Gezondheid alle pijlers

antidepressiva

09-11-2011 09:01 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Gisteren is met mijn therapeut besloten dat ik aan de anti depressiva ga. Vanuit meerdere hulpverleners is het al eerder aangeraden, maar ik wilde eigenlijk niet. Ik ben aan de hyperiplant gegaan (sint Janskruid) maar dat is niet genoeg gebleken.

De reden waarom ik er erg bang voor ben, is het verliezen van mezelf en mijn persoonlijke dingen, vooral ook omdat ik behandeld ga worden om mezelf meer te leren kennen, een persoonlijkheidsprobleem. Ik ben bang dat het elkaar gaat bijten.

Maar ik ben ook heel bang voor de bijwerkingen. 10 jaar geleden heb ik ook antidepressiva geslikt, en daar werd ik enorm dik van en sloom. Heb er hele slechte ervaringen aan overgehouden.

Morgen is de afspraak met de huisarts, die gaat het voorschrijven. Mijn vraag nu is, wat zijn jullie ervaringen?

Thanks
wat heb je aan andermans ervaringen, het gaat erom hoe jij het ervaart en van welke bijwerken jij last heb al dan niet tijdelijk, iedereen reagerert anders op medicatie etc

succes

ik kan wel hele negatieve dan wel positieve ervaringen over neer zetten, maar wat heb je eraan..het gaat erom hoe jij het ervaart...na een week, na twee weken, na een maand en na drie maanden, enne pillen slikken betekent ook praten met anderen...een psycholoog ofzo...
praten met je arts over wat voor middel welke bijwerkingen heeft,bepaalde middelen hebben weinig tot geen invloed op je gewicht...

Bewegen is heel belangrijk vooral als je ook nog eens middelen gaat gebruiken die gewichtstoename kunnen veroorzaken!

sterkte, en praat er gewoon over met je dokter
Dat middel niet weer gebruiken dat je 10 jaar geleden gebruikte. Iets waar je niet (te) dik van wordt, en je nog wel gewoon jezelf voelt. En het dan over de dosering hebben. Je zult denk ik sws laag beginnen om het op te bouwen, en ik denk dat dan ook pas gekeken wordt hoeveel jij nodig bent om je goed te voelen. Kan best zijn dat dat met een hele lage dosering al zo is. Ligt er ook aan hoe sterk een middel is. Iedereen reageert anders op AD, wat voor de een goed werkt kan voor de ander slecht werken.

Ik zelf gebruik citalopram (cipranil). Ik ben door de jaren heen een klein beetje aan gekomen maar ik kan niet zeggen of dat door de medicijnen komt of gewoon omdat je wat ouder wordt en je lichaam volwassen wordt. En dat van jezelf niet meer voelen, geen last van. Als ik moet lachen lach ik en als ik moet huilen huil ik. Succes
Ik gebruik citalopram. Ben er wel wat kilo's van aangekomen (waarvoor ik nu dus ook aan het sporten ben geslagen). Ik denk niet zozeer doordat ik meer at. Maar wel omdat ik zoooo ontzettend veel meer slaap en dus echt inactiever ben (ik slaap zeker wel 12 uur per etmaal gemiddeld).

Maar verder heb ik er alleen maar profijt van. Sterker nog, ik heb juist het gevoel dat ik meer mezelf ben met de medicatie, omdat de belemmeringen voor een groot deel zijn weggevallen.

Qua gewichtsbeheersing schijnt prozac nog wel een goed middel te zijn. Het is gewoon een kwestie van uitproberen.

Succes.
Ik heb ook antidepressiva,20 mg per dag (1 pilletje) Ik word er idd wel wat slomer van maar ik was hyperactief dus dat is niet verkeerd bij mij. Dik worden en minder zin in seks heb ik nooit last van gehad. Mijn paniekaanvallen worden onderdrukt en ook de stemmingswisselingen. Ik zou ook liever zonder willen maar voorlopig kan dat nog niet.
Ik heb Fevarin (fluvoxamine) en Lexapro (escitalopram) gebruikt.

Waar ik bij beide middelen last van had waren rusteloze benen en voeten, wel vervelend, maar het was te doen. Ben er niet dikker van geworden, libido is normaal gebleven en alleen in het begin wat bijwerkingen zoals hoofdpijn.

Van de fluvoxamine ging ik op een gegeven moment knarsetanden, erg irritant en ben er toen mee gestopt (was er al 2 keer eerder mee gestopt omdat het goed ging). Escitalopram beviel ook wel, alleen ging het iets minder stabiel dan met het eerste middel. Aan het levendige dromen raak je gewend.

Maar goed, dit zegt allemaal helemaal niks voor jou.

Van Prozac(fluoxetine) zou je minder trek krijgen in eten. Remeron staat bekend als een echte dikmaker, Seroxat (paroxetine) werd altijd veel voorgeschreven maar schijnt een flinke libidokiller te zijn en Fevarin staat juist bekend als het medicijn wat je libido juist niet aantast. En van Efexor (venlafaxine) is het schijnbaar moeilijk afkicken vanwege de zgn. 'brainzaps' waardoor men zegt dat je er beter maar niet aan kan beginnen.

Het is bijna allemaal persoonlijk.

Laat je goed informeren, laat je niet zomaar iets voorschrijven, maar vertrouw ook op je behandelaar. Verwacht er niet te veel van in het begin. Het kan weken tot zelfs maanden duren voordat je echt resultaat bemerkt. Bijwerkingen kunnen heftig zijn in de eerste twee weken, daar moet je even doorheen.

Laat je niet gek maken door wat anderen zeggen. Onthoud dat degene met slechte ervaringen eerder hun ervaring op internet zetten dan degene die zich er goed bij voelen (die zullen minder behoefte hebben aan ventileren en 'klagen').

Sterkte!
Nou, ik ben bij de artst geweest, en ik ga lexapro krijgen.

Volgens haar werkt het sneller dan andere middelen, en dat is wel goed. Ik heb het over mijn angst gehad voor dik worden, en dat schijnt er niet echt bij te zitten..

Ik ben benieuwd. Ben blij dat ik de stap heb gezet.

dank je voor de reacties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven