Gezondheid alle pijlers

Ben ik (on)gezond?

02-10-2009 08:56 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat een lang verhaal worden. Ik hoop niet te wazig.

Ik ben nu 32 en sinds mijn 14e een problematische eter. Ik kan me zelfs herinneren dat ik me al dik voelde toen ik 8 was, omdat mijn nichtje 2 kilo lichter was. En dat terwijl ik echt absoluut niet dik was. Toen ik 14 was begon het erger te worden. Niks meer eten, laxeerpillen gebruiken. Ik viel makkelijk 5 kilo af in een week, maar schommelde erg, want ik kreeg ook eetbuien. Ik was toen te licht. Heb ook wel eens geprobeerd hulp te zoeken, maar uiteindelijk nooit echt iets aan mijn probleem gedaan.

Ooit ben ik naar een dietist geweest. Maar die kon niets voor mij doen. Ik weet precies wat ik wel en niet mag eten, waar de kcal inzitten, hoeveel, hoeveel vet, enzovoort.

Inmiddels hou ik dat strenge lijnen natuurlijk niet meer vol. Dus nu ben ik wel te zwaar. Mijn bmi is 28-29 echt te zwaar dus. VRESELIJK vind ik dat. Maar omdat ik merk dat afvallen echt niet meer lukt, wil ik eigenlijk gewoon het liefst mezelf leren accepteren. Als ik nu door blijf gaan met dieten, word ik uiteindelijk alleen maar zwaarder. Het dieten hou ik nog geen dag vol en het gevolg is dan ook dat ik bijna dagelijks eetbuien heb. Afvallen kan nog wel, maar dan moet ik mijn leven lang blijven dieten. Het klinkt misschien slap, want dat doen veel mensen, maar mij lukt dat dus niet meer. Ik heb er bijna 20 jaar dieten opzitten en ik ben het zo zat. Ik wil eten zonder na te denken. Zonder over de kcal enzo na te denken.

Maar mijn probleem is dus nu dat ik nu wel echt 'te zwaar' ben en als ik het dieten opgeef misschien wel altijd te zwaar blijf en dus ongezond.

Maar wat is ongezonder? Zo leven als ik leef met alle stress en eetbuien of mezelf accepteren en voor het eerst sinds heeeel lang weer blij zijn maar dan met een paar (nou ja, 10) kilo teveel.

Ik heb zoveel gelezen over eten en dieten dat ik nooit meer tevreden kan zijn met mijn eetpatroon. Dan zou ik alleen nog maar rauwe groente, fruit en noten mogen eten. Brood vind ik niet gezond, want dat zijn koolhydraten, suiker is slecht, vet is slecht, vlees is niet goed voor mensen, melkproducten enzo ook niet. Dan blijft er dus niks meer over.

Ik eet nu gewoon 3 of 4 boterhammen per dag, volkoren, dun laagje boter en beleg (pindakaas, chocoladepasta, kipfilet, etc). Ik probeer sandwichspread enzo lekker te vinden, maar ik eet toch liever een broodje pindakaas.

Ik vind het ook vreselijk dat eten zo belangrijk is. Waarom kan ik het niet zien als bezine in een auto en af en toe gewoon mijn lichaam voeden met echte voeding die het nodig heeft en dus voor magere yoghurt me muesli kiezen ipv cruelsi met melk. Waarom moet het perse lekker zijn? En waarom krijg ik eetbuien als ik me dat lekkere ontzeg?

Ik eet elke dag 1x fruit en 's avonds groente, vlees/vleesvervanger en aardappels. Maar ja, dan vind ik de groente niet gezond, omdat het gekookt is, aardappels zijn eigenlijk slechte koolhydraten en vlees is niet goed voor me. Vleesvervangers hebben vaak een koolhydraatkorstje dus ook niet echt goed. Zit ook nog vaak suiker in.

Tussendoor eet ik 2 koekjes ofzo. Oh ja en vla ofzo.

Dat is de basis. En als ik daar tevreden over zou kunnen zijn was er niet zoveel aan de hand, maar omdat ik eigenlijk vind dat ik veeeeeeeeel gezonder en minder moet eten, neem ik me elke avond voor om morgen te beginnen met mijn strenge regime. En dus eet ik elke avond vervolgens nog een zak chips (soms 'maar' een halve) en chocola en.....vul maar in, alles wat los en vast zit.

Hoe kom ik hier uit?? Ben ik gezond genoeg als ik 4 boterhammen eet, fruit en 's avonds gr/vl/aard en af en toe friet ofzo? In het weekend een bakje chips, 's avonds 1 koekje of een stukje chocola?

Waar ik bang voor ben is behalve aankomen ook nog dat ik allerlei ziektes krijg. Ik lees vaak dat vlees eten kanker veroorzaakt en dat groente dat voorkomt. Maar mag ik dan nooit meer vlees en alleen nog maar groente?? Ik hoef echt geen 100 te worden, maar ik wil wel gezond zijn.

Het stomme is dat ik een intelligente goed opgeleide vrouw ben. Maar toch sla ik door en kom ik er niet meer uit. Ik wil zo graag weer blij zijn. Het is een groot wonder dat ik nog geen 100 kilo weeg als je ziet wat ik eet.......

Oh ja, verder drink ik geen alcohol, alleen thee en water. Ik rook niet en doe alles op de fiets. Ik heb twee gezonde kinderen en een lieve man. Alles dus om tevreden mee te zijn, maar mijn eten/lijf verpesten alles.

Het is toch een wazig verhaal geworden. Mijn vraag is dus eigenlijk of ik mezelf nu kan gaan accepteren zoals ik ben. Met die paar kilo's teveel en gewoon brood enzo eten, maar dan natuurlijk zonder die eetbuien. Of moet ik mijn eetpatroon drastisch veranderen en eerst toch zorgen voor een gezonde bmi.

Kortom HELP!

Ik lees het niet meer over, dus vergeef me de schrijffouten, heb het snel getypt en als ik na ga denken durf ik het niet meer te posten.
Misschien moet je een andere hobbie kiezen dan eten. Kan je je niet focussen op: lezen, studeren, creatieve dingen.

Bedenk eens waar je nou echt blij van wordt. Concentreer je daarop. Vergeet alle dieeten en denk niet meer aan eten.

Bij mij werkt het. Als je aan het dieten bent denk je de hele dag alleen maar aan eten. En dat is funest.
Hoi Isolde, dat wil ik ook heeeeel graag, maar ik ben bang dat ik dan dus ongezond/dik ben/blijf. Als ik dat nou 15 jaar geleden had bedacht, toen was ik nog niet te dik. Maar nu wel.

Ik vermoed trouwens dat ik nog wel afval als ik 'gewoon' ga eten, want ik eet nu dagelijks zo 1000 kcal extra. Zoals ik al zei, het is echt een wonder dat ik nog geen 100 kilo weeg.
Hai Bugzy,

Zo te horen is inderdaad het omgaan met eten (het idee dat je te dik wordt) een groot probleem voor je. En of je dat zelf op kan lossen...... Misschien is het een idee om je dagvoeding eens in te brengen in de eetmeter van het Voedingscentrum, dan kan je precies zien hoe je voeding is qua verhouding eiwit, koolhydraten en vetten. Want je hebt sowieso vetten, eiwitten en koolhydraten nodig!!! Maar als je door die eetmeter nog meer gefocusd wordt op wat goed is en wat niet goed is, is het misschien niet zo'n verstandig idee... Tja, ik weet niet of je hier wat aan hebt....
Ga eens naar een diëtiste en leg je probleem voor.

Voor je het weet breng je dit rare eetgedrag over op je kinderen. In hoeverre maak je je druk over het eetpatroon van je kinderen?

Misschien is het ook verstandig eens met een psycholoog te gaan praten, wellicht dat je raakvlakken met BDD hebt. (Body Dismorfic Disorder).

Als je gewoon normaal eet en regelmatig sport hoef je je niet druk te maken over je gewicht. En over die tussendoortjes; koop die troep niet! Is voor niemand gezond, ook niet voor kinderen!

Mijn moeder zei vroeger altijd als wij als kinderen riepen 'ik heb honger' --> 'pak maar een appel'. En voilà! Dat doe ik nu nog steeds. En dat is veeeeel beter dan chips of chocolade.
Je zegd veel verstand van eten te hebben; maar het valt mij op dat je bijna alles als ongezond markeerd terwijl de meeste van die dingen in een normale hoeveelheid juist bijdragen aan een gezond lijf!

Vet is niet slecht (bijvoorbeeld) te veel! dat is slecht en dan heb je nog verzadigd en onverzadigd.

Je maakt van eten een obsessie en doordat je jezelf (misschien? wat dat haal ik er niet erg goed uit) nodige voedingsstoffen onthoud krijg je eet buien (in combi met het continu er mee bezig zijn)

Naar een dieetist gaan en dan niet gaan roepen dat je het zelf allemaal wel weet maar goed luisteren!

Een bezoek aan de huisarts voor een doorverwijzing naar een psycholoog, zodat je weer leren kan jezelf te accepteren en om je aandacht op andere dingen te kunnen leggen.

Verder word je steeds zwaarder omdat je lijf uit angst voor hongersnood alles wat iets te veel is gelijk op slaat. Met een echt gezond eet patroon (waar best een koekje of een chipje oid in past) zal je lijf hopelijk herstellen en krijg je 'vanzelf' een gewicht wat gezond is voor je (maar wel echt hulp gaan zoeken dus!)
Je tekst klinkt alsof je alles laat afhangen van wat anderen vinden: anderen moeten bepalen wat een gezond leefpatroon is, anderen moeten bepalen of je jezelf nu kunt accepteren.

Maar lieverd, anderen kunnen dat niet bepalen. Er zijn inderdaad globale richtlijnen te noemen, maar elk individu is anders. Wat goed voor jou is mag (moet!) je zelf besluiten. Als jij gelukkig bent met een paar kilo meer, dan zijn die paar kilo meer in jouw geval een heel stuk gezonder dan iemand die doodongelukkig is met een paar kilo minder.

Laat de mening van anderen los, en probeer gelukkig te worden met jezelf en jouw mening. Jouw mening is namelijk de enige die er echt toe doet.
Josje, zo'n eetmeter is misschien wel een idee om voor 1x te doen. Maar inderdaad niet elke dag, want dan sla ik door. Alleen geloof ik zelfs niet meer zo in het voedingscentrum, want daar lees ik ook weer van alles over. Eigenlijk zou de hele bmi berekening nergens op slaan, eigenlijk zouden koolhydraten niet gezond zijn, etc. Dus dan kloppen hun adviezen ook niet.

Quinty, goed dat je naar mijn kinderen vraagt. Daar ben ik me heel bewust van. Ik heb gelukkig twee zoontjes, dus ik hoop dat dat al scheelt. Mijn kinderen eten gewoon volgens het voedingscentrum. Volkoren brood, melk, fruit, etc. Rozijntjes of soepstengel tussendoor. Af en toe een snoepje. Gelukkig zijn ze dol op fruit. Avondeten is wel eens een probleem. Vooral bij de oudste. Ik eet gewoon waar de kinderen bij zijn. Dus geen eetbuien en ik sla ook geen maaltijden over. Ik eet altijd met ze aan tafel. En ik eet dan dus ook gewoon. Af en toe eet ik geen vlees en zij wel, maar dan eet ik een vleesvervanger. Ik zeg niet tegen ze dat vlees of melk of wat dan ook slecht is. Wel bijvoorbeeld dat ze van snoepjes alleen niet groot worden, maar boterhammen en groente/fruit nodig hebben om goed te groeien.
Ik denk dat je eerst anders met eten moet leren omgaan voor je kunt afvallen. probeer het eens met sporten. Of in ieder geval meer bewegen en niet meer aan eten denken.

Zoals je zelf al zegt: van dieten wordt je alleen maar dikker.

Dus ik zou eens niet-dieten proberen. En daarnaast lekker veel fietsen en lopen.
Oei, wat zit jij gevangen in je ideeën over eten. Vervelend voor je, dat moet vermoeiend zijn!

10kg te zwaar zijn is volgens mij wel gezonder dan de rest van je leven schommelen, onregelmatig eten en eetbuien hebben. Ook zul je veel lekkerder in je vel zitten wanneer je jezelf leert accepteren. Maar goed, ik denk dat dat moeilijk zal gaan wanneer je jezelf elke keer beoordeelt op wat je eet.

Je ideeën over eten zijn, naar mijn idee, misvattingen en het lijkt alsof wanneer je 1x iets over bepaald voedsel leest je dat als waarheid neemt en dan ook nog 1000x groter maakt dan het is. Bijvoorbeeld iets over dat het eten van (veel) vlees zou kunnen bijdragen aan het krijgen van kanker maak jij "van vlees eten krijg je kanker dus ik mag nooit meer vlees eten."

Zo maak je het jezelf wel erg lastig en ik kan me voorstellen dat het dan ook heel moeilijk is om jezelf te accepteren als je steeds iets "fout" doet.

Ik denk dat je het toch zou moeten proberen bij een diëtiste en/of psych. Je ideeën over eten en over jezelf zijn, volgens mij (en alleen van wat ik kan lezen uit je post), irrationeel.

Je zou ook hier op het forum mee kunnen schrijven bij een afvaltopic. De meeste van deze topics zijn gebaseerd op gezond en "gewoon" eten. Je kunt ervaringen uitwisselen met andere vrouwen, lezen hoe het bij hen gaat en misschien helpt dat wel om je irrationele gedachten in toom te houden.

Wil je hier écht iets aan veranderen? Het zal wel even hard werken zijn en je komt er vast niet zo 1-2-3 vanaf, maar steek je de energie erin, dan lukt het je wel!

Veel succes
Zolang jij eten als vijand ziet, zal het niet lukken...

Ga gewoon eens lekker sporten, geef je verstand eens iets anders dan eten om over na te denken!
Het klinkt alsof je gepreocupeerd bent met eten. Dat is niet iets waar je jezelf zomaar uitvecht. Is het een idee om je zorgen en angsten eens bij de huisarts neer te leggen? Deze kan je doorsturen naar iemand die je hierbij adequaat kan helpen. De angsten die je verwoord, bijvoorbeeld dat aardappels niet gezond zijn (want verkeerde koolhydraten), gekookte groenten moeten eigenlijk rauw zijn, vlees is niet goed voor je, kankerverwekkende voedingsmiddelen...dat zijn allemaal irreele doch verlammende angsten. Je kunt in principe alles eten, als het maar met mate is. Roken, dát is echt kankerverwekkend. Al die andere dingen, je kúnt ze laten staan, maar daarmee verminder je de kans op kanker echt maar voor een heel klein beetje.

Ik denk echt dat je serieuzere hulp nodig hebt dan alleen gaan sporten of een dietiste. Ik denk dat je een professioneel iemand aan je zijde nodig hebt. Deze gedachtegang doorbreek je niet zomaar. Het is echt geen schande om daar hulp bij te vragen.
Gigaluilak, het probleem is denk ik dat het nooit goed kan zijn, want alle onderzoeken spreken elkaar weer tegen. Tuurlijk weet ik dat ik koolhydraten nodig heb, maar er zijn ook onderzoeken die het tegenovergestelde beweren. En ik weet ook dat ik vet nodig heb en dan onverzadigd. En ik weet dat transvetten heel slecht zijn. Ik denk dat ik trouwens nog het minst bang ben voor vet, dierlijke eiwitten en koolhydraten vind ik erger, omdat je daar tegenstrijdige berichten over hoor.

Aletta ik wil inderdaad niet meer naar anderen luisteren en gewoon gaan eten. En dan die paar kilootjes maar voor lief nemen en er waarschijnlijk nog wel wat kwijtraken.

Ik denk dat ik inderdaad soms wel wat tekort kom. Heb namelijk laatst ook weer wat gelezen over vasten, dus nu probeer ik af en toe te vasten.Tja, als je eetbuien wilt, moet je dat vooral doen. Maar ik had gelezen dat je door te vasten uiteindelijk eetbuien voorkomt.

Maak me trouwens ook veel zorgen om zout. Ooit eens gelezen dat zout lijken goedhoudt, dus daarom nooit goed voor ons kan zijn.

Mijn probleem is dus dat ik enorm beinvloedbaar ben!!!!!!!!! Terwijl ik zelf prima na kan denken en weet dat alles met mate prima is. Ik lijk wel 13 ipv 33......
quote:Bugzy schreef op 02 oktober 2009 @ 09:41:

Gigaluilak, het probleem is denk ik dat het nooit goed kan zijn, want alle onderzoeken spreken elkaar weer tegen. Tuurlijk weet ik dat ik koolhydraten nodig heb, maar er zijn ook onderzoeken die het tegenovergestelde beweren. En ik weet ook dat ik vet nodig heb en dan onverzadigd. En ik weet dat transvetten heel slecht zijn. Ik denk dat ik trouwens nog het minst bang ben voor vet, dierlijke eiwitten en koolhydraten vind ik erger, omdat je daar tegenstrijdige berichten over hoor.

Aletta ik wil inderdaad niet meer naar anderen luisteren en gewoon gaan eten. En dan die paar kilootjes maar voor lief nemen en er waarschijnlijk nog wel wat kwijtraken.

Ik denk dat ik inderdaad soms wel wat tekort kom. Heb namelijk laatst ook weer wat gelezen over vasten, dus nu probeer ik af en toe te vasten.Tja, als je eetbuien wilt, moet je dat vooral doen. Maar ik had gelezen dat je door te vasten uiteindelijk eetbuien voorkomt.

Maak me trouwens ook veel zorgen om zout. Ooit eens gelezen dat zout lijken goedhoudt, dus daarom nooit goed voor ons kan zijn.

Mijn probleem is dus dat ik enorm beinvloedbaar ben!!!!!!!!! Terwijl ik zelf prima na kan denken en weet dat alles met mate prima is. Ik lijk wel 13 ipv 33......Weet je wat jij moet doen. In ieder geval STOPPEN met lezen over eten. Je bent er veel te veel mee bezig. Ga naar een dietist voor een goed op elkaar afgestemd menu de hele dag door maar kap met onderzoeken/boeken/artikelen lezen over gewicht. En ga (als je dat nog niet doet) drie keer in de week op een rustig tempo sporten. Minder dan die drie keer zet namelijk geen zoden aan de dijk als je wilt afvallen. En laat je daar ook in begeleiden. Door te gaan sporten komt er endorfine vrij en voel je je happier en daarbij leert het je discipline aan en dat is weer lekker handig als je een dieet volgt ;)
Bugzy, ik vind je heel ongezond klinken. En dan bedoel ik niet lichamelijk ongezond, maar geestelijk. Ik zou je dringend aanraden om te stoppen met aanmodderen in je eentje en heel snel goede psychologische hulp te zoeken, via je huisarts.

Als je het moeilijk vindt om bij de huisarts aan te geven wat het probleem is (imo niet het afvallen, je gewicht of fysieke gezondheid, maar je denken en emoties over eten), dan is het misschien handig om je postings in dit topic uit te printen en aan je huisarts te laten lezen.

Doen!
Obsessief met eten omgaan brengt zoveel stress met zich mee dat dat, volgens mij, slechter is voor je algemene gezondheid dan dat je BMI iets te hoog is. Misschien moet je eens niet meer denken in de termen van diëten maar in termen van een gezonde leefstijl. En bij een gezonde levensstijl horen ook de lekkere dingen ( koekje etc..). Als je je bepaalde voedingsstoffen ontzegt sla je daar in door. Mag je soms iets van jezelf dan is de stress die je voelt alsof je iets niet mag misschien minder. Verder lijkt me het, wat veel mensen hier ook zeggen, het verstandig om eens met iemand te gaan praten om uit deze vicieuze cirkel te komen. Ik weet hoe moeilijk het is om goed met eten om te gaan. Ik heb er zelf, helaas, ook veel ervaring mee. Ben iemand die alles leest en dan ziet dat alle berichten over eten elkaar vaak tegenspreken. Op een gegeven moment ben ik eens gaan nadenken en kwam toen tot de conclusie dat die schijf van vijf echt niet zo gek is. Op die manier krijg je alles binnen zonder te veel van de een of ander te eten. Heel veel succes ik leef met je mee.
Goed, ik heb niet heel je verhaal gelezen want dat triggert me enorm. Ik ben ook een hele tijd slecht met eten bezig geweest, calorieën waren een obsessie en er zo min mogelijk binnen krijgen was een sport opzich.

Ga écht hulp zoeken. Volgens mij is het al lang geleden dat je een diëtist hebt ingeschakeld? DOEN, zij hebben eetlijsten voor je die goed voor je zijn. Als je die lijst aanhoudt hoef je zelf niet meer het aantal calorieën in de gaten te houden. En probeer dat dan ook niet te doen, want dat triggert alleen maar.

Ja, en verder kan ik je alleen maar succes wensen. Ik weet hoe zwaar het is om voortdurend met voeding bezig te zijn.

Succes!
quote:[message=4072281,noline]Bugzy schreef op 02 oktober

Ooit ben ik naar een dietist geweest. Maar die kon niets voor mij doen. Ik weet precies wat ik wel en niet mag eten, waar de kcal inzitten, hoeveel, hoeveel vet, enzovoort.

Afvallen kan nog wel, maar dan moet ik mijn leven lang blijven dieten.

Dan zou ik alleen nog maar rauwe groente, fruit en noten mogen eten. Brood vind ik niet gezond, want dat zijn koolhydraten, suiker is slecht, vet is slecht, vlees is niet goed voor mensen, melkproducten enzo ook niet.

Maar ja, dan vind ik de groente niet gezond, omdat het gekookt is, aardappels zijn eigenlijk slechte koolhydraten en vlees is niet goed voor me. Vleesvervangers hebben vaak een koolhydraatkorstje dus ook niet echt goed. Zit ook nog vaak suiker in.

Ik lees vaak dat vlees eten kanker veroorzaakt en dat groente dat voorkomt.

.Alle bovenstaande dingen kloppen niet! Zijn gewoon niet waar!

Ga alsjeblieft eens hulp zoeken, ga gewoon naar je huisarts, hij kan je doorverwijzen. Als je hier al zo veel jaar mee worstelt ga je er hoogstwaarschijnlijk niet alleen uitkomen, dus zoek hulp.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
En een streng regime moet je niet aan WILLEN houden. Je krijgt niet voor niets die eetbuien. Je lichaam heeft nu eenmaal meer nodig dan wat je binnenkrijgt met een streng dieet.

God, wat is het toch makkelijk om dit zo tegen iemand anders te zeggen... nu moet ik mezelf er ook nog van overtuigen

"Afvallen kan nog wel, maar dan moet ik mijn leven lang blijven dieten.

Dan zou ik alleen nog maar rauwe groente, fruit en noten mogen eten. Brood vind ik niet gezond, want dat zijn koolhydraten, suiker is slecht, vet is slecht, vlees is niet goed voor mensen, melkproducten enzo ook niet."

Als dat het geval was, had je als konijn of eekhoorn geboren geworden. Maar dat ben je niet. Je bent gewoon mens en je hebt jezelf harstikke knettergek gemaakt met wat je allemaal wel en niet denkt te mogen. Je hele stofwisseling is naar de galemiesen als je zo eet. En alles wat je dan eet inderdaad zet aan. JUIST omdat je zo ongezond eet. je denkt gezond te doen terwijl je extreem het tegenovergestelde doet.
quote:Bugzy schreef op 02 oktober 2009 @ 09:41:

Mijn probleem is dus dat ik enorm beinvloedbaar ben!!!!!!!!! Terwijl ik zelf prima na kan denken en weet dat alles met mate prima is. Ik lijk wel 13 ipv 33......

Oriane (?) zegd het al maar mijn eerste reactie was; JHEE vrouw! stop met lezen!

Je maakt jezelf helemaal gek hier mee! Er zijn hele simpele bassis regels;

TE is nooit goed!

te veel niet, te weinig niet en of het er nou over gaat om het in je mond te stoppen of in je hoofd, dat maakt hier weinig uit.

Als ik nu zeg dat je van groente groen kan uit slaan, eet je dan ook geen groente meer?

Zout conserveert ja, maar ook in leven moet je je lijf 'conserveren'. je hebt zout nodig, zout houd vocht vast en daar bestaat je lijf voor 70% uit. Niet een pot per week nee, maar met mate.

Echt gaat naar je huisarts; leg je probleem uit zoals je hier doet in je openings post (is niks warrigs aan namelijk) en vraag hulp. Vergeet het lijnen en dieeeten en probeer van deze obsesie af te komen. Als je gezond over eten denken/voelen kan is het vroeg zat om te gaan bedenken of je dan slanker wil zijn of niet.

Extreem overgewicht is ongezond, maar een extreem eetpatroon (van vasten en eetbuien) is veeeel ongezonder!

Je kinderen zullen met de tijd door krijgen wat je doet, en ook jongens/mannen kunnen eetproblemen ontwikkelen. Je moet dit je kinderen en heeel belangrijk; jezelf niet aan willen doen!
Ja ga naar een dietiste, want hier kom je zelf niet uit. Ik denk dat dat gedoe met eten bij jou erg ongezond is. Een bmi van 29 of 30 is natuurlijk ook niet goed, maar zie eerst maar eens gezonde eetgewoontes te krijgen. Grote kans dat wanneer je een tijdje normaal en gezond eet, die kilo's er vanzelf afgaan.
Cum non tum age
Dietiste en dan alles loslaten wat je zelf bij elkaar hebt gezocht over eten, calorieen etc.

Google eens op "weg met de weegschaal", ook heel verhelderend.
Weet trouwens niet of dit reclame is anders hoor ik het wel.
Vraag voor de TO. Doe je iets aan sport?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven