Gezondheid alle pijlers

Beste self-defense move?

30-12-2011 11:12 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomaar een vraagje na discussie met vriendinnen.

Wat is volgens jullie de beste self-defense move? Dus te gebruiken in noodsituaties. Ik heb 's avonds altijd een klein flesje deo bij me om in iemands ogen te kunnen spuiten, maar daar heb je als het spannend wordt niet altijd tijd voor, kan ik me voorstellen... Ik heb geen zin in een cursus, maar zou toch wel een paar trucjes willen leren. Iemand suggesties, ervaringen?
Voor iedereen die roept "vuist op zijn strottehoofd":

Dat is geen zelfverdediging. Dat is poging tot doodslag. Net als je vlakke hand/pols van onderen op zijn neus slaan.

Op pagina 1 werd deze site genoemd, daar staan heel goede tips, inclusief wat je het beste kunt doen als iemand bovenop je zit.

Gillen, maar eigenlijk liever schreeuwen als je die zelfbeheersing dan hebt (brand, geen help!!), op (de zijkant van) knieën trappen, ogen indrukken, met vlakke handen op oren slaan, in iemands kruis trappen, dat is allemaal prima. Wees ook niet bang om dat hard te doen, doe het met al je kracht. Met een goed geplaatste trap op iemands knie kun je er ook voor kiezen daarna weg te rennen.

Hard in iemands keel slaan, neus richting hersenen slaan, en voor zover ik weet ook bijv. gericht en hard op iemands lever/milt stompen is poging tot doodslag en dan draai je zelf de cel in, zeker als het je lukt (en dat is niet zo heel moeilijk).

Krav maga, wat hier ook wordt geroepen, is dan ook geen zelfverdedingssport maar een gevechtstactiek die oorspronkelijk uit het Israëlische leger komt, en bedoeld is om mensen efficiënt en geruisloos uit te schakelen (liefst dood).

Dit zijn gevaarlijke vragen om foute antwoorden op te geven, denk even na voor je zoiets zegt!!

Oh en bovenal is en blijft de beste zelfverdediging natuurlijk om zelfverzekerd, maar niet uitdagend, te zijn, niet te veel te drinken en niet alleen te zijn op domme plekken.
Sleutels in je ene hand zoals eerder beschreven, minideo in je jaszak in je andere hand (als je rechts bent links je deo en andersom) en herrie maken. Inderdaad nooit roepen dat iemand je aanrand ofzo, triest genoeg reageren de meeste mensen daar niet op, brand of evt zelfs gewoon algemeen help heeft een hogere succesfactor. En besef dat er ook gewoon een gerede kans is dat als iemand je aanvalt je alles vergeet en verstijfd van angst.
Nou ja, DS. Een vent met een beetje verstand begrijpt toch wel dat het voor een vrouw bedreigend kan zijn als je haar midden in de nacht op een verlaten station bijvoorbeeld bij haar arm pakt? Sowieso is het vreemd als iemand die je niet kent je aanraakt. Je komt niet ongevraagd in iemands persoonlijke ruimte en al helemaal niet 's nachrs op straat. Ik geloof dan niet in goede bedoelingen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Krav Maga is idd een israelische 'zelfverdedigings' systeem uit het israelische leger. Met de bedoeling om een tegenstander zo snel en effectief mogelijk uit te schakelen.

oh en ook de tanden op de stoeprand tactiek is ietwat..eh..aan de grove kant zogezegd..
..popcorn?
Ooit ben ik achtervolgd nadat ik uit de kroeg kwam. Eng! Kerel kwam tot vlak achter me.

Ik heb me omgedraaid en heb hem min of meer verrot gescholden, zei dat ik bruine band karate had en of ik m dat eventjes zou laten zien.

Het hielp! Belager droop af en om mij heen werden ramen geopend door mensen die op het gegil afkwamen.

Ik was toen jaar of 19 en zou deze methode zo weer uit de kast halen, mocht het nodig zijn.
quote:XionZ schreef op 30 december 2011 @ 12:10:

@nola:

[afbeelding]

Whaah zo zat ik ook!
quote:mrsstanleywalker schreef op 30 december 2011 @ 12:18:

Nou ja, DS. Een vent met een beetje verstand begrijpt toch wel dat het voor een vrouw bedreigend kan zijn als je haar midden in de nacht op een verlaten station bijvoorbeeld bij haar arm pakt? Sowieso is het vreemd als iemand die je niet kent je aanraakt. Je komt niet ongevraagd in iemands persoonlijke ruimte en al helemaal niet 's nachrs op straat. Ik geloof dan niet in goede bedoelingen.

Dat topic, heel oud al, staat hier:

Lastiggevallen - te ver gegaan?
En ik zit liever in de cel, dan dat ik me laat verkrachten. Dus alles wat mijn belager zou uitschakelen, zou ik gebruiken. Moet ie maar niet aan me zitten.
Uiteraard gaat het een keer mis met iemand die te snel begint te meppen terwijl er niets aan de hand is... Inschattingsfouten zijn niet uit te sluiten. Ik probeer de afweging te maken van welke inschattingsfout de gevolgen het ergst zullen zijn. Ik heb geen enkele ervaring met het werkelijke vechten voor mijn eigen veiligheid, want nooit in die situatie gezeten. Toch heb ik in mijn oren geknoopt dat ik degene ben die het besluit moet nemen en dat ik niet moet wachten tot ik "zwart op wit" heb dat iemand me iets wil aandoen.

Komt bij dat iemand uitschakelen toch echt iets anders is dan m helemaal in elkaar trappen.

En dan nog iets, een man die op een verlaten station midden in de nacht een vrouw/vrouwen alleen benadert zal elke schijn van kwade bedoelingen moeten vermijden. Kwalijk dat het zo is, maar ik heb vanuit mijn kwetsbaarheid helemaal geen optie om zijn bedoelingen te peilen. Wie met mijn (en zijn eigen) welzijn begaan is blijft dus netjes op 3 meter afstand en stelt dan zijn vraag...
anoniem_63de94eeece6a wijzigde dit bericht op 30-12-2011 12:31
Reden: toevoeging
% gewijzigd
quote:Nana76 schreef op 30 december 2011 @ 12:28:

Komt bij dat iemand uitschakelen toch echt iets anders is dan m helemaal in elkaar trappen.

Ja, dat is echt iets anders, maar omgekeerd dan hoe jij het bedoelt...

Er worden hier krav maga-tips gegeven. Die zijn bedoeld om iemand uit te schakelen in de betekenis van het woord dat hij dan dood is.

En dat is echt minder moeilijk dan je denkt. Op iemands strottehoofd slaan is geen zelfverdediging maar onderdeel van een oorlogstraining.

Je kunt iemand nog beter zo hard in elkaar trappen dat je zeker weet dat hij niet achter je aan komt rennen/dat hij blijft liggen tot de politie er is dan sommige dingen die hierboven genoemd worden.
Je nooit laten meenemen naar Crime Scene 2; is dat al gezegd? Ook niet onder bedreiging.
it's a big club and you ain't in it
In ieder geval, als je terugslaat moet je het meteen definitief doen, anders wordt hij alleen maar kwaaier.
it's a big club and you ain't in it
quote:Hydrofilia schreef op 30 december 2011 @ 12:16:

Krav maga, wat hier ook wordt geroepen, is dan ook geen zelfverdedingssport maar een gevechtstactiek die oorspronkelijk uit het Israëlische leger komt, en bedoeld is om mensen efficiënt en geruisloos uit te schakelen (liefst dood).

Dit zijn gevaarlijke vragen om foute antwoorden op te geven, denk even na voor je zoiets zegt!!

Oh en bovenal is en blijft de beste zelfverdediging natuurlijk om zelfverzekerd, maar niet uitdagend, te zijn, niet te veel te drinken en niet alleen te zijn op domme plekken.Krav maga is wel degelijk een zelfverdedigingssysteem. En dat kan je leren, in bijna elke stad geven ze cursussen. Nee, je zal niet direct de technieken leren om iemand te doden (zoals ze dat in het leger wel zullen leren). Maar wel prima handvaten om jezelf te verdedigen op het moment dat het echt nodig is.
Hydrofillia, ik ben het met je eens en ik doelde op de verwijzing naar dat andere topic. (Ik heb het net bekeken en had in dat geval een andere oplossing gekozen)

Het is goed dat je waarschuwt dat sommige handelingen als doodslag worden beschouwd, is niet bij iedereen bekend. Ik weet dat wel en denk dat ik over voldoende middelen beschik (in volgorde: vermijden, verbaal afhandelen, vluchten en uiteindelijk verdedigen) om het anders op te lossen.

Ik vermoed dat we hier wat extreme reacties zien, waarbij ik in de praktijk al blij zal zijn als een deel van de adviezen al uitgevoerd worden. Ik verwacht haast niet dat er hier iemand echt een ander dood zou slaan. (Naief misschien) Ik merkte in ieder geval bij mezelf dat ik een bepaalde geestdrift voelde, is misschien ook niet zo gek, hoevaak hebben vrouwen het onderling over gevechten/verdedigings technieken?

Goed dat je waarschuwt tegen het risico nogmaals, maar ik zou echt al bij zijn als ook maar 1 vrouw hier het een keer effectief op een schreeuwen zet en zo een handgemeen weet te voorkomen, want daar komt het in de meeste gevallen toch op neer vermoed ik.
ik moet echt aan de slag nu, wel een boeiend topic, kom later nog even kijken..
quote:rionyriony schreef op 30 december 2011 @ 12:38:

Je nooit laten meenemen naar Crime Scene 2; is dat al gezegd? Ook niet onder bedreiging.

Ja.

En nog een Oprah-tip: vertrouw je intuitie.

Als jij iets niet vertrouwt, loop de andere kant op.

Niet denken dat je je aanstelt of dat je angst ongegrond is.
Ik vraag me serieus af waarom er altijd meteen geroepen wordt dat als je als vrouw zijnde aangevallen wordt en dreigt slachtoffer te worden van een misdrijf, je niet alles uit de kast mag halen om je lijf en leven te beschermen? Nee, je moet het netjes houden, anders is het geen zelfverdeding maar poging tot doodslag, vooral geen schade toebrengen aan je belager. Blaas maar op een fluitje. Doet me denken aan die plaatjes voor aan de poort die waarschuwen voor een waakhond: als er niemand komt, succes!
@nana, hahahaha die Jo, wat een gast! Maar op zich denk ik dat je best iets van m op kunt steken... Na het lachen...

ik heb voor mijn werk van die cursussen gehad... Leer je wel wat van.

Maarre, de kunst is dus, bewegingen te automatiseren. Daar moet je voor oefenen. Dusssss een cursus volgen is zo gek nog niet...
@ mrsstanleywalker:

Dat zeg ik niet. En anderen hebben dat hier ook niet gezegd. En als het een misdrijf lijkt te worden mag je natuurlijk alles wat je kunt uit de kast halen.

Maar als er bij/na het uitgaan iemand aan je zit is het niet verstandig iemand direct een dreun op zijn luchtpijp te verkopen. Dan eindig je in de cel, voor vrij lang. Die techniek wordt hier geadviseerd als zelfverdediging; daar reageer ik op.

De volgorde is en blijft

- voorkomen (normaal kleden, niet te beschonken zijn of als je dat bent niet alleen zijn, zelfverzekerd zijn, niet uitdagen, niet op domme plekken komen of idd ergens zijn waar je intuïtie zich niet prettig bij voelt)

- afschrikken (niet achteruitstappen, schreeuwen, als je het kunt iemand rustig uitleggen dat je een zwarte band in karate hebt en hij beter op kan bokken, iets doen wat hij niet verwacht (keihard uitlachen))

- vluchten als je denkt dat je naar een veiligere plek komt dan en hij je niet van achteren aan kan pakken

- lukt dat niet en komt hij (bijna) aan je: actie, idd! Met andere genoemde technieken hier.

Maar dus niet in gaan trappen op dronken mannen die denken dat het leuk is om aan je te zitten/zwervers die je niet vertrouwt en die opeens dichtbij je komen op hun strottenhoofd slaan. Dat gebeurt helaas ook en daar waarschuw ik voor.

Situaties waarin zo'n dodelijk klap proberen wel gerechtvaardigd/verstandig zou zijn kan ik ook niet bedenken. Als je leven écht duidelijk op het spel staat zal het meestal ook met een wapen te maken hebben, en dan is dat niet de meest verstandige optie. Staat je leven niet op het spel, dan draai je cel in als je raak slaat.
- voorkomen (normaal kleden, niet te beschonken zijn of als je dat bent niet alleen zijn, zelfverzekerd zijn, niet uitdagen, niet op domme plekken komen of idd ergens zijn waar je intuïtie zich niet prettig bij voelt)

Hier neem ik best wel aanstoot aan eigenlijk. Dus de verantwoordelijkheid ligt bij het slachtoffer? Hoe weet ik wat die ander normale kleding vind? Burka?

Uitdagen? De één vindt het al uitdaging als ik zonder mannelijk familielid op straat kom, de ander geeneens als ik naakt en bezopen op straat lig.

Zelfverzekerd zijn? Nou, alle pubermeisjes zijn meteen aangeschoten wild dan.

En op domme plekken komen? Het bospad waarover ik naar huis moet? Het donkere straatje naar de parkeergarage waar mijn auto staat, waarvoor ik de volle mep wegenbelasting voor moet betalen?

"Maar dus niet in gaan trappen op dronken mannen die denken dat het leuk is om aan je te zitten/zwervers die je niet vertrouwt en die opeens dichtbij je komen op hun strottenhoofd slaan. Dat gebeurt helaas ook en daar waarschuw ik voor. "

En dat dronken zijn geldt niet voor mannen dan? Sorry, maar volgens mij heb ik dan toch gelijk. En zelfverdediging wordt geen poging tot doodslag, maar noodweerexces.
Het gaat erom dat er andere keuzes zijn dan iemand een gerichte doodklap geven, zoals allerlei zeer pijnlijke maar niet dodelijke technieken. (Ogen, kruis, kin, knieën, er is genoeg gezegd).

Zonder polariseren is de kwestie "wat doe en laat ik voor mijn eigen veiligheid" al ingewikkeld genoeg Mrs Stanleywalker, uiteraard is het ieders recht om zich te kleden hoe ze wil en te gaan waar ze wil.

Denk je dat iemand hier die vrijheid wil betwisten? Vrijheid komt met verantwoordelijkheid, ik neem de mijne op een manier die mij past, voor mij is het eerder logisch dan aanstootgevend om bepaalde keuzes mbt kleding, locaties, gezelschap en vervoer etc te maken. Maar, als ik nou eenmaal ergens moet zijn en het is een risicoplek, dan ga ik toch, met mijn hersens helder, mijn ogen open en zo voorbereid als ik kan zijn. Deze houding zal hoe dan ook veel leed voorkomen.

Let op: ik ben een echte feministe en ik pas dus op mezelf... deze keuzes zijn de mijne!

Ik zou overigens met tienermeiden zeker eerst over dit soort zaken spreken, ze onderrichten en steunen in het maken van veilige keuzes. Geef ze dan toch maar eerst informatie over de reële risico's en dat zelfvertrouwen van een cursus voordat je ze loslaat in de grote boze buitenwereld. Want inderdaad en helaas, als je ze niet informeert en onderricht zijn sommigen zeker aangeschoten wild.
quote:Nana76 schreef op 30 december 2011 @ 20:15:

Het gaat erom dat er andere keuzes zijn dan iemand een gerichte doodklap geven, zoals allerlei zeer pijnlijke maar niet dodelijke technieken. (Ogen, kruis, kin, knieën, er is genoeg gezegd).

Zonder polariseren is de kwestie "wat doe en laat ik voor mijn eigen veiligheid" al ingewikkeld genoeg Mrs Stanleywalker, uiteraard is het ieders recht om zich te kleden hoe ze wil en te gaan waar ze wil.

Denk je dat iemand hier die vrijheid wil betwisten? Vrijheid komt met verantwoordelijkheid, ik neem de mijne op een manier die mij past, voor mij is het eerder logisch dan aanstootgevend om bepaalde keuzes mbt kleding, locaties, gezelschap en vervoer etc te maken. Maar, als ik nou eenmaal ergens moet zijn en het is een risicoplek, dan ga ik toch, met mijn hersens helder, mijn ogen open en zo voorbereid als ik kan zijn. Deze houding zal hoe dan ook veel leed voorkomen.

Let op: ik ben een echte feministe en ik pas dus op mezelf... deze keuzes zijn de mijne!

Ik zou overigens met tienermeiden zeker eerst over dit soort zaken spreken, ze onderrichten en steunen in het maken van veilige keuzes. Geef ze dan toch maar eerst informatie over de reële risico's en dat zelfvertrouwen van een cursus voordat je ze loslaat in de grote boze buitenwereld. Want inderdaad en helaas, als je ze niet informeert en onderricht zijn sommigen zeker aangeschoten wild.Hartstikke gelijk dat je 'verstandige' keuzes maakt. Ik vermoed zomaar dat 90% van de volwassenen verstandige keuzes maakt. De opmerking dat die houding en je verstandige keuzes hoe dan ook een hoop leed zullen voorkomen vind ik echter behoorlijk arrogant. Je mag er nog zo van overtuigd zijn, maar een houding of een verstandige keuze in kleding, plek, vervoer enz is een hulpmiddel. Als je mazzel hebt een effectief hulpmiddel als je pech hebt maakt het geen r**t uit. Of is het dan eigen schuld, omdat als je het beter had aangepakt je het leed echt wel had voorkomen?

Je kunt van te voren 1000x oefenen en bedenken wat je allemaal kunt en gaat doen. Maar het is net als alle andere situaties waarover mensen roepen ik zou dit of dat doen, ja ik wel.. Je weet het pas echt als het je gebeurd.
quote:Yvonne77 schreef op 31 december 2011 @ 08:58:

[afbeelding]Die is goehoed!
Sunemom, ik snap je opmerking over arrogantie, was me er al van bewust dat dat zo opgevat kon worden. Die nuance die jij aanbrengt kreeg ik niet goed onder woorden maar is wel nodig.

Of is het dan eigen schuld, omdat als je het beter had aangepakt je het leed echt wel had voorkomen?

Het is nooit iemands eigen schuld! Iedereen zou overal moeten kunnen zijn zonder ooit te worden lastig gevallen.

Het getraind zijn in zelfverdediging en al die andere 'veilige keuzes' zijn inderdaad hulpmiddelen en zeker geen garantie. Ik denk echter toch te mogen zeggen dat het leed kan voorkomen als je je goed van deze hulpmiddelen kunt bedienen. Arrogant of niet, ik stuur mijn dochter (over een paar jaar) liever met deze kennis de wereld in dan zonder, omdat ik toch denk dat het helpt. In jouw redenatie, maakt het dan geen reet uit of je getraind bent want als je pech hebt kun je het sowieso wel vergeten? Nee toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven