Gezondheid alle pijlers

'Stikken' in slaap

02-03-2013 15:02 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Regelmatig heb ik tijdens mijn slaap het gevoel dat er iets mijn keel in glijdt, waarna ik naar adem happend overeind schiet. Het stomme is dat het zo vaak gebeurt, dat ik op het moment dat het gebeurt, steevast droom/weet dat het weliswaar eerder gebeurde, maar dat het deze keer écht mis is. Iedere keer weer. Dat is het natuurlijk nooit, want ik zit dit hier te typen. Maar vervelend is het wel. Soms maakt mijn hoofd ervan dat hetgeen ik dus inslik giftig is. Soms dat het te groot is en ik daardoor stik. In ieder geval ben ik er iedere keer van overtuigd dat ik dood ga.

Nadat ik overeind ben geschoten, realiseer ik me dat ik gewoon adem haal en slaap ik eigenlijk zo weer in. Maar ik vraag me af of iemand dit herkent en weet waar het vandaan komt? Heb het namelijk vroeger nooit gehad.
Het klinkt alsof je even stopt met ademhalen?
Google eens op slaapapneu. Succes!
Dacht ik ook gelijk aan.
Je tong zakt je keel in. Wat anderen al zeggen: slaap apneu. Probeer op je zij te slapen ipv op je rug.
Slaapapneu is een ernstige aandoening, ga naar je ha en laat je doorverwijzen naar een snurkpoli oid.
Aan een apneu heb ik zelf ook gedacht, daar ben ik dus al op getest. Daar kwam uit dat ik dat niet heb, omdat ik niet stop met ademhalen maar meteen overeind schiet. Saturatie blijft dus goed.
Dat heb ik ook !!

heb het er ook wel eens met vriendinnen over gehad maar die deden het af als een droom of iets dergelijks.

Stond vanacht om 3uur ook al zwetend in de badkamer omdat ik (voor mijn gevoel ) iets door moest slikken wat te groot was en ik het gevoel had te stikken omdat ik het niet weg kreeg.

Soms heb ik het een paar weken niet om dan ineens weer bijna elke nacht raak te zijn....
Ja Silver, dat is bij mij ook! Soms even helemaal niet en dan ineens weer elke nacht. Ben jij ook getest op apneu?
Soms maakt het nog uit of je bijv alcohol hebt gedronken die avond, dan wordt je tong en je verhemelte nog slapper en krijg je dit eerder.
Heb ik ook regelmatig gehad, maar heb jaren een soort slik-fobie gehad en heb altijd gedacht dat het daar mee te maken had. Nu mijn fobie over is, droom ik dit ook nooit meer. Maar in die tijd heb ik wel eens hele vorken, ringen of andere grote dingen 'doorgeslikt' .
Hoe lig je dan in bed. Op je rug? Of heb je het ook als je op rug of zij ligt?
nee ik ben nooit ergens op getest, dacht altijd dat ik mischien raar droomde en aangezien de mensen die ik het vertelde het ook altijd maar een beetje als droom afdeden ben ik nooit verder gegaan.

Ik lig op mijn zij maar ook wel eens op de rug, volgens mij heeft dat geen invloed.
Als je op je rug ligt, je mond wat open hebt en je hoofd wat achterover hebt, kan je tong zo iets naar achter schuiven en je luchtweg blokkeren. En omdat je je tong niet in kan slikken, droom je dus van te grote dingen in moeten slikken wat niet gaat lukken. Klinkt mij niet heel raar in de oren en een heel geloofwaardige verklaring.
Alcohol drink ik zelden, dus dat kan het niet zijn. Volgens mij lig ik wel meestal op mijn rug als het gebeurt, geloof dat ik het daarna altijd geruststellend vind voelen om op mijn zij te gaan liggen. Maar het gebeurt in mijn slaap, dus zeker weten doe ik dat niet. Is er iets tegen te doen, als het mijn tong is? Voor mijn gevoel is het namelijk vaak ook iets kleiners, wat ik dan doorslik en dat giftig is.
Als het gebeurt als je op je rug ligt zou je zo'n kussen kunnen kopen wat inde zorg gebruikt wordt voor wisselliggingen. Geen idee hoe het officieel heet, wij noemen het altijd een banaan.
Geen idee wat je bedoelt, ik ga eens googlen. Weet iemand zo hoe dat heet?
Het klinkt eng.

Voor jou dan.

Ik heb een slaapstoornis, waar ik al een paar jaar geen last meer van heb.

Maar het kan zo weer terug komen.

Dan word ik ook elke dag op de zelfde gestoorde manier wakker.

Denk ik ook dat ik doodga dat mijn parner dood is, en schud ik er aan tot ik wakker word.

Nogal raar, maar misschien dat dat van jou een angst is.

Ik zou er mee naar de huisarts gaan als ik jou was.
Mijn vriend heeft dit ook. Stopt niet met ademen maar wordt wel 4 keer per nacht bijna gillend wakker omdat hij denkt dat hij stikt. Niet alleen voor hem heel vervelend, ik slaap daardoor ook al twee jaar slechter. Dus als iemand een oplossing heeft hoor ik het graag. Vriend heeft trouwens ook slikfobie gehad in verleden, istie nu redelijk vanaf maar snachts dus nog niet helaas.
Ik heb dit ook. Ik zou ook graag willen weten of hier een oplossing voor is. Mijn man wordt ook regelmatig wakker van mij. En ik heb dan echt geen idee wat er nou precies gebeurt. Ik "droom"dat ik geen adem meer kan halen, dan word ik wakker, ik slik even en het is weer goed.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Wat je beschrijft klinkt als Night Terror, een slaapstoornis met als medische naam Pavor Nocturnus (niet te verwarren met nachtmerries).

Dit komt vooral bij jonge kinderen voor, maar ook 1 % van de volwassenen heeft hier minstens een keer in zijn leven last van. Vooral mensen die een angststoornis hebben, overigens.

Er is niet heel veel aan te doen, slaappillen helpen wel, maar je kunt je afvragen of het middel niet erger is dan de kwaal.
Heb Pavor Nocturnus even gegoogled, maar het klinkt niet herkenbaar. Heb echt het gevoel dat ik iets inslik, iets wat ik door mijn keel voel glijden en dat dan volgens mijn hoofd ofwel giftig is ofwel vast gaat zitten. Kan het speeksel zijn oid? En als dat het is, vanwaar dan de paniek, dat zou toch normaal moeten zijn?
Ik heb het zelf ook gehad. Het was in een hele stress volle periode. Ik had het gevoel of er een aardappel in mijn keel zat, elke nacht nachtmerrie..het was ook ik stikte, ik durfde op een gegeven moment niet meer te slapen.

Is er iets in je leven waar je heel bang voor bent?
Klinkt inderdaad als slaap apneu, dat is een reden om naar de huisarts te gaan.

Ik weer niet of je overgewicht hebt, maar mensen met overgewicht hebben er meer kans op.
Ik ben wel wat te zwaar, maar al getest op apneu en dat was het niet. Ik stop ook niet met ademen, ik schiet meteen overeind bij het gevoel iets giftigs ingeslikt te hebben.

Ik geloof niet dat er iets is waar ik heel bang voor ben, maar er zijn wel veel dingen waar ik me druk om maak. Weet alleen niet of dat overeen komt met een echte angst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven