei dat het herroepingsrecht op de site staat, omdat dat verplicht is, maar dat ze zoveel mogelijk doen om eronderuit te komen.
Nou ja, ik heb even getwijfeld of ik het er maar bij zou laten zitten, maar ik vond de houding zo klantonvriendelijk dat ik toch heb besloten alles terug te sturen.
vrijdag 28 november 2025 om 22:13
Liesje68 schreef: ↑28-11-2025 20:41Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe. Ondanks wat sommigen van jullie zeggen, mag je chocolade niet uitsluiten van het herroepingsrecht. Met beperkt houdbaar wordt echt eten bedoeld dat hooguit 14 dagen houdbaar is. Dus ik heb gewoon het recht om de bestelling terug te sturen. En ik leg het niet op de verwarming en ik spuit er ook niks inZe kunnen het gewoon weer verkopen, je kunt direct zien dat de verpakking helemaal intact is.
Wat een geruststelling
vrijdag 28 november 2025 om 23:10
Dat is natuurlijk een reactie op de suggesties van anderen.
Maar als jullie iets bestellen voor meer dan €200,- en je krijgt dan een mail (voordat de bestelling binnen is) dat de zelfde bestelling nu bijna €70,- minder zou kosten, zouden jullie dan geen mailtje naar de klantenservice sturen en vragen of de factuur aangepast kan worden? Daarbij noemde ik ook dat ik zou kunnen terugsturen en opnieuw bestellen, maar dat ik dat juist niet wil.
Ik snap dat ze niet verplicht zijn om coulant te zijn, maar geloof me, de manier van reageren was echt niet klantgericht. Dat zat hem ook vooral in de toon. Ik zal mijn besluit tot terugsturen heroverwegen, maar ik bestel er niet weer. En of ze me als klant wel of niet zullen missen, boeit me verder niet.
Maar als jullie iets bestellen voor meer dan €200,- en je krijgt dan een mail (voordat de bestelling binnen is) dat de zelfde bestelling nu bijna €70,- minder zou kosten, zouden jullie dan geen mailtje naar de klantenservice sturen en vragen of de factuur aangepast kan worden? Daarbij noemde ik ook dat ik zou kunnen terugsturen en opnieuw bestellen, maar dat ik dat juist niet wil.
Ik snap dat ze niet verplicht zijn om coulant te zijn, maar geloof me, de manier van reageren was echt niet klantgericht. Dat zat hem ook vooral in de toon. Ik zal mijn besluit tot terugsturen heroverwegen, maar ik bestel er niet weer. En of ze me als klant wel of niet zullen missen, boeit me verder niet.
vrijdag 28 november 2025 om 23:19
De toon was niet "Natuurlijk doen we precies wat u wil Mevrouw Liesje. Ook al lijden wij dan verlies en zitten met 200 euro aan (mogelijk) onverkoopbare producten" dus logisch dat de toon je niet aanstond.
Ik vind de toon in je berichten nogal aanmatigend en als je die ook gebruikt bij de gesprekken met de klantenservice snap ik hun reactie 100%.
Je had kunnen verwachten dat er (flinke) kortingen aan zaten te komen en had dus gewoon een paar dagen kunnen wachten voor je je bestelling plaatste.
vrijdag 28 november 2025 om 23:49
Dat je probeert die korting nog te krijgen snap ik wel. Nee heb je, ja kan je krijgen. En dat je er niet weer besteld moet je natuurlijk helemaal zelf wetenLiesje68 schreef: ↑28-11-2025 23:10Dat is natuurlijk een reactie op de suggesties van anderen.
vrijdag 28 november 2025 om 23:54
Nee dan zou ik geen mailtje sturen naar de klantenservice. Omdat ik nu de zekerheid heb dat ik krijg wat ik wil, in de hoeveelheden die ik wil ipv een halve bestelling aangevuld met ‘vergelijkbare’ zooi omdat iedereen en zijn moeder zich vol op black friday stort.Liesje68 schreef: ↑28-11-2025 23:10Dat is natuurlijk een reactie op de suggesties van anderen.
En als ik al een mailtje zou sturen, dan zou ik niet verwachten dat ik onmiddellijk 35% korting krijg omdat het anders zo zielig voor mij zou zijn maar hooguit een kortingscode of gratis verzending voor een volgende bestelling.
Overigens betwijfel ik ten zeerste of chocolade niet uitgezonderd zou mogen worden van het herroepingsrecht. Bij mijn weten mogen artikelen die vallen onder hygiënevoorschriften wel uitgezonderd worden. En ik zou direct geloven dat je een retourtje snaai/chocolade/voedsel als verkoper moet vernietigen. Ik zou in geen enkel geval als volle mep betalende klant repen chocolade blieven die al een keer een rondje distributiecentrum/DHL-busje/halletje van random mevrouw/afgiftepunt/ditributiecentrum/DPD-busje hebben gemaakt. Of die verpakking nu nog intact is of niet.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in