Geld & Recht alle pijlers

Zeker van een hypotheek?

15-08-2011 17:10 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Je bent alleen, je hebt een vast contract, je hebt geen BKR-registratie, je voldoet aan de NHG-norm...

Wat zijn tegenwoordig redenen voor een bank om je geen hypotheek te verstrekken? Hoe zeker weet je dat (als je aan de voorwaarden voldoet) een hypotheek kan krijgen?
quote:baby_ernie80 schreef op 15 augustus 2011 @ 17:38:

[...]

Heb ik dan nu werkelijk mijn eerste forumliefde ja?!

We postten nog op exact hetzelfde moment ook. Hoe mooi kan het forumbestaan toch zijn soms....Yep, je hebt forumkering!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Summerdance schreef op 15 augustus 2011 @ 17:44:

[...]

Yep, je hebt forumkering!Joehoe!!!! (we hebben het maar direct bezegeld met nog een post met dezelfde strekking haha)
1e huis 15 jaar geleden.

bedrijfswagen financieren idem. ben er weleens pissed om geworden, maar mijn vader zei dat dat nou eenmaal dingen zijn waar je tegenaan loopt als vrouw.

ook al verdiende ik meer dan menig man.
wij slapen nooit.
Johannah, iedereen kan een hypotheek krijgen. De vraag is alleen hoe hoog die mag zijn. Als je onder de 4 brutojaarsalarissen blijft zal het wel goed komen als alle dingen die je in je op roept waar zijn.

Als je meer dan dat wil lenen: gaat niet lukken.
quote:baby_ernie80 schreef op 15 augustus 2011 @ 18:03:

[...]

Joehoe!!!! (we hebben het maar direct bezegeld met nog een post met dezelfde strekking haha)Oh.....waar dan?
quote:Summerdance schreef op 15 augustus 2011 @ 18:21:

[...]

Oh.....waar dan?Mijn bericht van 17:42 en het jouwe van 17:44.
quote:baby_ernie80 schreef op 15 augustus 2011 @ 18:23:

Mijn bericht van 17:42 en het jouwe van 17:44.IS echte liefde....kan nie missen!
quote:Summerdance schreef op 15 augustus 2011 @ 18:25:

[...]

IS echte liefde....kan nie missen!Misschien hebben wij zelfs wel een toekomst als echte vloofden
quote:valentinamaria schreef op 15 augustus 2011 @ 17:40:

mijn 1e koopwoning moesten mijn ouders borg staan omdat ik een vrouw was, al die bla bla.

nu betaal ik 0,1% meer rente dan normaal, ben risico factor, weduwe met 2 kleine kids.Echt alleen omdat je vrouw bent? Daar zat geen achterliggende reden achter? Waarom heb je daar dan geen werk van gemaakt? Want dat mocht 15 jaar geleden ook al niet, volgens mij.
er zal op papier wel meer niet mogen.

maar de praktijk is soms erg lastig.

welke achterliggende reden?
wij slapen nooit.
Als alleenstaande heb je echt niet meer moeite met het afsluiten van een hypotheek als stel.

Ik heb 3 weken geleden een hypotheek als alleenstaande afgesloten. en ik heb echt niet mijn hele hebben en houwen hoeven door te geven.

Alleen een werkgeversverklaring, een kopie salarisstrook en kopie identiteitsbewijs
Dank voor jullie informatie .

Ik wilde gewoon weten of er mensen zijn van wie een hypotheek is afgewezen om een vreemde reden. Maar ik zal het vanzelf wel merken bij het aanvragen van een hypotheek.
Als alleenstaande is het echt niet moeilijker om een hypotheek te krijgen als stel als je gewoon voldoet aan alle normen. Sterker nog, misschien is het risico wel kleiner als je meerekent hoeveel mensen uit elkaar gaan. Waarbij vervolgens de net gefinancierde woning verkocht moet worden omdat ie op 2 inkomens was gefinancierd....

Wat betreft afwijzen: het is volgens mij een misverstand dat een bank een goede reden moet hebben en geven om je af te wijzen. De bank is nooit verplicht je een aanbod te doen. Ook als je voldoet aan alle normen mogen ze je gewoon weigeren (lees, geen aanbod doen) en hoeven ze niet eens te verklaren waarom. In praktijk zullen ze dat niet doen als daar geen reden voor is, aangezien ze je gewoon graag als klant willen hebben als je gewoon een ´acceptabel´ risico vormt (en als je voldoet aan de NHG-normen ben je voor de bank het laagste risico dat ze maar kunnen hebben).

Maar niemand hier kan je vertellen of je wel of geen problemen krijgt met de acceptatie. Vraag een offerte aan en dan heb je zekerheid. Een offerte is een aanbod van de bank en als ze je dat aanbieden, kunnen ze daar in principe niet meer onderuit (tenzij er voorbehouden in staan waar je nog aan moet voldoen en je voldoet daar uiteindelijk niet aan).
Mensen roepen van alles. Ga naar enkele banken, vraag offertes op en koop een huis met als een van de ontbindenden voorwaarden voorbehoud van financiering.
quote:valentinamaria schreef op 15 augustus 2011 @ 18:05:

1e huis 15 jaar geleden.

bedrijfswagen financieren idem. ben er weleens pissed om geworden, maar mijn vader zei dat dat nou eenmaal dingen zijn waar je tegenaan loopt als vrouw.

ook al verdiende ik meer dan menig man.Ik heb daar nog nooit van gehoord en wij hebben wel enkele alleenstaande vrouwen met eigen huis, leaseauto en baan in onze vriendenkring. Woon je in Nederland?
quote:johannah_ schreef op 15 augustus 2011 @ 17:10:

Je bent alleen, je hebt een vast contract, je hebt geen BKR-registratie, je voldoet aan de NHG-norm...

er wordt naar meer dingen gekeken dan alleen dit tegenwoordig. De hoogte van de lening ten opzichte van de koopsom van de aan te schaffen woning bijvoorbeeld. Dus niemand kan je hier een antwoord geven behalve de bank

Gewoon doen als je een huis op het oog hebt. Je hebt sowieso, (als je het afspreekt natuurlijk) ontbinding financiering.
quote:katrien1974 schreef op 16 augustus 2011 @ 12:57:

[...]

er wordt naar meer dingen gekeken dan alleen dit tegenwoordig. De hoogte van de lening ten opzichte van de koopsom van de aan te schaffen woning bijvoorbeeld. Dus niemand kan je hier een antwoord geven behalve de bank

Gewoon doen als je een huis op het oog hebt. Je hebt sowieso, (als je het afspreekt natuurlijk) ontbinding financiering.inderdaad. Erfpacht is overigens ook een veelvoorkomende reden voor afwijzing, of eigenlijk weigeren van het doen van een aanbod. Particuliere erfpacht is helemaal killing...
life ain't a perfect story, write it while you live it
Als je een huis koopt wat volgens de bank een veel kleinere waarde heeft dan de hypotheek die je wilt nemen kunnen ze je ook geen hypotheek aanbieden. Ook als je verder aan alle normen voldoet.
De financiering en de bijbehorende maandlast moeten binnen jouw I/L verhouding liggen. (inkomsten/laten). Je mag maximaal een x-percentage van je inkomen kwijt zijn aan woonlaten. En de woning moet de gevraagde financiering 'waard' zijn. Als jij een bod doet van 250.000 op een woning die volgens taxatie slechts 190.000 waard is, dan ga je dat niet rond krijgen. In principe, als een verstrekker een offerte uitbrengt, staan daar stukken in die je nog moet aanleveren, en er staat ook in waar die stukken aan moeten voldoen (waarde vd woning, bruto inkomen per maand e.d.). En als dat na aanleveren allemaal voldoende is, gaat je financiering door. Op het moment dat jij een woning koopt, doe dat dan onder voorbehoud van financiering, en zorg ervoor dat alle door de verstrekker opgevraagde stukken bij hen binnen en beoordeeld zijn voordat de termijn van dat voorbehoud verstreken is. Dan kun je je geen buil vallen.
En van opslagen omdat je een vrouw bent, daar heb ik nog nooit van gehoord. Zou voor mij een reden zijn om naar een andere verstrekker te gaan. Zou er dus ook nooit gaan werken. Te belachelijk voor woorden en volgens mij mag dat niet eens, is discriminatie naar geslacht.
Kort samengevat: een collega blaat wat, je hebt al van diverse adiseurs een antwoord gehad, maar je kan beter op een forum waar niemand je situatie kent vragen oe het zit dan bij een hypotheekbank?

Eh. Ja ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven