Gezondheid alle pijlers

Antipsychotica

06-12-2015 22:02 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik gebruik sinds kort antypsychotica Risperdal. Nou heb gehoord dat dit medicijn dodelijk kan zijn op lange termijn. Wat is daar van waar?
En van wie heb je dat gehoord, de achternicht van de moeder van de oma van de dochter van de slager? Er zit een bijsluiter bij je medicijnen, lees het eens door.

En leven is dodelijk.
Zulk soort berichten zouden mij eerlijk gezegd ook aan het denken zetten:

http://www.zielenknijper.nl/seroquel-xr ... markt.html
quote:winkelfanaat schreef op 06 december 2015 @ 22:10:

Dan zal ik eerdaags wel dood gaan.

Wat er zo schadelijk is wordt niet duidelijk gemaakt. Dat mensen moeilijk kunnen stoppen, duh, het is tegen een chronische ziekte. Met HIV remmers kan je ook nooit eer stoppen.

Met rustig afbouwen is stoppen trouwens uitstekend gelukt.

Waarvoor krijg je het voorgeschreven TO?
Een psychose is heel vaak nog veel dodelijker, ook voor anderen.

Als je zo'n middel krijgt voorgeschreven, heb je niet zo maar een verkoudheidje. Luister dus naar jouw dokters, zij hebben hier voor geleerd.
Zoals elk medicijn heeft Risperdal ook bijwerkingen. Bepaalde bijwerkingen zijn (potentieel) dodelijk, daarom is het belangrijk goed met je psychiater te overleggen als je last hebt van bijwerkingen. Deze bijwerkingen komen inderdaad vaak voor na langdurig gebruik en vooral als dat in een hele hoge dosis is, dat is gelukkig vaak niet nodig. Dat risico geld zeker niet alleen voor antipsychotica maar voor vele andere geneesmiddelen. Deze medicijnen hebben natuurlijk voor veel mensen ook een goede werking tegen hun klachten en hoewel veel mensen last van bijwerkingen hebben zijn die zelden levensbedreigend. Ik werk al heel wat jaren in de psychiatrie en ik heb veel mensen gezien die het slikken en er nog nooit iemand aan dood zien gaan. Overleg dus goed met je psychiater (of wie je deze medicatie voorschrijft) ook als je echt zou willen stoppen want als je niet eerlijk bent kun je geen hulp krijgen om te zoeken naar een oplossing. Dan heb je er alleen maar een probleem bij. Sterkte.
quote:jo12345 schreef op 06 december 2015 @ 22:20:

Als je zo'n middel krijgt voorgeschreven, heb je niet zo maar een verkoudheidje. Luister dus naar jouw dokters, zij hebben hier voor geleerd.Nee hoor.
quote:winkelfanaat schreef op 06 december 2015 @ 22:10:

Die meneer ageert tegen de hele farmaceutische industrie, en ik vind hem wat hysterisch en complottheorie-achtig. Er klopt niet zoveel van wat hij schrijft, volgens mij, ik heb die sites van hem gelezen en je moet de reacties eigenlijk lezen. Het is geen betrouwbare bron om een mening te bepalen over anti-psychotica.

Als je anti-psychotica voorgeschreven krijgt, kan dat om allerlei redenen zijn. Ik was ook altijd huiverig over ap maar dat is gewoon onzin. Ze worden ook voorgeschreven om te stoppen met roken, tegen slapeloosheid, tegen angststoornissen. Het is alleen zo: alleen jouw behandelaar en jij weten waarom je ze krijgt. Laat je door niemand wijsmaken dat het een slecht idee is om naar een behandelaar te luisteren. Die hebben er niet voor niks jaren voor gestudeerd. Je kunt wel aangeven dat je het wat eng vindt, je behandelaar kan daar veel meer zinnigs over zeggen dan wij hier. Nooit zomaar stoppen met ap, tenzij er gezegd is dat dat kan en mag.
quote:jo12345 schreef op 06 december 2015 @ 22:20:

Als je zo'n middel krijgt voorgeschreven, heb je niet zo maar een verkoudheidje. Luister dus naar jouw dokters, zij hebben hier voor geleerd.Psychotische moordenaars zie je vooral in films dat komt een enkele keer voor en bij sommige verhalen kun je twijfelen of het geen excuus is. In het echte leven sterven mensen meestal zelf aan verwaarlozing, verongelukken of suïcide. Sommige mensen worden met haast constante psychose heel oud, het is maar net waar iemand exact last van heeft.
quote:mwcactus schreef op 06 december 2015 @ 22:29:

[...]

Psychotische moordenaars zie je vooral in films dat komt een enkele keer voor en bij sommige verhalen kun je twijfelen of het geen excuus is. In het echte leven sterven mensen meestal zelf aan verwaarlozing, verongelukken of suïcide. Sommige mensen worden met haast constante psychose heel oud, het is maar net waar iemand exact last van heeft.

Tada.

http://www.knack.be/nieuw ... rticle-normal-631313.html

2. Mensen die een psychose doormaken zijn onvoorspelbaar en gevaarlijk.

Fout: Mensen met een psychose zijn veel vaker slachtoffer van geweld dan dader.

AP wordt trouwens bij veel meer dingen dan psychose voorgeschreven.
nvt
quote:Ttass28 schreef op 06 december 2015 @ 22:34:

Ik vindt het ook eng maar ik gebruik het wel. Dat er een pilletje bestaat die je gevoelens onderukt en dempt het is best eng als je erbij stil staat.Dat doet AP niet.
quote:Moiren_ schreef op 06 december 2015 @ 22:35:

[...]

Dat doet AP niet.Nvt
quote:Ttass28 schreef op 06 december 2015 @ 22:39:

[...]

Tuurlijk wel oxazepam, temazepam zijn voorbeelden van AP.

Absoluut niet!

Dat zijn benzodiazepinen.

[...]

Tuurlijk wel oxazepam, temazepam zijn voorbeelden van AP.Jij slikt iets, maar je hebt echt geen idee wat precies?
quote:Zarah schreef op 06 december 2015 @ 22:41:

[...]

Jij slikt iets, maar je hebt echt geen idee wat precies? En het erge, op een topic als dit doen dat je het wel weet.

[...]

Tuurlijk wel oxazepam, temazepam zijn voorbeelden van AP.Als je geen idee hebt waar je over praat, zeg dan niks...
Ab imo pectore
quote:Zarah schreef op 06 december 2015 @ 22:41:

[...]

Jij slikt iets, maar je hebt echt geen idee wat precies? Nvt
quote:Ttass28 schreef op 06 december 2015 @ 22:45:

[...]

Ik slik zolpidem voor het slapen, heb van de psychiater oxazepam voorgeschreven gekregen voor angstaanvallen.Dat zijn geen AP, maar zoals ik al zei benzodiazepinen.
AP staat voor antipsychoticum, niet voor Angst & Paniek
quote:SilverShadow schreef op 06 december 2015 @ 22:49:

AP staat voor antipsychoticum, niet voor Angst & Paniek
quote:Moiren_ schreef op 06 december 2015 @ 22:46:

[...]

Dat zijn geen AP, maar zoals ik al zei benzodiazepinen.

Je hebt gelijk,

Sorry ik heb het verkeerd begrepen ik trek me terug uit de discussie.
quote:Ttass28 schreef op 06 december 2015 @ 22:50:

[...]

Je hebt gelijk,

Sorry ik heb het verkeerd begrepen ik trek me terug uit de discussie.Verstandig.
quote:Ttass28 schreef op 06 december 2015 @ 22:50:

[...]

Je hebt gelijk,

Sorry ik heb het verkeerd begrepen ik trek me terug uit de discussie.Mooi Ttass! Goeie benadering op deze manier! Chapeau!
quote:Nicotientje schreef op 06 december 2015 @ 22:54:

[...]

Mooi Ttass! Goeie benadering op deze manier! Chapeau!+1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven