WWB - Bijstandsuitkering HELP!!!
maandag 2 juli 2018 om 12:59
Ik heb een vraag omtrent WWB, oftewel de bijstand.
Situatie: mijn zusje is 28jaar en is sinds begin dit jaar terug in Nederland. Vanaf februari tot medio mei had ze een baan in een winkel voor 32 uur. Ze viel in voor iemand die een operatie had ondergaan maar die persoon is sinds april terug dus hadden ze haar in de winkel niet meer nodig. Momenteel werkt ze in de horeca, helaas krijgt ze niet voldoende uren om alle kosten te dekken.
Ze woont op kamers en heeft daar netjes een huurcontract voor. Ze heeft geen kinderen.
Ze is vorige week ergens aangenomen maar daar mag ze pas vanaf 1 oktober beginnen, heel misschien 1 september maar dat is niet helemaal zeker.
De vraag is of mijn zusje een bijstandsuitkering kan aanvragen tot begin september/oktober? Heeft ze sollicitatieplicht? Ze heeft immers al een baan gevonden en werkt op het moment gemiddeld 10-12u p/wk.
Verder heeft ze rond de 3.500 euro spaargeld.
We zijn vorige week naar het loket geweest in Rotterdam en daar deden ze heel moeilijk. We moeten best veel documenten inleveren die mijn inziens niet relevant zijn, o.a. over het verblijf van mijn zusje in het buitenland. Ook wilden ze de vragen die we stelden niet beantwoorden. Ik vond de dame achter de balie niet heel vriendelijk.
Weet iemand of mijn zusje op basis hiervan geweigerd kan worden?
Situatie: mijn zusje is 28jaar en is sinds begin dit jaar terug in Nederland. Vanaf februari tot medio mei had ze een baan in een winkel voor 32 uur. Ze viel in voor iemand die een operatie had ondergaan maar die persoon is sinds april terug dus hadden ze haar in de winkel niet meer nodig. Momenteel werkt ze in de horeca, helaas krijgt ze niet voldoende uren om alle kosten te dekken.
Ze woont op kamers en heeft daar netjes een huurcontract voor. Ze heeft geen kinderen.
Ze is vorige week ergens aangenomen maar daar mag ze pas vanaf 1 oktober beginnen, heel misschien 1 september maar dat is niet helemaal zeker.
De vraag is of mijn zusje een bijstandsuitkering kan aanvragen tot begin september/oktober? Heeft ze sollicitatieplicht? Ze heeft immers al een baan gevonden en werkt op het moment gemiddeld 10-12u p/wk.
Verder heeft ze rond de 3.500 euro spaargeld.
We zijn vorige week naar het loket geweest in Rotterdam en daar deden ze heel moeilijk. We moeten best veel documenten inleveren die mijn inziens niet relevant zijn, o.a. over het verblijf van mijn zusje in het buitenland. Ook wilden ze de vragen die we stelden niet beantwoorden. Ik vond de dame achter de balie niet heel vriendelijk.
Weet iemand of mijn zusje op basis hiervan geweigerd kan worden?
maandag 2 juli 2018 om 19:09
Ja maar er staat niet dat de aanvraag meteen in behandeling wordt genomen.Vraaghetaanviva schreef: ↑02-07-2018 19:07Smeds, je bedoelt het vast goed maar dit is echt wat er staat:
U dient uw aanvraag in met uw DigiD (27 jaar of ouder). Dan krijgt u eerst 3 weken zoektijd. Dit heet de inspanningsperiode.
Dat is de volgorde.
Uiteraard bedoel ik het verkeerd.
Deze is ook nog interessant, over het strenge beleid in Rotterdam: https://www.rijnmond.nl/nieuws/163721/S ... e-bijstand
maandag 2 juli 2018 om 19:40
Onzin? Er staan 300 callcenter vacatures open in Rotterdam alleen. En voor bv het stopzetten van een abonnement, heb je echt geen weken training nodig.
Don't get high on your own supply.
maandag 2 juli 2018 om 20:20
Al nemen ze de aanvraag niet direct in behandeling, het besluit moet er wel zijn binnen 8 weken na aanvraag. Dat staat er wél.S-Meds schreef: ↑02-07-2018 19:09Ja maar er staat niet dat de aanvraag meteen in behandeling wordt genomen.
Uiteraard bedoel ik het verkeerd.
Deze is ook nog interessant, over het strenge beleid in Rotterdam: https://www.rijnmond.nl/nieuws/163721/S ... e-bijstand
maandag 2 juli 2018 om 20:23
Ik weet niet of je de link hebt gezien die ik eerder had geplaatst maar daar staat dit in beschreven. Een ontmoedigingsbeleid maar het is niet terecht, gemeentes gaan daarmee over de schreef.Vraaghetaanviva schreef: ↑02-07-2018 18:13Ze vroegen inderdaad waar ze van geleefd had in het buitenland. In het buitenland werkte ze en daar heeft ze grotendeels van geleefd. Drie jaar lang.
We zijn al bezig alle stukken te verzamelen om ze deze week nog in te leveren.
Ik lees op de site van de gemeente niets specifieks hierover, vandaar dat ik begon te twijfel. We kregen sterk de indruk dat de dame aan de balie ons wilden doen geloven dat het allemaal geen zin had en dat het zonde van de tijd was omdat de toekenning meestal ‘een hele tijd duurt’ of ‘bij argwaan of ontbreken van informatie je afgewezen word’. Heel erg ontmoedigend dus. Nu ik weet dat het een bewuste tactiek is van de gemeente zullen we nog harder doorzetten. Ik vind het geen goede zaak dat ze je willens en wetens iets proberen te onthouden waar je blijkbaar recht op heb.
maandag 2 juli 2018 om 20:25
Maar kan ze dan niet die baan accepteren en gewoon weer opzeggen per 1 oktober? Neem aan dat ze gewoon proeftijd heeft. (Tenzij ze die nieuwe baan leuker vindt natuurlijk).
maandag 2 juli 2018 om 20:27
Het lijkt me niet dat mijn zusje gewongen kan worden om een betaalde baan vanaf 1 oktober op te zeggen. Ze kunnen hooguit om een tegenprestatie vragen tot 1 oktober.
We hebben verder geen moeite met het strenge beleid hoor. Ik vind het alleen maar goed dat ze niet zomaar geld uitdelen. Maar wel met juiste informatie ipv moedwillig bijstandsaanvragers de deur wijzen zonder dat ze op de juiste manier te woord worden gestaan.
maandag 2 juli 2018 om 20:31
Hi Popita,
Ik heb het gelezen. Oa door die link en nog een andere reactie in dit topic zijn me ogen geopend. Ik vermoed dat die dame ons wilden ontmoedigen. Waarschijnlijk niet helemaal haar schuld, dit is kennelijk het onofficieel beleid in rotterdam.
maandag 2 juli 2018 om 20:39
Vraaghetaanviva schreef: ↑02-07-2018 20:31Hi Popita,
Ik heb het gelezen. Oa door die link en nog een andere reactie in dit topic zijn me ogen geopend. Ik vermoed dat die dame ons wilden ontmoedigen. Waarschijnlijk niet helemaal haar schuld, dit is kennelijk het onofficieel beleid in rotterdam.
Met dit in je achterhoofd, je niet laten afschepen dus
maandag 2 juli 2018 om 20:48
Ze kunnen wel meer vragen dan een tegenprestatie. Namelijk dat ze per morgen betaald aan het werk gaat. Dat zij per 1 oktober een baan heeft, maakt niet uit. Ze heeft nu toch geen werk en geen inkomen. Daar moet ze in de eerste plaats zelf voor zorgen. Niet kunnen werken omdat je per 1 oktober een baan hebt? Dan zeg je die baan maar af.Vraaghetaanviva schreef: ↑02-07-2018 20:27Het lijkt me niet dat mijn zusje gewongen kan worden om een betaalde baan vanaf 1 oktober op te zeggen. Ze kunnen hooguit om een tegenprestatie vragen tot 1 oktober.
We hebben verder geen moeite met het strenge beleid hoor. Ik vind het alleen maar goed dat ze niet zomaar geld uitdelen. Maar wel met juiste informatie ipv moedwillig bijstandsaanvragers de deur wijzen zonder dat ze op de juiste manier te woord worden gestaan.
maandag 2 juli 2018 om 21:00
Ze kan wel werken, doet ze nu gedeeltelijk al. De bijstandsuitkering zou een aanvulling zijn mocht ze onder de bijstandsgrens komen.Mariejan schreef: ↑02-07-2018 20:48Ze kunnen wel meer vragen dan een tegenprestatie. Namelijk dat ze per morgen betaald aan het werk gaat. Dat zij per 1 oktober een baan heeft, maakt niet uit. Ze heeft nu toch geen werk en geen inkomen. Daar moet ze in de eerste plaats zelf voor zorgen. Niet kunnen werken omdat je per 1 oktober een baan hebt? Dan zeg je die baan maar af.
maandag 2 juli 2018 om 23:26
als zij bijstand krijgt dan kan het wel.Vraaghetaanviva schreef: ↑02-07-2018 20:27Het lijkt me niet dat mijn zusje gewongen kan worden om een betaalde baan vanaf 1 oktober op te zeggen. Ze kunnen hooguit om een tegenprestatie vragen tot 1 oktober.
dinsdag 3 juli 2018 om 10:14
hier nog meer over de verplichting werk te accepteren als je bijstand ontvangt. aanvullende bijstand is ook bijstand:
https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... idsplicht/
https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... idsplicht/
dinsdag 3 juli 2018 om 10:24
De gemeente heeft echter wel maatwerk af te leveren, dat 'vergeten' ze nog wel eens. Bezwaarmogelijkheden genoeg. Kijk gewoon waar ze mee komen. Als het om een aanvulling gaat, en bovendien voor een korte periode, dan gok ik maar zo dat ze geen mankracht (over het algemeen toch al te weinig) gaan verspillen aan een verplicht traject. Lees je in, ken je rechten en laat je niet zomaar afschepen. Maar bovenal hoop ik dat je je al deze ellende niet op de hals hoeft te halen voor die paar 100 euro.
dinsdag 3 juli 2018 om 16:20
Ze kan ook tot 1 oktober fulltime in de kas gaan werken. Waarom houdt iedereen tegenwoordig zo snel zijn hand op? Het regent deze week topics waarin de vraag gesteld wordt op welke uitkeringen er allemaal recht is. Zo kunnen degenen die werken wel tot hun 80e aan de slag blijven.
En waarvoor heeft ze haar spaargeld eind van het jaar nodig?
En waarvoor heeft ze haar spaargeld eind van het jaar nodig?