Gezondheid alle pijlers

Elke maand 'ziek' ?

30-08-2010 12:03 230 berichten
Ik ben 'pilmoe'. Slik/ring al 12 jaar en ben het eigenlijk wel zat. Toen van de week het zoveelste 'mijn libido is zooo geweldig sinds ik ben gestopt' topic voorbij kwam, maar weer eens bedacht dat ik het ook ga proberen.

Maar... ik ben ooit heel vroeg aan de pil gegaan vanwege hele heftige krampen waarvoor ik destijds weliswaar niet thuis bleef, maar wel regelmatig (nl ongeveer elke maand :p) 'ziek' naar huis ging.

Daarnaast heb ik bij eerdere 'stoppogingen' ontdekt dat ik inmiddels een soort premenstruele dysphorie heb ontwikkeld waardoor ik op de dag van mijn ovulatie niks, maar dan ook he-le-maal niks, kan hebben. Ik kan dan om werkelijk al-les wel janken.

Ik weet dus niet zo goed hoe het moet met de combinatie geen pil wel werken...

Vriend vertelde dat hij, vanuit zijn werk, het idee heeft dat het helemaal niet zo vreemd is als vrouwen zich ziekmelden vanwege cyclus klachten en stelde voor dat ik hier eens zou 'onderzoeken'.

Daarom een polletje!

Ziek vanwege cyclus?

Totaal aantal stemmen: 151

ja, vanwege menstruatie klachten (15%)
ja, vanwege ovulatie klachten (1%)
ja, twee keer zelfs (2%)
nee, maar weet van anderen dat die dit hebben (7%)
nee, zou het wel kunnen begrijp (23%)
nee, belachelijk (52%)
Ik probeer ondertussen toch ook nog maar wat te werken... ;) en daarom even een poosje geen post van mij.

Anti-depressiva zou idd voor stemmingswisselingen tussen ovulatie en menstruatie worden voorgescheven .... en dat is eerlijk gezegd iets wat ik ook niet zie zitten... dan maar weer de pil. Maar tegelijkertijd vraag je je af: waarom wel de pil en niet AD's?

Op pagina 4 schrijft Tess dat ze visolie capsules slikt sinds gisteren en ook acupunctuur overweegt... Tess, als je dit nog leest kunt, zou je over een tijdje verslag kunnen doen? Ik ben wel heel benieuwd naar je ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Die AD, de pil of andere medicijnen: je slikt ze niet zodat je aan het werk blijft. Maar je slikt ze, zodat je jezelf beter voelt. Als ik in het weekend ongesteldheidsklachten heb, dan neem ik ook een ibuprofen, zodat ik me beter voel. Dat doe ik dus niet voor mijn baas maar voor mezelf.

En het lijkt me dat als je AD slikt tegen stemmingswisselingen dat je dat voor jezelf doet en niet om maar aan het werk te blijven.
Dat was ook mijn punt, Helilanthus
Maart wat nu... hypothetisch gesproken, dat ik er best mee zou kunnen leven om 1 of 2 dagen per maand in mijn bed te gaan liggen omdat ik nou eenmaal 'van de natuur' (urgh?) zulke klachten krijg? En dan accepteer ik het dat mijn carriere daaronder zou kunnen lijden, al probeer ik het natuurlijk zo te regelen dat dat niet het geval is.

Is zoiets 'maatschappelijk' geaccepteerd?
Wel als je er 1 of 2 vrije dagen voor opneemt, Zeniiba

(En anders is het aan de bedrijfsarts, die je niet heel veel credits gaat geven als je zelfs nog niets eens deze klachten onder de aandacht hebt gebracht bij een arts..)
.
anoniem_94761 wijzigde dit bericht op 30-08-2010 15:29
Reden: verkeerd begrepen ;-)
% gewijzigd
Ik had je post verkeerd begrepen Zeniiba.

Hier dus een meer logische reactie: Als jij ermee kunt leven om 2 dagen per maand een beetje bleeggghhh te zijn en daarom thuis te blijven, wil dat nog niet zeggen dat je baas daar dan ook maar mee moet leven.
Roque, voor de goede orde en als eerder gemeld: mijn HA is op de hoogte.

Ow.. helianthus post is alweer gewijzigd.

Maar ik heb het dus niet over een beetje bleeegh... ik heb herinneringen aan kruipend van bed naar toilet en weer terug, en ook aan instant depressies van enkele dagen.
Volgens mij moet er een onderscheid worden gemaakt tussen medisch aantoonbaar/ erkende ziekte en niet.

Alles wat daarbuiten valt is helaas pindakaas, hoe moeilijk dat ook is natuurlijk. Dan wordt het dus gewoon verlof opnemen.
En het is ook een stuk legitiemer als jij een verklaring van je ha hebt waarin staat dat met wat jij hebt je idd soms niet kunt werken. En dat mag weer via de bedrijfsarts, dat is intercollegiale toetsing. Sta je een stuk sterker, want je hebt er immers al wat aan gedaan of althans geprobeerd.
Is het mogelijk voor jou om te stoppen met de pil tijdens een vakantieperiode? Dan kun je kijken tot in hoeverre je nu die klachten krijgt. En kun je daardoor niet functioneren, dan stap je naar de huisarts voor verder onderzoek. En lukt het wel, dan kun je blijvend stoppen.
voor mij persoonlijk: als gezegd zal ik op het moment dat ik zie aankomen dat klachten gaan samenvallen met werkverplichtingen waar ik niet flexibel mee om kan gaan (oftewel: onderwijs geven) er gewoon weer heel hard aan de pil gaan. No question, I won't run the risk. Maar dat ik dat zei was dus aanleiding voor vriend om te stellen dat het ook niet HEEL gek zou zijn om me ziek te melden in zo'n geval (ipv enkel daarom de pil weer te gaan slikken).
ik ging in op je casus

Wil jij zonder pijnstilling liggen crepeeren in bed vanwege "puur natuur" dan? En heb je met je huisarts overlegd dat je wil stoppen met de pil, de reden ervan en wat hij er van vindt?

ik vind het dom, eerlijk gezegd. Maar dat had ik al wel aangegeven geloof ik, he

Denk echter dat als je inderdaad onder toezicht staat van de huisarts, het voor de bedrijfsarts ook een makkelijker verhaal wordt :-)
@helianthius, ik verwacht dat ik het eigenlijk wel minstens drie maanden vol moet houden om ook maar een beetje beeld van de klachten te krijgen. De vorige keer dat ik dit probeerde hield ik het twee weken vol (tot eerste ovulatie, toen heb ik twee dagen gehuild en ben weer gaan slikken).

Als ik het bv 6 maanden heb uitgehouden wil ik een spiraal (hormoonvrij), maar dat is ook niet heeeel goedkoop dus ik wil eerst weten of ik kan leven zonder toegevoegd hormoon. Ik hoop dat dat enigszins sense maakt :-)
Ik denk ook dat het je goed recht is om je dan ziek te melden: immers je bent ook te ziek om goed te functioneren.

Maar als de kans aanwezig is dat dit zo gaat gebeuren, zou ik het zelf prettiger vinden om ziek te zijn als ik toch al thuis ben.
Maar zeniiba, je slikt de pil toch niet alléén vanwege werkethos? Maar toch ook omdat jij kunt functioneren? Win nou eerst eens info in bij een arts, als je er echt zóveel last van hebt!
Maar los van je werk. Hoe zie je dat dan voor je? Drie maanden een paar keer depressief, ellendig. Je zal dan ook geen zonnetje zijn voor je vriend. Komt hiermee je relatie ook niet onder druk te staan?
zeniiba, nogmaals: leg je plan en je ideëen voor aan de gyn ern vraag nou eerst wat hij er van vindt. Waarom zes maanden hormoonvrij om dan aan de spiraal te gaan? heb je onderzocht of dat de beste oplossing voor je is? En wat nou als er wel meer aan de hand is (zoals endo) en je riskeert daarmee je vruchtbaarheid?
(Ik ben er even niet meer, kind badderen, voeden enzo )
Well... misschien niet helemaal zonder pijnstilling...

Wat de BA er al of niet van zou vinden... ik geloof haast niet dat hij/zij er aan te pas zou komen. Ik kan dit volgens mij prima zelf met mijn baas regelen en BA's worden denk ik in mijn type bedrijf (universiteit) niet heel breed ingezet.

Het gaat me meer om de theoretische vraag en de maatschappelijke houding. Hoe kijken mensen er tegen aan? Hoe veel komt het voor? Hoe logisch is het om dagelijks medicijnen te slikken om 1/2 dagen klachten tegen te gaan?

Dat soort vragen
En jullie advies is niet aan dovemans oren gericht. Ik zal vragen of ik niet toch nu al naar een gyn kan om de mogelijkheden door te spreken.
Ik vind het een interessante discussie en met mij nog anderen, dus dat is al mooi. En fijn dat je er iets mee gaat doen, je weet nooit.
Als je het zo stelt: 1 à 2 dagen ziekmelden: da's tussen de 12 - 24 ziektedagen per jaar. Reken eens uit wat je je werkgever per dag kost. Ik vind het asociaal.

(en verder gaat het mij niet alleen om de maatschappelijke discussie, maar ook om jouw gezondheid en dat je er zo makkelijk mee omspringt. Maar goed, da's jouw pakkie an).
fijn om te horen zeniiba
quote:zeniiba schreef op 30 augustus 2010 @ 15:44:

@helianthius, ik verwacht dat ik het eigenlijk wel minstens drie maanden vol moet houden om ook maar een beetje beeld van de klachten te krijgen. De vorige keer dat ik dit probeerde hield ik het twee weken vol (tot eerste ovulatie, toen heb ik twee dagen gehuild en ben weer gaan slikken).

Als ik het bv 6 maanden heb uitgehouden wil ik een spiraal (hormoonvrij), maar dat is ook niet heeeel goedkoop dus ik wil eerst weten of ik kan leven zonder toegevoegd hormoon. Ik hoop dat dat enigszins sense maakt :-)mensen die al veel ongesteldheidsklachten hebben krijgen het meestal nog erger met 'n koperspiraal, je kunt in dat geval beter de mirena nemen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven