Gezondheid alle pijlers

Dr. Viva help! ;) Wondroos of...?

25-07-2012 22:13 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie o wie weet wat dit kan zijn?

Vrijdagochtend opgestaan met een rode, jeukende vlek op mijn enkel zo groot als een 50cent muntstuk. 's Avonds was het ongeveer 3 x zo groot. Heel het weekend aangekeken en maandag toch maar de huisarts gebeld. De vlek was ondertussen zo groot dat ik hem niet meer kon bedekken met één hand. De huisarts constateerde wondroos. Daarvoor moet ik nu 4 x per dag antibiotica slikken. Op zich prima, maar ik twijfel eraan of het wel wondroos is. Als ik het google lees ik over (erge) pijn, koorts, een glimmende huid. Dit heb ik allemaal niet. De groei van de vlek lijkt wel gestopt, maar de kleur is wel dieper geworden. Bijna rood paarsig met daaromheen een rand die net wat lichter is dan de rest van de gewone huid.. Het jeukt soms en het is heel gevoelig. Wind erlangs voelt al niet fijn.

De huisarts heb ik er vandaag over gebeld. Hij wil dat ik de kuur af maak en maandagochtend terug kom. Dit ga ik sowieso doen, maar ondertussen ben ik natuurlijk nog steeds erg benieuwd wat het anders zou kunnen zijn?

Hier iemand die dit bekend voorkomt?
Acute eczeem?
Ik heb het even moeten google-en, maar zo ziet het er niet uit. De huid is glad, wel dikker en voelt warm.
Gewoon weer teruggaan naar de huisarts want dokter Viva is met pensioen
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 juli 2012 @ 22:27:

Gewoon weer teruggaan naar de huisarts want dokter Viva is met pensioenDa's misschien wel het allerbeste antwoord ja....
Ringworm, dus een schimmelinfectie?
Mijn dochter heeft zoiets gehad, het was een streptokokkeninfectie. Ik zag de wond gewoon groeien, heel eng. AB werkte gelukkig prima, de wondgroei stopte na een dag en inmiddels zie je er niets meer van.

Sterkte meid, als je twijfelt, terug naar je HA!
Ai, als wind al pijn doet? Zou best wondroos kunnen zijn, maar mijn glazen bol is zojuist stuk gevallen. Hoop voor jou dat het iets anders is, wat minder lang duurt dan wondroos!

Overigens wordt voor wondroos meestal een smalspectrum AB voorgeschreven, dus als je na twee-drie dagen nog geen verbetering ziet, echt teruggaan hoor!
@Meds, dokter Viva moet je natuurlijk niet al te serieus nemen.

Huisarts is gebeld, nieuwe afspraak staat. Dit doet alleen niks af aan mijn nieuwsgierigheid. Misschien herkend iemand het en kom ik net wat beter beslagen ten ijs tegenover de huisarts te zitten.
@Carenza: Ai dat is minder van je glazen bol En tnx ik hoop ook dat het geen wondroos is, zie dat je er lang "plezier" van kunt hebben.

@Natonco: ik hou het in de gaten. Heb inderdaad een smal spectrum antibiotica en de vlek groeit i.i.g. niet meer. Hij veranderd alleen van kleur.
Ik heb een half jaar geleden wondroos gehad. Geen koorts gehad, wel veel pijn, net alsof het heel erg verbrand was, alsof er bv steeds opnieuw iets heel kokend heets overheen ging. Werd gek van de pijn.

Heb flucloxaciline gekregen, 2 weken lang 8 pillen per dag. Uiteindelijk is het weggetrokken, en toen begon m´n been te vervellen,net zoals bij een verbranding.

De plek(ken) waren ook erg rood, niet glimmend volgens mij.
Ik heb ooit wondroos gehad, dit was heel erg pijnlijk en ik was er ook goed ziek van.

Als klap op de vuurpijl heb ik er lymfoedeem aan over gehouden.

Ik heb echter ook wel eens gordelroos gehad. Dit jeukte als een gek, maar deed verder geen pijn.
ik heb het anderhalf jaar geleden gehad en het klinkt wel zoals het bij mij was. Vooral net naast de vlek was het bij mij heel gevoelig
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik heb wondroos gehad op mijn voet, had vooral heel erg veel jeuk. Een voet die steeds dikker en warmer werd maar geen echte koorts en pijn, wel een rode vlek. Volgens de HAP was het toch duidelijk wondroos.
Komt me zeker bekend voor, Vriend had het ook, precies zoals jij omschrijft. En ja, dat was wondroos. Naar de ha luisteren kan zeker geen kwaad dus...
Hmm toch een aantal die het wel herkennen als wondroos dus. Ik zag alleen gevallen die erge pijn hadden vandaar.quote:rozenbloempje schreef op 25 juli 2012 @ 23:02:

Naar de ha luisteren kan zeker geen kwaad dus...

Dat doe ik ook braaf . Slik netjes mijn ab, maar er is volgens mij niks mis met verder kijken als je denkt dat er iets niet klopt. Ik heb namelijk helemaal geen zin om ab te slikken en dat het dan niet nodig bleek te zijn.

Edit: degene die het herkennen, hoe lang duurde het bij jullie voor de roodheid weg was?
*zwaait naar Vriend die aan de andere kant van de tafel maar zelf het hele verhaal typt omdat hij dat beter kan*
Hallo, de betreffende vriend hier.. Ja, klinkt zeker bekend. Ik heb wel erge pijn gehad, maar ik heb er ook veel te lang mee door gelopen, achteraf. Ik dacht dat het gewoon een beetje spierpijn was... Doorlopen en dan gaat het wel over.. waardoor dus bloed beter stroomt en het des te sneller verspreid.

Op zondag bij de huisartsenpost geweest, antibiotica gekregen, dinsdag merkte ik wel wat verbetering maar nog niet spectaculair, tot het rode weg was heeft goed anderhalf, twee weken geduurd. Het gevoelige bleef wel duren, op donderdag was ik klaar met de kuur... en op de zondag daarna weer retour huisartsenpost want het was duidelijk dat het weer erger werd. Ik ging onder de hete douche en het rode verspreide meteen weer (Hete douche, bloed stroomt, verspreid)

De tweede, langere kuur toch afgemaakt, ging wel heel snel weer beter.

Het gevoelig heeft wel weken geduurd, en ook daarna heb ik nog een paar keer gehad dat ik merkte dat het weer wat rood werd, waarna ik er zowel fruit, als vitamine bruistabletten, als koelen en rust tegenaan gooide en dat hielp, het trok weer weg. Daarbij kwam (nog) geen pijn maar het was duidelijk hetzelfde.

Wat dik zijn betreft heeft nog langer geduurd, end e huid op mijn enkel waar het bij mij zat is nog steeds niet zo 'flexibel'. Als ik sokken uitdoe is de richel van de rand bij het andere been bijna meteen weg, bij dat been duurt het even.

Uiteraard, ik ben geen huisarts, en een diagnose op afstand is niet te doen, maar toch. Ik las het begin van je post, "een rode, jeukende vlek op mijn enkel zo groot als een 50cent muntstuk. 's Avonds was het ongeveer 3 x zo groot. " zei ik "owwwww", en toen ik daarna zag van niet meer te bedekken helemaal. En toen ik las "huisarts zegt wondroos" zei ik "ja klopt". Je beschrijving was wel meteen erg passend.

Het klinkt in ieder geval als je er goed op tijd bij ben geweest, heel verstandig! Betekend dat je er ook sneller vanaf bent. Een tip nog: Iemand die wondroos heeft gehad is er in de toekomst ook vatbaarder voor. Oftewel, als zo'n rode vlek weer terug komt, houd het goed in de gaten en kijk het niet te lang aan...
Rozenbloempje, Eollyn bedankt!

Arme huisarts, weer een die denkt het beter te weten
gHaha zoals je al zei, beter kritisch, en dat als het toch wat anders is dit op tijd ontdekt wordt, dan dat je blijft lopen ergens mee.

Ennuh... Graag gedaan, ook van eollyn hoor ik
Zo zonder foto en zelf beoordeling, ben ik het wel eens met de HA. Klinkt wel als wondroos. Ik zou afwachten, tenzij je ziek wordt of dat het erger wordt.
bij mij heeft het echt een paar weken geduurd voordat het weg was, moest ook echt genoeg rust houden, zodra ik te veel ging doen, werd het weer erger. Bij mij zat het op mijn scheenbeen en de plek is nu, na anderhalf jaar nog steeds zichtbaar, althans er is een kleurverschil zichtbaar die niet verdwijnt met de zon
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Kijk anders voor meer informatie over wondroos op: www.wondroos.eu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven