WWB - Bijstandsuitkering HELP!!!
maandag 2 juli 2018 om 12:59
Ik heb een vraag omtrent WWB, oftewel de bijstand.
Situatie: mijn zusje is 28jaar en is sinds begin dit jaar terug in Nederland. Vanaf februari tot medio mei had ze een baan in een winkel voor 32 uur. Ze viel in voor iemand die een operatie had ondergaan maar die persoon is sinds april terug dus hadden ze haar in de winkel niet meer nodig. Momenteel werkt ze in de horeca, helaas krijgt ze niet voldoende uren om alle kosten te dekken.
Ze woont op kamers en heeft daar netjes een huurcontract voor. Ze heeft geen kinderen.
Ze is vorige week ergens aangenomen maar daar mag ze pas vanaf 1 oktober beginnen, heel misschien 1 september maar dat is niet helemaal zeker.
De vraag is of mijn zusje een bijstandsuitkering kan aanvragen tot begin september/oktober? Heeft ze sollicitatieplicht? Ze heeft immers al een baan gevonden en werkt op het moment gemiddeld 10-12u p/wk.
Verder heeft ze rond de 3.500 euro spaargeld.
We zijn vorige week naar het loket geweest in Rotterdam en daar deden ze heel moeilijk. We moeten best veel documenten inleveren die mijn inziens niet relevant zijn, o.a. over het verblijf van mijn zusje in het buitenland. Ook wilden ze de vragen die we stelden niet beantwoorden. Ik vond de dame achter de balie niet heel vriendelijk.
Weet iemand of mijn zusje op basis hiervan geweigerd kan worden?
Situatie: mijn zusje is 28jaar en is sinds begin dit jaar terug in Nederland. Vanaf februari tot medio mei had ze een baan in een winkel voor 32 uur. Ze viel in voor iemand die een operatie had ondergaan maar die persoon is sinds april terug dus hadden ze haar in de winkel niet meer nodig. Momenteel werkt ze in de horeca, helaas krijgt ze niet voldoende uren om alle kosten te dekken.
Ze woont op kamers en heeft daar netjes een huurcontract voor. Ze heeft geen kinderen.
Ze is vorige week ergens aangenomen maar daar mag ze pas vanaf 1 oktober beginnen, heel misschien 1 september maar dat is niet helemaal zeker.
De vraag is of mijn zusje een bijstandsuitkering kan aanvragen tot begin september/oktober? Heeft ze sollicitatieplicht? Ze heeft immers al een baan gevonden en werkt op het moment gemiddeld 10-12u p/wk.
Verder heeft ze rond de 3.500 euro spaargeld.
We zijn vorige week naar het loket geweest in Rotterdam en daar deden ze heel moeilijk. We moeten best veel documenten inleveren die mijn inziens niet relevant zijn, o.a. over het verblijf van mijn zusje in het buitenland. Ook wilden ze de vragen die we stelden niet beantwoorden. Ik vond de dame achter de balie niet heel vriendelijk.
Weet iemand of mijn zusje op basis hiervan geweigerd kan worden?
maandag 2 juli 2018 om 13:48
Haha nou inderdaad.
Woon al wel heel wat jaar met plezier in Nederland, maar er valt nog genoeg te leren. Juist leuk!
maandag 2 juli 2018 om 13:55
Volgens de regels mag een alleenstaande 5500 euro spaargeld hebben.
Lees de regels voor je in de gordijnen klimt.
Overigens, de TO stelt een administratieve vraag, dus ik snap al dat oeverloze geouwehoer niet.
maandag 2 juli 2018 om 13:57
maandag 2 juli 2018 om 13:58
Iets voor jou?
maandag 2 juli 2018 om 13:59
Voor mij? Nee, dank je. Ik werk niet, maar ik heb ook geen uitkering. Gewoon een rijke vent.
ik geef mn bek ook maar een douw
maandag 2 juli 2018 om 13:59
Volgens mij mag je 6.000 euro spaargeld hebben.
Het gaat er trouwens ook niet om wat wij er allemaal van vinden, maar of de zus van TO aan de regels voldoet. Als ze recht heeft, dan heeft ze recht, en anders niet. Zonder haar situatie te kennen kunnen wij daar verder geen oordeel over vellen.
maandag 2 juli 2018 om 14:02
Of je zus recht heeft op bijstand wordt gewoon getoetst aan wetten en hangt gelukkig niet af van of viva forum ers het je wel of niet gunnen.
De baliemedewerker mag je niet afschepen. Je moet gewoon een aanvraag kunnen indienen. Dat moet waarschijnlijk via internet dus gewoon aanvragen.
Als ze je dan vragen om allerlei bewijzendan moet je die dus aanleveren ook al zijn ze volgens jou niet relevant.
Zoals ik het lees heeft je zus gewoon recht op bijstand. Ze heeft niet te veel spaargeld. Het gaat trouwens niet alleen om spaargeld als ze een auto heeft telt die ook mee en kan ze alsnog te veel hebben om voor bijstand in aanmerking te komen. Ik weet niet of dat verblijf in het buitenland nog invloed heeft op haar recht. Wachttijd?
Ze heeft dan inderdaad sollicitatieplicht. Het kan zelfs zo krom zijn dat ze haar huidige baan moet opzeggen omdat ze bij 1 of ander traject moet verschijnen en niet komen opdagen geen optie is.
De baliemedewerker mag je niet afschepen. Je moet gewoon een aanvraag kunnen indienen. Dat moet waarschijnlijk via internet dus gewoon aanvragen.
Als ze je dan vragen om allerlei bewijzendan moet je die dus aanleveren ook al zijn ze volgens jou niet relevant.
Zoals ik het lees heeft je zus gewoon recht op bijstand. Ze heeft niet te veel spaargeld. Het gaat trouwens niet alleen om spaargeld als ze een auto heeft telt die ook mee en kan ze alsnog te veel hebben om voor bijstand in aanmerking te komen. Ik weet niet of dat verblijf in het buitenland nog invloed heeft op haar recht. Wachttijd?
Ze heeft dan inderdaad sollicitatieplicht. Het kan zelfs zo krom zijn dat ze haar huidige baan moet opzeggen omdat ze bij 1 of ander traject moet verschijnen en niet komen opdagen geen optie is.
maandag 2 juli 2018 om 14:03
Ik denk niet dat je daar als 28-jarige een kans maakt. Net als in winkels. Mijn dochter vertelde laatst dat ze i.v.m. personeelstekort nu ook oudere mensen gingen aannemen. Van 18 en 19 jaar welteverstaan.
maandag 2 juli 2018 om 14:08
maandag 2 juli 2018 om 14:19
Klopt, het gaat om aanvullende bijstand. Ze neemt alles aan wat ze kan krijgen. De afgelopen 2 weken heeft ze iets meer dan 20u gewerkt, haar manager had tegen haar gezegd dat ze waarschijnlijk dit aantal uren kan blijven draaien maar dat is afhankelijk van drukte. Voor deze week heeft ze nog geen uren gekregen terwijl het best mooi weer is dus druk zou je zeggen. Helaas heeft hij geen personeel nodig, misschien op vrijdag en zondag een halve dag. Vandaar de vraag of ze in aanmerking komt voor aanvullende bijstand.popita schreef: ↑02-07-2018 13:31Vaak zijn het banen op oproepbasis en die kun je niet zo makkelijk combineren, soms staat zelfs in je contract dat je geen tweede baan mag aannemen. Ze willen namelijk dat je beschikbaar bent als ze je nodig hebben. Flexibiliteit moet vooral van de werknemers komen.
Dus ik vermoedt dat het gaat om een aanvraag voor aanvullende bijstand (ik ken meer mensen die noodgedwongen op die manier werken en dat nodig hebben).
Maar alleen TO kan antwoord geven op die vraag natuurlijk![]()
Ze had ook een sollicitatie lopen bij een andere horecazaak om vast op dinsdag daar te werken, daarnaast invallen bij drukte maar dat ging niet door omdat de hele zaak plotseling is gesloten door de gemeente denk ik? Dit weet ze sinds vorige week en nu zit ze dus weer in de problemen.
maandag 2 juli 2018 om 14:20
Ik zit zelf in de bijstand, ik had helemaal geen spaargeld, maar dat werd wel gevraagd bij de aanvraag.
Alleenstaande mag 5000 hebben, tijdens de bijstand.
Maar goed ik vertel toch onzin volgens jou.
maandag 2 juli 2018 om 14:21
maandag 2 juli 2018 om 14:26
Tegenwoordig mag je max. EUR 6020 bezitten als alleenstaande.
TO, je zus moet meer solliciteren. elke dag horeca zaken aflopen, zoeken op internet enz. enz. De bijstandsaanvraag duurt maximaal 8 weken, een voorschot krijgt ze niet zomaar. Krijgt ze het wel dan pas na 4 weken. Dat lost haar acute probleem niet op.
TO, je zus moet meer solliciteren. elke dag horeca zaken aflopen, zoeken op internet enz. enz. De bijstandsaanvraag duurt maximaal 8 weken, een voorschot krijgt ze niet zomaar. Krijgt ze het wel dan pas na 4 weken. Dat lost haar acute probleem niet op.
maandag 2 juli 2018 om 14:27
Aanvullend met wisselende inkomsten? Als ze toch doorzet en het wordt toegekend, kijk dan goed de specificaties na. Er worden ontzettend veel fouten gemaakt met verrekeningen. Fictief verrekenen, dus met geschatte inkomsten mag niet, let daar op. Maar echt, dit moet je niet willen voor die korte periode. Hopelijk kan ze wat extra uren maken.
maandag 2 juli 2018 om 14:33
Dat zal ook met haar leeftijd te maken hebben ben ik bang. Meestal proberen ze de openstaande plekken in te vullen met de jongste/goedkoopste werknemers. Ze bellen gewoon de lijst af. Dus in de vakantietijd is ze sowieso slechter af.Vraaghetaanviva schreef: ↑02-07-2018 14:19Klopt, het gaat om aanvullende bijstand. Ze neemt alles aan wat ze kan krijgen. De afgelopen 2 weken heeft ze iets meer dan 20u gewerkt, haar manager had tegen haar gezegd dat ze waarschijnlijk dit aantal uren kan blijven draaien maar dat is afhankelijk van drukte. Voor deze week heeft ze nog geen uren gekregen terwijl het best mooi weer is dus druk zou je zeggen. Helaas heeft hij geen personeel nodig, misschien op vrijdag en zondag een halve dag. Vandaar de vraag of ze in aanmerking komt voor aanvullende bijstand.
Ze had ook een sollicitatie lopen bij een andere horecazaak om vast op dinsdag daar te werken, daarnaast invallen bij drukte maar dat ging niet door omdat de hele zaak plotseling is gesloten door de gemeente denk ik? Dit weet ze sinds vorige week en nu zit ze dus weer in de problemen.
Het is allemaal echt niet zo makkelijk als sommigen hier denken.
maandag 2 juli 2018 om 14:36
Maartje2016 schreef: ↑02-07-2018 13:58Vooral bijdehand dat ze zelf wil bepalen wat wel of geen relevante gegevens zijn.
Ook dat ja.
maandag 2 juli 2018 om 14:37
Dat doet ze ook. Ze heeft vanochtend om 11u haar CV bij iedere horecazaak op stadhuisplein achtergelaten. Ze heeft op het ogenblik ook geen acute probleem omdat ze genoeg spaargeld heeft om even vooruit te kunnen. Maar die wil ze niet in zijn totaliteit opmaken, ze heeft het voor eind dit jaar/begin volgend jaar alweer nodig.Dahlia74 schreef: ↑02-07-2018 14:26Tegenwoordig mag je max. EUR 6020 bezitten als alleenstaande.
maandag 2 juli 2018 om 14:39
En strandtenten op HvH?Vraaghetaanviva schreef: ↑02-07-2018 14:37Dat doet ze ook. Ze heeft vanochtend om 11u haar CV bij iedere horecazaak op stadhuisplein achtergelaten. Ze heeft op het ogenblik ook geen acute probleem omdat ze genoeg spaargeld heeft om even vooruit te kunnen. Maar die wil ze niet in zijn totaliteit opmaken, ze heeft het voor eind dit jaar/begin volgend jaar alweer nodig.