Gezondheid alle pijlers

Beschamend overgewicht

02-01-2019 20:52 539 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.

Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...

Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.

Ik hoor het graag :).
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
02-01-2019 21:44
Niemand schaamt zich als ze alleen zijn. Maar als je buiten bent en je wordt nagekeken omdat je negatief afwijkt van wat als normaal wordt gezien, dat voel je je beschaamd.

Of je bent zo hardcore dat het je echt niks doet. Ik weet niet of dat een heel goed teken is.
Tja, ik word sowieso nagekeken, omdat ik extreem lang ben. Daar zal niet snel iemand over schaamte beginnen, omdat lengte niet je 'eigen schuld' is.
En als je je erin vetdiept kom je erachter dat overgewicht ook maar zeer ten dele 'eigen schuld' is, dus daar moet iemand zich helemaal niet voor schamen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
02-01-2019 21:47
Dik worden is nou eenmaal niet heel erg moeilijk.



En motivatie. Ik denk dat schaamte een goede motivator is om af te vallen.
Ik ken aardig wat mensen die tegen ondergewicht strijden. Dat is net zo moeilijk als tegen overgewicht strijden.

Schaamte is denk ik een hele slechte motivator, voor wat dan ook. Omdat het negatief is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-01-2019 21:42
Schamen is gewoon niet nodig.

Het zo uit de hand laten lopen impliceert dus ook dat het allemaal gewoon heel simpel is.

En ja, ik zal tot mijn laatste snik blijven proberen iets meer begrip te kweken voor het ingewikkelde probleem wat (extreem) overgewicht is.
Daar past geen schaamte bij, alleen begrip en acceptatie.
Hier ben ik het wel mee eens. Al is je opmerking dat het niet gaat lukken ook idd niet heel motiverend. Ik geloof dat 5% van de mensen met overgewicht het wel lukt om succesvol af te vallen en het gewicht eraf te houden. Ik hoor tot nu toe helaas nog niet tot die 5% maar al mijn dieetpogingen hebben er gelukkig wel voor gezorgd dat mijn overgewicht niet helemaal uit de hand is gelopen. Ik weeg nu ruim 90kg en dat is 20kg teveel maar als ik al die tig pogingen niet had ondernomen was ik misschien wel 150kg geweest nu.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
puck-en-hans schreef:
02-01-2019 21:47
Misschien kan dan jouw eerste positieve bijdrage zijn om je hier in dit topic te onthouden van negativisme?
Dus iemand vertellen dat het echt zonde is om zich te schamen over haar overgewicht is nog steeds negatief?

Daarbij: er zijn tig miljoen afvaltopics hier en daar reageer ik niet. Alleen hier, vanwege dat 'beschamende'.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-01-2019 21:48
Tja, ik word sowieso nagekeken, omdat ik extreem lang ben. Daar zal niet snel iemand over schaamte beginnen, omdat lengte niet je 'eigen schuld' is.
Ik ben langer dan twee meter en heb me daar zeker wel voor geschaamd in mn jeugd.
En als je je erin vetdiept kom je erachter dat overgewicht ook maar zeer ten dele 'eigen schuld' is, dus daar moet iemand zich helemaal niet voor schamen.
Nee het moet niet. Tuurlijk niet. Niemand schaamt zich omdat het moet van zichzelf.

Die schaamte is te overkomen door zelf alles te doen wat je kan om je gewicht in de hand te houden. Als je voor jezelf zeker weet dat jij zelf echt niets meer kan doen, dan schaam je je al een heel stuk minder.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-01-2019 21:23
De crux zit em in het woordje 'blijvend'.....
Overigens neem ik aan dat TO het ook over ruim meer dan 20 kilo heeft.
Nog niet alles gelezen maar hier goed nieuws: ik ben zo'n 30 jaar geleden op eigen houtje binnen een jaar 55 kilo afgevallen.
Light frisdrank e.d. bestonden nog niet: spa rood drinken dus.
Niet naar een dietiste of dokter geweest, 'gewoon' volhouden. Na een paar weken is het ergste hongergevoel weg en beginnen mensen het te zien.
Nu, na de overgang heb ik nog steeds maat 36-38 en schommelt mijn gewicht niet meer dan 2, 3 kilo. Dat merk ik alleen maar aan ringen die opeens wat strak om mijn vingers zitten. Dan heb ik teveel zout gegeten, gerookte amandelen bv.
Ik lust geen snoep meer, ook geen zoute vette dingen zoals chips, hooguit een handje als ik een borrel drink om wat zout binnen te krijgen.

Nu kan ik letterlijk eten wat ik wil: alleen als ik 'uit beleefdheid' eet zonder dat ik honger heb kom ik aan. Doe ik niet meer.
Mijn enige probleem is nu jaloezie en boze blikken als ik zeg dat je beter geen GBP neemt. Een gezond lichaam onomkeerbaar kapot maken... ik vind het horror en de nadelen worden nooit benoemd.
In 'mijn' tijd bestond er nog geen operatie, wel allerlei rare middeltjes die natuurlijk niet hielpen.

Wie wil weten wat mijn menu was en hoe ik dat volhield mag me gerust een pb sturen, het is zó leuk om na een jaar oud-collega's tegen te komen op straat die je niet meer herkennen.. Kwam ik pas achter toen ik een keer een collega aan haar mouw trok en vroeg waarom ze me niet gedag zei, we hadden toch leuk samengewerkt een half jaar?
Ze zei stamelend ja maar... toen had je geen jukbeenderen en en en.... sorry!!
Mijn dieet was goed te doen, ook over cravings had ik een oplossing. En supergezond, geen achterlijk uithongerdieet. Mijn gezondheid was enorm vooruitgegaan.

Het leukste waren zaken als automatisch naar de grote maten lopen en dan een verkoopster achter je aan krijgen die je de weg wees naar de 'kleine maatjes'. Het moeilijkste was eigenlijk de periode dat mijn streefgewicht was bereikt en ik uit moest vogelen hoeveel meer ik kon eten of drinken op een dag zonder weer aan te komen. Maar het is gelukt, en ik heb mijn maag en darmen nog intact.
Nu krijg ik wel vaak commentaar van wat vollere vrouwen: ik leef zeker op blaadjes sla, ben vást eeuwig op dieet.
Niet dus, ik zit nu nootjes te snoepen. Lekker én gezond.

Je schamen vind ik nergens voor nodig, je bent de enige niet TS, en je wil er iets aan gaan doen. Dat is toch prijzenswaardig?
O ja, sporten verdom ik. Geen zin in. Is ook niet nodig ;)
Wel de fiets pakken voor een paar km, de trap ipv de lift. Dat ging ook steeds makkelijker en de regen van complimenten maakte alle moeilijke momenten de moeite waard. Voedsel voor de geest noemde ik dat. De misplaatste schaamte maakt al snel plaats voor zelfvertrouwen.
Succes TS, tenzij je een stofwisselingsziekte hebt of medicijnen gebruikt zoals Prednison is het echt mogelijk al lijkt het niet te doen.

Nog steeds wonderlijk dat ik letterlijk de helft weeg van wat ik ooit gewogen heb. Echt, de jaloezie van mensen die het niet lukt is nog het meest vervelend. Al was ik aangenaam verrast toen iemand die behoorlijk mollig was me op straat een 'dunne dwarrel' noemde, was gewend aan scheldwoorden in de trend van 'varken' etc.

Heel veel succes, reken voor de lol eens uit wat je volgend jaar zou wegen als je een pond per week af zou vallen, en geef niet op als je gewicht een paar weken blijft 'hangen', daarna ben je opeens 2 kilo lichter! Echt stug volhouden is het toverwoord ;)
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
02-01-2019 21:57

Die schaamte is te overkomen door zelf alles te doen wat je kan om je gewicht in de hand te houden. Als je voor jezelf zeker weet dat jij zelf echt niets meer kan doen, dan schaam je je al een heel stuk minder.
Maar als je hier een beetje leest, en een beetje om je heen kijkt, krijg je van alle kanten te horen dat overgewicht je eigen schuld is en dus denken mensen dat ze het dan ook zelf moeten (kunnen) oplossen.

Dat overgewicht en blijvend gewicht verliezen veel ingewikkelder zijn, vergelijkbaar met ondergewicht en niet aan kunnen komen, dat wil er bij de meesten niet in.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lavacakelover, dan hoor jij bij die 5%. Dat is fijn, maar de statistieken laten zien dat dat dus voor 95% van de mensen niet opgaat.
En natuurlijk hopen (en verwachten) we dat wij bij die 5% horen, maar dat is niet echt realistisch.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-01-2019 22:01
Maar als je hier een beetje leest, en een beetje om je heen kijkt, krijg je van alle kanten te horen dat overgewicht je eigen schuld is en dus denken mensen dat ze het dan ook zelf moeten (kunnen) oplossen.

Dat overgewicht en blijvend gewicht verliezen veel ingewikkelder zijn, vergelijkbaar met ondergewicht en niet aan kunnen komen, dat wil er bij de meesten niet in.
Ik denk dat 95% van de mensen met overgewicht dat zelf kunnen oplossen. En ook echt alleen zelf. En in dit geval lijden de goeden dus onder de kwaden, om het maar even zo te zeggen.

Maar goed, ik ken de cijfers niet en jij wel denk ik zomaar. Zit ik een beetje in de buurt met mn schatting?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-01-2019 21:54
Dus iemand vertellen dat het echt zonde is om zich te schamen over haar overgewicht is nog steeds negatief?

Daarbij: er zijn tig miljoen afvaltopics hier en daar reageer ik niet. Alleen hier, vanwege dat 'beschamende'.
Het is niet aan jou om te bepalen voor een ander wat voor een ander dè druppel is om de beslissing te nemen iets te gaan doen aan het overgewicht waar ze zo te lezen last van heeft.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
02-01-2019 22:08
Ik denk dat 95% van de mensen met overgewicht dat zelf kunnen oplossen. En ook echt alleen zelf. En in dit geval lijden de goeden dus onder de kwaden, om het maar even zo te zeggen.

Maar goed, ik ken de cijfers niet en jij wel denk ik zomaar. Zit ik een beetje in de buurt met mn schatting?
Nou, nee dus.
Slechts 5% lukt het om blijvend gewicht te verliezen.
En die overige 95% zijn echt niet alleen slapjanussen die elke avond een zak chips en een fles cola wegwerken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
puck-en-hans schreef:
02-01-2019 22:10
Het is niet aan jou om te bepalen voor een ander wat voor een ander dè druppel is om de beslissing te nemen iets te gaan doen aan het overgewicht waar ze zo te lezen last van heeft.
Klopt.
Maar het is wel aan mij om te bepalen waar ik wel en niet mijn goede adviezen neerzet.
Deze TO heeft mazzel dat ik mijn energie aan haar wil besteden, om haar te behoeden voor een enorme teleurstelling.
Jammer dat het nog een paar jaar duurt voordat ze dat mss gaat waarderen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Excuses ik las te snel, en weet niet hoe ik mijn bericht kan verwijderen...

Ik ga het in ieder geval proberen, misschien behoor ik ook wel tot die "5%"...
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-01-2019 22:13
Klopt.
Maar het is wel aan mij om te bepalen waar ik wel en niet mijn goede adviezen neerzet.
Deze TO heeft mazzel dat ik mijn energie aan haar wil besteden, om haar te behoeden voor een enorme teleurstelling.
Jammer dat het nog een paar jaar duurt voordat ze dat mss gaat waarderen.
Zò dan, jij bent lekker arrogant.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-01-2019 22:11
Nou, nee dus.
Slechts 5% lukt het om blijvend gewicht te verliezen.
En die overige 95% zijn echt niet alleen slapjanussen die elke avond een zak chips en een fles cola wegwerken.
Niet alleen, maar hoeveel van die 95% zijn wel mensen die puur en alleen dik worden door een ongezonde levenstijl?

En hoeveel mensen hebben een aandoening waardoor ze dik worden zonder te eten?
Hey to, ik val niet onder de doelgroep die je aanspreekt maar wil jou heel veel succes wensen! En ik zou je willen zeggen dat je je er niet om moet gaan schamen. Hoop dat je ooit het gewicht gaat bereiken en vasthouden waar je je het prettigst in voelt!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-01-2019 22:13
Deze TO heeft mazzel dat ik mijn energie aan haar wil besteden, om haar te behoeden voor een enorme teleurstelling.
Jammer dat het nog een paar jaar duurt voordat ze dat mss gaat waarderen.
:woa:
Alle reacties Link kopieren
Tukkergirl schreef:
02-01-2019 22:16
Excuses ik las te snel, en weet niet hoe ik mijn bericht kan verwijderen...

Ik ga het in ieder geval proberen, misschien behoor ik ook wel tot die "5%"...
Geef jezelf in ieder geval een kans daarbij te horen, door eerst maar eens gewicht te verliezen. Op gewicht blijven is je volgende uitdaging.

Als je op gewicht komt door je levensstijl aan te passen in plaats van door calorien te tellen, geef ik je een goede kans.

O en stop met eten als je geen honger meer hebt, drink geen frisdrank en kom van de bank af. Dat heeft mij enorm geholpen 25 kilo te verliezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag een poos geleden een tv-documentaire waarin men vertelde dat iemand met obesitas veel meer honger ondervindt dan een slank persoon. Ik vond het zelf een beetje rare conclusie, net of je emoties van verschillende mensen kan vergelijken: die heeft een honger van zes punten en die een honger van tien punten. Die persoon van zes punten kan de honger nog wel verdragen, maar die van tien punten gaat door roeien en ruiten van de honger en eet zelfs haar schoenzolen op. Zelf heb ik juist het tegenovergestelde geobserveerd namelijk dat de dikkeren juist smulpapen zijn die echt geen gewokte geraspte bloemkool gaan eten als het ook echte rijst kan zijn.

Maar goed. Als iemand echt voortdurend gek wordt van de honger dan word je daar zwak van; dat begrijp ik best. Ik zou dan in etappes gaan afvallen; eerst twee kilo en daarna gedurende een week die twee kilo stabiliseren, en daarna weer twee kilo minderen, enz. Zo leer je ook om niet meer aan te komen, en iets anders te gaan doen dan aan voedsel denken als je trek krijgt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
02-01-2019 22:22
Geef jezelf in ieder geval een kans daarbij te horen, door eerst maar eens gewicht te verliezen. Op gewicht blijven is je volgende uitdaging.

Als je op gewicht komt door je levensstijl aan te passen in plaats van door calorien te tellen, geef ik je een goede kans.

O en stop met eten als je geen honger meer hebt, drink geen frisdrank en kom van de bank af. Dat heeft mij enorm geholpen 25 kilo te verliezen.
Moet je dat wel voelen hè.....
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-01-2019 22:05
Lavacakelover, dan hoor jij bij die 5%. Dat is fijn, maar de statistieken laten zien dat dat dus voor 95% van de mensen niet opgaat.
En natuurlijk hopen (en verwachten) we dat wij bij die 5% horen, maar dat is niet echt realistisch.
Nou... ik denk niet dat TS echt blij wordt van de boodschap dat de kans op succes minimaal is. Onzin, ik ken meer mensen die blijvend tientallen kilo's zijn kwijtgeraakt.

Bij mij was de drijfveer ook schaamte, ik zou niemand het gevoel dat je krijgt als blijkt dat je gewoon wél afvalt als je minder eet dan je lichaam nodig heeft dat toch maar tijdelijk is.
Dat ik een zeldzame uitzondering zou zijn.
Zo niet waar!!

Overigens ken ik een vrouw met een GBP die er ontzettend spijt van heeft ondanks dat ze er flink mee afgevallen is. De nadelen worden écht nooit genoemd.

TS, laat je niet opjutten door opmerkingen als 'kan niet, lukt je toch niet'. Onzin, als je lichamelijk verder gezond bent kan het echt wel.
De één kan nou eenmaal meer eten dan de ander.
En de dame die ik ken met die GBP at wel degelijk elke avond 2 grote zakken chips, een liter chocomel met slagroom en had haar bureaulade vol snoep en chocolade. Toch snapte ze niet waarom ze maar bleef aankomen.. onzin.

Daarom ook die GBP: zelf doen was gewoon geen optie, ze kon die paar weken honger als je op dieet gaat niet verdragen.
Ze moest eigenlijk 5 kilo afvallen met een dieet om te laten zien dat ze wel een dieet kon volgen: lukte niet.

Dan maar naar het buitenland waar ze alles doen zolang je maar betaald. Vreselijk, ze moest ook tekenen dat ze nooit mocht klagen en dat de dokter haar had uitgelegd in het intakegesprek dat ze er zelfs aan kon sterven.
Die intake ging met een skype-gesprek... dat zegt toch al genoeg? Dat is geen arts, die wil gewoon lekker verdienen over de ruggen van wanhopige mensen.
Ze was niet voor niets afgewezen in Nederland door de psycholoog, ze moest erkennen dat ze niet goed en gezond at. Nu zit ze ziek thuis.
Echt ziek is ze niet maar er loopt regelmatig waterdunne ontlasting uit haar lijf zonder dat ze dat voelt.
Rechtstreeks gevolg van de operatie.
Lekker dan. Ik vind het triest dat je daar nooit wat over hoort.

Nu schaamt ze zich omdat ze constant bang is dat ze stinkt... hoe triest is dat??
Alle reacties Link kopieren
Sodeknetters Lavacakelover, zoveel (voor)oordelen in één post, dat red ik zelfs niet.

Ik ken aardig wat mensen met een GBP en niemand met spijt.
Allemaal slimme mensen, die precies weten wat gezond eten is, en het toch niet voor elkaar kregen.
Ikzelf heb sinds mijn GBP eindelijk af en toe de gewaarwording dat ik verzadigd ben na het eten. Wat een zaligheid.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-01-2019 22:31
Moet je dat wel voelen hè.....
Jij hebt nooit een vol gevoel? Dat lijkt me lastig.
Alle reacties Link kopieren
Lavacakelover schreef:
02-01-2019 21:58
Nog niet alles gelezen maar hier goed nieuws: ik ben zo'n 30 jaar geleden op eigen houtje binnen een jaar 55 kilo afgevallen.


Wie wil weten wat mijn menu was en hoe ik dat volhield mag me gerust een pb sturen, het is zó leuk om na een jaar oud-collega's tegen te komen op straat die je niet meer herkennen.. Kwam ik pas achter toen ik een keer een collega aan haar mouw trok en vroeg waarom ze me niet gedag zei, we hadden toch leuk samengewerkt een half jaar?
Ze zei stamelend ja maar... toen had je geen jukbeenderen en en en.... sorry!!
Na meer dan 30 jaar word je niet meer herkend................
Hoe zou dat nou komen :lol:
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-01-2019 22:37
Sodeknetters Lavacakelover, zoveel (voor)oordelen in één post, dat red ik zelfs niet.

Ik ken aardig wat mensen met een GBP en niemand met spijt.
Allemaal slimme mensen, die precies weten wat gezond eten is, en het toch niet voor elkaar kregen.
Ikzelf heb sinds mijn GBP eindelijk af en toe de gewaarwording dat ik verzadigd ben na het eten. Wat een zaligheid.
Hoezo (voor)oordelen, wat bedoel je?
En ja, ik ben die eeuwige honger ook kwijt. Je maag wordt vanzelf kleiner na een paar weken weinig eten. Feit, geen onzin.

Ik denk dan eerder dat JIJ één van de weinigen bent die door een ziekte, afwijking (niet rot bedoeld!!) niet af kan vallen.
Al blijf ik erbij dat als je gewoon meer energie verbruikt dan je tot je neemt je echt afvalt.
Anders zou je in landen met hongersnood toch ook dikke mensen moeten hebben die 'van de lucht dik worden' zoals ze vaak zeggen?

Die dame die ik ken wist zelf ook wel dat ze teveel snoepte en at, dat ze elke avond die chips en chocomel dronk heb ik uit haar eigen mond gehoord. Maar ook dat ze geen zin had om honger te voelen, tsja.. je kan niet alles hebben.

Ook kende ik een man die -zoals zijn omgeving zegt- al 3 maagverkleiningen heeft overwonnen. Hij is nu gestorven aan een hartstilstand, 56 jaar oud. Hoe hij het deed weet niemand maar toch was zijn maag na verloop van tijd weer zo uitgerekt dat er weer een stuk afmoest.
Noem het een psychische ziekte, vraatzucht maar van lucht of water wordt niemand dik.

Ik vind het niet tof hoe je met cijfers loopt te gooien om anderen te ontmoedigen :(
Hoe kom je aan die cijfers, en waarom zou 95% voor altijd dik blijven?
Ik ken meer moeders die na de geboorte van hun kinderen flink aan zijn gekomen, er na een paar jaar genoeg van hadden en blijvend weer terug zijn gekomen op een normaal gewicht dan mensen die zijn opgeknapt van een GBP.
Gewoon door niet meer te snoepen, veel groenten en fruit eten enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven