Gezondheid alle pijlers

Beschamend overgewicht

02-01-2019 20:52 539 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.

Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...

Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.

Ik hoor het graag :).
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
03-01-2019 10:23
Als jij echt niet kon stoppen met eten, was je nooit 25 kilo afgevallen.

Dus of je wilde niet stoppen met eten, of je gebruikt het woord 'kunnen' op de verkeerdr manier



Dat zullen mensen met overgewicht beweren ja. Het is echter niet te meten. Niemand weet hoeveel moeite het voor een ander kost om verleidingen te weerstaan.



Zolang je je dieet volgt, is het resultaat blijvend. Of je dat kan volhouden weet alleen jij. Succes in ieder geval!
Zoals jij ook niet weet of het mij meer moeite kost of niet.

Na mijn GBP heb ik 6 maanden helemaal geen hongergevoel gehad, wat een verademing was dat.
Daarna is de honger geleidelijk teruggekomen, maar door die GBP heeft eten tegenwoordig zin, want daarna is de honger een poosje weg.
Als jij schrijft dat je stopt met eten als je geen honger meer hebt, dan heb je gewoon minder honger dan ik.
Prima, maar doe dan niet net alsof het voor jou net zo moeilijk is als voor mij.

Ik studeer tegenwoordig en haal regelmatig met twee vingers in mijn neus 8en en 9s.
Anderen, die veel harder werken, halen 6en en 7s.
Kan ik mezelf wel op de borst slaan, omdat ik zo vreselijk veel beter ben dan die anderen, maar het tegendeel is waar: die anderen werken veel harder dan ik.
En ik ben me dus zeer bewust van het feit dat ik mazzel heb dat ik zo makkelijk kan leren.

En ik praat met mensen over eten, hoe ze bijv maat kunnen houden, of waarom ze op ondergewicht zitten, of hoe ze aan hun overgewicht komen.
En ik verdiep me in onderzoeken, juist om te kijken wat ik er allemaal zelf aan kan doen.

Als ik qua eten niet zo gedisciplineerd was geweest had ik al 20 jaar eerder in aanmerking kunnen komen voor een GBP.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
TO, ik ga even niet meedoen aan de discussie over lage slagingskansen en GBP... Heb er zelf geen ervaring mee ook. Ik wil je gewoon heel veel succes wensen. Supergoed dat je ervoor gaat!!
Alle reacties Link kopieren
Veel succes TO.
Ik heb ook overgewicht en wil je zeggen: je hoeft niet af te vallen uit schaamte. Je mag afvallen uit liefde voor jezelf en je gezondheid. Dat is een heel ander uitgangspunt.
Ik heb me - ook vandaag niet - nooit geschaamd over het feit dat ik zwaarder ben. Het past me op een of andere manier wel. Maar toch merk ik met ouder worden dat ik wat liever moet worden voor mijn lijf. Dus ik ga inzetten op meer wandelen; conditie opbouwen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Beste Tukkergirl,

Ik wens je veel succes !
Stel kleine haalbare doelen en bij elke 5 kilo eraf geef je jezelf een beloning.

Groeten,

:daisy:
Niet zeuren, gewoon poetsen.
Alle reacties Link kopieren
Nou Tukkergirl, goed bezig hoor. Succes. Jij hoort vast bij die 5%. :thumbsup:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
03-01-2019 11:48
Nou Tukkergirl, goed bezig hoor. Succes. Jij hoort vast bij die 5%. :thumbsup:
Wat een nare, zure reactie. Kinderachtig!
julius schreef:
03-01-2019 10:23
Als jij echt niet kon stoppen met eten, was je nooit 25 kilo afgevallen.

Dus of je wilde niet stoppen met eten, of je gebruikt het woord 'kunnen' op de verkeerdr manier



Dat zullen mensen met overgewicht beweren ja. Het is echter niet te meten. Niemand weet hoeveel moeite het voor een ander kost om verleidingen te weerstaan.



Zolang je je dieet volgt, is het resultaat blijvend. Of je dat kan volhouden weet alleen jij. Succes in ieder geval!
Als ik echt kon stoppen met eten, was ik nooit zo dik geworden en niet in drie maanden weer vijf kilo aangekomen. Als ik me aan een mega strak regime houd, iedereen om me heen vertel wat ik doe en om steun vraag, onder begeleiding van een professional sta en hele duidelijke regels stel voor mezelf, kan ik het. Maar zodra ik weer boterhammen, aardappelen en 'af en toe wat lekkers' mag eten is bij mij de rem eraf.

Nogmaals. Gradaties.

En ik heb geen zin om te googelen maar ik meen vrij zeker te weten dat er wel degelijk onderzoek is gedaan (bij muizen bijv) naar hoe het komt dat sommigen maar blijven eten en anderen eerder stoppen.
Alle reacties Link kopieren
MiniMe3 schreef:
03-01-2019 12:02
Als ik echt kon stoppen met eten, was ik nooit zo dik geworden en niet in drie maanden weer vijf kilo aangekomen. Als ik me aan een mega strak regime houd, iedereen om me heen vertel wat ik doe en om steun vraag, onder begeleiding van een professional sta en hele duidelijke regels stel voor mezelf, kan ik het. Maar zodra ik weer boterhammen, aardappelen en 'af en toe wat lekkers' mag eten is bij mij de rem eraf.

Nogmaals. Gradaties.
Nogmaals: je bent 25 kilo afgevallen. Je kan dus wel stoppen met eten.

Dat het je veel moeite kost is iets heel anders. Zeggen dat je iets niet kan, terwijl je bedoelt dat je niet de moeite ervoor wil doen, vind ik vreemd en een enorm zelfbedrog.
En ik heb geen zin om te googelen maar ik meen vrij zeker te weten dat er wel degelijk onderzoek is gedaan (bij muizen bijv) naar hoe het komt dat sommigen maar blijven eten en anderen eerder stoppen.
Muizen zijn blij als ze iets te eten hebben. Mensen hebben vaak teveel eten in huis. Een bewuste keuze.

Blijven eten terwijl het eten op is, is best een uitdaging.
Alle reacties Link kopieren
To, het gaat je lukken.

Ik ben ook 35 kilo afgevallen. Ik kamp nu met ondergewicht, ik had ook geen ernstige overgewicht. Ik probeer nu 55 kilo te blijven, maar dat is niet altijd een succes, ik was een paar maanden geleden 48 kilo. Ik ben er niet mooier op geworden.
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat een hoop negatieve reacties zeg, jammer.

Tukkergirl, goed dat je hiermee aan de slag gaat!
Kom je hier meeschrijven?
viewtopic.php?f=10&t=415889&start=#p28756870

Ik ben zelf vanaf augustus bezig met koolhydraatbeperkt eten en in die 5 maanden 13 kilo afgevallen. Hier ga ik in 2019 (en 2020 - ik ben van de langetermijnplanningen :-) ) volop mee verder. Altijd leuk om ervaringen te delen!
Alle reacties Link kopieren
Tukkergirl schreef:
02-01-2019 21:45
Graag kopieer ik een stukje uit mijn topic:
Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen. En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...

Negatieve reacties helpen daar echt niet bij... Ik ga het in ieder geval proberen.

Welkom op het Viva-forum waar men je niet bepaald met fluwelen handschoentjes aanpakt. ;)
Soms moet je tussen de regels door het advies lezen ( men bedoelt in dit topic te zeggen "veel afvallen lijkt alleen te lukken met professionele hulp") . Daarbovenop: jij bent topic-starter... hetgeen niet inhoud dat het hele topic vervolgens over jouw probleem gaat... ;)

Ik wens je heel veel succes met afvallen. Ik ben gezegend met een normaal postuur, maar heb een partner gehad met 135+ kg bij 1.75 cm. Die heeft pogingen gedaan om zelfstandig af te vallen, maar dat is niet gelukt. Ze weigerde professionele hulp (ik citeer: die vertelt me echt niks nieuws, maar gaat me wel vervelend op de huid zitten).

Tuurlijk zullen er mensen zijn die het zelfstandig redden en wellicht bij jij diegene!
Dat zou erg stoer zijn. Maar als het nu niet lukt, denk dan nog even aan al deze reacties hier en zoek op z'n minst een dietiste.

PB mag altijd, dan onthul ik alle details van de afvalpogingen van mijn (ex)partner. Die is geen tukker, dus ik kan dat redelijk veilig doen.... ;)
julius schreef:
02-01-2019 22:42
Jij hebt nooit een vol gevoel? Dat lijkt me lastig.
Ik heb ook nooit een vol gevoel. Ik ben 15kg afgevallen door alles af te wegen van yoghurt, beleg en pinda’s tot aan vlees en groenten. Verzadigd ben ik nooit dus als ik zou moeten stoppen met eten als ik vol zit, kan ik gerust 5000kcal binnen krijgen.

Mijn kcal schema waarmee ik afval/op gewicht blijf is:
Ontbijt max 250 calorieën
Tussendoor max 120 calorieën
Lunch max 300 calorieën
Tussendoor max 120 calorieën
Diner max 500 calorieën
Avondsnack max 150 calorieën

En dan eet ik geen koek als snack maar rijstwafels, noten en fruit. Ik eet wel gewoon brood, pasta en aardappels maar weeg dus wel alles af omdat ik geen hongergevoel ken.
anoniem_327839 wijzigde dit bericht op 03-01-2019 13:49
34.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mañana schreef:
03-01-2019 13:24
Wow, wat een hoop negatieve reacties zeg, jammer.

Tukkergirl, goed dat je hiermee aan de slag gaat!
Kom je hier meeschrijven?
viewtopic.php?f=10&t=415889&start=#p28756870

Ik ben zelf vanaf augustus bezig met koolhydraatbeperkt eten en in die 5 maanden 13 kilo afgevallen. Hier ga ik in 2019 (en 2020 - ik ben van de langetermijnplanningen :-) ) volop mee verder. Altijd leuk om ervaringen te delen!
Dit is dis wat Solomio bedoeld. En als je stopt met kcal-arm afvallen, dan kom je weer aan.
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 03-01-2019 13:53
0.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou maar professionele hulp inschakelen To. 130 kilo is heel veel om in je eentje af te vallen. Je moet er ook mee uitkijken. Ik loop nu zelf bij een diëtist, omdat het bij mij omgeslagen is naar ondergewicht.

Mijn diëtist adviseert om volgens de schijf van vijf te eten en volle vette producten te eten/gebruiken 2.000 kcal per dag. Als je gaat afvallen probeer het volgens de schijf van vijf en geen shakes of andere honger diëten.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
02-01-2019 22:19
Niet alleen, maar hoeveel van die 95% zijn wel mensen die puur en alleen dik worden door een ongezonde levenstijl?

En hoeveel mensen hebben een aandoening waardoor ze dik worden zonder te eten?

Ik heb wel eens gelezen dat slecht 1 procent dik is door een of andere aandoening
Maar het klinkt veiliger dan dat te zeggen dan te zeggen dat je gewoon altijd te veel en te ongezond eet he?

Overigens ken ik niemand die op eigen kracht blijvend is afgevallen. Hoe erg het ook klinkt, iedereen die ooit veel afviel is weer dik/dikker geworden
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
03-01-2019 13:53
Ik zou maar professionele hulp inschakelen To. 130 kilo is heel veel om in je eentje af te vallen. Je moet er ook mee uitkijken. Ik loop nu zelf bij een diëtist, omdat het bij mij omgeslagen is naar ondergewicht.

Mijn diëtist adviseert om volgens de schijf van vijf te eten en volle vette producten te eten/gebruiken 2.000 kcal per dag. Als je gaat afvallen probeer het volgens de schijf van vijf en geen shakes of andere honger diëten.
Professionele hulp inderdaad TO.
Los daarvan is het denk ik ook een kwestie van uitzoeken wat voor jou als individu werkt en haalbaar is in het leven. Ik kom van 2000 kcal per dag aan, en zorg dus dat ik daar (ruim) onder blijf zitten. Ook helpt het mij om weinig koolhydraten te eten en meer eiwitten en vetten en om geen tussendoortjes te eten, maar nogmaals; zorg dat je iets vindt dat bij jou past, iets dat meer een levensstijl kan worden dan slechts en dieet.
Jee Philae, zit je dan op 1440 per dag, of kan ik niet tellen..? Heb je dan je drinken ook meegeteld..?
Voor mij werkt 1750 ongeveer, met licht ondergewicht.

TO, ik ben een aantal keer bij de diëtiste geweest (ik wilde niet aankomen maar wel gezonder gaan eten) en ze was heel aardig en geduldig. Gaf ook veel uitleg en samen hebben we 2 lijsten opgesteld die ik als richtlijn kan gebruiken. Ze beantwoordde als mijn vragen en twijfels en dat was heel fijn. Ik denk dat ze naar iemand met overgewicht net zo vriendelijk en begripvol zou zijn.
Het is al eens genoemd, maar dat is wel een goed startpunt. Het gaat ook niet om strikt calorieën,maar ook om wat voor kCal. De hele dag suikers en zetmeel is veel "erger" dan afwisselen met groente en fruit, noten/zaden (pindakaas mag ook!), voldoende eiwitten, vezels etc. Zodat je wel alles binnenkrijgt dat je nodig hebt. Dat heb ik van haar geleerd.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
03-01-2019 13:59
Ik heb wel eens gelezen dat slecht 1 procent dik is door een of andere aandoening
Maar het klinkt veiliger dan dat te zeggen dan te zeggen dat je gewoon altijd te veel en te ongezond eet he?

Overigens ken ik niemand die op eigen kracht blijvend is afgevallen. Hoe erg het ook klinkt, iedereen die ooit veel afviel is weer dik/dikker geworden
Het gaat meestal niet om lichamelijke aandoeningen maar zit tussen de oren.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
03-01-2019 13:59
Ik heb wel eens gelezen dat slecht 1 procent dik is door een of andere aandoening
Maar het klinkt veiliger dan dat te zeggen dan te zeggen dat je gewoon altijd te veel en te ongezond eet he?
De meeste mensen met overgewicht die ik ken hebben dat door te veel eten, dat ontkent volgens mij niemand.
Alleen is het onderliggende mechanisme zeer complex, zowel lichamelijk als geestelijk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
ik wil 10-15 kilo afvallen, dus als je een sportmaatje wilt Tukkergirl, let me know, ik woon ook in twente
Solomio schreef:
03-01-2019 14:20
De meeste mensen met overgewicht die ik ken hebben dat door te veel eten, dat ontkent volgens mij niemand.
Alleen is het onderliggende mechanisme zeer complex, zowel lichamelijk als geestelijk.
En dat ontkent ook niemand.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
03-01-2019 14:52
En dat ontkent ook niemand.
Echt wel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik wil je even een hart onder de riem steken Tukkergirl.

Ik ben januari 2017 begonnen met afvallen en was in oktober 2017 40 kilo kwijt.Toen heb ik zelf er even een rem op gezet.Even mijn lichaam laten wennen,kleine pauze als het ware.
Ik heb er toen op gelet dat ik niet (teveel) aankwam.Dus mijn gewicht schommelde mooi..dan weer een kilo erbij,dan weer 1,5 eraf.Ik vond het op gewicht blijven eigenlijk heel erg goed te doen.Je moet er alleen zelf de rem op kunnen zetten.Heb je een keer een dag wat meer gegeten?Dan de volgende dag compenseren met gezond en iets minder.Ging perfect!
Nu ben ik weer begonnen.Ik wil er nog minstens 15 kilo afhebben.
Dus weer goed opletten en bijhouden wat ik binnen krijg.Sporten doe ik er verder niet bij.Wel wandelen met mijn hondjes,eens een keer extra de trap op en af rennen en in plaats van de auto te pakken,neem ik de fiets.
Het kan dus echt...ook als je heel veel wilt afvallen.En ook op gewicht blijven lukt prima,mits je er maar op tijd de rem erop gooit.En geen crash dieet doen.Gewoon verantwoord eten.Ik heb koolhydraatbeperkt gedaan,maar wel op een gezonde manier.

Mocht je meer willen weten,mag je me rustig een pb sturen.
anoniem_53204 wijzigde dit bericht op 03-01-2019 15:07
5.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
03-01-2019 14:13
Het gaat meestal niet om lichamelijke aandoeningen maar zit tussen de oren.
Het zit niet alleen tussen de oren, ook hormonaal zijn er grote verschillen tussen mensen, zonder dat het dan meteen een aandoening is.
De één is na twee boterhammen verzadigd, de ander na 4 nog steeds niet.
Dat heeft mede te maken met hoe snel je hormonen zich aanpassen, hoe snel eten evt je maag verlaat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
julius schreef:
03-01-2019 12:47
Nogmaals: je bent 25 kilo afgevallen. Je kan dus wel stoppen met eten.

Dat het je veel moeite kost is iets heel anders. Zeggen dat je iets niet kan, terwijl je bedoelt dat je niet de moeite ervoor wil doen, vind ik vreemd en een enorm zelfbedrog.



Muizen zijn blij als ze iets te eten hebben. Mensen hebben vaak teveel eten in huis. Een bewuste keuze.

Blijven eten terwijl het eten op is, is best een uitdaging.
Ok laat maar. Tegen zo veel domheid ben ik niet opgewassen. Iedereen die te dik is wil gewoon niet afvallen of daar moeite voor doen. Je hebt de oplossing gevonden. Iedereen moet gewoon even z'n best gaan doen. Flikker toch op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven