Geld & Recht alle pijlers

WWB - Bijstandsuitkering HELP!!!

02-07-2018 12:59 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag omtrent WWB, oftewel de bijstand.

Situatie: mijn zusje is 28jaar en is sinds begin dit jaar terug in Nederland. Vanaf februari tot medio mei had ze een baan in een winkel voor 32 uur. Ze viel in voor iemand die een operatie had ondergaan maar die persoon is sinds april terug dus hadden ze haar in de winkel niet meer nodig. Momenteel werkt ze in de horeca, helaas krijgt ze niet voldoende uren om alle kosten te dekken.

Ze woont op kamers en heeft daar netjes een huurcontract voor. Ze heeft geen kinderen.
Ze is vorige week ergens aangenomen maar daar mag ze pas vanaf 1 oktober beginnen, heel misschien 1 september maar dat is niet helemaal zeker.

De vraag is of mijn zusje een bijstandsuitkering kan aanvragen tot begin september/oktober? Heeft ze sollicitatieplicht? Ze heeft immers al een baan gevonden en werkt op het moment gemiddeld 10-12u p/wk.
Verder heeft ze rond de 3.500 euro spaargeld.
We zijn vorige week naar het loket geweest in Rotterdam en daar deden ze heel moeilijk. We moeten best veel documenten inleveren die mijn inziens niet relevant zijn, o.a. over het verblijf van mijn zusje in het buitenland. Ook wilden ze de vragen die we stelden niet beantwoorden. Ik vond de dame achter de balie niet heel vriendelijk.
Weet iemand of mijn zusje op basis hiervan geweigerd kan worden?
De wachttijd in Rotterdam is 3 weken. Dus dan zit je al op 11 weken
en in die drie weken heb je een inspanningsverplichting om werk te vinden.
Wat een onzin weer, echt ongelooflijk.
Dan kun je dus een voorschot aanvragen. Ook daar zijn regels voor. https://www.rotterdam.nl/loket/bijstandsuitkering/
josjaa wijzigde dit bericht op 02-07-2018 18:40
27.87% gewijzigd
Cateautje schreef:
02-07-2018 18:38
Wat een onzin weer, echt ongelooflijk.
waar gaat het over
S-Meds schreef:
02-07-2018 18:35
het gaat niet om de wachtperiode, de beslissing valt binnen 8 weken. Waarbij je er vanuit moet gaan dat die volle 8 weken gebruikt gaan worden
Maar je krijgt wel met terugwerkende kracht de uitkering !
S-Meds schreef:
02-07-2018 18:39
waar gaat het over
Waar haal je in hemelsnaam die 11 weken vandaan. Straks beweer je nog dat Rotterdam een speciale begraafplaats heeft voor uitgehongerde bijstandaanvragers. Doe ff normaal joh.
S-Meds schreef:
02-07-2018 18:35
het gaat niet om de wachtperiode, de beslissing valt binnen 8 weken. Waarbij je er vanuit moet gaan dat die volle 8 weken gebruikt gaan worden
Ow dat bedoel je!
Dat kan wel kloppen maar dan krijgt ze haar uitkering vanaf de dag dat de aanvraag is ingediend. Hoe sneller hoe beter dus.
We weten dat het een aantal weken duurt voor er een beslissing komt, dat is het probleem ook niet. Ze kan met haar spaargeld nog eventjes vooruit.
Vraaghetaanviva schreef:
02-07-2018 18:41
Ow dat bedoel je!
Dat kan wel kloppen maar dan krijgt ze haar uitkering vanaf de dag dat de aanvraag is ingediend. Hoe sneller hoe beter dus.
We weten dat het een aantal weken duurt voor er een beslissing komt, dat is het probleem ook niet. Ze kan met haar spaargeld nog eventjes vooruit.
maar let op, eerst drie weken inspanningsverplichting! Daar moet ze laten zien dat ze alles doet om werk te vinden.
Cateautje schreef:
Waar haal je in hemelsnaam die 11 weken vandaan. Straks beweer je nog dat Rotterdam een speciale begraafplaats heeft voor uitgehongerde bijstandaanvragers. Doe ff normaal joh.
;-D
Daar klopt helemaal niets van, echt niets!
Cateautje schreef:
tja het is gewoon 8 weken + 3
die begraafplaats ken ik niet
Cateautje schreef:
02-07-2018 18:43
Daar klopt helemaal niets van, echt niets!
https://www.rotterdam.nl/loket/bijstandsuitkering/
S-Meds schreef:
02-07-2018 18:42
maar let op, eerst drie weken inspanningsverplichting! Daar moet ze laten zien dat ze alles doet om werk te vinden.
Geen probleem. Ze doet genoeg om aan werk te komen. Daar steek ik me hand voor in het vuur.
Vraaghetaanviva schreef:
02-07-2018 18:46
Geen probleem. Ze doet genoeg om aan werk te komen. Daar steek ik me hand voor in het vuur.
Dat gebeurt onder begeleiding. Onder het tabblad: Voor wie, van de link die ik net stuurde staat:

U dient uw aanvraag in met uw DigiD (27 jaar of ouder). Dan krijgt u eerst 3 weken zoektijd. Dit heet de inspanningsperiode.

In die tijd voert u de opdrachten uit die u via het portaal heeft gekregen. Afhankelijk van uw situatie kunnen die opdrachten gaan over bijvoorbeeld het:

aanmelden bij een onderwijsinstelling
maken van een curriculum vitae (CV)
solliciteren
inschrijven bij een uitzendbureau
aanmelden bij vacature-websites
krijgen urenuitbreiding
doen van een beroepskeuzetest
werken aan schuldenproblematiek
melden bij instanties

Aan het einde van de inspanningsperiode heeft u een gesprek met de werkconsulent. U bespreekt dan het resultaat van de door u uitgevoerde opdrachten. Hierbij wordt u ook geïnformeerd welke vervolgafdeling u gaat ondersteunen in uw zoektocht naar werk.
Dit staat er

U hoort binnen 8 weken of u een uitkering kunt krijgen. U krijgt hiervan een besluit. Als u het niet eens bent met het besluit, kunt u bezwaar maken.

Wat lees jij?
Vraaghetaanviva schreef:
02-07-2018 18:48
Dit staat er

U hoort binnen 8 weken of u een uitkering kunt krijgen. U krijgt hiervan een besluit. Als u het niet eens bent met het besluit, kunt u bezwaar maken.

Wat lees jij?
crosspost
Geen 11 weken dus, maar 3 van de 8 een inspanningsverplichting. Nou, de zus is volop aan het solliciteren, dus niks aan de hand.
Het mag 8 weken duren, maar als blijkt dat je echt niet kan leven zonder bijstand, dan laten ze dat echt niet zolang duren, dan is het hooguit 4 weken.
Zou wat zijn, dat zou betekenen dat mensen dankzij die dienst massaal dakloos worden omdat ze geen huur kunnen betalen.
De theoretische regels zijn wel strak, maar het is mensenwerk en die ambtenaren trekken echt niet bij iedereen te pas en te onpas het vel over de neus. Zou wat zijn zeg.
Cateautje schreef:
02-07-2018 18:50
Geen 11 weken dus, maar 3 van de 8 een inspanningsverplichting. Nou, de zus is volop aan het solliciteren, dus niks aan de hand.
Het mag 8 weken duren, maar als blijkt dat je echt niet kan leven zonder bijstand, dan laten ze dat echt niet zolang duren, dan is het hooguit 4 weken.
Zou wat zijn, dat zou betekenen dat mensen dankzij die dienst massaal dakloos worden omdat ze geen huur kunnen betalen.
De theoretische regels zijn wel strak, maar het is mensenwerk en die ambtenaren trekken echt niet bij iedereen te pas en te onpas het vel over de neus. Zou wat zijn zeg.
nee aan het einde van de drie wordt de aanvraag in behandeling genomen
je kan met je aanvraag wel tevens een voorschot aanvragen. Maar zo is het nu eenmaal
S-Meds schreef:
02-07-2018 18:50
nee aan het einde van de drie wordt de aanvraag in behandeling genomen
Meds, er staat dat er binnen 8 weken na aanvraag een besluit wordt genomen. Niet 8 weken na de inspanningsperiode.
Vraaghetaanviva schreef:
02-07-2018 18:54
Meds, er staat dat er binnen 8 weken na aanvraag een besluit wordt genomen. Niet 8 weken na de inspanningsperiode.
Goedzo! Laat je niet gek maken.
Vraaghetaanviva schreef:
02-07-2018 18:54
waar zie je dat dan? je vraagt aan: inspanning -gesprek - aanvraag wordt behandeld. Dat is het traject
overigens mag het niet altijd wat gemeenten doen, toch doen ze het. Hier nog interessant leesvoer
https://www.binnenlandsbestuur.nl/socia ... 2939.lynkx
S-Meds schreef:
02-07-2018 19:01
waar zie je dat dan? je vraagt aan: inspanning -gesprek - aanvraag wordt behandeld. Dat is het traject
Smeds, je bedoelt het vast goed maar dit is echt wat er staat:

U dient uw aanvraag in met uw DigiD (27 jaar of ouder). Dan krijgt u eerst 3 weken zoektijd. Dit heet de inspanningsperiode.

Dat is de volgorde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven