COPD hoe ernstig deze keer?
zondag 27 mei 2012 om 12:20
hallo mede forummers
Gisteren avond,weer telefoon gekregen,een familielid van mij,is opgehaald door de ambulance,hij had het ernstig benauwd,en dit is de 6e keer ziekehuisopname in een korte tijd,(week of 10).
iedere keer een paar dagen thuis en dan is het weer raak.
hij krijgt antibiotica voor de ontstekingen,vocht en prednison.
verdere info : hij eet slecht(weinig) en weegt nog geen 40 kilo meer...
hebben jullie ervaringen met COPD,?
ik vind het moeilijk in te schatten hoe ernstig het is,en hoe het verloopt...op internet lees k dat mensen er oud mee worden,maar als ik de artsen in het ziekenhuis moet geloven,houd het nu wel op,dat wil zeggen,dat ze zelf niet meer weten wat ze moeten doen hieraan.
ik weet dat jullie geen artsen zijn,daar doel ik ook niet op..
misschien hebben julie ook familie of vrienden die dit hebben? en hoe ziet hun toekomst eruit?
groetjes
Gisteren avond,weer telefoon gekregen,een familielid van mij,is opgehaald door de ambulance,hij had het ernstig benauwd,en dit is de 6e keer ziekehuisopname in een korte tijd,(week of 10).
iedere keer een paar dagen thuis en dan is het weer raak.
hij krijgt antibiotica voor de ontstekingen,vocht en prednison.
verdere info : hij eet slecht(weinig) en weegt nog geen 40 kilo meer...
hebben jullie ervaringen met COPD,?
ik vind het moeilijk in te schatten hoe ernstig het is,en hoe het verloopt...op internet lees k dat mensen er oud mee worden,maar als ik de artsen in het ziekenhuis moet geloven,houd het nu wel op,dat wil zeggen,dat ze zelf niet meer weten wat ze moeten doen hieraan.
ik weet dat jullie geen artsen zijn,daar doel ik ook niet op..
misschien hebben julie ook familie of vrienden die dit hebben? en hoe ziet hun toekomst eruit?
groetjes
zondag 27 mei 2012 om 12:37
Ja sorry ik snap je vraag en bedoeling ermee gewoon niet goed denk ik. Mi als je naaste familie bent, krijg je alle info van de artsen die zij hebben, inclusief hun inschatting daarbij. Als je verder weg staat niet. Waarom vraag je het niet aan de personen die alle info hebbdn?
Dit komt op mij wat bijzonder over, zo.
Ik heb 2 familieleden met copd (gehad), verloop totaal verschillend.
Je kunt weinig eten/wegen maar op zich voldoende nutrienten binnen krijgen, wordt er gerookt? Lichaamsbeweging? Geestelijke gesteldheid? Wat is de oorzaak vd ritmestoornis? Zuurstofgebruik? Andere medicatie? Welke vorm v copd?
Dus. Het kan alle kanten op.
Dit komt op mij wat bijzonder over, zo.
Ik heb 2 familieleden met copd (gehad), verloop totaal verschillend.
Je kunt weinig eten/wegen maar op zich voldoende nutrienten binnen krijgen, wordt er gerookt? Lichaamsbeweging? Geestelijke gesteldheid? Wat is de oorzaak vd ritmestoornis? Zuurstofgebruik? Andere medicatie? Welke vorm v copd?
Dus. Het kan alle kanten op.
Computer says nooooo
zondag 27 mei 2012 om 12:39
Een copd-er die zo vaak opgenomen wordt met opvlammingen daarvan, zoveel afvalt (omdat constant moeite hebben om te ademen je uitput en je daardoor afvalt), dat klinkt niet best, de kansvan overlijden is dan inderdaad aanzienlijk. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Dit is omdat dit waarschijnlijk eindstadium COPD is, de longen zijn helemaal op, alle rek is eruit en dat is een proces dat tientallen jaren duurt meestal. De meeste mensen met copd bereiken dat eindstadium niet omdat het een ziekte is die heel langzaam of stabiel kan blijven, met een beetje hoesten en piepende ademhaling(stoppen met roken helpt heel veel om het niet erger te laten worden) en dan aan andere dingen overlijden ivm leeftijd. Vandaar dat verhaal in de foldertjes. Maar als de artsen vertellen dat het aflopende zaak is (grof gezegd) dan is dat meestal ook zo.
Die ritmestoornis, dat zal waarschijnlijk een ritmestoornis bij acuut ziek zijn zijn of door de leeftijd hebben veel mensen dat sowieso. In principe is dat niet ernstig, hoewel je verschillende ritmestoornissen hebt en ik ga uit van de meest voorkomende soorten. Maar dat klinkt niet als het hoofdprobleem.
Als familie is dit heel naar om mee te maken, iemand zo benauwd te zien en instabiel, maar helaas kun je er weinig tegen doen.
Die ritmestoornis, dat zal waarschijnlijk een ritmestoornis bij acuut ziek zijn zijn of door de leeftijd hebben veel mensen dat sowieso. In principe is dat niet ernstig, hoewel je verschillende ritmestoornissen hebt en ik ga uit van de meest voorkomende soorten. Maar dat klinkt niet als het hoofdprobleem.
Als familie is dit heel naar om mee te maken, iemand zo benauwd te zien en instabiel, maar helaas kun je er weinig tegen doen.
zondag 27 mei 2012 om 12:48
Heel herkenbaar. Mijn vader had een ernstige vorm van longemfyseem. Was in eerste instantie thuis te behapstukken maar kwam in een latere fase, net zoals ouw familielid, om de haverklap in het ziekenhuis. Soms net een dag thuis en dan weer opname voor 10 dagen. Dit was uiteindelijk wel zijn laatste stadium., het steeds weer in en uit het ziekenhuis. Hij is overleden aan deze ziekte. Overigens kreeg hij op het laatst ook ritmestoornissen. Longen en hart werken nauw samen.
Sterkte!
Sterkte!