Gezondheid alle pijlers

De lepeltjes theorie!

03-04-2013 13:48 149 berichten
Ik kwam een tijdje terug dit verhaal tegen,, en de moeite waard om te delen.. Ik leef zelf met een borderline persoonlijkheidsstoornis, een posttraumatische stress stoornis,astma, altijd rugpijn (enorme hernia gehad incl uitval,met spoed geopereerd, binnen 9 maand wéér een hernia.. en deze pijn blijft.. ook heb ik een stuk of 6 tumoren in mn lever (nog goedaardig)door de AC pil, waar ik ook veel pijn van heb, en waardoor ik altijd veel moe ben..

Hier een link met de Lepel theorie.. veel mensen vonden het maar gezeik en een te lang verhaal, dus hier de link, als je er behoefte aan heb, kun je daar dus op klikken! scheelt vast een hoop gezeur Dit is dus niet mijn verhaal, maar een verhaal wat ik op internet vond!

De lepel theorie
anoniem_177055 wijzigde dit bericht op 03-04-2013 14:26
Reden: te lang
% gewijzigd
Is dit de samenvatting?
dit is de lepel theorie..
Ik zeg het mes er in, en doe mij de vork theorie maar.
.
waarbij, waarom vond je het een raar lulverhaal? Ik vind er wel wat herkenbaars inzitten
quote:ketricken schreef op 03 april 2013 @ 14:00:

waarbij, waarom vond je het een raar lulverhaal? Ik vind er wel wat herkenbaars inzittenIk snap er echt helemaal niks van.
Alle reacties Link kopieren
Na de 3e alinea van je roman ben ik gestopt met lezen.
quote:ketricken schreef op 03 april 2013 @ 14:00:

waarbij, waarom vond je het een raar lulverhaal? Ik vind er wel wat herkenbaars inzitten

Ik vind het een onsamenhangend zweverig verhaal door de hoeveelheid tekst die er bij zit. Te "filmscript"

Als TO er wat aan heeft, more power to her, maar ik vind het echt too much.
mooi geschreve verhaal wat zo waar is (gelukkig heb ik of mijn directe omgeving nu dit nodig maar ik snap het wel)

ik werk in een groot ziekenhuis en zie daar regelmatig mensen lopen, zowel ziek als niet ziek lijkend wat ik wel weet is dat er genoeg zijn die elke dag keuzes moeten maken zoals je ook aangeeft en er nog vele meer zijn waarvoor de keuze gemaakt wordt door de ziekte.

Mooi verwoord en mooi voorgespiegeld.
Samenvatting: Iemand met een ziekte heeft een beperkte hoeveelheid energie en moet die goed over de dag verdelen.

Vertaal deze energie in een hoeveelheid lepels die in de loop van de dag steeds kleiner wordt. Waar een gezond mens een enorme of zelfs oneindige voorraad lepels heeft.
Voor mensen met een chronische ziekte, waarbij je beperkte energie hebt te besteden, is het een mooi verhaal. Een duidelijk verhaal om uit te leggen hoe het zit met je energieverdeling.
Later is nu
Ik heb de moeite genomen de hele tekst te lezen omdat ik me ook weleens heb afgevraagd hoe het is om niet als gezond persoon door het leven te gaan.

Ik moet zeggen, ik begrijp je theorie en ik denk ook iets beter te begrijpen hoe het is voor chronisch zieken en gehandicapten.
quote:Moonlight82 schreef op 03 april 2013 @ 14:07:

Samenvatting: Iemand met een ziekte heeft een beperkte hoeveelheid energie en moet die goed over de dag verdelen.

Vertaal deze energie in een hoeveelheid lepels die in de loop van de dag steeds kleiner wordt. Waar een gezond mens een enorme of zelfs oneindige voorraad lepels heeft.Hier had je kunnen stoppen. Lijkt me duidelijk genoeg. Het verhaal zoals het in de OP staat kan zo verfilmt worden als waar woensdag-avond -drama.
quote:waarbij schreef op 03 april 2013 @ 14:09:

[...]

Hier had je kunnen stoppen. Lijkt me duidelijk genoeg. Het verhaal zoals het in de OP staat kan zo verfilmt worden als waar woensdag-avond -drama.Nee.. de rest van het verhaal legt uit hoe dat werkt, een beperkte hoeveelheid energie.
Later is nu
Ik heb al een lepel of 6 gebruikt vandaag, nog 6 to go
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Moonlight82 schreef op 03 april 2013 @ 14:07:

Vertaal deze energie in een hoeveelheid lepels die in de loop van de dag steeds kleiner wordt. Waar een gezond mens een enorme of zelfs oneindige voorraad lepels heeft.Voor iemand met een beperkte hoeveelheid energie vind ik dit een lange lap tekst.
Ik heb momenteel lepels te weinig, omdat ik vorige week alvast van deze week geleend had. En ik dacht dat ik van 3 of 4 dagen geleend had, maar ik blijk van minstens een week gebruik te hebben gemaakt.
Later is nu
Mijn lepels zijn op na het lezen van het verhaal. ;)

Maar ik vind het een leuke metafoor.
quote:Nouschi schreef op 03 april 2013 @ 14:10:

Ik heb al een lepel of 6 gebruikt vandaag, nog 6 to go junkie.
quote:Dreamer schreef op 03 april 2013 @ 14:10:

[...]

Nee.. de rest van het verhaal legt uit hoe dat werkt, een beperkte hoeveelheid energie.Niet om lullig te zijn maar iedere halve zool kan toch bedenken hoe dat werkt zonder de lepel-theorie. Of ben ik nou zo ontzettend intellectueel dat ik in 1 zin begrijp dat een chronisch zieke wellicht minder energie te verdelen heeft over een dag?
( en ja ik heb het woord intellectueel gegoogeld om er zeker van te zijn dat ik dat goed schreef )
quote:NYC schreef op 03 april 2013 @ 14:12:

[...]

Voor iemand met een beperkte hoeveelheid energie vind ik dit een lange lap tekst.Hij is dan ook niet van haar maar gewoon gecopy paste . Hij staat op meerdere sites.
quote:waarbij schreef op 03 april 2013 @ 14:14:

[...]

Niet om lullig te zijn maar iedere halve zool kan toch bedenken hoe dat werkt zonder de lepel-theorie. Of ben ik nou zo ontzettend intellectueel dat ik in 1 zin begrijp dat een chronisch zieke wellicht minder energie te verdelen heeft over een dag?

Kennelijk. Want regelmatig ontmoet je mensen, die geen begrip hebben voor het feit dat je wel bij de één, maar niet bij de ander op bezoek kan.

EN hóe dat dan gaat met die verdeling en keuzes, die je maakt, dat leg je dan handig, in dit geval, uit met lepels.
Later is nu
quote:waarbij schreef op 03 april 2013 @ 14:14:

[...]

Niet om lullig te zijn maar iedere halve zool kan toch bedenken hoe dat werkt zonder de lepel-theorie. Of ben ik nou zo ontzettend intellectueel dat ik in 1 zin begrijp dat een chronisch zieke wellicht minder energie te verdelen heeft over een dag?

Inderdaad. En mijn ervaring is dat mensen ófwel begripvol zijn naar iemand met een chronische ziekte, of het niet kunnen of willen snappen. Maar het lijkt mij sterk dat iemand zegt: "Oooh, nou met die lepel-theorie is het mij ineens volstrékt duidelijk."

Alsof je een 12-jarige nog met kastanjes wil laten zien hoeveel 2+2 is...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven