Gezondheid alle pijlers

Ben ik (on)gezond?

02-10-2009 08:56 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat een lang verhaal worden. Ik hoop niet te wazig.

Ik ben nu 32 en sinds mijn 14e een problematische eter. Ik kan me zelfs herinneren dat ik me al dik voelde toen ik 8 was, omdat mijn nichtje 2 kilo lichter was. En dat terwijl ik echt absoluut niet dik was. Toen ik 14 was begon het erger te worden. Niks meer eten, laxeerpillen gebruiken. Ik viel makkelijk 5 kilo af in een week, maar schommelde erg, want ik kreeg ook eetbuien. Ik was toen te licht. Heb ook wel eens geprobeerd hulp te zoeken, maar uiteindelijk nooit echt iets aan mijn probleem gedaan.

Ooit ben ik naar een dietist geweest. Maar die kon niets voor mij doen. Ik weet precies wat ik wel en niet mag eten, waar de kcal inzitten, hoeveel, hoeveel vet, enzovoort.

Inmiddels hou ik dat strenge lijnen natuurlijk niet meer vol. Dus nu ben ik wel te zwaar. Mijn bmi is 28-29 echt te zwaar dus. VRESELIJK vind ik dat. Maar omdat ik merk dat afvallen echt niet meer lukt, wil ik eigenlijk gewoon het liefst mezelf leren accepteren. Als ik nu door blijf gaan met dieten, word ik uiteindelijk alleen maar zwaarder. Het dieten hou ik nog geen dag vol en het gevolg is dan ook dat ik bijna dagelijks eetbuien heb. Afvallen kan nog wel, maar dan moet ik mijn leven lang blijven dieten. Het klinkt misschien slap, want dat doen veel mensen, maar mij lukt dat dus niet meer. Ik heb er bijna 20 jaar dieten opzitten en ik ben het zo zat. Ik wil eten zonder na te denken. Zonder over de kcal enzo na te denken.

Maar mijn probleem is dus nu dat ik nu wel echt 'te zwaar' ben en als ik het dieten opgeef misschien wel altijd te zwaar blijf en dus ongezond.

Maar wat is ongezonder? Zo leven als ik leef met alle stress en eetbuien of mezelf accepteren en voor het eerst sinds heeeel lang weer blij zijn maar dan met een paar (nou ja, 10) kilo teveel.

Ik heb zoveel gelezen over eten en dieten dat ik nooit meer tevreden kan zijn met mijn eetpatroon. Dan zou ik alleen nog maar rauwe groente, fruit en noten mogen eten. Brood vind ik niet gezond, want dat zijn koolhydraten, suiker is slecht, vet is slecht, vlees is niet goed voor mensen, melkproducten enzo ook niet. Dan blijft er dus niks meer over.

Ik eet nu gewoon 3 of 4 boterhammen per dag, volkoren, dun laagje boter en beleg (pindakaas, chocoladepasta, kipfilet, etc). Ik probeer sandwichspread enzo lekker te vinden, maar ik eet toch liever een broodje pindakaas.

Ik vind het ook vreselijk dat eten zo belangrijk is. Waarom kan ik het niet zien als bezine in een auto en af en toe gewoon mijn lichaam voeden met echte voeding die het nodig heeft en dus voor magere yoghurt me muesli kiezen ipv cruelsi met melk. Waarom moet het perse lekker zijn? En waarom krijg ik eetbuien als ik me dat lekkere ontzeg?

Ik eet elke dag 1x fruit en 's avonds groente, vlees/vleesvervanger en aardappels. Maar ja, dan vind ik de groente niet gezond, omdat het gekookt is, aardappels zijn eigenlijk slechte koolhydraten en vlees is niet goed voor me. Vleesvervangers hebben vaak een koolhydraatkorstje dus ook niet echt goed. Zit ook nog vaak suiker in.

Tussendoor eet ik 2 koekjes ofzo. Oh ja en vla ofzo.

Dat is de basis. En als ik daar tevreden over zou kunnen zijn was er niet zoveel aan de hand, maar omdat ik eigenlijk vind dat ik veeeeeeeeel gezonder en minder moet eten, neem ik me elke avond voor om morgen te beginnen met mijn strenge regime. En dus eet ik elke avond vervolgens nog een zak chips (soms 'maar' een halve) en chocola en.....vul maar in, alles wat los en vast zit.

Hoe kom ik hier uit?? Ben ik gezond genoeg als ik 4 boterhammen eet, fruit en 's avonds gr/vl/aard en af en toe friet ofzo? In het weekend een bakje chips, 's avonds 1 koekje of een stukje chocola?

Waar ik bang voor ben is behalve aankomen ook nog dat ik allerlei ziektes krijg. Ik lees vaak dat vlees eten kanker veroorzaakt en dat groente dat voorkomt. Maar mag ik dan nooit meer vlees en alleen nog maar groente?? Ik hoef echt geen 100 te worden, maar ik wil wel gezond zijn.

Het stomme is dat ik een intelligente goed opgeleide vrouw ben. Maar toch sla ik door en kom ik er niet meer uit. Ik wil zo graag weer blij zijn. Het is een groot wonder dat ik nog geen 100 kilo weeg als je ziet wat ik eet.......

Oh ja, verder drink ik geen alcohol, alleen thee en water. Ik rook niet en doe alles op de fiets. Ik heb twee gezonde kinderen en een lieve man. Alles dus om tevreden mee te zijn, maar mijn eten/lijf verpesten alles.

Het is toch een wazig verhaal geworden. Mijn vraag is dus eigenlijk of ik mezelf nu kan gaan accepteren zoals ik ben. Met die paar kilo's teveel en gewoon brood enzo eten, maar dan natuurlijk zonder die eetbuien. Of moet ik mijn eetpatroon drastisch veranderen en eerst toch zorgen voor een gezonde bmi.

Kortom HELP!

Ik lees het niet meer over, dus vergeef me de schrijffouten, heb het snel getypt en als ik na ga denken durf ik het niet meer te posten.
Wat een boel berichten! Wat lief van jullie. Ik kan het niet eens bijhouden. Ik zal proberen op iedereen te reageren, want ik vind het echt heel fijn dat iedereen de moeite neemt om met me mee te denken.

Isolde, ik zou inderdaad misschien wat meer moeten sporten. Ook daarin ben ik vroeger doorgeslagen, want als ik sport is natuurlijk 1x ook niet goed genoeg, dan moet ik eigenlijk elke dag. Ik tennis nu 1x per week en ik fiets dagelijks ongeveer een uur (met twee kids in een fietskar, dus dat is bijna topsport :D). Maar ik zou bijvoorbeeld om de dag nog een half uurtje kunnen roeien. Niet-dieten klinkt heerlijk!

Runner ik maak inderdaad alles extremer dan het is. Dat is toch het nadeel van internet. Er is teveel info aanwezig. En er zijn veel eenzijdige sites die hun leefstijl promoten als DE manier. En alles bij elkaar kan ik het dan nooit meer goed doen. Ik wil er heel graag vanaf en realiseer me ook dat ik dat niet alleen kan. Heb al wel eens een verwijsbrief gehad, maar daar toen nooit iets mee gedaan. Wordt misschien tijd voor een nieuwe verwijsbrief. En ik zal hier ook eens rondkijken of ik ergens mee kan schrijven.

Haarplukje, je hebt gelijk :D

Pelikaan, ik denk dat ik inderdaad meer nodig heb dan een dietist. Want ik zie zelf ook wel in dat ik raar denk. En ik weet het, maar ik kom er niet vanaf. Vreemd toch. Ooit stond ik op een wachtlijst en werd ik gebeld voor een intake, toen kon ik niet, ze zouden bellen voor een nieuwe afspraak, dat deden ze niet en dat was voor mij een goede reden om het toch maar zelf op te lossen. Dat is tien jaar geleden. En er is niks opgelost.

Oriane, ik moest wel even lachen toen ik jouw dikgedrukte stukken zag. Ik moet echt stoppen met lezen! Ik zit echt dagelijks te googlen naar bijvoorbeeld vlees & kanker, suiker & kanker, hartziektes, suikerziekte, pfff, ik maak mezelf helemaal gek.

Zoe, goed idee om het uit te printen. Misschien moet ik dat maar eens doen. Want mijn verhaal vertellen blijft moeilijk.

Ava, precies, dat bedoel ik. Volgens mij is mijn obsessie ongezonder dan mijn eten. En ik geloof ook oprecht dat ik ook met een paar kilo teveel er goed uit kan zien. Dus ik wil mezelf zooooo graag accepteren.

Ergens hoop en denk ik dat er een knop is die om moet. Als ik alles op een rijtje zet en tot de conslusie kom dat ik best op een gewone manier gezond kan leven, dan moet het toch lukken. Zeker als ik dan ook nog wat leuke kleren koop waar ik me goed in voel, want daarmee wacht ik natuurlijk altijd tot ik 'slank ben'.

Waar zit die knop???
Bugzy, ik wil je nog even een geven. Volgens mij kom je al in de buurt van die knop. Je hebt voor jezelf duidelijk dat je 'raar denkt' en dat je hulp nodig hebt. Ik hoop dat je dit kunt doorzetten, want het kan fijn zijn om hulp te krijgen. Je hoeft niet in je eentje te blijven worstelen. Geef het maar eens een beetje uit handen. Tuurlijk moet je het uiteindelijk zelf doen, maar als je hulp aanvaardt, voelt het anders, alsof je het samen doet. Is mijn ervaring. Succes ermee!
Bugzy, wat ik wel heel goed vind is dat je zelf inziet dat dit niet goed gaat en dat je gedachten over eten niet kloppen. Dat is alvast een eerste stap, die hoef je niet meer te nemen, die is al gezet!

Lijkt me goed als je voor een nieuwe verwijsbrief gaat. En zet dan door hè!? Het is best spannend zo'n eerste keer bij je huisarts/een psych/een diëtiste, maar denk dan aan wat je gaat bereiken hiermee: een leven waar jij zelf de regie over hebt, waarin je niet elke keer ongelukkig wordt door die eetbuien of door die stemmen in je hoofd de zeggen dat je het niet goed doet want....(vul maar in vlees mag niet, brood mag niet, zout mag niet, suiker mag niet...pff....)

Hou je doel voor ogen! En wellicht kan zo'n meeschrijftopic je helpen om je gedachten reëel te houden.
Als je obsessief met eten bezig bent, kun je volgens mij ook niet meer écht genieten van een lekkere maaltijd!

Ik let wel op mijn eten, probeer gezond te eten volgens de schijf van 5. Maar als ik eens een etentje heb buitenshuis, dan eet ik lekker alles wat ik voorgeschoteld krijg inclusief toetje. Terwijl ik thuis nooit toetjes eet.

Als ik zo'n dag afwissel met een balansdag, is er niets aan de hand. Of ik sport gewoon iets harder...

Ik ga ook maar 1 x per week op de weegschaal. Als er dan toch eens 1 kilo bij is gekomen, is die er ook zo weer af. Dan soep ik gewoon een hele week niét! Nu neem ik af en toe een biscuitje of een plak ontbijtkoek.

Maar ik krijg een beetje de indruk dat jij jezelf dik denkt....doordat je eten als vijand ziet.
Meisje meisje...ik vind het heel erg rot voor je.

Ik heb het idee dat er veel angst achter je eetproblemen zitten.

Heb je weleens gehoord van de eetstoornis orthorexia? Dat houdt in dat je zo gezond mogelijk wilt eten maar uiteindelijk je eetpatroon veel te eenzijdig wordt en je voedingsstoffen tekort gaat komen. Ik heb een opleiding in de Voeding gedaan en kan je vertellen dat ik op een gegeven moment ook aan alles ging twijfelen want over elk voedingsmiddel zijn wel negatieve onderzoeken bekend. Voeding is iets waar men nog lang niet alles boven water heeft gehaald en daarbij veranderen de inzichten heel snel. Je kunt dus niet alles geloven wat er over te lezen is want zelfs de wetenschap weet sommige dingen niet eens! De ultieme gezonde voeding is niet bekend en is ook voor ieder persoon verschillend!!!

Het is belangrijk om op een gegeven moment een eigen visie hierover te vormen en logisch na te denken, dat heb ik ook moeten doen. Sowieso is alles waar TE voor staat niet goed. Bij welke voedingsmiddelen voel jij je goed, wat verdraag je goed, wat smaakt je goed? Luister daarnaar in plaats van naar de berichten in de media, je instinct weet heus wat goed is voor je. Probeer als richtlijn de gezonde basisvoeding te nemen die ze ook adviseren bij het Voedingscentrum, dus gewoon 6-7 sneden volkorenbrood, 2 stuks fruit en een normaal diner wat bestaat uit groente (juist wel gekookt want dat wordt veel beter door mensen verteerd)/ aardappels, rijst of pasta en vlees, vis of een vleesvervanger. Zie hier: http://www.voedingscentru ... hoeveelheden-per-dag.aspx

Dit kun je eventueel aanvullen met dingen die je lekker vindt of met bijvoorbeeld extra hoeveelheden van brood, fruit e.d.

Probeer dat aan te houden als richtlijn en lees alsjeblieft niks meer over voeding, omdat je al heel lang met eten worstelt vraag ik me af of er misschien dingen om je heen gebeurd zijn die dat hebben veroorzaakt? Een psycholoog zou je dan kunnen helpen.

Laat het niet langer zo doorgaan, bespreek je probleem met je man en maak desnoods samen met hem een plan en spreek af dat als het niet gaat je professionele hulp gaat inschakelen. Dit is zo zonde namelijk! Ook het genieten van eten is iets heel belangrijks!
Nu kan ik het echt niet meer bijhouden Bedankt weer allemaal.

Thila, ik weet ook precies wat ik tegen een ander moet zeggen als het om eten gaat. Als ik mezelf advies zou geven zou ik zeggen: laat al die regeltjes los, eet gewoon drie keer per dag een normale maaltijd. En dan twee keer fruit. En af en toe 's avonds een koekje ofzo mag best. Maar ik luister zelf dus niet naar mijn eigen advies. Want ik moet PERFECT zijn.

Weg met de weegschaal heb ik gevolgd. Ben ik helaas niet wijzer van geworden. Misschien dat ik er toen nog niet klaar voor was. Misschien dat ik ze weer eens moet mailen. Goh best een goed idee eigenlijk. Ik vind de stap naar de psych toch wel groot. En dan zit ik ook meteen weer met oppas enzo. Via hun kan het online. Ik zal eens gaan googlen. Las ook ergens op dit forum over psyQ ofzo dat zij ook online begeleiden, maar kan niks vinden op hun site.

Oriane ik sport 1x per week en fiets elke dag. Maar ik wil nog wel iets erbij gaan doen. Ook voor de stress. Ik sta er veel alleen voor me de kinderen, dus doe eigenlijk ;s avonds niks,omdat ik de deur niet uit kan. Kan thuis gaan roeien op trampoline springen of toch maar eens een oppas zoeken en lekker weer op dansles ofzo.

Ik heb net trouwens twee volkoren boterhammen gegeten. Was vandaag begonnen met vasten, maar dat was een slecht plan. Zometeen een stuk fruit en straks met de kinderen aan tafel. Denk dat ik dan even een lekker soepje maak. Daar is het echt weer voor.

Ik begin een beetje hoop te krijgen. Misschien kan ik hier best vanaf komen. Misschien niet van de kilo;s maar wel van dit rotgevoel.
quote:Bugzy schreef op 02 oktober 2009 @ 10:52:

Ik begin een beetje hoop te krijgen. Misschien kan ik hier best vanaf komen. Misschien niet van de kilo;s maar wel van dit rotgevoel.
Curly, bedankt voor je berichtje. Dat van dat verteren klinkt inderdaad logisch. Ik heb gelezen dat de vitamines daardoor verloren gaan, maar ja, ik mag niet meer geloven wat ik lees ;).

En mijn lijf weet inderdaad wel wat goed is. Zo kan ik niet tegen witbrood. Dan knijpt mijn slokdarm samen en moet ik het echt wegspoelen met water. Vooral zachte witte bolletjes zijn niet goed voor mij. Dus eet ik volkoren brood.

Met mijn stofwisseling valt het echt nog wel mee. Dat lees ik ook vaak, dat je je stofwisseling verpest met al het dieten. Maar op de 1 of andere manier is mijn stofwisseling ngo wel lief voor mij. Ik ben wel aangekomen, maar de laatste vijf jaar ben ik niet meer zwaarder geworden. Wel heen en weer gegaan, maar nooit boven de 78 uitgeschoten. En als je ziet wat ik eet had ik ook gewoon elke maand een kilo aan kunnen komen en dan was ik nu 60 kilo zwaarder geweest. Daarom denk ik ook dat ik wel afval als ik alleen maar stop met die eetbuien.

Ik klink vast als een enorme dombo, waarom doe ik niet gewoon gewoon?!
Je denkt dat je vanalles van eten weet maar je weet feitelijk helemaal niets. Jouw gedachte is zo verstoord dat jij alles wat wel gezond is als ongezond markeert. Brood, aardappels en ja zelfs vet heb je nodig om te kunnen leven. Jij hebt het over slechte koolhydraten maar je voeding moet voor 55% uit koolhydraten bestaan (tenzij je iets van Atkins doet maar dan meot je juist weer meer andere dingen eten).

Het is geen wonder dat je iedere dag weer doorslaat. Niemand kan leven op fruit, noten, etc. Je moet je eens verdiepen in een écht gezond eetpatroon en daar passen die 4 boterhammen prima in.

Ik ben serieus verbaasd dat iemand zo'n vertekend beeld kan hebben over wat wel en niet gezond is.
quote:Bugzy schreef op 02 oktober 2009 @ 10:52:

Nu kan ik het echt niet meer bijhouden Bedankt weer allemaal.

Thila, ik weet ook precies wat ik tegen een ander moet zeggen als het om eten gaat. Als ik mezelf advies zou geven zou ik zeggen: laat al die regeltjes los, eet gewoon drie keer per dag een normale maaltijd. En dan twee keer fruit. En af en toe 's avonds een koekje ofzo mag best. Maar ik luister zelf dus niet naar mijn eigen advies. Want ik moet PERFECT zijn.

Weg met de weegschaal heb ik gevolgd. Ben ik helaas niet wijzer van geworden. Misschien dat ik er toen nog niet klaar voor was. Misschien dat ik ze weer eens moet mailen. Goh best een goed idee eigenlijk. Ik vind de stap naar de psych toch wel groot. En dan zit ik ook meteen weer met oppas enzo. Via hun kan het online. Ik zal eens gaan googlen. Las ook ergens op dit forum over psyQ ofzo dat zij ook online begeleiden, maar kan niks vinden op hun site. Dan bel je ze toch![ Ik lees hier wel uitvluchten om het erbij te laten zitten, als ik eerlijk ben. /i]

Oriane ik sport 1x per week en fiets elke dag. Maar ik wil nog wel iets erbij gaan doen. Ook voor de stress. Waar nog meer voor? Toch niet voor de lijn, mag ik hopen?

Ik sta er veel alleen voor me de kinderen, dus doe eigenlijk ;s avonds niks,omdat ik de deur niet uit kan. Kan thuis gaan roeien op trampoline springen of toch maar eens een oppas zoeken en lekker weer op dansles ofzo.

Ik vind dat je niet goed voor jezelf zorgt. Je staat er veel alleen voor, je hebt stress, je vindt de stap naar een psych te groot...

Hoezo te groot? Als ik je lees, vind ik je eetprobleem veel groter! Als je naar een psych gaat, hoeft dat helemaal niet zo groot te zijn. Sommige mensen zijn met een klein aantal sessies (je krijgt er acht vergoed) of met een cursus in een groep al heel veel geholpen. Wat is er nu in hemelsnaam zo groot aan? Als je je lichamelijk niet lekker voelt, ga je toch ook naar een dokter? Waarom dan psychisch zo moeilijk modderen?

Je hebt rare gedachten over eten, je doet jezelf emotioneel tekort en je vertoont extreem gedrag. Vasten is niet normaal!!!!

Ik heb net trouwens twee volkoren boterhammen gegeten. Was vandaag begonnen met vasten, maar dat was een slecht plan. Zometeen een stuk fruit en straks met de kinderen aan tafel. Denk dat ik dan even een lekker soepje maak. Daar is het echt weer voor.

Ik begin een beetje hoop te krijgen. Misschien kan ik hier best vanaf komen. Misschien niet van de kilo;s maar wel van dit rotgevoel.Daar ben ik blij om. Blijf je jezelf wel serieus nemen?
Ja Silvy, ik verbaas mezelf eigenlijk ook, want eigenlijk weet ik het ook. Maar toch ben ik bang dat het misgaat als ik me niet aan al die stomme regeltjes hou.

Het was trouwens niet weg met de weegschaal wat ik heb gedaan, maar nooit meer op dieet. Die heb ik net gemaild voor advies. Hopen dat ze iets voor me kunnen.
Daar zeg je wat Zoe, als ik een zere knie heb ga ik inerdaad ook naar de dokter. Daar blijf ik geen 18 jaar mee lopen.....

Maar ik heb dus al wel gemaild.

En met nog iets doen, bedoel ik nog een avondje sporten. Maar dan wel iets leuks (ik heb mezelf beloofd dat ik nooit meer naar de fitness hoef, dat vind ik vreselijk). Het liefst zou ik gaan dansen. Maar eigenlijk wil ik ook gaan zingen, maar ja, das dan weer geen sport. Maar wel goed voor de ontspanning. Ik kan natuurlijk ook gewoon 2 keer per week gaan tennissen ipv 1x.
Bugzy, ik denk alleen niet dat jij voldoende hebt aan online hulp. Raadpleeg je huisarts anders, zodat die weet wat er speelt en je eventueel door kan sturen. Face to face en niet via de mail. Voor praktische zaken als oppas kan vast wel een oplossing gevonden worden. Je bent zelf degene die de touwtjes in handen heeft.En vraag steun aan je man, hoe staat hij hierin?
Bugzy, begin nu eens met iets te doen wat je LEUK vindt. Als je elke week tennist en elke dag een uur fietst dan ben je toch al actief. Als je het liefst gaat dansen of zingen dan doe dat!

Waarom dan jezelf in plaats daarvan verplichten om extra te gaan tennissen. Ik denk dat jij jezelf al genoeg oplegt, wat je moet doen en niet mag.
Mijn man weet het wel, maar begrijpt me niet. Die vindt me prima zoals ik ben. Hij heeft wel door dat ik er langzaam aan onderdoor aan het gaan ben. Nu ik alles zo in mijn eentje moet doen. Daar gaan we dit weekend voor zitten. Kijken hoe we het anders kunnen aanpakken. Misschien moet ik dit dan ook nog eens aankaarten.
Annet je hebt gelijk, al vind ik tennis natuurlijk ook leuk, ik ga eigenlijk het allerliefst zingen. En dat dansen doe ik dan wel af en toe in de woonkamer met de kids.

En nu zet ik even de computer uit, want mijn hoofd zit nu echt vol. Ik kom later vandaag nog wel even langs.

Bedankt allemaal!
Waarom zoveel sporten? Da's wel gezond natuurlijk, maar ook daarin moet je niet door gaan slaan. Je fietst al elke dag een uur en gaat tennissen. Ik denk dat het belangrijk is dat je je energie nu gaat richten op een gezond eetpatroon, en sporten even achterwege laat. (wel blijven doen natuurlijk maar er geen nieuwe energie insteken)

Ik heb een profiel op www.valtaf.nl en dat vind ik heel erg fijn. Maar het is wel weer iets waardoor je heel veel met calorieën bezig bent. Ik plan mijn eetlijsten daar altijd in.

Als ik teruglees zie ik dat ik 'vroeger' echt altijd te weinig at. Als ik nu merk dat ik te weinig eet, plan ik er iets bij. Meestal zit ik nu op 1000 - 1200 cal per dag.

Soms iets meer, soms wat minder.

Online hulp is niet genoeg denk ik. Da's veel te makkelijk 'te omzeilen'. Het is beter lijkt me om met een real life persoon een plan op te stellen.

Veel succes.
Sterkte hoor, vind echt dat je ook steun van je man moet krijgen. Jij moet het doen, maar hij moet wel betrokken zijn bij wat jou bezighoudt!!
Hallo bugzy,

Heel herkenbaar wat je allemaal schrijft, ook over wat je wel en geen goede voeding vindt. Ik ben daar ook al tig jaar mee bezig op ongeveer dezelfde manier. Waarschijnlijk nog wat strenger: ik ben wel nog steeds op dieet (ben volgens de richtlijnen niet te zwaar maar was dat in de pubertijd wel). Vorig jaar flink afgevallen met het eiwitdieet en nu kan ik helemaal niet meer tegen koolhydraten. Ik sport veel maar daar ben ik nooit van afgevallen. Alles wat ik doe is om mijn gewicht op hetzelfde peil te houden maar dat lukt niet en die cravings herken ik ook. Mijn metabolisme en darmwerking zijn aan gort en ik weet ook niet hoe ik eruit moet komen. Als ik het dieet van de dietiste aanhoud kom ik meteen aan en bij volhouden kom ik nog meer aan dat wil ik niet. In principe volg ik fase 2 van het eiwit/koolhydraat dieet en in het weekend mag ik meer. met als gevolg dat ik dan geen rem heb: hongercentrum doet het dus ook niet meer en heb daardoor altijd honger. Omdat ik nu onder behandeling ben voor iets anders (zie andere post) heb ik deze week "normaal"gegeten en weinig gesport om mijn lichaam zo sterk mogelijk te maken en binnen 4 dagen al 2 kilo aangekomen. Niemand begrijpt als ik hierover praat en ben blij nu eens een zelfde verhaal te horen al vind ik het heel vervelend voor jou.

heb je wel eens van het setpoint gewicht gehoord?
Bugzy, ik denk dat je geen hulp moet zoeken bij afvallen ik denk dat je hulp moet zoeken bij de manier waarop je met eten omgaat. En daarvoor helpt een afslankwebsite niet, daarvoor moet je naar je huisarts!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik heb niet alles gelezen (het is zoveel meteen) maar doe je ook iets aan beweging?

Er bestaan hele leuke wandelclubs. Met wandelen verzet je de zinnen, kun je niet steeds met eten bezig zijn en met een goede dag wandelen verbrand je ook nog eens een stukje van je reserves.

Succes!
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Spijker schreef op 02 oktober 2009 @ 12:13:

Bugzy, ik denk dat je geen hulp moet zoeken bij afvallen ik denk dat je hulp moet zoeken bij de manier waarop je met eten omgaat. En daarvoor helpt een afslankwebsite niet, daarvoor moet je naar je huisarts!Juist! En ook: wat steekt daarachter? Het lijkt me echt niet onverstandig -sterker nog, broodnodig- om hier mee aan de slag te gaan. Het kan je leven een stuk prettiger maken!!
wil je alstjeblieft naar een psycholoog gaan (via je huisarts) en niet naar een dietist?

Als ik jouw openingspost zo lees weet jij veel te veel over eten en dat is in dit geval ongezond. Je bent echt met een hele ongezonde manier met eten en voedsel bezig. Je denkt veel te veel in goed en fout en straft jezelf daar ook voor. Dat is wat jou op dit moment ongezond maakt.

Een dieet of afvallen gaat je niet helpen. Jouw probleem is helaas (sorry) veel groter. Het is niet je gewicht dat je niet accepteert (deed je ook al niet toen je slank was namelijk), je accepteert jezelf niet.

Snap je wat ik bedoel? Pelikaan en Spijker zeggen het ook al.
Ik weet niet of het een gezonde tip is die ik nu ga geven, maar sommige mensen zetten een eetobsessie om in een fanatiek sportleven.

Maar kijk dan wel uit wat voor sport je kiest. Op de lijf en lijn pijler kunnen mensen je goed adviseren daarin.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Oja, als je naar sommige deskundigen luistert is ál het eten verkeerd. (suiker, vet, vlees, melkprodukten, eieren, etc) Aan jou de keus: ga je die dingen gewoon eten, met mate.... Of luister je naar iedere stem dat iets slecht is en eet je niks meer?

(water kan ook slecht zijn hoor... pas op)

Spottend bedoeld natuurlijk. Ik heb ook eens een dieet gehad waarbij ik bijna niks mocht. Ik bedoel: Dat werd me voorgeschreven maar ik ben het nooit gaan volgen. Het kon niet. Blij dat ik toen juist alles ben gaan eten, ik leef nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven