Gezondheid alle pijlers

De lepeltjes theorie!

03-04-2013 13:48 149 berichten
Ik kwam een tijdje terug dit verhaal tegen,, en de moeite waard om te delen.. Ik leef zelf met een borderline persoonlijkheidsstoornis, een posttraumatische stress stoornis,astma, altijd rugpijn (enorme hernia gehad incl uitval,met spoed geopereerd, binnen 9 maand wéér een hernia.. en deze pijn blijft.. ook heb ik een stuk of 6 tumoren in mn lever (nog goedaardig)door de AC pil, waar ik ook veel pijn van heb, en waardoor ik altijd veel moe ben..

Hier een link met de Lepel theorie.. veel mensen vonden het maar gezeik en een te lang verhaal, dus hier de link, als je er behoefte aan heb, kun je daar dus op klikken! scheelt vast een hoop gezeur Dit is dus niet mijn verhaal, maar een verhaal wat ik op internet vond!

De lepel theorie
anoniem_177055 wijzigde dit bericht op 03-04-2013 14:26
Reden: te lang
% gewijzigd
quote:waarbij schreef op 03 april 2013 @ 14:14:

[...]

Niet om lullig te zijn maar iedere halve zool kan toch bedenken hoe dat werkt zonder de lepel-theorie. Of ben ik nou zo ontzettend intellectueel dat ik in 1 zin begrijp dat een chronisch zieke wellicht minder energie te verdelen heeft over een dag?

Noul, lullig doe je zeer zeker wel.

En ja, jij bent dan misschien wel zo intelligent om het te snappen maar je wil de mensen niet op de koffie hebben die maar raar reageren als iemand ziek is waar je niks aan ziet. Die dus niet snappen wat het is om chronisch ziek te zijn. Om alles te moeten plannen van te voren.

Ik vind je reactie dan weer niet echt getuigen van een zekere mate van intelligentie.
Alle reacties Link kopieren
[quote]waarbij schreef op 03 april 2013 @ 14:14:

[...]

Niet om lullig te zijn maar iedere halve zool kan toch bedenken hoe dat werkt zonder de lepel-theorie. Of ben ik nou zo ontzettend intellectueel dat ik in 1 zin begrijp dat een chronisch zieke wellicht minder energie te verdelen heeft over een dag?[/quote]

Exact wat ik dacht. Hoe moeilijk kan het zijn om uit te leggen dat je het rustig aan moet doen. Dat snapt toch iedereen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Dreamer schreef op 03 april 2013 @ 14:16:

[...]

Kennelijk. Want regelmatig ontmoet je mensen, die geen begrip hebben voor het feit dat je wel bij de één, maar niet bij de ander op bezoek kan.

EN hóe dat dan gaat met die verdeling en keuzes, die je maakt, dat leg je dan handig, in dit geval, uit met lepels.Dat gaan ze met die lepels ook niet snappen. "Zij wel een lepel en wij niet??"
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Dreamer schreef op 03 april 2013 @ 14:16:

[...]

Kennelijk. Want regelmatig ontmoet je mensen, die geen begrip hebben voor het feit dat je wel bij de één, maar niet bij de ander op bezoek kan.

EN hóe dat dan gaat met die verdeling en keuzes, die je maakt, dat leg je dan handig, in dit geval, uit met lepels.

Heel kort door de bocht maar mensen die niet begrijpen waarom ik op 1 dag wel bij persoon 1 op visite zou gaan en niet bij persoon 2 ook die zijn geen vrienden van mij

En als er mensen zijn met vragen: ik heb er de kracht niet voor.

Klaar
Het is uitgebreid opgeschreven maar wel herkenbaar. Gelukkig is voor mij de hoeveelheid lepels niet zo beperkt, maar wel beperkter dan eerder. De zorgeloosheid is weg, overal over na moeten denken.
quote:waarbij schreef op 03 april 2013 @ 14:20:

[...]

Heel kort door de bocht maar mensen die niet begrijpen waarom ik op 1 dag wel bij persoon 1 op visite zou gaan en niet bij persoon 2 ook die zijn geen vrienden van mij

En als er mensen zijn met vragen: ik heb er de kracht niet voor.

Klaar T-shirt erbij en helemaal klaar.
quote:Ratteke schreef op 03 april 2013 @ 14:17:

[...]

Noul, lullig doe je zeer zeker wel.

En ja, jij bent dan misschien wel zo intelligent om het te snappen maar je wil de mensen niet op de koffie hebben die maar raar reageren als iemand ziek is waar je niks aan ziet. Die dus niet snappen wat het is om chronisch ziek te zijn. Om alles te moeten plannen van te voren.

Ik vind je reactie dan weer niet echt getuigen van een zekere mate van intelligentie.DIe mensen wil ik inderdaad niet op de koffie hebben. Dat heeft ook weer te maken met een zekere vorm van intellect.
Precies Noes. Gewoon een gezellig glitter t-shirt er bij.
als ik het goed begrijp zijn de lepels een symbool voor hoeveel energie je hebt....

(ik denk ook dat het lezen van je hele verhaal me minstens een lepel gekost heeft)
Lorem Ipsum
quote:NYC schreef op 03 april 2013 @ 14:12:

[...]

Voor iemand met een beperkte hoeveelheid energie vind ik dit een lange lap tekst.

To heeft het alleen maar geknipt en geplakt hoor.

En de auteur.... misschien heeft ze er wel heel lang over gedaan. Weet jij veel. Of misschien gaat schrijven haar makkelijk af.

Best wel domme reactie.
quote:waarbij schreef op 03 april 2013 @ 14:14:

[...]

Niet om lullig te zijn maar iedere halve zool kan toch bedenken hoe dat werkt zonder de lepel-theorie. Of ben ik nou zo ontzettend intellectueel dat ik in 1 zin begrijp dat een chronisch zieke wellicht minder energie te verdelen heeft over een dag?

Blijkbaar begrijp je het niet zo goed als je zelf denkt, want het gaat niet om energieverdeling over een dag. Het gaat om energieverdeling over een dag, in combinatie met energieverdeling over de week en de maand. Met daarin keuzes die misschien wel meer energie kosten, maar die je wel kunt maken mits je de dagen eromheen keuzes maakt waarbij je verhoudingsgewijs meer rust neemt.

En je wilt niet weten hoe vaak ik de vraag van intelligente mensen krijg op welk momenten van de dag ik dan vermoeid ben en of ik dit-of-dat nog kan. Als het zo simpel was, dan zou ik zulke vragen niet krijgen. Blijkbaar is het wél ingewikkeld om te begrijpen hoe zoiets ongrijpbaars als "energie" verdeeld moet worden. Terwijl het met lepels (of wasknijpers of euro's of verzin iets concreets) opeens een stuk beter te begrijpen is.

Iedereen snapt dat je om op vakantie te moeten wekenlang geld moet sparen, terwijl mensen het een stuk minder blijken te begrijpen dat een uurtje museumbezoek met mijn kind best kan, maar dat ik dan de dagen eromheen wel in mijn bed moet blijven liggen en dus óók geen eten kan koken en in extreme gevallen dus óók mijn tanden niet kan poetsen. Maar dan ben ik wel mooi een uurtje naar het museum geweest met mijn kind en dat is me die dagen (of weken) sparen meer dan waard.

Het klinkt zo simpel, dat begrijpen van die energieverdeling, maar zelfs uit je antwoord lees ik dat je het niet voldoende begrijpt. Anders had je het niet over energieverdeling over de dag gehad. Het werkt niet per dag immers.
quote:Moonlight82 schreef op 03 april 2013 @ 14:24:

[...]

En de auteur.... misschien heeft ze er wel heel lang over gedaan. Weet jij veel. Of misschien gaat schrijven haar makkelijk af.

Best wel domme reactie.Is toch zonde van die lepels als ze gewoon een t-shirt had kunnen kopen.
Beeldig, nee is toch gewoon nee als mensen vragen of je mee gaat winkelen? Nee, ik ben kapot. Klaar dan toch of ga jij dit hele lepelverhaal af staan steken?

Natuurlijk weten mensen niet hoeveel energie jij nog hebt na een uitje , maar ze weten ook niet hoeveel lepels je hebt. Ik heb liever dat je zegt "ik ben gesloopt" als dat je zegt "mijn lepels zijn op"
quote:Beeldig schreef op 03 april 2013 @ 14:25:

[...]

Blijkbaar begrijp je het niet zo goed als je zelf denkt, want het gaat niet om energieverdeling over een dag. Het gaat om energieverdeling over een dag, in combinatie met energieverdeling over de week en de maand. Met daarin keuzes die misschien wel meer energie kosten, maar die je wel kunt maken mits je de dagen eromheen keuzes maakt waarbij je verhoudingsgewijs meer rust neemt.

En je wilt niet weten hoe vaak ik de vraag van intelligente mensen krijg op welk momenten van de dag ik dan vermoeid ben en of ik dit-of-dat nog kan. Als het zo simpel was, dan zou ik zulke vragen niet krijgen. Blijkbaar is het wél ingewikkeld om te begrijpen hoe zoiets ongrijpbaars als "energie" verdeeld moet worden. Terwijl het met lepels (of wasknijpers of euro's of verzin iets concreets) opeens een stuk beter te begrijpen is.

Iedereen snapt dat je om op vakantie te moeten wekenlang geld moet sparen, terwijl mensen het een stuk minder blijken te begrijpen dat een uurtje museumbezoek met mijn kind best kan, maar dat ik dan de dagen eromheen wel in mijn bed moet blijven liggen en dus óók geen eten kan koken en in extreme gevallen dus óók mijn tanden niet kan poetsen. Maar dan ben ik wel mooi een uurtje naar het museum geweest met mijn kind en dat is me die dagen (of weken) sparen meer dan waard.

Het klinkt zo simpel, dat begrijpen van die energieverdeling, maar zelfs uit je antwoord lees ik dat je het niet voldoende begrijpt. Anders had je het niet over energieverdeling over de dag gehad. Het werkt niet per dag immers.Dat je dat een keer uit moet leggen snap ik maar dan weet men het toch? Snappen ze het dan nog niet, jammer dan toch?
Ik wou dit delen omdat ik dit een mooie manier vond om uit te leggen...en misschien hebben anderen er wat aan. als mensen dit niet waarderen en er alleen over willen discusiëren, ga dan alsjeblieft een ander topic vervuilen!
quote:Moonlight82 schreef op 03 april 2013 @ 14:24:

[...]

Best wel domme reactie.Oké, dat was flauw van me. Maar ik vraag me serieus af waarom iemand de metafoor 'lepels' gebruikt, terwijl je ook kunt zeggen: Ik heb een beperkte hoeveelheid energie. Die moet ik per dag/week/maand verdelen etc. De ene dag iets doen/ondernemen betekent de dag of week erna rustiger aandoen.
quote:waarbij schreef op 03 april 2013 @ 14:15:

( en ja ik heb het woord intellectueel gegoogeld om er zeker van te zijn dat ik dat goed schreef )Slim! Ik sta al een paar keer op EAUSM
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb nog nooit gezegd dat mijn lepels op zijn nee.

Maar ik gebruik wel voorbeelden met concrete voorwerpen om duidelijk te maken dat het niet gaat om of ik iets kan, of om op welk moment ik moe ben (dat kan ik plannen namelijk, ik ben immers moe na elke inspanning, dus als mijn inspanning 's ochtends is, dan ben ik de hele rest van de dag moe als mijn activiteit 's middags is, dan ben ik de rest van de middag en de avond en de volgende ochtend moe).

Mee shoppen vraagt niemand mij meer trouwens. Zo goed heeft iedereen het wel begrepen inmiddels.
quote:ramona11986 schreef op 03 april 2013 @ 14:30:

Ik wou dit delen omdat ik dit een mooie manier vond om uit te leggen...en misschien hebben anderen er wat aan. als mensen dit niet waarderen en er alleen over willen discusiëren, ga dan alsjeblieft een ander topic vervuilen!Ow, ik wist niet dat hier alleen haleluja in de gloria gedaan mocht worden. Excuus.
quote:ramona11986 schreef op 03 april 2013 @ 14:30:

Ik wou dit delen omdat ik dit een mooie manier vond om uit te leggen...en misschien hebben anderen er wat aan. als mensen dit niet waarderen en er alleen over willen discusiëren, ga dan alsjeblieft een ander topic vervuilen!nee joh, dan hebben we twee topics over lepels
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 april 2013 @ 14:31:

[...]

Slim! Ik sta al een paar keer op EAUSM Dat zag ik net.. met je sweatheart. Viesnek.
quote:Nouschi schreef op 03 april 2013 @ 14:18:

[...]

Exact wat ik dacht. Hoe moeilijk kan het zijn om uit te leggen dat je het rustig aan moet doen. Dat snapt toch iedereen.

Maar sommigen begrijpen dan weer niet waarom je wel een eindje met de hond kan gaan wandelen, maar niet de afwas kan doen.

Of dat je wel op wintersport kan (omdat dat maar 1 weekje is), maar je niet 5 dagen in de week naar je werk kan fietsen.
quote:Nouschi schreef op 03 april 2013 @ 14:28:

[...]

Dat je dat een keer uit moet leggen snap ik maar dan weet men het toch? Snappen ze het dan nog niet, jammer dan toch?

Als het om je bloedeigen moeder gaat bijvoorbeeld, dan denk je daar al snel iets genuanceerder over.

Oftewel, in sommige gevallen is het wel handig om het uit te blijven leggen en mijn ervaring is dat als je blijft steken in "energie" en "vermoeidheid", men het een stuk minder snel snapt dan wanneer je het hebt over lepels, punten, of euro's.

Iedereen snapt dat als je in een week 70 euro te besteden hebt en je hebt er maandag al 35 uitgegeven, je de rest van de week een probleem hebt. Terwijl mensen bij "vermoeidheid" al snel (en echt, je wilt niet weten hoe vaak) zeggen dat je dan maar even moet gaan slapen en dan is het weer over. Want bij gezonde mensen werkt dat zo. Maar bij zieke mensen dus niet. Terwijl het bij iedereen zo werkt dat als je geld op is, je dus niets meer uit kunt geven. Dus dat voorbeeld begrijpen mensen een stuk sneller.
quote:lilalinda schreef op 03 april 2013 @ 14:32:

[...]

nee joh, dan hebben we twee topics over lepels
quote:Beeldig schreef op 03 april 2013 @ 14:36:

[...]

Als het om je bloedeigen moeder gaat bijvoorbeeld, dan denk je daar al snel iets genuanceerder over.

Oftewel, in sommige gevallen is het wel handig om het uit te blijven leggen en mijn ervaring is dat als je blijft steken in "energie" en "vermoeidheid", men het een stuk minder snel snapt dan wanneer je het hebt over lepels, punten, of euro's.

Iedereen snapt dat als je in een week 70 euro te besteden hebt en je hebt er maandag al 35 uitgegeven, je de rest van de week een probleem hebt. Terwijl mensen bij "vermoeidheid" al snel (en echt, je wilt niet weten hoe vaak) zeggen dat je dan maar even moet gaan slapen en dan is het weer over. Want bij gezonde mensen werkt dat zo. Maar bij zieke mensen dus niet. Terwijl het bij iedereen zo werkt dat als je geld op is, je dus niets meer uit kunt geven. Dus dat voorbeeld begrijpen mensen een stuk sneller.Euro's vind ik ook een stuk duidelijker dan lepels

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven