Allergisch voor vers fruit? Tips? Herkenbaar?
zaterdag 10 juni 2017 om 10:17
Zo'n anderhalf-twee jaar geleden heb ik een allergie test op mijn huid laten doen met verschillende soorten fruit (appel, banaan, komkommer, peer, tomaat) en bleek dat ik voor alles behalve de komkommer allergisch bleek.
Nu kan ik af en toe het fruit eten zonder problemen, en is het een tijd goed gegaan. Nu had ik vorige week op mijn werk (Gastouder) een nectarine gegeten en dit ging goed, dus ik dacht ik koop er meer voor thuis. Gisteren gegeten en weer een allergische reactie gekregen dit uit zich in verschrikkelijke gevoelige en jeukende gehemelte/keel. Het gekke vind ik dat ik de ene keer wel een appel kan eten, en de andere keer niet..
Hebben meer mensen dit? Of herkennen mensen dit? Mensen die tips hebben?
Ik loop op de huidige manier, vers fruit mijden, veel vitaminen mis.. En slik al multi-vitamine maar fruit is ook zo lekker...
Nu kan ik af en toe het fruit eten zonder problemen, en is het een tijd goed gegaan. Nu had ik vorige week op mijn werk (Gastouder) een nectarine gegeten en dit ging goed, dus ik dacht ik koop er meer voor thuis. Gisteren gegeten en weer een allergische reactie gekregen dit uit zich in verschrikkelijke gevoelige en jeukende gehemelte/keel. Het gekke vind ik dat ik de ene keer wel een appel kan eten, en de andere keer niet..
Hebben meer mensen dit? Of herkennen mensen dit? Mensen die tips hebben?
Ik loop op de huidige manier, vers fruit mijden, veel vitaminen mis.. En slik al multi-vitamine maar fruit is ook zo lekker...
zaterdag 10 juni 2017 om 20:32
Bij mij werkte cetirizine altijd wel, tegen de kriebels.MollyHooper schreef: ↑10-06-2017 15:48Is het een reactie op histamine? Dan zou cetirizine (verkrijgbaar bij Aldi, Lidl) de klachten kunnen verminderen.
zaterdag 10 juni 2017 om 20:40
Ik ben allergisch voor ananas en ik vermoed ook voor appels.
Maar met appels is het heel verschillend heb ik het idee. Als ik ze niet vaak eet gaat het wel, maar zodra ik ze vaker eet (en dat doe ik dus omdat ik het lekker vind) krijg ik het er heel snel warm van. Heb weleens op google gezocht maar werd daar niet veel wijzer van.
Ik heb ook last van hooikoorts, misschien dat eea daar ook wel mee te maken heeft.
Maar met appels is het heel verschillend heb ik het idee. Als ik ze niet vaak eet gaat het wel, maar zodra ik ze vaker eet (en dat doe ik dus omdat ik het lekker vind) krijg ik het er heel snel warm van. Heb weleens op google gezocht maar werd daar niet veel wijzer van.
Ik heb ook last van hooikoorts, misschien dat eea daar ook wel mee te maken heeft.
zaterdag 10 juni 2017 om 21:02
Oh wat een boel reacties, en fijn dat ik niet de enige ben!
Ik ben ook allergisch voor meerdere soorten fruit, en rauwe groente (wortels bv) en inderdaad ook hooikoorts heb ook wel is van de kruis reactie gehoord.. Maar soms is het gewoon zooooo lekker.
Wat ik wel weet, is toen ik bij een ander gezin werkte en daar hadden ze appelbomen, dat ik die wel zonder problemen kon eten.
Heb ook allergie pillen voor hooikoorts, en die helpen ook met de allergieën lijkt het. Levocetrizine geloof ik.
Maar het klinkt inderdaad raar, veel mensen kijken me ook nog aan met 'wat? dat kan niet' of dat ik smoesje verzin om geen fruit te eten.
Druiven gaan overigens wel goed (thankgod)
Maar misschien dat ik inderdaad nog is terugga en vraag waar ik dan nog meer allergisch voor ben en hoe ik dit het beste kan doen
Ik ben ook allergisch voor meerdere soorten fruit, en rauwe groente (wortels bv) en inderdaad ook hooikoorts heb ook wel is van de kruis reactie gehoord.. Maar soms is het gewoon zooooo lekker.
Wat ik wel weet, is toen ik bij een ander gezin werkte en daar hadden ze appelbomen, dat ik die wel zonder problemen kon eten.
Heb ook allergie pillen voor hooikoorts, en die helpen ook met de allergieën lijkt het. Levocetrizine geloof ik.
Maar het klinkt inderdaad raar, veel mensen kijken me ook nog aan met 'wat? dat kan niet' of dat ik smoesje verzin om geen fruit te eten.
Druiven gaan overigens wel goed (thankgod)
Maar misschien dat ik inderdaad nog is terugga en vraag waar ik dan nog meer allergisch voor ben en hoe ik dit het beste kan doen
zaterdag 10 juni 2017 om 21:21
Dat slik ik al voor de hooikoorts. Het helpt niet voor de fruit- en notengevoeligheid bij mij.MollyHooper schreef: ↑10-06-2017 15:48Is het een reactie op histamine? Dan zou cetirizine (verkrijgbaar bij Aldi, Lidl) de klachten kunnen verminderen.
Jeukende oren, neus en keel. En het gevoel dat mijn lippen enorm opzwellen.
Ik reageer op appels, wilde perziken, hazelnoten en walnoten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
zaterdag 10 juni 2017 om 21:40
zaterdag 10 juni 2017 om 21:44
Ik citeer hier een stuk over CBD van CBD-medicatie.nl
In een studie van Lieu en collega’s werd gekeken naar het effect van CBD op een bepaald type allergische reacties [4]. Bij dit onderzoek bleken proefdieren die CBD hadden gekregen minder overgevoelig (allergisch) te reageren. CBD doet dit door het onderdrukken van de activiteit van bepaalde immuuncellen op de plek van ontsteking.
Dus ik zou zeggen het proberen waard. Willen jullie precies weten wat CBD is. Ik haal de mijne altijd bij
https://www.dampenenzo.nl
Zij kunnen je heel goed verder helpen en zelfs van het roken afhelpen
https://www.dampenenzo.nl
anoniem_348618 wijzigde dit bericht op 11-06-2017 09:49
2.48% gewijzigd
zaterdag 10 juni 2017 om 23:14
Mijn allergoloog zei dat tegen mij en rade me af om de verwarmde tomaat te eten omdat volgens haar het eiwit gelijk blijft, en het eiwit is het geen waar ik op reageer.MrsLady schreef: ↑10-06-2017 16:53
Ik heb nul idee van eiwitten. Ondanks dat ik weet dat dat hetgeen is dat verandert bij verhitten waardoor normaliter de allergische reactie verdwijnt. Maar ik weet wel dat ik voor rauwe tomaat allergisch ben, maar zodra het verhit is tomaat kan hebben. Dus schijnbaar verandert daar ook iets bij verhitting waardoor de allergische reactie verdwijnt.
Verwarmt of niet verwarmt de reactie blijft bij mij gelijk, helaas
Wortels daar in tegen kan ik na verhitten wel eten
zaterdag 10 juni 2017 om 23:30
Pfoeh, wel lastig voor je! Tomaat zit in best veel gerechten en dergelijke ook verwerkt. Moet eerlijk zeggen dat ik (aangezien ik ook een koemelk-, noten- en pinda-allergie heb) heel blij ben dat ik verwarmde tomaat kan hebben, want anders had ik echt niks meer om over mijn pasta te gooien. Nu kan ik ten minste nog tomatensaus gebruiken.Ginerva schreef: ↑10-06-2017 23:14Mijn allergoloog zei dat tegen mij en rade me af om de verwarmde tomaat te eten omdat volgens haar het eiwit gelijk blijft, en het eiwit is het geen waar ik op reageer.
Verwarmt of niet verwarmt de reactie blijft bij mij gelijk, helaas
Wortels daar in tegen kan ik na verhitten wel eten
Ik moet overigens toevallig maandag naar mijn allergoloog, dus als ik er aan denk zal ik eens vragen hoe dat precies in elkaar steekt.
zaterdag 10 juni 2017 om 23:32
Nou, neem aan dat als dit effectief zou zijn al onze allergologen het ons al hadden gegeven. Ze zijn niet zo barbaars dat ze ons die voedselbeperkingen gunnen, dus ik geloof er vrij weinig van.
zaterdag 10 juni 2017 om 23:38
tvp
Check:
- ik kan tegen de meeste appels niet, maar als ze harder en zuurder zijn gaat het beter. Granny's (die keiharde groene) kan ik wel tegen.
- Kersen ligt aan het ras blijkbaar, soms kan ik er aan handvol op, van een ander kraampje opeens maar 1 of 2 en dan gaat alles kriebelen.
- Noten: sommige noten heftige reactie, sommige nauwelijks of niet.
- En inderdaad, opwarmen/stuk koken werkt. Rauwe wortel kan ik niet tegen, gekookte wel. Appelmoes, kersenjam zijn geen probleem.
- Hooikoots
- Huisstof
Kennen jullie het ook dat je reageert op sojamelk, maar niet op soja blokjes enzo? Ik vroeg me af of dat ook met deze kruisallergie te maken heeft. Het lijkt ook of de blokjes verder verwerkt zijn dan de melk, net als met koken eiwitten stuk gaan. Maar ik weet van beide sojaprodructen niet hoe ze gemaakt worden.
Check:
- ik kan tegen de meeste appels niet, maar als ze harder en zuurder zijn gaat het beter. Granny's (die keiharde groene) kan ik wel tegen.
- Kersen ligt aan het ras blijkbaar, soms kan ik er aan handvol op, van een ander kraampje opeens maar 1 of 2 en dan gaat alles kriebelen.
- En inderdaad, opwarmen/stuk koken werkt. Rauwe wortel kan ik niet tegen, gekookte wel. Appelmoes, kersenjam zijn geen probleem.
- Hooikoots
- Huisstof
Kennen jullie het ook dat je reageert op sojamelk, maar niet op soja blokjes enzo? Ik vroeg me af of dat ook met deze kruisallergie te maken heeft. Het lijkt ook of de blokjes verder verwerkt zijn dan de melk, net als met koken eiwitten stuk gaan. Maar ik weet van beide sojaprodructen niet hoe ze gemaakt worden.
zondag 11 juni 2017 om 02:38
Ik moet deze week toevallig ook weer naar de allergoloog, mijn zoontje heeft ook een noten, pinda en sesam allergie. Hij heeft ook een epipen daarvoorMrsLady schreef: ↑10-06-2017 23:30Pfoeh, wel lastig voor je! Tomaat zit in best veel gerechten en dergelijke ook verwerkt. Moet eerlijk zeggen dat ik (aangezien ik ook een koemelk-, noten- en pinda-allergie heb) heel blij ben dat ik verwarmde tomaat kan hebben, want anders had ik echt niks meer om over mijn pasta te gooien. Nu kan ik ten minste nog tomatensaus gebruiken.
Ik moet overigens toevallig maandag naar mijn allergoloog, dus als ik er aan denk zal ik eens vragen hoe dat precies in elkaar steekt.
Ik zit nu weer op met een allergische reactie, dikke lippen en tong. Gek word ik er van,, doet pijn en als het niet snel minder wordt moet ik weer terug naar de huisartsen post . Heb bijna de hele avond ook al daar gezeten. Zit nu op advies aan de ijsjes
zondag 11 juni 2017 om 02:46
Ik zit aan de prednison en heb hydrocortisoncreme, maar het houd nog steeds niet over helaas
Ik heb gee idee, het moet een nieuwe allergie zijn want ik heb niet iets gegeten waar ik allergisch voor ben. Weer iets wat ik op mijn lijstje er bij kan schrijven, alleen nu nog even achterhalen wat het is
Edit: ik heb ook nog een allergiepilletje extra genomen,
zondag 11 juni 2017 om 07:56
Er zijn al veel onderzoeken gedaan die bewezen hebben dat Cbd olie voor veel dingen goed is. Maar als je het niet gelooft en met je allergie wil rond lopen. Even goede vrienden hoor
Sterkte ermee
zondag 11 juni 2017 om 08:56
Ik heb me eens verdiept in de soja en allergie. Omdat ik van koemelk lastige darmen en buikpijn kreeg dacht ik nou dan ga ik soja eens proberen. Nou ja ik reageerde 3x heftiger op soja producten dus daar ben ik heel snel mee gestopt. Het komt vaker voor dat mensen die allergisch zijn voor koemelk, ook allergisch zijn voor sojamelk etc omdat in soja een e-nummer zit (xanthaangom en sojalecticine geloof ik) waar deze mensen heel erg op reageren. Ik neem nu amandelmelk en heb nergens last van. Op internet kun je daar best veel over vinden als je gewoon googled naar allergisch voor koemelk en soja.aaaanne schreef: ↑10-06-2017 23:38tvp
Check:
- Hooikoots
- Huisstof
Hier betekent dat helaas elk product naar het etiket kijken want xanthaangom zit echt in heel veel producten maar sinds ik er goed op let heb ik ook geen heftige aanvallen meer gehad!
zondag 11 juni 2017 om 09:04
Mijn zoon heeft dit ook en zijn allergoloog zei dat e.e.a. ook afhankelijk is van hoe erg je blootgesteld wordt aan andere allergenen. In het hooikoorts seizoen schijn je heftiger op een appel te reageren dan hartje winter, simpelweg omdat je lichaam in het hooikoorts seizoen sowieso al extreem getriggerd wordt. Die appel is dan teveel, zeg maar, terwijl diezelfde appel in de winter nog net te doen is voor je lijf.
Enniewee, wij hebben als oplossing dat we gewoon geen fruit waar hij allergisch voor is in huis hebben maar alleen fruit kopen waar hij wel tegen kan zoals mango of meloen enzo. En omdat hij eigenlijk best dol is op fruit en ik ook een kleintje heb waarvoor ik vaak zakjes slurpfruit kocht, eet hij die nu ook. Ik denk dat hij die wel verdraagt omdat het fruit daarin natuurlijk verhit is.
Enniewee, wij hebben als oplossing dat we gewoon geen fruit waar hij allergisch voor is in huis hebben maar alleen fruit kopen waar hij wel tegen kan zoals mango of meloen enzo. En omdat hij eigenlijk best dol is op fruit en ik ook een kleintje heb waarvoor ik vaak zakjes slurpfruit kocht, eet hij die nu ook. Ik denk dat hij die wel verdraagt omdat het fruit daarin natuurlijk verhit is.
Am Yisrael Chai!
zondag 11 juni 2017 om 09:49
Ik zie dat fashion victim me al voor is, maar je kunt dus zeker wel de ene dag heftiger reageren dan de andere dag. TO, ik vermoed dat je last van een kruisallergie hebt. Grote kans dat je in het hooikoorts seizoen meer last hebt van je voedselallergieen. Bij mij is de periode jan-april het heftigsr, daarna kan ik heel af en toe wel wat fruit, granen, soja, pinda's etc eten. Is echt een kwestie van proberen (in kleine stapjes).
Sterkte. Het is niet leuk, maar met een beetje creativiteit valt er prima mee te leven is mijn ervaring.
zondag 11 juni 2017 om 10:13
Toevoeging:
Wat ook impact schijnt te hebben is of je de allergenen op nuchtere maag eet (reactie heftiger). Heb hier geen bron van, maar je kunt het proberen.
En wat scheelt is je algehele "allergie status". Mijn allergoloog omschreef het als een emmertje dat kan overlopen. Als je je goed voelt (laag histamine), kan je meer hebben dan wanneer je al kampt met allerlei allergische reacties. Als ik bijv al loop te snotteren door huisstofmijt, ben ik extra alert op het voedsel dat ik eet.
Wat ook impact schijnt te hebben is of je de allergenen op nuchtere maag eet (reactie heftiger). Heb hier geen bron van, maar je kunt het proberen.
En wat scheelt is je algehele "allergie status". Mijn allergoloog omschreef het als een emmertje dat kan overlopen. Als je je goed voelt (laag histamine), kan je meer hebben dan wanneer je al kampt met allerlei allergische reacties. Als ik bijv al loop te snotteren door huisstofmijt, ben ik extra alert op het voedsel dat ik eet.