Geld & Recht alle pijlers

WWB - Bijstandsuitkering HELP!!!

02-07-2018 12:59 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag omtrent WWB, oftewel de bijstand.

Situatie: mijn zusje is 28jaar en is sinds begin dit jaar terug in Nederland. Vanaf februari tot medio mei had ze een baan in een winkel voor 32 uur. Ze viel in voor iemand die een operatie had ondergaan maar die persoon is sinds april terug dus hadden ze haar in de winkel niet meer nodig. Momenteel werkt ze in de horeca, helaas krijgt ze niet voldoende uren om alle kosten te dekken.

Ze woont op kamers en heeft daar netjes een huurcontract voor. Ze heeft geen kinderen.
Ze is vorige week ergens aangenomen maar daar mag ze pas vanaf 1 oktober beginnen, heel misschien 1 september maar dat is niet helemaal zeker.

De vraag is of mijn zusje een bijstandsuitkering kan aanvragen tot begin september/oktober? Heeft ze sollicitatieplicht? Ze heeft immers al een baan gevonden en werkt op het moment gemiddeld 10-12u p/wk.
Verder heeft ze rond de 3.500 euro spaargeld.
We zijn vorige week naar het loket geweest in Rotterdam en daar deden ze heel moeilijk. We moeten best veel documenten inleveren die mijn inziens niet relevant zijn, o.a. over het verblijf van mijn zusje in het buitenland. Ook wilden ze de vragen die we stelden niet beantwoorden. Ik vond de dame achter de balie niet heel vriendelijk.
Weet iemand of mijn zusje op basis hiervan geweigerd kan worden?
popita schreef:
02-07-2018 14:33
Dat zal ook met haar leeftijd te maken hebben ben ik bang. Meestal proberen ze de openstaande plekken in te vullen met de jongste/goedkoopste werknemers. Ze bellen gewoon de lijst af. Dus in de vakantietijd is ze sowieso slechter af.

Het is allemaal echt niet zo makkelijk als sommigen hier denken.
Klopt. Daarnaast hebben veel horecazaken het personeel voor de zomer al geregeld. Tenzij er iemand uitvalt of er grote feesten of festivals georganiseerd worden kom je heel moeilijk binnen.
De vraag is of mijn zusje een bijstandsuitkering kan aanvragen tot begin september/oktober? Heeft ze sollicitatieplicht? Ze heeft immers al een baan gevonden en werkt op het moment gemiddeld 10-12u p/wk.
Verder heeft ze rond de 3.500 euro spaargeld.
Reken maar dat men bij SozaWe er alles aan zal doen je zo min mogelijk geld te geven dan wel helemaal geen bijstandsuitkering te verlenen. Ja, ze doen zo moeilijk omdat ze vinden bij de Gemeente, sedert die zelf verantwoordelijk zijn voor hun Gemeentegeld daar waar vroeger het Rijk alles compenseerde en budgetteerde, dat er teveel mensen van de bijstand gebruik maken al of niet terecht. Kortom zoals al in de media stond pesten en onthouden ze gewoon allerlei informatie,doet men aan allerlei vormen van pesterijen/intimidaties zodat je afhaakt en zij je dus geen uitkering hoeven te geven.

M.a.w.die € 3.500 spaargeld zullen ze erop aansturen dat je dat maar eerst opmaakt, en als het op is en je hebt geld nodig, om dan nog maar eens langs te komen. Niet intrappen en zeggen dat de wet en zij jouw dit niet kunnen verplichten en je gewoon recht hebt op de bijstand.
We zijn vorige week naar het loket geweest in Rotterdam en daar deden ze heel moeilijk. We moeten best veel documenten inleveren die mijn inziens niet relevant zijn, o.a. over het verblijf van mijn zusje in het buitenland. Ook wilden ze de vragen die we stelden niet beantwoorden. Ik vond de dame achter de balie niet heel vriendelijk. Weet iemand of mijn zusje op basis hiervan geweigerd kan worden?
Ja, ze gaan het i.i.g proberen en proberen dan ook op die gronden je geen uitkering te verstrekken. Kijk... je kan ze gaan aanvallen en d.m.v.een brief en misschien wel de Ombudsman je recht te halen maar sneller en beter is gewoon eventjes al die ellende en nativiteit achter je te laten en maar voor het hongerloontje te gaan werken in de horeca waar ze echt overal zitten te springen om mensen voor terraswerk. Ik zou niet via een uitzendbureau gaan maar rechtstreeks naar de zaak zelf en het dar regelen. Zeg ook met je ervaring dat je netto € 10,- per uur wilt verdienen en je het waard bent. Anders daggeld en die is € 75,00 netto per dag van 9 uur. De meesten zullen dan aankomen met "maar wij betalen anders... zo doen wij het niet blablabla" gewoon op aanwenden dat jij met jouw ervaring overal terecht kunt aangezien iedereen om goed personeel zit te springen en jouw salariseis zo gek nog niet is gezien de hoge werkdruk en het feit dat je altijd meer uren komt te werken die niet uitbetaalt worden en jouw verzoek zo gek nog niet is helemaal als de tip meestal een schijntje is omdat die met de keuken wordt gedeeld en er dan amper iets van overblijft.

Een echte goede werkgever die kiest eieren voor zijn geld.
Vraaghetaanviva schreef:
02-07-2018 14:41
Klopt. Daarnaast hebben veel horecazaken het personeel voor de zomer al geregeld. Tenzij er iemand uitvalt of er grote feesten of festivals georganiseerd worden kom je heel moeilijk binnen.

Schoonmaken, productie.
Vraaghetaanviva schreef:
02-07-2018 14:19
Klopt, het gaat om aanvullende bijstand. Ze neemt alles aan wat ze kan krijgen. De afgelopen 2 weken heeft ze iets meer dan 20u gewerkt, haar manager had tegen haar gezegd dat ze waarschijnlijk dit aantal uren kan blijven draaien maar dat is afhankelijk van drukte. Voor deze week heeft ze nog geen uren gekregen terwijl het best mooi weer is dus druk zou je zeggen. Helaas heeft hij geen personeel nodig, misschien op vrijdag en zondag een halve dag. Vandaar de vraag of ze in aanmerking komt voor aanvullende bijstand.
Ze had ook een sollicitatie lopen bij een andere horecazaak om vast op dinsdag daar te werken, daarnaast invallen bij drukte maar dat ging niet door omdat de hele zaak plotseling is gesloten door de gemeente denk ik? Dit weet ze sinds vorige week en nu zit ze dus weer in de problemen.
Bij een kweker kan ze fulltime aan de bak. Daar zitten ze te springen om personeel.
Vraaghetaanviva schreef:
02-07-2018 14:37
Dat doet ze ook. Ze heeft vanochtend om 11u haar CV bij iedere horecazaak op stadhuisplein achtergelaten. Ze heeft op het ogenblik ook geen acute probleem omdat ze genoeg spaargeld heeft om even vooruit te kunnen. Maar die wil ze niet in zijn totaliteit opmaken, ze heeft het voor eind dit jaar/begin volgend jaar alweer nodig.
Ja, iedereen zonder inkomen wil wel zijn spaargeld behouden ;-) Zo werkt het natuurlijk niet. Maar dit spaargeld is geen belemmering voor de bijstand. Er zijn natuurlijk nog vele andere opties dan horeca. Denk bijvoorbeeld eens aan schoonmaakbedrijven of tuinbouw. Nee, niet het leukste werk. Maar alle gevraagde documenten overleggen voor bijstaand vind ze ook niet leuk.
Star² schreef:
02-07-2018 14:43
Schoonmaken, productie.
Ook daar is ze echt niet vies van hoor. Ze heeft denk ik op donderdag of vrijdag een afspraak met Tempo-Team. Ze gaan kijken of er werk voor haar te vinden is tot september of oktober.
Ik vind het echt heel vervelend dat ervan uit wordt gegaan dat ze maar gratis geld wil zonder er iets voor te doen. Zo zitten wij echt niet in elkaar. Het was maar de vraag of ze er recht op zou hebben mocht ze het echt nodig gaan hebben.
Wellicht kan ze ook rechtstreeks schoonmaakbedrijven benaderen?
Vraaghetaanviva schreef:
02-07-2018 14:50
Ook daar is ze echt niet vies van hoor. Ze heeft denk ik op donderdag of vrijdag een afspraak met Tempo-Team. Ze gaan kijken of er werk voor haar te vinden is tot september of oktober.
Ik vind het echt heel vervelend dat ervan uit wordt gegaan dat ze maar gratis geld wil zonder er iets voor te doen. Zo zitten wij echt niet in elkaar. Het was maar de vraag of ze er recht op zou hebben mocht ze het echt nodig gaan hebben.
Maak je maar niet druk. Wat je nu allemaal leest is een gebroken plaat die al jarenlang hetzelfde riedeltje afspeelt.
Richt je op de informatie waar je iets aan hebt en waar jullie mee aan kunnen komen bij de sociale dienst. Laat de rest maar ver achter je.
IWRD2018 schreef:
02-07-2018 14:41
Reken maar dat men bij SozaWe er alles aan zal doen je zo min mogelijk geld te geven dan wel helemaal geen bijstandsuitkering te verlenen. Ja, ze doen zo moeilijk omdat ze vinden bij de Gemeente, sedert die zelf verantwoordelijk zijn voor hun Gemeentegeld daar waar vroeger het Rijk alles compenseerde en budgetteerde, dat er teveel mensen van de bijstand gebruik maken al of niet terecht. Kortom zoals al in de media stond pesten en onthouden ze gewoon allerlei informatie,doet men aan allerlei vormen van pesterijen/intimidaties zodat je afhaakt en zij je dus geen uitkering hoeven te geven.

M.a.w.die € 3.500 spaargeld zullen ze erop aansturen dat je dat maar eerst opmaakt, en als het op is en je hebt geld nodig, om dan nog maar eens langs te komen. Niet intrappen en zeggen dat de wet en zij jouw dit niet kunnen verplichten en je gewoon recht hebt op de bijstand.

Ja, ze gaan het i.i.g proberen en proberen dan ook op die gronden je geen uitkering te verstrekken. Kijk... je kan ze gaan aanvallen en d.m.v.een brief en misschien wel de Ombudsman je recht te halen maar sneller en beter is gewoon eventjes al die ellende en nativiteit achter je te laten en maar voor het hongerloontje te gaan werken in de horeca waar ze echt overal zitten te springen om mensen voor terraswerk. Ik zou niet via een uitzendbureau gaan maar rechtstreeks naar de zaak zelf en het dar regelen. Zeg ook met je ervaring dat je netto € 10,- per uur wilt verdienen en je het waard bent. Anders daggeld en die is € 75,00 netto per dag van 9 uur. De meesten zullen dan aankomen met "maar wij betalen anders... zo doen wij het niet blablabla" gewoon op aanwenden dat jij met jouw ervaring overal terecht kunt aangezien iedereen om goed personeel zit te springen en jouw salariseis zo gek nog niet is gezien de hoge werkdruk en het feit dat je altijd meer uren komt te werken die niet uitbetaalt worden en jouw verzoek zo gek nog niet is helemaal als de tip meestal een schijntje is omdat die met de keuken wordt gedeeld en er dan amper iets van overblijft.

Een echte goede werkgever die kiest eieren voor zijn geld.
Dank voor de tip. We gaan ons goed laten informeren en alles wat er op internet te vinden is goed bijlezen.
Haar uurloon is 9.65. Ik denk dat het incl. vakantietoeslag is maar zeker weten die ik niet.
Als het in de horeca niet lukt, dan kan ze morgen bij elk willekeurig callcentrum beginnen.
Don't get high on your own supply.
Dahlia74 schreef:
02-07-2018 14:53
Wellicht kan ze ook rechtstreeks schoonmaakbedrijven benaderen?
We hebben voor een uitzendbureau gekozen omdat het tijdelijk is.
Vraaghetaanviva schreef:
02-07-2018 14:55
We hebben voor een uitzendbureau gekozen omdat het tijdelijk is.
Niet geschoten is altijd mis, ik zou het gewoon proberen. Zeker in een periode waarin veel mensen met vakantie zijn.
Is rotterdam niet sowieso dat je minimaal een maand een tegenprestatie moet leveren?

Propjes prikken/verkeersregelaar zijn of iets dergelijks vaak...
*** schreef:
02-07-2018 14:54
Als het in de horeca niet lukt, dan kan ze morgen bij elk willekeurig callcentrum beginnen.
Waar haal je dat soort onzin vandaan. Ten eerste wordt daar ook gewoon geselecteerd op opleiding en werkervaring.

Ten tweede krijgen de mensen die daar werken vaak eerst een interne opleiding/training en die beginnen op vaste data.
sugarmiss schreef:
02-07-2018 14:02

Zoals ik het lees heeft je zus gewoon recht op bijstand. Ze heeft niet te veel spaargeld. Het gaat trouwens niet alleen om spaargeld als ze een auto heeft telt die ook mee en kan ze alsnog te veel hebben om voor bijstand in aanmerking te komen. Ik weet niet of dat verblijf in het buitenland nog invloed heeft op haar recht. Wachttijd?
De sociale dienst zal willen weten waarvan zus heeft geleefd in het buitenland. Heeft ze voor vertrek haar baan opgezegd dan had ze kunnen weten dat ze bij terugkeer geen inkomen meer had. Ligt er ook aan hoe snel ze is ingeteerd op haar evt spaargeld. Allemaal zaken waar wij geen weet van hebben dus zus heeft niet zomaar “gewoon recht op bijstand”

To dien een aanvraag in en lever de gevraagde stukken in. Intussen zoekt zus naar werk. Des te eerder ze zich meldt des te beter.
kippetje29 schreef:
02-07-2018 16:59
De sociale dienst zal willen weten waarvan zus heeft geleefd in het buitenland. Heeft ze voor vertrek haar baan opgezegd dan had ze kunnen weten dat ze bij terugkeer geen inkomen meer had. Ligt er ook aan hoe snel ze is ingeteerd op haar evt spaargeld. Allemaal zaken waar wij geen weet van hebben dus zus heeft niet zomaar “gewoon recht op bijstand”

To dien een aanvraag in en lever de gevraagde stukken in. Intussen zoekt zus naar werk. Des te eerder ze zich meldt des te beter.
Ze vroegen inderdaad waar ze van geleefd had in het buitenland. In het buitenland werkte ze en daar heeft ze grotendeels van geleefd. Drie jaar lang.

We zijn al bezig alle stukken te verzamelen om ze deze week nog in te leveren.
Ik lees op de site van de gemeente niets specifieks hierover, vandaar dat ik begon te twijfel. We kregen sterk de indruk dat de dame aan de balie ons wilden doen geloven dat het allemaal geen zin had en dat het zonde van de tijd was omdat de toekenning meestal ‘een hele tijd duurt’ of ‘bij argwaan of ontbreken van informatie je afgewezen word’. Heel erg ontmoedigend dus. Nu ik weet dat het een bewuste tactiek is van de gemeente zullen we nog harder doorzetten. Ik vind het geen goede zaak dat ze je willens en wetens iets proberen te onthouden waar je blijkbaar recht op heb.
Vraaghetaanviva schreef:
02-07-2018 18:13
Ze vroegen inderdaad waar ze van geleefd had in het buitenland. In het buitenland werkte ze en daar heeft ze grotendeels van geleefd. Drie jaar lang.

We zijn al bezig alle stukken te verzamelen om ze deze week nog in te leveren.
Ik lees op de site van de gemeente niets specifieks hierover, vandaar dat ik begon te twijfel. We kregen sterk de indruk dat de dame aan de balie ons wilden doen geloven dat het allemaal geen zin had en dat het zonde van de tijd was omdat de toekenning meestal ‘een hele tijd duurt’ of ‘bij argwaan of ontbreken van informatie je afgewezen word’. Heel erg ontmoedigend dus. Nu ik weet dat het een bewuste tactiek is van de gemeente zullen we nog harder doorzetten. Ik vind het geen goede zaak dat ze je willens en wetens iets proberen te onthouden waar je blijkbaar recht op heb.
dat is gewoon waar. Ze proberen je niets te onthouden maar de afspraak is nu eenmaal dat iedereen werkt. Tenzij je ziek bent of geen werk kan vinden. Dat geldt niet voor je zus.
Dahlia74 schreef:
02-07-2018 15:08
Niet geschoten is altijd mis, ik zou het gewoon proberen. Zeker in een periode waarin veel mensen met vakantie zijn.
ja. eerst 8 weken zelf proberen werk te vinden, dan meteen een traject in
S-Meds schreef:
02-07-2018 18:16
dat is gewoon waar. Ze proberen je niets te onthouden maar de afspraak is nu eenmaal dat iedereen werkt. Tenzij je ziek bent of geen werk kan vinden. Dat geldt niet voor je zus.

Mijn zusje kan geen fulltime werk vinden op het moment. In dat opzicht komt ze in aanmerking. Misschien dat ze morgen ergens fulltime wordt aangenomen tot oktober, of mag ze bij haar huidige werkgever genoeg uren maken om geen aanvulling nodig te hebben. Tot die tijd is ze nog werkzoekende.
S-Meds schreef:
02-07-2018 18:17
ja. eerst 8 weken zelf proberen werk te vinden, dan meteen een traject in
Ik dacht dat een wachtperiode alleen voor jongeren tot 27 geld? Ik heb daar in ieder geval niets over gelezen in het geval van volwassenen vanaf 27. Heb je een linkje oid?
Vraaghetaanviva schreef:
02-07-2018 18:23
Ik dacht dat een wachtperiode alleen voor jongeren tot 27 geld? Ik heb daar in ieder geval niets over gelezen in het geval van volwassenen vanaf 27. Heb je een linkje oid?
Het is vier weken in de aanloop naar de uitkering.
Vraaghetaanviva schreef:
https://www.binnenlandsbestuur.nl/socia ... 2939.lynkx. Volgens mij nog onveranderd.
De aanvulling die ze eventueel zal krijgen is maar erg klein, aangezien ze ook nog deels werkt.
Als ze de komende maanden € 500 per maand gemiddeld inteert van haar spaargeld per maand, dan houdt ze nog geld over. En dan ga ik er vanuit dat ze geen aanvullend werk vindt, wat volgens mij best mogelijk is voor de komende maanden.

Ik zou de eer aan mezelf houden en de uitkering lekker laten zitten.
Josjaa schreef:
02-07-2018 18:26
https://www.binnenlandsbestuur.nl/socia ... 2939.lynkx. Volgens mij nog onveranderd.
Oke dankje! Volgens die link geldt een wachttijd voor 27-plussers alleen in bepaalde gemeenten. Gelukkig niet in rotterdam.
Vraaghetaanviva schreef:
het gaat niet om de wachtperiode, de beslissing valt binnen 8 weken. Waarbij je er vanuit moet gaan dat die volle 8 weken gebruikt gaan worden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven