Coronavirus COVID-19

zondag 16 februari 2020 om 12:16
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt die mensen besmet met COVID-19.
Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 1000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO
COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19
Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorig topic: Wuhan Coronavirus
Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 1000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO
COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19
Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorig topic: Wuhan Coronavirus
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 24-02-2020 23:05
14.66% gewijzigd
dinsdag 18 februari 2020 om 10:34
Overdragen is toch hetzelfde als besmetten? Ik citeerde de onderzoekers. Misschien zijn zij voorbarig, dat kan.handigmetgeld schreef: ↑18-02-2020 10:13Je trekt een conclusie die er niet staat, uit een korte samenvatting van een artikel dat gebaseerd is op een abstract van een nog niet gereviewd artikel.
Dat een virus zich sneller hecht kan betekenen dat het ook meer besmettelijk is. Dat hoeft niet, het hechten is maar 1 van de vele stappen die nodig is voor transmissie. Het lijkt erop dat dit virus zich sneller vespreidt, en dit zou een van de aspecten kunnen zijn die daaraan bijdraagt. Maar het is niet 'veel besmettelijker dan sars' doordat het zich sneller bindt, je kunt een heel goed bindend virus hebben dat nauwelijks besmettelijk is (bijvoorbeeld omdat het een soa is)
Compared with SARS-CoV, 2019-nCoV appears to be more readily transmitted from human to human,” the report of the study said.
Maar afgaande op wat we nu weten, lijkt het virus mij idd behoorlijk besmettelijk ja. Wuhan, de markt, de hotpot/bbq maaltijd, het skioord, het taxifeestje, de Diamond Princess...
.
dinsdag 18 februari 2020 om 10:44
Dat citaat gaat over wat we in de praktijk waarnemen (NCOV verspreidt zich veel sneller dan SARS deed). De onderzoekers hebben in het lab een mogelijke deelverklaring gevonden (het bindt sneller). Maar 'bindt tot 20 keer sneller' in een titel, met daarboven door jou 'veel besmettelijker dan SARS' alsof het artikel dat zou bewijzen, dat is dus niet waar. Besmettelijker dan sars, maar dat wisten we ook al voor het artikel. En bindt sneller, wat daarvoor een mogelijke verklaring is.impala schreef: ↑18-02-2020 10:34Overdragen is toch hetzelfde als besmetten? Ik citeerde de onderzoekers. Misschien zijn zij voorbarig, dat kan.
Compared with SARS-CoV, 2019-nCoV appears to be more readily transmitted from human to human,” the report of the study said.
Maar afgaande op wat we nu weten, lijkt het virus mij idd behoorlijk besmettelijk ja. Wuhan, de markt, de hotpot/bbq maaltijd, het skioord, het taxifeestje, de Diamond Princess...
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
dinsdag 18 februari 2020 om 11:05
ik wilde precies hetzelfde typen.handigmetgeld schreef: ↑18-02-2020 10:44Dat citaat gaat over wat we in de praktijk waarnemen (NCOV verspreidt zich veel sneller dan SARS deed). De onderzoekers hebben in het lab een mogelijke deelverklaring gevonden (het bindt sneller). Maar 'bindt tot 20 keer sneller' in een titel, met daarboven door jou 'veel besmettelijker dan SARS' alsof het artikel dat zou bewijzen, dat is dus niet waar. Besmettelijker dan sars, maar dat wisten we ook al voor het artikel. En bindt sneller, wat daarvoor een mogelijke verklaring is.

dinsdag 18 februari 2020 om 11:11
Kwam net dit bericht tegen waarbij werkgevers van Chinese restaurants is gevraagd om personeel dat in China is geweest niet te laten werken maar in quarantaine plaatsen. Ik had al gehoord dat sommige restaurants hier dat al deden maar niet dat dat van hogere hand was gevraagd: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... oronavirus
dinsdag 18 februari 2020 om 14:49
De Amerikanen hebben met de evacuatie van passagiers van de Diamond Princess extra risico genomen:
TOKYO (NYTIMES) - The ground rules were clear. A day before 328 Americans were to be whisked away from a contaminated cruise ship in Japan, the US Embassy in Tokyo told passengers that no one infected with the coronavirus would be allowed to board charter flights to the United States.
But as the evacuees began filing onto reconfigured cargo planes early on Monday (Feb 17) for departures to military bases in California or Texas, some noticed a tented area in one of them that was separate from the rest of the cabin.
Then reality hit: After 12 days stuck on the cruise ship as more and more people tested positive for the virus, they would now be sharing a plane with those carrying the same pathogen they were desperate to escape.
https://www.straitstimes.com/asia/east- ... with-those
TOKYO (NYTIMES) - The ground rules were clear. A day before 328 Americans were to be whisked away from a contaminated cruise ship in Japan, the US Embassy in Tokyo told passengers that no one infected with the coronavirus would be allowed to board charter flights to the United States.
But as the evacuees began filing onto reconfigured cargo planes early on Monday (Feb 17) for departures to military bases in California or Texas, some noticed a tented area in one of them that was separate from the rest of the cabin.
Then reality hit: After 12 days stuck on the cruise ship as more and more people tested positive for the virus, they would now be sharing a plane with those carrying the same pathogen they were desperate to escape.
https://www.straitstimes.com/asia/east- ... with-those
nounou
dinsdag 18 februari 2020 om 15:07

dinsdag 18 februari 2020 om 15:11
Wat vreselijk! Het zouden je ouders maar zijn die daar vast gehouden worden...Zazamaenade schreef: ↑18-02-2020 15:07Inmiddels 542 besmettingen op de Diamond Princess. Je zou denken dat de mensen van die boot afgehaald moeten worden, zeker omdat het voornamelijk ouderen zijn.
Japan heeft misschien niet genoeg quarantaine-capaciteit om deze mensen te huisvesten?
dinsdag 18 februari 2020 om 15:20
redbulletje schreef: ↑18-02-2020 15:11Wat vreselijk! Het zouden je ouders maar zijn die daar vast gehouden worden...
Er zijn allerlei evacuatieplannen gaande, voor wanneer de quarantaineperiode is afgelopen. Ergens deze week geloof ik.
Wat ik niet snap hoe ze de periode van 14 dagen kunnen aanhouden terwijl er misschien nog steeds dagelijks mensen besmet worden op dat schip.
Dan moet je toch telkens opnieuw beginnen met tellen?
nounou

dinsdag 18 februari 2020 om 15:25
Ze hebben nu iedereen getest op het schip en van de 3700 opvarenden zijn er dus 542 positief getest en who knows hoeveel valse negatieven er zijn.
En de Amerikaanse overheid heeft een erg groot risico genomen. Een paar Amerikanen bleek toch besmet maar ze hebben ze toch laten boarden op het vliegtuig naar huis maar ze worden wel apart gehouden van de rest.
Maar aan de andere kant hoeveel meer risico lopen de niet besmette Amerikanen nu? Dat schip was ook een broeinest.
En ik las vanmorgen ook dat een gezin die met elkaar in quarantaine zaten allemaal zijn overleden. Niet op het schip maar ergens in China.
En er komen ook steeds meer geluiden dat 14 dagen te kort is omdat het virus een incubatietijd kan hebben tot 24 dagen.
En de Amerikaanse overheid heeft een erg groot risico genomen. Een paar Amerikanen bleek toch besmet maar ze hebben ze toch laten boarden op het vliegtuig naar huis maar ze worden wel apart gehouden van de rest.
Maar aan de andere kant hoeveel meer risico lopen de niet besmette Amerikanen nu? Dat schip was ook een broeinest.
En ik las vanmorgen ook dat een gezin die met elkaar in quarantaine zaten allemaal zijn overleden. Niet op het schip maar ergens in China.
En er komen ook steeds meer geluiden dat 14 dagen te kort is omdat het virus een incubatietijd kan hebben tot 24 dagen.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 18-02-2020 15:29
9.23% gewijzigd
dinsdag 18 februari 2020 om 15:25
Die quarantaine is er niet primair om de mensen op het schip tegen elkaar te beschermen, maar om mensen buiten het schip te beschermen.Elizabethie schreef: ↑18-02-2020 15:22Ik krijg het gevoel dat die quarantaine weinig zoden aan de dijk heeft gezet. Aan gezien er iedere dag weer zo'n 100 besmette mensen bijkomen vraag ik me af of de quarantaine daar goed toegepast wordt of überhaupt werkt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

dinsdag 18 februari 2020 om 15:44
En vals positieven. Het is mij niet duidelijk of ze een 2e keer getest zijn om bevestiging te krijgen. Hoe de besmetting op het cruiseschip is verlopen is mij niet duidelijk. Zijn de mensen al besmet geraakt voor de quarantaine inging, hoe goed is de quarantaine op het schip?
Quarantaine is vooral bedoeld om de omgeving te beschermen. Het virus blijft op het cruiseschip en wordt niet verspreid door het land.
dinsdag 18 februari 2020 om 15:49
Grote coronastudie bevestigt: ouderen en zieken zijn kwetsbaar, net als artsen - https://nos.nl/l/2323576
dinsdag 18 februari 2020 om 16:04
Dahlia74 schreef: ↑18-02-2020 15:44En vals positieven. Het is mij niet duidelijk of ze een 2e keer getest zijn om bevestiging te krijgen. Hoe de besmetting op het cruiseschip is verlopen is mij niet duidelijk. Zijn de mensen al besmet geraakt voor de quarantaine inging, hoe goed is de quarantaine op het schip?
Quarantaine is vooral bedoeld om de omgeving te beschermen. Het virus blijft op het cruiseschip en wordt niet verspreid door het land.
Je krijgt de indruk dat niemand dat weet, ook de experts niet.
Wat het vreemd maakt dat mensen nu geëvacueerd gaan worden met een vliegtuig waarin iedereen bovenop elkaar zit, in gerecyclede lucht, naar de landen waar ze vandaan komen: Japan, VS, Zuid-Korea, Australië, Hongkong, Canada, Groot-Brittannië, Duitsland, Italië, Nederland.
Ongeveer de helft van de passagiers schijnt Japanner te zijn.
nounou
dinsdag 18 februari 2020 om 16:35
Ik las een veel kleiner aantal dat daadwerkelijk getest is. En bijna 1 op de 3 was raak.
Edit:
Dit was zondag:
On Sunday, Japan’s health ministry confirmed 70 additional coronavirus cases on board the ship, bringing the total number of those infected on the Diamond Princess to 355. A total of 1,219 passengers and crew members have been tested so far.
Geloof niet dat ze in amper twee dagen nog eens 2500 mensen getest kunnen hebben.
https://www.nbcnews.com/news/amp/ncna11 ... ssion=true
.
dinsdag 18 februari 2020 om 16:54
Alle passagiers Diamond Princess getest op coronavirus, 88 nieuwe besmettingen
Op het cruiseschip zitten volgens omroep NHK nog ongeveer 3.200 mensen in quarantaine. Meer dan vierhonderd opvarenden hebben het virus. De Japanse minister van Volksgezondheid Katsunobu Kato zei dat testresultaten van andere passagiers morgen bekend moeten zijn.
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/al ... ~a4d09c5f/
Staat op verschillende sites.
Op het cruiseschip zitten volgens omroep NHK nog ongeveer 3.200 mensen in quarantaine. Meer dan vierhonderd opvarenden hebben het virus. De Japanse minister van Volksgezondheid Katsunobu Kato zei dat testresultaten van andere passagiers morgen bekend moeten zijn.
nounou
dinsdag 18 februari 2020 om 17:09
Er staat niet in dat iédereen getest is. Alleen in die kop. Maar dat is niet wat ze minister zegt :Zazamaenade schreef: ↑18-02-2020 16:54Alle passagiers Diamond Princess getest op coronavirus, 88 nieuwe besmettingen
De Japanse minister van Volksgezondheid Katsunobu Kato zei dat testresultaten van andere passagiers morgen bekend moeten zijn.
Andere. Niet dé andere. Of alle andere.
Ik kan het me niet voorstellen, 2500 mensen testen in nog geen twee dagen. Hoe lang hebben ze er wel niet over gedaan om die 1200 te testen?
impala wijzigde dit bericht op 18-02-2020 17:11
6.63% gewijzigd
.

dinsdag 18 februari 2020 om 17:11
Ze hebben ontdekt dat een malariamiddel werkt tegen covid-19.
https://www.nu.nl/buitenland/6031723/70 ... iekte.html
Dat middel heeft vast ook weer een hoop bijwerkingen maar het is tenminste is.
En over dat iedereen nu wel of niet getest is vind ik ook verwarrend. Dan lees je weer dat iedereen getest is en dan weer niet. Ik vind het ook knap als iedereen nu getest is maar als niet iedereen getest hebben hoe gaan ze dat dan doen als de quarantaine periode is afgelopen en mensen het schip verlaten.
En over dat iedereen nu wel of niet getest is vind ik ook verwarrend. Dan lees je weer dat iedereen getest is en dan weer niet. Ik vind het ook knap als iedereen nu getest is maar als niet iedereen getest hebben hoe gaan ze dat dan doen als de quarantaine periode is afgelopen en mensen het schip verlaten.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 18-02-2020 17:15
37.38% gewijzigd
dinsdag 18 februari 2020 om 17:12
Lees jij hier ook mee? Of post je alleen maar? Want ook dit is oud nieuws. Net als die langere incubatie tijd.TsumTsum schreef: ↑18-02-2020 17:11Ze hebben ontdekt dat een malariamiddel werkt tegen covid-19.
Hoewel chloroquine eerst alleen genoemd werd in combinatie met HIV remmer. Dat het los ook zou werken, zou wel nieuw zijn.
impala wijzigde dit bericht op 18-02-2020 17:18
12.43% gewijzigd
.
dinsdag 18 februari 2020 om 17:13
het is een heel oud middel, dat is een voordeel want dat betekent dat het uitvoerig getest is (niet perse tegen corona, maar wel op lange termijn bijwerkingen etc.)TsumTsum schreef: ↑18-02-2020 17:11Ze hebben ontdekt dat een malariamiddel werkt tegen covid-19.
Het grote nadeel is dat het LIJKT te werken. Mensen die het middel gekregen hebben knapten sneller op, maar sneller dan wat? Sneller dan dat ze anders opgeknapt zouden zijn? Want dat kun je niet weten, je weet niet wat er gebeurd zou zijn als ze het middel niet gekregen hadden.
Er moeten dus meer testen gedaan worden om te bevestigen dat het middel werkt, maar op zich is het heel hoopvol.

dinsdag 18 februari 2020 om 17:16
Hoe bedoel je? Tuurlijk lees ik mee.impala schreef: ↑18-02-2020 17:12Lees jij hier ook mee? Of post je alleen maar? Want ook dit is oud nieuws. Net als die langere incubatie tijd.
Hoewel chloroquine eerst alleen genoemd werd in combinatie met HIV remmer. Dat het los ook zou werken, zou wel nieuw zijn. Helaas staat er geen échte bron in dat artikel.
dinsdag 18 februari 2020 om 17:19
Omdat ik je dingen zie posten die al veel eerder genoemd zijn. Laatste was die langere incubatietijd, maar dat was niet het eerste. Ook dat van de Amerikanen en het risico, dat had Zaza ook al gepost, paar posts boven die van jou.
impala wijzigde dit bericht op 18-02-2020 17:25
16.92% gewijzigd
.