Allergisch voor vers fruit? Tips? Herkenbaar?
zaterdag 10 juni 2017 om 10:17
Zo'n anderhalf-twee jaar geleden heb ik een allergie test op mijn huid laten doen met verschillende soorten fruit (appel, banaan, komkommer, peer, tomaat) en bleek dat ik voor alles behalve de komkommer allergisch bleek.
Nu kan ik af en toe het fruit eten zonder problemen, en is het een tijd goed gegaan. Nu had ik vorige week op mijn werk (Gastouder) een nectarine gegeten en dit ging goed, dus ik dacht ik koop er meer voor thuis. Gisteren gegeten en weer een allergische reactie gekregen dit uit zich in verschrikkelijke gevoelige en jeukende gehemelte/keel. Het gekke vind ik dat ik de ene keer wel een appel kan eten, en de andere keer niet..
Hebben meer mensen dit? Of herkennen mensen dit? Mensen die tips hebben?
Ik loop op de huidige manier, vers fruit mijden, veel vitaminen mis.. En slik al multi-vitamine maar fruit is ook zo lekker...
Nu kan ik af en toe het fruit eten zonder problemen, en is het een tijd goed gegaan. Nu had ik vorige week op mijn werk (Gastouder) een nectarine gegeten en dit ging goed, dus ik dacht ik koop er meer voor thuis. Gisteren gegeten en weer een allergische reactie gekregen dit uit zich in verschrikkelijke gevoelige en jeukende gehemelte/keel. Het gekke vind ik dat ik de ene keer wel een appel kan eten, en de andere keer niet..
Hebben meer mensen dit? Of herkennen mensen dit? Mensen die tips hebben?
Ik loop op de huidige manier, vers fruit mijden, veel vitaminen mis.. En slik al multi-vitamine maar fruit is ook zo lekker...
zaterdag 10 juni 2017 om 10:26
Ja, ik heb dat ook met bepaald fruit. Balen is dat. Ik heb gemerkt dat ik het minder heb bij vers fruit. En dan bedoel ik net geplukt. Dus bijv. Bij appels heb ik het veel minder in september als ze net van de boom komen, dan in juli.
Tomaten heb ik het bijv. Veel minder bij snoeptomaatjes dan bij grote. Maar soms gaat het nog mis.
Het is dus even uitproberen soms. Maar die jeuk is heel vervelend ja.
Tomaten heb ik het bijv. Veel minder bij snoeptomaatjes dan bij grote. Maar soms gaat het nog mis.
Het is dus even uitproberen soms. Maar die jeuk is heel vervelend ja.
zaterdag 10 juni 2017 om 10:57
.... Jij weet er duidelijk niks van, die stoffen worden niet meegenomen in een allergietest. Ze reageerde dus echt op het fruit en niet die stoffen, wassen is volkomen zinloos.poldervrouw schreef: ↑10-06-2017 10:30Goed wassen scheelt al. Bestrijdingsmiddelen kunnen ook vervelende reacties geven
Heb het zelf ook, appels en steenvruchten etc. ook zo'n irritant jeukend gehemelte. Wat kan helpen is het verhitten, dan gaan de eiwitten kapot die voor zo'n reactie zorgen. Er zijn ook aantal soorten appels die minder van het allergeen tot expressie brengen en daarmee geen/minder allergische reactie opwekken. Verder inderdaad, gewoon niet eten, maar dat doe je geloof ik al
zaterdag 10 juni 2017 om 11:00
Werkt bij sommige fruit/groente soorten nietOddish schreef: ↑10-06-2017 10:57.... Jij weet er duidelijk niks van, die stoffen worden niet meegenomen in een allergietest. Ze reageerde dus echt op het fruit en niet die stoffen, wassen is volkomen zinloos.
Heb het zelf ook, appels en steenvruchten etc. ook zo'n irritant jeukend gehemelte. Wat kan helpen is het verhitten, dan gaan de eiwitten kapot die voor zo'n reactie zorgen. Er zijn ook aantal soorten appels die minder van het allergeen tot expressie brengen en daarmee geen/minder allergische reactie opwekken. Verder inderdaad, gewoon niet eten, maar dat doe je geloof ik alBalen van die nectarine, denk je dat je er tegen kan en dan blijkt het niet zo te zijn
![]()
Tomaat bv, daar blijft het eiwit het zelfde na verhitten helaas
zaterdag 10 juni 2017 om 11:19
Ik heb het ook. Maar heb ook hooikoorts. Google maar eens op kruisallergie.
Wanneer de appels geplukt worden aan het einde van de zomer zijn er 2 soorten appels die anti-allergie zijn. De Elize appel en een ander. Ik heb tot nu toe elk jaar mis gegrepen, maar ga dit jaar mijn best te doen om ze eens te scoren. Zijn niet super goed verkrijgbaar namelijk.
Wanneer de appels geplukt worden aan het einde van de zomer zijn er 2 soorten appels die anti-allergie zijn. De Elize appel en een ander. Ik heb tot nu toe elk jaar mis gegrepen, maar ga dit jaar mijn best te doen om ze eens te scoren. Zijn niet super goed verkrijgbaar namelijk.
zaterdag 10 juni 2017 om 11:22
Ik heb het met kiwi, maar dan altijd en niet de ene dag wel en de andere dag niet
Van het sap op mijn huid krijg ik jeukbulten, en als ik het eet zwelt mijn keel van binnen op, tintelende lippen etc. Erg vervelend maar omdat het maar 1 soort fruit is makkelijk te vermijden.
Van het sap op mijn huid krijg ik jeukbulten, en als ik het eet zwelt mijn keel van binnen op, tintelende lippen etc. Erg vervelend maar omdat het maar 1 soort fruit is makkelijk te vermijden.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
zaterdag 10 juni 2017 om 11:38
Ja ik heb ook last van allergie! Voor bijna alles van rauwe groente en fruit, echt heel erg balen. Inderdaad heb ik het in sommige perioden wat sneller dan andere perioden.
En zijn soorten fruit en groenten waar je sneller op reageert ik dacht vruchten met een pit. Ik weet het niet zeker meer misschien weet een van de andere dames dat?
Ik heb inderdaad ook hooikoorts en krijg van rauwe voeding jeuk aan mijn gehemelte en blaren op mijn lip.
Ik vind het al knap dat ze het bij jou getest hebben. Bij mij zijn er namelijk zoveel producten dat testen onbegonnen werk is volgens de huisarts. Ik eet dus geen rauwe groente of fruit. Appel in de magnetron werkt bij mijn ouders wel, ik zelf probeer dat niet eens. Het is het me allemaal niet zo waard. Ik heb wel eens een rauwe salade in de magnetron gedaan, de ene keer nergens last van, de tweede keer dus wel last ervan. Soms krijg ik zelfs enorme buikpijn.
Oh ja sinaasappelsap en appelsap kan ik dan weer wel verdragen..
En zijn soorten fruit en groenten waar je sneller op reageert ik dacht vruchten met een pit. Ik weet het niet zeker meer misschien weet een van de andere dames dat?
Ik heb inderdaad ook hooikoorts en krijg van rauwe voeding jeuk aan mijn gehemelte en blaren op mijn lip.
Ik vind het al knap dat ze het bij jou getest hebben. Bij mij zijn er namelijk zoveel producten dat testen onbegonnen werk is volgens de huisarts. Ik eet dus geen rauwe groente of fruit. Appel in de magnetron werkt bij mijn ouders wel, ik zelf probeer dat niet eens. Het is het me allemaal niet zo waard. Ik heb wel eens een rauwe salade in de magnetron gedaan, de ene keer nergens last van, de tweede keer dus wel last ervan. Soms krijg ik zelfs enorme buikpijn.
Oh ja sinaasappelsap en appelsap kan ik dan weer wel verdragen..
zaterdag 10 juni 2017 om 13:17
Ik heb hier ook lang last van gehad, vanaf dat ik 13 of 14 was. Ik was allergisch voor zo'n beetje al het fruit dat hard is en een pit/pitten heeft en voor veel verschillende noten. Zodra het goed verhit was, had ik er geen last meer van, bijvoorbeeld appeltaart en appelmoes waren geen probleem, maar verse appels wel.
Ik weet zeker dat het bij mij echt aan het fruit lag en niet aan bestrijdingsmiddelen ofzo. Ik heb familie die buitenaf wonen en fruitbomen hebben en zeker weten het fruit onbehandeld laten en daar had ik ook last van.
Ik kreeg er jeuk van op mijn lippen en in mijn mond en keel. Omdat ik een beetje eigenwijs ben en vers fruit wel echt lekker vind, at ik toch af en toe fruit waar ik allergisch voor was. Twee jaar geleden (toen was ik 29) merkte ik dat de allergische reactie bij mij steeds minder erg werd en ik heb nu eigenlijk nergens meer last van.
Ik weet niet hoe het allemaal werkt, maar blijkbaar kun je er dus wel "over heen groeien".
Ik weet zeker dat het bij mij echt aan het fruit lag en niet aan bestrijdingsmiddelen ofzo. Ik heb familie die buitenaf wonen en fruitbomen hebben en zeker weten het fruit onbehandeld laten en daar had ik ook last van.
Ik kreeg er jeuk van op mijn lippen en in mijn mond en keel. Omdat ik een beetje eigenwijs ben en vers fruit wel echt lekker vind, at ik toch af en toe fruit waar ik allergisch voor was. Twee jaar geleden (toen was ik 29) merkte ik dat de allergische reactie bij mij steeds minder erg werd en ik heb nu eigenlijk nergens meer last van.
Ik weet niet hoe het allemaal werkt, maar blijkbaar kun je er dus wel "over heen groeien".
zaterdag 10 juni 2017 om 16:53
Ik ben ook voor bijna al het rauwe fruit en de meeste rauwe groenten allergisch (m.u.v. citrusvruchten, banaan, druiven en meloen). Wat ik doe is het fruit gewoon verhitten. Zodra het verhit is geweest mag ik op kiwi en ananas na al het fruit hebben. Het meeste fruit gooi ik daarom gewoon in de magnetron. Smaakt natuurlijk wel iets anders dan gewoon rauw fruit, maar ik houd te veel van fruit om het niet meer te eten. Wat ik vooral lastig vind is dat je het nooit eens mee kan nemen naar je werk als tussendoortje. Daarin blijf ik toch heel beperkt en kan ik niet een simpele appel meenemen. Maar thuis red ik me prima door het gewoon te verhitten.
Alleen bij groente vind ik dat iets lastiger, want ik lustte veel groente alleen rauw. Op tomaat na vind ik verhitte groente vaak dus echt niet lekker. Daar ben ik nog een oplossing voor aan het zoeken.
Alleen bij groente vind ik dat iets lastiger, want ik lustte veel groente alleen rauw. Op tomaat na vind ik verhitte groente vaak dus echt niet lekker. Daar ben ik nog een oplossing voor aan het zoeken.
Ik heb nul idee van eiwitten. Ondanks dat ik weet dat dat hetgeen is dat verandert bij verhitten waardoor normaliter de allergische reactie verdwijnt. Maar ik weet wel dat ik voor rauwe tomaat allergisch ben, maar zodra het verhit is tomaat kan hebben. Dus schijnbaar verandert daar ook iets bij verhitting waardoor de allergische reactie verdwijnt.
zaterdag 10 juni 2017 om 19:35
Ik ben allergisch voor perziken, nectarines en kersen, klein beetje voor sommige appels. Een ienie minie beetje voor noten (dat negeer ik).
Voor andere etenswaren niet en ik blijf de meeste fruitsoorten en noten ook stug dooreten, onder het mom: misschien dat blootstelling op regelmatige wijze minder heftige reacties geeft. Ik heb katten ook nooit vermeden en hoewel het niet leuk is om verkouden van een vriendin te thuis komen, heb ik niet zoveel last van katten als mijn moeder en zus. Zij kunnen ook geen noten eten.
Katten aanhalen is te leuk!
Alleen verse perziken, nectarines en kersen vermijd ik. In de magnetron doen helpt inderdaad. Als je het niet zo heel lekker vindt om zo te eten, kun je het fruit na kort verwarmen ook in een smoothie verwerken. Misschien minder gezond qua vezels (er gaan bij malen voedingsstoffen kapot of zo? Meerdere keren zoiets gehoord) maar alsnog vol vitaminen.
Je kunt ook sommige fruitsoorten in gerechten verwerken zoals curry's, couscous/tajines.
Voor andere etenswaren niet en ik blijf de meeste fruitsoorten en noten ook stug dooreten, onder het mom: misschien dat blootstelling op regelmatige wijze minder heftige reacties geeft. Ik heb katten ook nooit vermeden en hoewel het niet leuk is om verkouden van een vriendin te thuis komen, heb ik niet zoveel last van katten als mijn moeder en zus. Zij kunnen ook geen noten eten.
Katten aanhalen is te leuk!
Alleen verse perziken, nectarines en kersen vermijd ik. In de magnetron doen helpt inderdaad. Als je het niet zo heel lekker vindt om zo te eten, kun je het fruit na kort verwarmen ook in een smoothie verwerken. Misschien minder gezond qua vezels (er gaan bij malen voedingsstoffen kapot of zo? Meerdere keren zoiets gehoord) maar alsnog vol vitaminen.
Je kunt ook sommige fruitsoorten in gerechten verwerken zoals curry's, couscous/tajines.