Dry January

vrijdag 1 januari 2021 om 13:15
Aller eerst voor ieder van jullie een gezond nieuwjaar gewenst. Dat je de doelen mag behalen die je voor jezelf gesteld hebt.
Dan nu... 1 van mijn doelen is mijn alcoholconsumptie drastisch verminderen. Sinds een aantal jaar is het een opkomende traditie om in januari een maandje "sober" te blijven. Ik dacht, ik ga hier aan mee doen.
Doen er hier nog mensen mee met dry januari?
Dan nu... 1 van mijn doelen is mijn alcoholconsumptie drastisch verminderen. Sinds een aantal jaar is het een opkomende traditie om in januari een maandje "sober" te blijven. Ik dacht, ik ga hier aan mee doen.
Doen er hier nog mensen mee met dry januari?
zondag 10 januari 2021 om 19:45
Toen ik een jaar of 3/4 geleden eens Dry january deed had ik ook een feestje. Begon in de middag en prima iedereen koffie gebak etc. Nou na een uurtje of wat iedereen aan de drank en ik zat aan de cola,water nog maar een keer thee maar op een gegeven moment was het echt niet leuk meer vond ik. Ik kon gewoon geen normaal gesprek meer hebben met de rest die behoorlijk teut waren. Heb het toen wel volgehouden maar ik vond er niks aan. Had gewoon naar huis moeten gaan achteraf gezien.
Een keer een nieuwjaarsreceptie ook nuchter gedaan en dat ging nog wel want was maar 2 uurtjes of zo.
Een keer een nieuwjaarsreceptie ook nuchter gedaan en dat ging nog wel want was maar 2 uurtjes of zo.
maandag 11 januari 2021 om 00:11
Ja dat is wel herkenbaar... En dan is het verlangen groot he?dolfje schreef: ↑10-01-2021 19:45Toen ik een jaar of 3/4 geleden eens Dry january deed had ik ook een feestje. Begon in de middag en prima iedereen koffie gebak etc. Nou na een uurtje of wat iedereen aan de drank en ik zat aan de cola,water nog maar een keer thee maar op een gegeven moment was het echt niet leuk meer vond ik. Ik kon gewoon geen normaal gesprek meer hebben met de rest die behoorlijk teut waren. Heb het toen wel volgehouden maar ik vond er niks aan. Had gewoon naar huis moeten gaan achteraf gezien.
Anyway, hier gaat het nog steeds goed! Vanmiddag had ik een klein moment van zwakte...
Had lekker 10 km gelopen met de hond en kwam koud en verkleumd thuis.
Even schoot het door me heen dat een glaasje van een of ander wel lekker én verdiend was (jaja... verdiend

Ik heb de knop om gezet en lekker een warme chocomel gepakt!

Voel me verder erg fris en opgewekt en loop over van de energie!
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
maandag 11 januari 2021 om 08:15

maandag 11 januari 2021 om 15:42
Niet drinken terwijl iedereen om je heen langzaam dronken wordt, vind ik het stomste wat er is. Wij hadden gisteren twee mensen op de 'borrel' (die ik dus niet drink, maar mijn man wel) en na anderhalf uur liepen de gesprekken al niet meer synchroon. Ik kon niet inhaken op het gewauwel, alle overbodige herhalingen en de lachsalvo's die nergens op sloegen - al wist ik best dat ik normaal net zo hard zou meelachen, maar nu dus niet. Ik voelde me echt een buitenstaander.dolfje schreef: ↑10-01-2021 19:45Toen ik een jaar of 3/4 geleden eens Dry january deed had ik ook een feestje. Begon in de middag en prima iedereen koffie gebak etc. Nou na een uurtje of wat iedereen aan de drank en ik zat aan de cola,water nog maar een keer thee maar op een gegeven moment was het echt niet leuk meer vond ik. Ik kon gewoon geen normaal gesprek meer hebben met de rest die behoorlijk teut waren. Heb het toen wel volgehouden maar ik vond er niks aan. Had gewoon naar huis moeten gaan achteraf gezien.
De oplossing: afhaken. Ik vertik het om er voor de goeie sier bij te blijven zitten en ga lekker ergens anders zitten. Of in bad. Of naar bed. En dat kan ook gewoon, want dronken mensen letten niet op hun omgeving

Ik ben blij dat het eerste weekend erop zit. Ik zag het toch een beetje als een hindernis, omdat een paar glazen wijn nu eenmaal onlosmakelijk zijn verbonden met het weekend. Grappig genoeg zie ik doordeweekse dagen nu al als een makkie. Dus dat is winst. En het komende weekend gaat vast ook lukken, omdat ik nu weet dat ik het kan.
En verder: goed bezig, allemaal!

maandag 11 januari 2021 om 16:12
Ja heel herkenbaar. Maar heel goed dat je het niet gedaan hebt! (Ik ook niet.)Floortje_7 schreef: ↑11-01-2021 08:15Wat goed!
Ik vind het vooral eentonig. Het nieuws dat we nog vier weken thuis zitten met de kinderen deed me ook verlangen naar een glaasje. Niet gedaan. Is ook een stomme reden. Maar je kan het toch makkelijker van je af zetten met een glaasje erbij.
maandag 11 januari 2021 om 16:27
Mijn eerste reactie: Wat een discipline!
Als ik naar mijn eigen gedrag kijk moet ik beschamend toegeven dat ik regelmatig een avondje heb dat ik de glazen niet meer kan tellen...
Ik denk dat je sowieso al niet zo heel veel hebt gedronken misschien in 2020? En ik kan me voorstellen dat het opschrijven ook wel meehelpt aan bewustwording en dat je misschien sowieso sneller nog eens nadenkt of je nou écht zo'n zin hebt in dat drankje.
Mooie manier denk ik wel om er zo bewust van te worden.

maandag 11 januari 2021 om 21:26
Nou ik vond het dus echt heel erg tegenvallen. Ik heb eigenlijk nooit uitschieters. En als ik ze heb zijn het 6 glazen bijvoorbeeld, maar dat zijn op lange dagen zoals kerst waar je vanaf de middag al drinkt. Ik drink ook zeker niet van maandag tot en met donderdag, heel af en toe een uitzondering daargelaten maar dan houd ik het bij een glas. En toch zijn het dan stiekem zo’n 35 - 38 glazen per maand.. meer dan 1 per dag gemiddeld.... voor mij dus “schokking.”Luxaflex schreef: ↑11-01-2021 16:27Mijn eerste reactie: Wat een discipline!
Als ik naar mijn eigen gedrag kijk moet ik beschamend toegeven dat ik regelmatig een avondje heb dat ik de glazen niet meer kan tellen...
Ik denk dat je sowieso al niet zo heel veel hebt gedronken misschien in 2020? En ik kan me voorstellen dat het opschrijven ook wel meehelpt aan bewustwording en dat je misschien sowieso sneller nog eens nadenkt of je nou écht zo'n zin hebt in dat drankje.
Mooie manier denk ik wel om er zo bewust van te worden.
Edit: uit een fles wijn reken ik 6 glazen. Een halve liter bier rekenen ik als 3 glazen.

maandag 11 januari 2021 om 21:33
Je bedoelt MamaEzel. Ik snap er juist niets vanyastra schreef: ↑06-01-2021 13:15En snap het meedrinken van luci_mstr2 wel. Vind het erg lief. Het is haar om het even en ze geeft haar man het idee dat ze samen een lekker wijntje/biertje delen, dat drinkt toch fijner voor hem.
Mijn man drinkt wel, maar veel minder dan ik deed. En als hij dan een water wilde terwijl ik aan het bier zat vond ik dat wel jammer...
Nu is het omgekeerd en blijven flessen vaak dicht omdat hij dan toch de hele fles zelf leeg moet drinken, Eenmaal open geen probleem, maar het niet kunnen delen houdt je toch een beetje tegen.

maandag 11 januari 2021 om 21:59
En er zitten dus zeven standaardglazen in een fles wijn...Ninx123 schreef: ↑11-01-2021 21:26Nou ik vond het dus echt heel erg tegenvallen. Ik heb eigenlijk nooit uitschieters. En als ik ze heb zijn het 6 glazen bijvoorbeeld, maar dat zijn op lange dagen zoals kerst waar je vanaf de middag al drinkt. Ik drink ook zeker niet van maandag tot en met donderdag, heel af en toe een uitzondering daargelaten maar dan houd ik het bij een glas. En toch zijn het dan stiekem zo’n 35 - 38 glazen per maand.. meer dan 1 per dag gemiddeld.... voor mij dus “schokking.”
Edit: uit een fles wijn reken ik 6 glazen. Een halve liter bier rekenen ik als 3 glazen.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
maandag 11 januari 2021 om 22:03
Als je vanaf 1 januari mee hebt gedaan was het zelfs al het tweede weekend!samarinde schreef: ↑11-01-2021 15:42
Ik ben blij dat het eerste weekend erop zit. Ik zag het toch een beetje als een hindernis, omdat een paar glazen wijn nu eenmaal onlosmakelijk zijn verbonden met het weekend. Grappig genoeg zie ik doordeweekse dagen nu al als een makkie. Dus dat is winst. En het komende weekend gaat vast ook lukken, omdat ik nu weet dat ik het kan.
En verder: goed bezig, allemaal!![]()

Helaas heeft januari vijf weekenden en daarna is het maandag en doordeweeks drink ik eigenlijk sowieso niet, dus het gaat nog even duren voordat er weer een drankje gedronken mag worden...

Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
vrijdag 15 januari 2021 om 10:30
Het is ook eigenlijk best grappig, zo moet je het maar zien. Wat je nu ervaart is een spiegel. Ah... zo zit ik er dus bij als ik gedronken heb. Het gaat werkelijk nergens meer over. Een soort observeren. Ik heb hier nog een filmpje op mijn laptop staan van mij en vriendinnen redelijk kachel op een feest ergens dansend. Als ik een zwak moment krijg kijk ik daar even naar. Er komt wekelijk geen zinnig woord meer uit, het ZIET er werkelijk ook niet uit en dan ben ik weer even helemaal genezen.samarinde schreef: ↑11-01-2021 15:42Niet drinken terwijl iedereen om je heen langzaam dronken wordt, vind ik het stomste wat er is. Wij hadden gisteren twee mensen op de 'borrel' (die ik dus niet drink, maar mijn man wel) en na anderhalf uur liepen de gesprekken al niet meer synchroon. Ik kon niet inhaken op het gewauwel, alle overbodige herhalingen en de lachsalvo's die nergens op sloegen - al wist ik best dat ik normaal net zo hard zou meelachen, maar nu dus niet. Ik voelde me echt een buitenstaander.
De oplossing: afhaken. Ik vertik het om er voor de goeie sier bij te blijven zitten en ga lekker ergens anders zitten. Of in bad. Of naar bed. En dat kan ook gewoon, want dronken mensen letten niet op hun omgeving![]()
En verder: goed bezig, allemaal!![]()
vrijdag 15 januari 2021 om 10:56
Maar wat vinden jullie. Te veel alcohol is altijd gevaarlijk natuurlijk en volgens mij is het officieel zelfs een drug. Vinden jullie het ook 'te makkelijk' verkrijgbaar? Ik bedoel je koopt net zo makkelijk een doos koffiepads als een fles wijn in de supermarkt.
Zouden jullie het oke vinden als het alleen bij de slijterij verkocht zou worden? Dat mensen dan toch iets bewuster zijn van de consumptie van alcohol. Het is zo 'doodnormaal' dat je drinkt. Net als het in de jaren '60 doornormaal was dat je rookte. wat zeg ik, Eind 80 rookten onze leraren gewoon nog in de klas. Kun je je nu niet meer voorstellen. Zou dat met alcohol niet ook zo zijn.
De trend dat steeds meer alcoholvrije varianten komen vind ik trouwens ook alleen maar goed. Als ik het zou kunnen (maar dat kan ik dus niet) zou ik wel als we een keer lekker uit eten gaan een glaasje wijn bij het eten willen hebben. Maar dat kan ik dus niet. Dan zit ik zomaar ineens op 4 glazen, kan ik verdorie weer neit rijden, moet ik een taxi nemen en dan de volgende dag weer om mijn auto op te halen.
En laten we eerlijk zijn (er loopt hier zelfs een topic over momenteel), veel mensen nemen voor niet te drinken, doen het toch en nemen geen taxi en stappen wel gewoon in hun eigen auto. Hoe vaak ik per jaar het gros van mijn collega's en managers in de auto zie stappen na een 'succesmomentjes borrel' of het kerst event e.d., echt ongelofelijk gewoon. En ik ben eerlijk. Ik heb ook wel eens gedacht, ach, kan best wel, heb maar drie glaasjes op en die eerste is vast al gewerkt. Maar niemand schenkt de exacte hoeveelheid in een glas tenzij heel goed restaurant. Bij gods gratie is er nooit iets fout gegaan.
Zouden jullie het oke vinden als het alleen bij de slijterij verkocht zou worden? Dat mensen dan toch iets bewuster zijn van de consumptie van alcohol. Het is zo 'doodnormaal' dat je drinkt. Net als het in de jaren '60 doornormaal was dat je rookte. wat zeg ik, Eind 80 rookten onze leraren gewoon nog in de klas. Kun je je nu niet meer voorstellen. Zou dat met alcohol niet ook zo zijn.
De trend dat steeds meer alcoholvrije varianten komen vind ik trouwens ook alleen maar goed. Als ik het zou kunnen (maar dat kan ik dus niet) zou ik wel als we een keer lekker uit eten gaan een glaasje wijn bij het eten willen hebben. Maar dat kan ik dus niet. Dan zit ik zomaar ineens op 4 glazen, kan ik verdorie weer neit rijden, moet ik een taxi nemen en dan de volgende dag weer om mijn auto op te halen.
En laten we eerlijk zijn (er loopt hier zelfs een topic over momenteel), veel mensen nemen voor niet te drinken, doen het toch en nemen geen taxi en stappen wel gewoon in hun eigen auto. Hoe vaak ik per jaar het gros van mijn collega's en managers in de auto zie stappen na een 'succesmomentjes borrel' of het kerst event e.d., echt ongelofelijk gewoon. En ik ben eerlijk. Ik heb ook wel eens gedacht, ach, kan best wel, heb maar drie glaasjes op en die eerste is vast al gewerkt. Maar niemand schenkt de exacte hoeveelheid in een glas tenzij heel goed restaurant. Bij gods gratie is er nooit iets fout gegaan.
vrijdag 15 januari 2021 om 11:40
BuzzieBee, ik zie dat inderdaad ook veel gebeuren; met meer dan twee alcoholische consumpties achter het stuur. Zelf doe ik dat nooit. Achter het stuur van de auto wel te verstaan. Want ik stap met het grootste gemak op de fiets met een paar wijntjes achter de kiezen.
Eén keer is dat ook goed fout gegaan... toen het er meer dan een paar waren. Dat is nu een jaar of 10 geleden en ik drink op borrels ook allang niet meer zoveel als toen. Het was een goed leermomentje, zeg maar
Als er geen alcohol meer in supermarkten verkocht mag worden... zou mij niet zo raken. Ik drink geen bier en wijn halen we toch al meestal bij de slijter of wijnhandel. Misschien dat het wel een drempel opwerpt... als je er speciaal voor naar een 'drugshandelaar' moet.
Eén keer is dat ook goed fout gegaan... toen het er meer dan een paar waren. Dat is nu een jaar of 10 geleden en ik drink op borrels ook allang niet meer zoveel als toen. Het was een goed leermomentje, zeg maar

Als er geen alcohol meer in supermarkten verkocht mag worden... zou mij niet zo raken. Ik drink geen bier en wijn halen we toch al meestal bij de slijter of wijnhandel. Misschien dat het wel een drempel opwerpt... als je er speciaal voor naar een 'drugshandelaar' moet.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
zaterdag 16 januari 2021 om 14:40
zondag 17 januari 2021 om 09:18
BuzzieBee, Het gebeurt hier zo vaak, mensen die met teveel alcohol op nog gaan rijden.
Belachelijk vind ik het.
Wij spreken altijd van tevoren af wie de bob is.
Snap ook niet dat over alcohol zo luchtig wordt gedaan en rokers bijna als paria’s worden beschouwd.
Het gaat goed, niet dat ik veel dronk, maar ik vind het wel lekker zo zonder alcohol.
Belachelijk vind ik het.
Wij spreken altijd van tevoren af wie de bob is.
Snap ook niet dat over alcohol zo luchtig wordt gedaan en rokers bijna als paria’s worden beschouwd.
Het gaat goed, niet dat ik veel dronk, maar ik vind het wel lekker zo zonder alcohol.
Cum non tum age
zondag 17 januari 2021 om 21:55
Ik vind het eigenlijk steeds makkelijker worden. Voel niet zo de behoefte en zonder gaat het om prima, zo niet beter.
Ik ben er nog wel tevreden mee dat ik ben alcohol neem. Het wordt ook steeds normalere om minder te drinken. Gelukkig gebeurt het drinken en daarna auto rijden bij ons niet. Ik ben bijna altijd de bob. Maar nu kom ik helemaal nergens dus hoeft daar niet. Maar het is goed zo
Ik ben er nog wel tevreden mee dat ik ben alcohol neem. Het wordt ook steeds normalere om minder te drinken. Gelukkig gebeurt het drinken en daarna auto rijden bij ons niet. Ik ben bijna altijd de bob. Maar nu kom ik helemaal nergens dus hoeft daar niet. Maar het is goed zo
maandag 18 januari 2021 om 05:30
Maar waarom heb je daar alcohol voor nodig? Ik drink soms wijn als er vrienden komen, maar ook net zo vaak cola of een kop thee.
maandag 18 januari 2021 om 08:23
Wie zegt dat ik het nodig heb? Ik vind het gezellig. Net als taart op een verjaardag. Een toastje in het weekend etc. Normaal zien we elkaar veel vaker, ff op de koffie etc nu niet dus nu wat " feestelijker" dus een drankje erbij.pamelacourson schreef: ↑18-01-2021 05:30Maar waarom heb je daar alcohol voor nodig? Ik drink soms wijn als er vrienden komen, maar ook net zo vaak cola of een kop thee.
maandag 18 januari 2021 om 10:13
Dat begrijp ik niet, maar iedereen is natuurlijk anders.
maandag 18 januari 2021 om 10:48
Voor mij is Dry January er juist voor om me bewust te worden van mijn rituelen en associaties met alcohol. Voor mij staat een glas wijn ook voor gezellig. Juist door daar deze maand niet aan toe te geven, onderzoek ik voor mezelf hoe belangrijk die associatie voor mij is. Als ik voor dergelijke situaties een uitzondering zou maken, zou wat mij betreft het experiment nutteloos zijn. Niet drinken terwijl ik thuis op de bank zit, is gewoon als een doorsnee doordeweekse avond.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
maandag 18 januari 2021 om 10:55
Inderdaad, je doet niet voor niets mee met Dry January. Als je dan tijdens het eerste het beste avondje met vrienden van tevoren al gaat besluiten dat je dan gaat drinken, doe dan niet mee.Doornroosje75 schreef: ↑18-01-2021 10:48Voor mij is Dry January er juist voor om me bewust te worden van mijn rituelen en associaties met alcohol. Voor mij staat een glas wijn ook voor gezellig. Juist door daar deze maand niet aan toe te geven, onderzoek ik voor mezelf hoe belangrijk die associatie voor mij is. Als ik voor dergelijke situaties een uitzondering zou maken, zou wat mij betreft het experiment nutteloos zijn. Niet drinken terwijl ik thuis op de bank zit, is gewoon als een doorsnee doordeweekse avond.