De zorg in Nederland
maandag 9 maart 2020 om 19:44
Een collega van me was vandaag op karwei, zo'n 120 kilometer verderop, in de regio Rotterdam. Hij struikelde en kwam ten val en zijn arm moest het ontgelden. Ontzettende pijn in de pols en geen idee of het gebroken was, of zwaar gekneusd of anderszins. Maar hij verging van de pijn. Naar de eerste hulp van het plaatselijk ziekenhuis dus. Daar werd hij geweigerd, want hij had geen verwijsbrief van zijn huisarts. Dus heeft hij zijn huisarts gebeld, de situatie uitgelegd en men zou een verwijsbrief mailen. Maar tja. het was bijna 12 uur, dus de assistentes gingen met pauze. En die pauze duurde tot 13.00 uur. Meer dan een uur heeft mijn collega dus zijn pijn zitten verbijten op de eerste hulp tot die vermaledijde verwijsbrief eindelijk gemaild was. Eindelijk was die binnen en met de verwijsbrief in de mail op zijn telefoon ging hij naar radiologie voor de foto. Daar werd hem verteld dat hij de verwijsbrief uitgeprint bij zich moest hebben. Maar na veel vijven en zessen werd de foto dan uiteindelijk toch maar gemaakt. Zwaar gekneusd, gelukkig niet gebroken, scheurtje in het bot, was de uitkomst. Collega vroeg daarna of de pols ingetaped kon worden of dusdanig verbonden dat de pijn minder zou worden, maar.... tja... daar waren ze niet voor, dan moest hij bij zijn huisarts zijn. Collega vertelde nogmaals dat de huisarts 120 km verderop zat, maar dat maakte niet uit, hij werd niet verbonden, kreeg geen steunverband, niks. Een andere collega die samen met hem aanwezig was op dat karwei, heeft hem 120 km naar huis moeten rijden naar zijn eigen huisarts om verbonden te worden...
Mijn collega had alles bij zich: een ID, een pasje van zijn ziektekostenverzekering, bankpassen en contant geld, maar hij werd zo weggestuurd en op deze manier behandeld.
Nou heb ik het zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar is dit normaal als je in een andere plaats in Nederland letsel oploopt, dat men je zo behandelt op de eerste hulp?
Mijn collega had alles bij zich: een ID, een pasje van zijn ziektekostenverzekering, bankpassen en contant geld, maar hij werd zo weggestuurd en op deze manier behandeld.
Nou heb ik het zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar is dit normaal als je in een andere plaats in Nederland letsel oploopt, dat men je zo behandelt op de eerste hulp?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

zondag 15 maart 2020 om 17:47
Joh, het enige wat jij hier doet (in al je topics) is zeiken en zaniken. Maar actie ondernemen om iets te veranderen doe je niet.
Nee, je opent maar weer eens een topic over hoe slecht alles wel niet is in het land.
Je begint nu al voor de derde keer te herkauwen hoe vréselijk slecht de seh wel niet is. Wat wil je nou eigenlijk horen?
Advies: verander wat je niet kan accepteren en accepteer wat je niet kan veranderen.
Of emigreer lekker naar een land dat de zorg zogenaamd wél op orde heeft. Ik hoor goede berichten over Italië.
zondag 15 maart 2020 om 17:47
Héé, laat dat nou precies zijn wat mijn collega deed: eigen huisarts gebeld, verwijzing laten mailen, maar... het ziekenhuis wilde een gemailde verwijzing niet accepteren. Nou, daar zit je dan.Tiana_76 schreef: ↑15-03-2020 17:45Huisarts bellen, druk 1 voor spoed en binnen een minuut iemand aan de lijn. Dit werkt zo bij elke huisarts hoor.
En dat laatste: meerdere malen gebeurd hoor, 2 jaar terug nog gevallen bij klussen in eigen huis. Gevallen, been gebroken en alleen thuis. Plaatselijke huisarts laten bellen, verwijzing doorgestuurd naar plaatselijke ziekenhuis en een lift geregeld. Binnen een kwartier zat ik in de auto op weg naar het ziekenhuis.

zondag 15 maart 2020 om 20:04
Omdat zij zelf een exemplaar van die verwijzing moeten hebben. Je een klein beetje voegen naar het systeem kan geen kwaad he.
zondag 15 maart 2020 om 20:07
Nou, dan print ze die gemailde doorverwijzing uit. Halve minuut werk, klaar.

maandag 16 maart 2020 om 19:26
Mijn collega was niet op het werk. Die had geen printer tot zijn beschikking. Is lezen nou echt zo moeilijk?

maandag 16 maart 2020 om 20:09
Moet ik het écht nóg een keer gaan uitleggen? Vooruit dan. Hij was machines aan het ophalen in een gesloten fabriek. In dat bedrijf waren dus geen medewerkers meer aanwezig, geen kantoren meer bemand, geen printers ter beschikking. Zijn werkgever wilde het met alle liefde voor hem uitprinten, maar die zat 150 km verderop. Zeg het maar. Is het dan zó moeilijk voor een juffrouw aan de balie aan te bieden die verwijsbrief even in 30 seconden uit te printen op haar eigen printer, als er iemand voor je staat met een verwijsbrief in zijn mail én een gebroken arm?

maandag 16 maart 2020 om 20:20
Dat gedeelte was meer dan duidelijk hoor. Maar ik zou zeggen, laat je eens goed voorlichten over de procedures en zorg ervoor dat je de eventueel benodigde altijd bij je hebt zodat je niet voor hetzelfde probleem staat als je collega.pejeka schreef: ↑16-03-2020 20:09Moet ik het écht nóg een keer gaan uitleggen? Vooruit dan. Hij was machines aan het ophalen in een gesloten fabriek. In dat bedrijf waren dus geen medewerkers meer aanwezig, geen kantoren meer bemand, geen printers ter beschikking. Zijn werkgever wilde het met alle liefde voor hem uitprinten, maar die zat 150 km verderop. Zeg het maar. Is het dan zó moeilijk voor een juffrouw aan de balie aan te bieden die verwijsbrief even in 30 seconden uit te printen op haar eigen printer, als er iemand voor je staat met een verwijsbrief in zijn mail én een gebroken arm?

maandag 16 maart 2020 om 20:28
Wat slecht van jullie bedrijf dat ze een werknemer in z'n eentje machines laten ophalen in een gesloten fabriek. Als er wel iets ernstigs was gebeurt dan was je collega aan z'n lot overgelaten. En blijkbaar heeft hij ook geen enkele instructie gehad hoe te handelen in calamiteiten.
Hij is gewond geraakt bij de uitoefening van zijn beroep en is dus is de werkgever ook aansprakelijk voor eerste hulpverlening en voor eventuele schade/zorgkosten.
Wat ontzettend nalatig van je werkgever en wat ontzettend onhandig van je collega dat hij dan zelf gaat lopen aankloten.
Hij is gewond geraakt bij de uitoefening van zijn beroep en is dus is de werkgever ook aansprakelijk voor eerste hulpverlening en voor eventuele schade/zorgkosten.
Wat ontzettend nalatig van je werkgever en wat ontzettend onhandig van je collega dat hij dan zelf gaat lopen aankloten.

maandag 16 maart 2020 om 20:51
En dit ook inderdaad.-Shifty- schreef: ↑16-03-2020 20:28Wat slecht van jullie bedrijf dat ze een werknemer in z'n eentje machines laten ophalen in een gesloten fabriek. Als er wel iets ernstigs was gebeurt dan was je collega aan z'n lot overgelaten. En blijkbaar heeft hij ook geen enkele instructie gehad hoe te handelen in calamiteiten.
maandag 16 maart 2020 om 22:24
-Shifty- schreef: ↑16-03-2020 20:28Wat slecht van jullie bedrijf dat ze een werknemer in z'n eentje machines laten ophalen in een gesloten fabriek. Als er wel iets ernstigs was gebeurt dan was je collega aan z'n lot overgelaten. En blijkbaar heeft hij ook geen enkele instructie gehad hoe te handelen in calamiteiten.
Ze waren met zijn 2en.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
dinsdag 17 maart 2020 om 01:09

-Darkside- schreef: ↑15-03-2020 17:47Joh, het enige wat jij hier doet (in al je topics) is zeiken en zaniken. Maar actie ondernemen om iets te veranderen doe je niet.
Nee, je opent maar weer eens een topic over hoe slecht alles wel niet is in het land.
Je begint nu al voor de derde keer te herkauwen hoe vréselijk slecht de seh wel niet is. Wat wil je nou eigenlijk horen?
Advies: verander wat je niet kan accepteren en accepteer wat je niet kan veranderen.
Of emigreer lekker naar een land dat de zorg zogenaamd wél op orde heeft. Ik hoor goede berichten over Italië.

dinsdag 17 maart 2020 om 19:12
Hoezo "het benodigde bij je hebt"? Moet je dan als je nog géén ongeval hebt gehad, toch alvast een verwijsbrief halen bij je eigen huisarts en die meenemen ofzo?
dinsdag 17 maart 2020 om 19:13
Jullie lezen allemaal niet. Hij was niet alleen. Hij was met een collega.-Shifty- schreef: ↑16-03-2020 20:28Wat slecht van jullie bedrijf dat ze een werknemer in z'n eentje machines laten ophalen in een gesloten fabriek. Als er wel iets ernstigs was gebeurt dan was je collega aan z'n lot overgelaten. En blijkbaar heeft hij ook geen enkele instructie gehad hoe te handelen in calamiteiten.

dinsdag 17 maart 2020 om 20:03
Ik snap het. Je bent in een vreemde stad, je breekt je arm, en dan moet je eerst gaan googelen en rondbellen voor een huisarts en hopen dat die spreekuur heeft, of je moet de straat op om allerlei mensen aan te klampen om te vragen of ze heel misschien wellicht weten waar een huisarts woont, en als je dan van je éigen huisarts een verwijsbrief krijgt doorgemaild, moet je eerst op zoek naar een computershop of internetcafé waar ze die voor je willen uitprinten, en daarna, als dan eindelijk na 5 uur bij de eerste hulp komt, word je heel wellicht misschien geholpen, mits je niet vergeten bent ergens een vinkje te laten zetten, want dan heb je de procedure niet gevolgd en dan is het terug naar start.
Ofwel: procedures zijn belangrijker dan zorg.

dinsdag 17 maart 2020 om 20:15
Telefoonnummer van inlichtingen. Telefoonnummer van je eigen huisarts. Telefoonnummer van de huisartsenpost. Telefoonnummer van je BHV' er zodat die je kan doorverwijzen naar de juiste zorgverlener.

dinsdag 17 maart 2020 om 20:25
Deze procedures voorkomen dat er een te grote belasting op de SEH's komt.pejeka schreef: ↑17-03-2020 20:03Ik snap het. Je bent in een vreemde stad, je breekt je arm, en dan moet je eerst gaan googelen en rondbellen voor een huisarts en hopen dat die spreekuur heeft, of je moet de straat op om allerlei mensen aan te klampen om te vragen of ze heel misschien wellicht weten waar een huisarts woont, en als je dan van je éigen huisarts een verwijsbrief krijgt doorgemaild, moet je eerst op zoek naar een computershop of internetcafé waar ze die voor je willen uitprinten, en daarna, als dan eindelijk na 5 uur bij de eerste hulp komt, word je heel wellicht misschien geholpen, mits je niet vergeten bent ergens een vinkje te laten zetten, want dan heb je de procedure niet gevolgd en dan is het terug naar start.
Ofwel: procedures zijn belangrijker dan zorg.
Verder lees ik uit jouw verhaal dat die collega met die pols (waarom schrijf je eerst over een pols en daarna over een gebroken arm???) alles alleen heeft moeten doen.
Als er nog iemand bij was, dan was het toch niet zo moeilijk om de normale procedure te volgen?
dinsdag 17 maart 2020 om 20:33
Ik ben er klaar mee. Blijkbaar is het in ons tegenwoordige zorgstelsel heel normaal dat mensen met een letsel door ongeval in een vreemde stad eerst een halve dag gaan rondbellen, googelen, voorbijgangers gaan vragen of ze een huisarts kennen, een internetcafé zoeken om de verwijsbrief te printen die ze van hun eigen huisarts hebben ontvangen, en áls ze dan eindelijk na uren bij de eerste hulp belanden, nog met tegenzin geholpen worden.Theamuts schreef: ↑17-03-2020 20:25Deze procedures voorkomen dat er een te grote belasting op de SEH's komt.
Verder lees ik uit jouw verhaal dat die collega met die pols (waarom schrijf je eerst over een pols en daarna over een gebroken arm???) alles alleen heeft moeten doen.
Als er nog iemand bij was, dan was het toch niet zo moeilijk om de normale procedure te volgen?
Procedures dus ja. Die tegenwoordig blijkbaar voorop staan. Niet alleen bij de eerste hulp, maar in ons hele zorgstelsel sinds het geprivatiseerd is. En ik vind dat kwalijk, omdat de zórg voorop hoort te staan en die procedures komen dan wel. Maar blijkbaar is dat niet vanzelfsprekend meer. Maar dan blijf ik van mening dat het anders hoort te zijn.

dinsdag 17 maart 2020 om 20:43
Nou inderdaad; als dit het beste is wat ze beide hebben kunnen bedenken zegt dat wat. Zowel over het oplossend vermogen van deze twee collega's als het ondersteunend vermogen van het bedrijf. Triest.
En dan vervolgens protocollen de schuld geven zegt wat over het inzicht van TO.

dinsdag 17 maart 2020 om 20:45
Ja joh, blijf lekker zeiken op de gezondsheidszorg. Die mensen werken zich helemaal het schompes om levens te redden.pejeka schreef: ↑17-03-2020 20:33Ik ben er klaar mee. Blijkbaar is het in ons tegenwoordige zorgstelsel heel normaal dat mensen met een letsel door ongeval in een vreemde stad eerst een halve dag gaan rondbellen, googelen, voorbijgangers gaan vragen of ze een huisarts kennen, een internetcafé zoeken om de verwijsbrief te printen die ze van hun eigen huisarts hebben ontvangen, en áls ze dan eindelijk na uren bij de eerste hulp belanden, nog met tegenzin geholpen worden.
Procedures dus ja. Die tegenwoordig blijkbaar voorop staan. Niet alleen bij de eerste hulp, maar in ons hele zorgstelsel sinds het geprivatiseerd is. En ik vind dat kwalijk, omdat de zórg voorop hoort te staan en die procedures komen dan wel. Maar blijkbaar is dat niet vanzelfsprekend meer. Maar dan blijf ik van mening dat het anders hoort te zijn.
dinsdag 17 maart 2020 om 20:48
Juist om de zorg voorop te laten staan zijn er regels en procedures nodig.pejeka schreef: ↑17-03-2020 20:33Ik ben er klaar mee. Blijkbaar is het in ons tegenwoordige zorgstelsel heel normaal dat mensen met een letsel door ongeval in een vreemde stad eerst een halve dag gaan rondbellen, googelen, voorbijgangers gaan vragen of ze een huisarts kennen, een internetcafé zoeken om de verwijsbrief te printen die ze van hun eigen huisarts hebben ontvangen, en áls ze dan eindelijk na uren bij de eerste hulp belanden, nog met tegenzin geholpen worden.
Dat het in één situatie niet gaat zoals het hoort, zegt nog niet dat het gehele zorgstelsel niet deugt.
In this mad house we must all survive
dinsdag 17 maart 2020 om 20:59
Nee, dat hebben we gisteravond in Radar gezien. Een vrouw met kanker kreeg van 5 onafhankelijke artsen een bepaalde behandeling voorgeschreven, maar de verzekering dacht het beter te weten en wilde die niet vergoeden.Zijdehoentje schreef: ↑17-03-2020 20:48Juist om de zorg voorop te laten staan zijn er regels en procedures nodig.
Dat het in één situatie niet gaat zoals het hoort, zegt nog niet dat het gehele zorgstelsel niet deugt.
Procedures, weet je wel? Waarbij het niet om de mensen gaat die zorg nodig hebben, maar om formuliertjes en regeltjes.

dinsdag 17 maart 2020 om 21:11
Wat bazel je nou? De gezondheidszorg deed bij dit voorbeeld gewoon zijn werk, echter de zorgverzekering wilde niet betalen.pejeka schreef: ↑17-03-2020 20:59Nee, dat hebben we gisteravond in Radar gezien. Een vrouw met kanker kreeg van 5 onafhankelijke artsen een bepaalde behandeling voorgeschreven, maar de verzekering dacht het beter te weten en wilde die niet vergoeden.
Procedures, weet je wel? Waarbij het niet om de mensen gaat die zorg nodig hebben, maar om formuliertjes en regeltjes.