bah...
donderdag 24 maart 2011 om 13:07
hij is net op de mat gevallen... De uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker. Oftewel: het uitstrijkje. Bah, heb er echt geen zin in, maar ga toch maar een afspraak maken omdat het te belangrijk is om niet te gaan.
Wie moet er ook binnenkort, kunnen we elkaar een beetje moed in spreken
Wie moet er ook binnenkort, kunnen we elkaar een beetje moed in spreken
donderdag 24 maart 2011 om 13:44
quote:mika65 schreef op 24 maart 2011 @ 13:41:
Ben ik de enigste dan die een uitstrijkje echt tien keer niks vind? Ik vind het pijnlijk en kan me niet ontspannen. De huisarts doet het zelf niet maar de assistente. Leuke meid hoor maar kan me toch niet ontspannen. Voor mij zou de thuistest een uitkomst zijn. Maar ik heb er nog nooit van gehoordBestaat sinds 2007 meen ik, maar is nog een beetje in de onderzoeksfase, dus niet elke vrouw krijgt er een.
Ben ik de enigste dan die een uitstrijkje echt tien keer niks vind? Ik vind het pijnlijk en kan me niet ontspannen. De huisarts doet het zelf niet maar de assistente. Leuke meid hoor maar kan me toch niet ontspannen. Voor mij zou de thuistest een uitkomst zijn. Maar ik heb er nog nooit van gehoordBestaat sinds 2007 meen ik, maar is nog een beetje in de onderzoeksfase, dus niet elke vrouw krijgt er een.
donderdag 24 maart 2011 om 13:46
donderdag 24 maart 2011 om 13:46
quote:plukjepulk schreef op 24 maart 2011 @ 13:38:
Thuistest heeft zich inmiddels al bewezen, dus ik maak mij niet zo druk.
Als het mis is moet je alsnog naar de dokter, maar dat kan ook met een gewone test...Je zegt dat hij zich heeft bewezen, dus zal wel werken. Maar ik vraag me dan serieus af hoe je zorgt dat je op precies de juiste plaats cellen wegneemt...toen ik een uitstrijkje moest laten maken is de assistente echt even 'beziggeweest' (was het meest vervelende van het onderzoek) met dat verzamelen van die cellen zeg maar. Ze vertelde dat het licht en de eendebek ook altijd belangrijk waren hierbij...hoe ga je dan toch in godsnaam zoiets zelf voor elkaar krijgen vraag ik me dan serieus af
Thuistest heeft zich inmiddels al bewezen, dus ik maak mij niet zo druk.
Als het mis is moet je alsnog naar de dokter, maar dat kan ook met een gewone test...Je zegt dat hij zich heeft bewezen, dus zal wel werken. Maar ik vraag me dan serieus af hoe je zorgt dat je op precies de juiste plaats cellen wegneemt...toen ik een uitstrijkje moest laten maken is de assistente echt even 'beziggeweest' (was het meest vervelende van het onderzoek) met dat verzamelen van die cellen zeg maar. Ze vertelde dat het licht en de eendebek ook altijd belangrijk waren hierbij...hoe ga je dan toch in godsnaam zoiets zelf voor elkaar krijgen vraag ik me dan serieus af
donderdag 24 maart 2011 om 13:50
Ik ook. Ik heb een tijdje op een poli gynaecologie gewerkt en heb onder leiding van een gynaecoloog wel eens een uitstrijkje mogen maken. Zelfs als je er recht voor zit, er een eendenbek is ingebracht en het licht er vol in schijnt is het lastig om het allemaal goed te zien en te doen. Laat staan als je het bij jezelf moet doen.
donderdag 24 maart 2011 om 13:52
donderdag 24 maart 2011 om 13:56
quote:mika65 schreef op 24 maart 2011 @ 13:41:Ik vind het pijnlijk en kan me niet ontspannen.Ik vind het zelf totaal geen punt, de tandarts vind ik vervelender. Maar ken je de truc met het eerst even persen en dan pas ontspannen? Heeft mijn vroegere huisarts me geleerd en dat gaat veel makkelijker vind ik.
donderdag 24 maart 2011 om 13:58
Ik ben net dertig geworden en heb nog steeds geen oproep gehad. Maar ik zie er totaal niet tegen op. Na o.a. drie zwangerschappen, tien inwendige echo's, twee curettages, toucheren, een bevalling, nacontroles en meerdere kweken denk ik dat het een eitje is.
Weet iemand wanneer je de oproep kan verwachten ongeveer?
Weet iemand wanneer je de oproep kan verwachten ongeveer?
donderdag 24 maart 2011 om 14:05
Ha allemaal,
Het was ook meer met een knipoog bedoeld, mijn post...
Ik heb 4 kinderen en heb dus echt het nodige al wel mee gemaakt down under, maar nee echt blij word ik er nog steeds niet van.
Bij ons doet de ha het zelf, hij loopt dan ook mee als je je uitkleed, dat vind ik gewoon zo genant, vooral omdat ik hem heel vaak in de supermarkt tegen kom, vandaar.
Maar meiden, ik zal er niet meer over miepen en gewoon gaan.
Het was ook meer met een knipoog bedoeld, mijn post...
Ik heb 4 kinderen en heb dus echt het nodige al wel mee gemaakt down under, maar nee echt blij word ik er nog steeds niet van.
Bij ons doet de ha het zelf, hij loopt dan ook mee als je je uitkleed, dat vind ik gewoon zo genant, vooral omdat ik hem heel vaak in de supermarkt tegen kom, vandaar.
Maar meiden, ik zal er niet meer over miepen en gewoon gaan.
donderdag 24 maart 2011 om 14:06
donderdag 24 maart 2011 om 14:18
Hier in het land der Oosterburen gaan meiden vanaf hun twintigste elk half jaar als ze de pil willen hebben. Ik nu dus ook. Heb het inmiddels al zo vaak gehad, ga er niet met veel zin heen, maar sta dan tenminste daarna wel met een recept buiten. 't Is rot maar 't mot, het doet geen pijn, en het is snel voorbij.
Overigens mag ik mijn bovenkleding aanhouden en mag mij daarna ook snel aankleden. Borstonderzoek is gelijk erna, en pas als ik beneden alles heb aangetrokken, om de klant een fijn gevoel te geven zeg maar.
Miezemuis, ik vind het wel raar dat je arts meeloopt tijdens het uitkleden, kan me voorstellen dat je dat niet leuk vindt. Maar goed, die vent heeft zo veel tieten, plassers en uitgescheurde anussen gezien, die kan dat waarschijnlijk allemaal geen donder schelen...
Overigens mag ik mijn bovenkleding aanhouden en mag mij daarna ook snel aankleden. Borstonderzoek is gelijk erna, en pas als ik beneden alles heb aangetrokken, om de klant een fijn gevoel te geven zeg maar.
Miezemuis, ik vind het wel raar dat je arts meeloopt tijdens het uitkleden, kan me voorstellen dat je dat niet leuk vindt. Maar goed, die vent heeft zo veel tieten, plassers en uitgescheurde anussen gezien, die kan dat waarschijnlijk allemaal geen donder schelen...
donderdag 24 maart 2011 om 14:44
donderdag 24 maart 2011 om 15:14
Als het goed is krijg je in het jaar dat je 30 wordt een oproep voor een uitstrijkje. Ik was erg druk dus schoot het er bij in. Belt de assistente op een gegeven moment op, waarom ik nog geen afspraak gemaakt had...
Het was de eerste keer en zag er niet echt tegen op. Wel een beetje raar dat iemand tussen je benen zit te vvroeten, maar goed, verstand op 0 en gaan met die banaan.
De assistente vond het wel raar dat ik er niet tegen op zag. Tja, kan mezelf wel gek maken, maar daar schiet ik ook niets mee op. De eendebek spreiden vond ik het vervelendste. Het ronddraaien met het wattenstaafje voelde ik iets. Maar daarna is het ook wel over.
Het was de eerste keer en zag er niet echt tegen op. Wel een beetje raar dat iemand tussen je benen zit te vvroeten, maar goed, verstand op 0 en gaan met die banaan.
De assistente vond het wel raar dat ik er niet tegen op zag. Tja, kan mezelf wel gek maken, maar daar schiet ik ook niets mee op. De eendebek spreiden vond ik het vervelendste. Het ronddraaien met het wattenstaafje voelde ik iets. Maar daarna is het ook wel over.
donderdag 24 maart 2011 om 15:45
Toen ik een paar jaar terug waarschijnlijk door verhuizing geen oproep had gekregen, heb ik zelf gebeld. Kreeg ik ook zo'n thuistest, hbe maar aan de huisarts gevraagd of ik het moest doen of mij (toenmalige) partner!!! Nou de huisarts vond het heel raar dat ik zo'n ding thuis had gekregen en heb het dus gewoon daar laten doen.
Afgelopen maand mocht ik weer, vind het ook absoluut geen pretje maar ach, het is zo weer voorbij.
Rare vond ik wel dat ik voordat ik kon bellen voor de uitslag, na 3 weken, een brief op de mat had............... Schrok me de takke!! Maar niks aan de hand gelukkig. Over 5 jaar mag ik weer!
Afgelopen maand mocht ik weer, vind het ook absoluut geen pretje maar ach, het is zo weer voorbij.
Rare vond ik wel dat ik voordat ik kon bellen voor de uitslag, na 3 weken, een brief op de mat had............... Schrok me de takke!! Maar niks aan de hand gelukkig. Over 5 jaar mag ik weer!
donderdag 24 maart 2011 om 15:47
donderdag 24 maart 2011 om 15:50
Heb er geen problemen mee. Helemaal al niet nadat ik 2 uitstrijkjes geleden gebeld werd door m'n huisarts of ik even langs wilde komen.
De uitslag was niet goed. Meteen afspraak gemaakt bij gynaecoloog, nog een uitstrijkje gemaakt. Nog steeds te hoge waarden. Inmiddels is de rand van mijn baarmoederhals weg gelaserd. Tot op heden is alles weer rustig.
Moraal van dit verhaal: DOEN zo'n uitstrijkje en nooit vergeten !!!!!
De uitslag was niet goed. Meteen afspraak gemaakt bij gynaecoloog, nog een uitstrijkje gemaakt. Nog steeds te hoge waarden. Inmiddels is de rand van mijn baarmoederhals weg gelaserd. Tot op heden is alles weer rustig.
Moraal van dit verhaal: DOEN zo'n uitstrijkje en nooit vergeten !!!!!
donderdag 24 maart 2011 om 15:58
Ik heb er ook helemaal geen problemen mee. Eerste oproep kreeg ik toen ik zwanger was, dus die moest uitgesteld tot 6 maanden na de bevalling, ik kreeg daar vanzelf een nieuwe oproep voor. Tweede keer was ik minder dan 6 maanden geleden bevallen, dus ook uitgesteld en nieuwe oproep kwam weer vanzelf.
Ik moest gewoon zelf bellen voor een afspraak, maar hier dan ook geen bus, maar de assistente van de huisarts die het doet.
Niet pijnlijk, niet genant en gelukkig 2 keer een goede uitslag.
Rower, als ik jou was zou ik toch nog eens informeren, het is echt wel belangrijk!
Ik moest gewoon zelf bellen voor een afspraak, maar hier dan ook geen bus, maar de assistente van de huisarts die het doet.
Niet pijnlijk, niet genant en gelukkig 2 keer een goede uitslag.
Rower, als ik jou was zou ik toch nog eens informeren, het is echt wel belangrijk!
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
donderdag 24 maart 2011 om 16:02
Vanaf 30 jaar een uitstrijkje en vanaf 50 het borstonderzoek.
Je krijgt voor het uitstrijkje een oproep en moet dan zelf een afspraak maken bij de huisarts. Als je dat niet doet wordt je erover gebeld. Zeker doen. Beter op tijd erbij dan veel te laat omdat je er tegenop zag. De gevolgen zijn dan veel heftiger moet je maar denken.
Je krijgt voor het uitstrijkje een oproep en moet dan zelf een afspraak maken bij de huisarts. Als je dat niet doet wordt je erover gebeld. Zeker doen. Beter op tijd erbij dan veel te laat omdat je er tegenop zag. De gevolgen zijn dan veel heftiger moet je maar denken.
donderdag 24 maart 2011 om 19:46
Ik word in mei 30 en heb vorige maand een oproep gekregen. Ik heb meteen een afspraak gemaakt en wacht nu op uitslag. Was het eigenlijk alweer vergeten .
Als ik volgende week nog niks gehoord heb, zal ik er eens achter aan bellen.
Ik vond de (vrouwelijke) gynaecologen waar ik ben geweest trouwens een stuk minder hardhandig dan de doktersassistente.
Een collega van me wordt eind van het jaar dertig en zij heeft in dezelfde week als ik een oproep gekregen. Misschien gaat zoiets per regio/gemeente?
Als ik volgende week nog niks gehoord heb, zal ik er eens achter aan bellen.
Ik vond de (vrouwelijke) gynaecologen waar ik ben geweest trouwens een stuk minder hardhandig dan de doktersassistente.
Een collega van me wordt eind van het jaar dertig en zij heeft in dezelfde week als ik een oproep gekregen. Misschien gaat zoiets per regio/gemeente?