Gezondheid alle pijlers

Borstkanker, wie wil meekletsen?

04-02-2016 06:50 2882 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 34 en heb borstkanker. Momenteel bezig met chemo, nadien volgt mastectomie en bestraling. Zijn er nog dames wiens leven even 'on hold' staat en willen meekletsen over alles wat erbij komt kijken?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik Softy van Lush en smeer af en toe met cetamacrogol. Dat gaat eigenlijk prima. Mijn handen en voeten zien er prima uit en heb ik verder eigenlijk ook geen last van. De jeuk op mn handen zit ook aan de bovenkant. Van capecitabine krijg je toch meer last van je handpalmen/voetzolen? Tenminste dat is wat ik kreeg toen ik googlede op handvoetsyndroom.
Alle reacties Link kopieren
ja, klopt. Mijn handen vallen nog erg mee, alhoewel het afnemen van vingerafdrukken bij het aanvragen van mijn nieuwe paspoort echt wel even duurde.

Mijn voeten gaan volgens de verpleging ook goed, maar ik zag mijn vader (die was er toen bij) toch echt met enige afschuw naar mijn voeten kijken. De bovenste huidlaag bij mijn tenen is helemaal stuk nu. Vandaar de charmante wandelschoenen ipv hakjes ;-D
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Ik zag net een plaatje van een kapotte huidlaag. OMG. :-|
Mijn vader had ook enorme last van zijn handen. Voeten ook af en toe maar gelukkig minder heftig dus we konden wel wandelen. Hij is sandalen gaan dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de pot handcreme er meteen maar even bij gepakt.
Alle reacties Link kopieren
Je moet ook niet googelen op dit soort dingen SB!

Handen lijkt me vervelender RB, daar doe je veel meer mee dan met je voeten. Zolang ik niet loop heb ik nergens lest van.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Mijn vader had van die witte handschoentjes om zijn bestek vast te kunnen houden en in de tuin werkhandschoenen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, mocht ik handschoentjes nodig hebben, dan ga ik ook meteen op chique hoor. dan wil ik van die dingen die tot aan je ellebogen komen. :proud:
Alle reacties Link kopieren
van die fluwelen!

toen ik nog aan de oxyliplatin zat kon ik trouwens ook alleen mijn bestek vasthouden met handschoenen aan.... had toen alleen geen sjieke, dus het waren gewoon van die winterwanten :-D
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Ja, en dan wil ik er ook zo'n leuk parapluutje bij, aangezien ik toch niet in de zon mag. Past ook zo goed bij de rest van mn garderobe.

Winterwanten kunnen ook best chique zijn hoor! Ik heb wel fotos van mezelf dat ik met wintermuts op zit te eten. Werd dat hoofd maaar niet warm.
Jezus zeg, ik heb net zo'n glas Telebrix op en dat voelt als 'n soort speed ofzo! :rofl:
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
02-01-2018 22:06
Jezus zeg, ik heb net zo'n glas Telebrix op en dat voelt als 'n soort speed ofzo! :rofl:
Woeiiiiiiiiiiiiiii. :mrgreen:

Telebrix is toch contrastvloeistof?
Ja, voor de scan morgen. Had geen idee dat ik er wat van zou voelen, haha, voortaan toch de bijsluiter lezen. Pluspunt: gelijk geen hongergevoel meer (ja, ik doe weer 'ns een lijnpoging) Wellicht kan ik dit goedje op recept krijgen, haha :rofl:
Alle reacties Link kopieren
He, maar je zou toch een ctscan krijgen? Daar moet je toch een uur vantevoren vloeistof voor drinken?
Ja, klopt. Maar ik moet 4 glazen drinken. Vanavond de eerste, morgen voor ontbijt 2e, dan 2 uur voor scan, 1 uur voor scan en 10 minuten voor scan in het ziekenhuis zelf. Het effect voelt echt zoals die dieetpillen die inmiddels al jaren verboden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg ctscans om uitzaaiingen te checken, dat is vast een ander goedje dan. Ik moet een uur voor de scan een liter contrastvloeistof. En dan moet je enorm plassen als je aan de beurt bent. En dan doen ze ook nog eens een contrastmiddel door je infuus tijdens de scan waardoor je onderlijf warm wordt en het net voelt alsof je in je broek plast. Enorme mindfuck. Kan je beter aan de speed moeten!
Ik heb exact hetzelfde voorschrift als mijn vader had voor zijn uitzaaiingen. Maar ik heb 'm nooit gehoord over dit speedy effect! Een contrastmiddel zal mij idd ook ingespoten worden op het moment van de scan zelf. Heb jij 't voor de dikke darm specifiek? Ik las net in de bijsluiter (jaja, beter laat dan nooit ;-D ) dat daar 'n flinke hoeveelheid tegelijk voor moet worden genuttigd, terwijl ik maar zo'n 50ml flesje over 4 glazen moest verdelen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, darmen is een van de weinig organen waar ik nooit uitzaaiingen heb gehad. Ik krijg gewoon overall scans zeg maar.

50ml over 4 glazen klinkt als erg weinig. Hopelijk hebben ze je wel de juiste instructies gegeven dan!
Bij mijn vader was dit exact dezelfde instructie en hij kreeg ook overall scans. We zullen wel zien wat er uit komt. Heb nog wel steeds buikpijn, dus hopelijk valt er wat uit de scan te halen en hoef ik geen darmonderzoek.
redbulletje schreef:
02-01-2018 22:33
Ik heb exact hetzelfde voorschrift als mijn vader had voor zijn uitzaaiingen. Maar ik heb 'm nooit gehoord over dit speedy effect! Een contrastmiddel zal mij idd ook ingespoten worden op het moment van de scan zelf. Heb jij 't voor de dikke darm specifiek? Ik las net in de bijsluiter (jaja, beter laat dan nooit ;-D ) dat daar 'n flinke hoeveelheid tegelijk voor moet worden genuttigd, terwijl ik maar zo'n 50ml flesje over 4 glazen moest verdelen.
Ik breek even in: moet jij niet een uurtje eerder aanwezig zijn en daar terplekke de contrastvloeistof drinken? Dat moest ik wel (ct van de darmen om andere reden). Anderhalve liter behangplaksel drinken. :sick:
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat gevoel alsof je daar in je broek ligt te plasssen.... Blij dat ze daarvoor gewaarschuwd hadden anders had ik grdacht dat ik dat echt deed. En dan daarna het advies meekrijgen om vooral veel te drinken, zodat je snel die contrastvloeistof weer kwijt bent. :-D Terwijl het enige waar je aan kunt denken is hoe je zo snel mogelijk bij de wc komt.
Overigens.... Die anderhalve liter een uur van te voren is achterhaald. Ik hoef het niet meer te doen. Laatste keer wel 2 bekertjes water direct voor de scan en dat was het.

Succes vandaag rb! Hopelijk vinden ze de oorzaak en is het iets relatief onschuldigs.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Ik moet een kwartier voor de scan melden en dan krijg ik nog een beker. Dit was bij mijn vader gewoon hetzelfde goedje als wat er thuis gedronken moest worden. Misschien andere verhouding maar niet dik en vies in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
Anna,toen ik in het ziekenhuis lag en niet mocht eten of drinken, hoefde ik ook geen contrastvloeistof. Ik was blij dat ik ervanaf was, maar dat was niet zo. De resultaten van de scan schijnen duidelijker te worden met vloeistof en dus doen ze het liever wel in mijn ziekenhuis.

De eerste keer dat ik een scan zou krijgen met vap, had ik niet door dat ze die vap op de radiologie-afdeling niet aan konden prikken. Toen ik eindelijk aan de beurt was voor de scan, moesten ze als een gek gaan regelen dat de vap aangeprikt werd en mocht ik over een uur terugkomen voor de scan. Moest ik een uur extra zonder plassen. Een uur! Echt, ik wist niet meer waar ik het moest zoeken. Tegenwoordig bel ik bij elke scan er achter aan om te regelen dat de vap wordt aangeprikt. Dat gebeurt me niet nog een keer.

RB, succes met je scan vandaag!
Ik hoef pas vanavond. Volgens mij is er nergens iets gezegd over dat ik met volle blaas onder de scan moet trouwens. Dit moest ik overigens wél bij mijn echo laatst. Heel irritant als ze met zo'n ding in je buik zitten te drukken als je 'n volle blaas hebt!
Alle reacties Link kopieren
Moet je je voorstellen dat er ook nog een baby op ligt rb :)

Wat ik heb begrepen (want ik vraag alles) is dat de resultaten met of zonder die anderhalve liter eigenlijk hetzelfde is en dat er nu een beetje geëxperimenteerd wordt (eerst niks, volgende keer bekertje water etc). Denk dat het nu dus per ziekenhuis en misschien ook wel per soort CT-scan verschilt.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven