Gezondheid alle pijlers

Elke maand 'ziek' ?

30-08-2010 12:03 230 berichten
Ik ben 'pilmoe'. Slik/ring al 12 jaar en ben het eigenlijk wel zat. Toen van de week het zoveelste 'mijn libido is zooo geweldig sinds ik ben gestopt' topic voorbij kwam, maar weer eens bedacht dat ik het ook ga proberen.

Maar... ik ben ooit heel vroeg aan de pil gegaan vanwege hele heftige krampen waarvoor ik destijds weliswaar niet thuis bleef, maar wel regelmatig (nl ongeveer elke maand :p) 'ziek' naar huis ging.

Daarnaast heb ik bij eerdere 'stoppogingen' ontdekt dat ik inmiddels een soort premenstruele dysphorie heb ontwikkeld waardoor ik op de dag van mijn ovulatie niks, maar dan ook he-le-maal niks, kan hebben. Ik kan dan om werkelijk al-les wel janken.

Ik weet dus niet zo goed hoe het moet met de combinatie geen pil wel werken...

Vriend vertelde dat hij, vanuit zijn werk, het idee heeft dat het helemaal niet zo vreemd is als vrouwen zich ziekmelden vanwege cyclus klachten en stelde voor dat ik hier eens zou 'onderzoeken'.

Daarom een polletje!

Ziek vanwege cyclus?

Totaal aantal stemmen: 151

ja, vanwege menstruatie klachten (15%)
ja, vanwege ovulatie klachten (1%)
ja, twee keer zelfs (2%)
nee, maar weet van anderen dat die dit hebben (7%)
nee, zou het wel kunnen begrijp (23%)
nee, belachelijk (52%)
Alle reacties Link kopieren
En ja: misschien een leuk promotie-onderzoek voor deze of gene

Maar ook vanuit W&S: hoe zie jij dat? Is de pil "alles er aan doen"? Of is een wens tot pilvrij bestaan een legitieme wens vanuit W&S en komt het slikken van de pil (wat tot een beter ziekteverzuim kan leiden) niet ter sprake?
ook ik ben met de pil begonnen in mijn tienertijd omdat ik zo'n enorme last had van mijn ongesteldheid. Ook ik vond mezelf zo enorm afgevlakt in emotie dat ik met de pil wilde stoppen. En weet je, het viel me enorm mee, de heftigheid van mijn menstruatie. Of ie nou echt minder is weet ik niet, maar iig veel beter te hanteren doordat ik wat ouder en wijzer ben geworden. en het komt je sexleven en emoties idd behoorlijk ten goede. Nu, na de geboorte van mijn dochter, wordt binnenkort de mirena geplaatst. maar ik vind het eigenlijk niet zo leuk dat ik dan weer hormonen moet gebruiken...
Dreamer, dat klinkt heftig :(

TD, ik ben ook niet heel gelukkig met hoe ik nu 'de maatschappij' definieer.... het is meer dat het me ergens gewoon dwarszit dat 'we' (?) het maar geaccepteerd vinden dat vrouwen vanaf hun 16e tot na hun overgang de pil slikken. We weten uiteindelijk niet zo heel veel over lange termijn effecten. Gebruik van de pil voor menstruatieklachten is er, voor zover ik kan nagaan, vooral een beetje 'ingeslopen' en vervolgens maar geindiceerd, maar er is niet heel veel onderzoek naar gedaan.

Er is een groep vrouwen die lijdt aan premenstruele dysphorie die vrijwel onzichtbaar is doordat ze de pil juist wel of juist niet slikken ivm met hun klachten (1 fase pil verergert klachten in ongeveer even veel vrouwen als dat ze verminderen, yasmin pil vermindert klachten in meer vrouwen dan dat het klachten verergert). We weten niet hoeveel huwelijken standhouden enkel en alleen omdat de vrouw de pil slikt. We weten niet wat het effect van pilgebruik is op arbeidsproductiviteit (maar er wordt weleens gespeculeerd dat die er zouden kunnen zijn).

Zomaar wat zijpaden... :-)
Allis, fijn te horen dat je me herkent En fijn te horen dat het voor jou nu beter handelbaar bleek. En waarom neem je mirena en niet koperspiraal? Om de reden die EN noemde? Dat klachten vaker verergeren door een koperspiraal?
Over "dan maar op halve kracht doorwerken"

Wanneer ik met pijnstilling gewoon doorwerk, duren m'n klachten langer dan wanneer ik thuis naar bed ga met een pijnstiller. Heeft de werkgever neit meer aan me, wanneer ik 1 dag wegben en dan weer 100% ipv 3 of 4 dagen 45%
Later is nu
@ Dreamer: Heb je ook een second opinion aangevraagd? En overigens is het zo dat je er idd niet mee de Ziektewet in hoeft: je kunt ook kijken naar ander/aangepast werk. Ik begrijp echter dat tussen jou en je lg een goede verstandhouding bestaat dus over jouw functioneren? Al ben ik wel van mening dat je dus niet op je vrije dagen moet gaan werken want niet behapbaar zo te lezen, en dat met je lg moet bespreken.

Verder kan ik er niet zoveel op zeggen omdat het echt te ver voert om in je casus te duiken wegens privacy van jouzelf hier online. Sterkte!

quote:roque schreef op 30 augustus 2010 @ 16:32:

Maar ook vanuit W&S: hoe zie jij dat? Is de pil "alles er aan doen"? Of is een wens tot pilvrij bestaan een legitieme wens vanuit W&S en komt het slikken van de pil (wat tot een beter ziekteverzuim kan leiden) niet ter sprake?

Dat is voor mij niet relevant vanuit mijn vak, want medisch. Ook persoonlijk kan ik daar niets over zeggen, want veel te breed.

De keus voor een pil is hoogstpersoonlijk en ik zie daarin geen enkel verband met werk en studie. Hoogstens opnieuw de plicht als werknemer om alles te doen aan herstel of behoud van arbeidsgeschiktheid danwel alles te laten dat dat herstel of behoud belemmert.

Let wel: dat heeft dus niks met hardheid, domheid, hautainheid te maken maar ik stel dit om duidelijk te maken dat er een verschil bestaat tussen medische, sociale en arbeidsomstandigheden/-juridische benadering van dit soort aangelegenheden.
quote:zeniiba schreef op 30 augustus 2010 @ 16:17:

roque, ik heb het daarstraks opgezocht. De pil is inderdaad geindiceerd voor menstruatieklachten. Maar is dat "juist"?

En zou er dan onderzoek kunnen worden gedaan naar of het in zo'n geval bv zinvol is om de pil slechts enkele dagen per maand te slikken?

Overigens heeft het vaticaan er destijds toe bijgedragen dat het 'doorslikken' bij de introductie van de pil niet werd aangeraden. Dat als feitje terzijde ;)

De pil slik je juist om de eisprong en de daarbij horende ellende te voorkomen, dus 'n paar dagen per maand slikken zal niet baten. Bovendien is het juist zo'n groot voordeel dat je de pil door kunt blijven slikken en zelf af en toe 'n keer 'n ongesteldheid in kunt plannen ipv maandelijks nog met die shit geconfronteerd te worden.

Overigens ken ik genoeg bewust kindvrije vrouwen die wél 'n spiraaltje hebben. Wel de mirena overigens, omdat ze ook niet meer ongesteld willen worden.
quote:zeniiba schreef op 30 augustus 2010 @ 16:35:

Dreamer, dat klinkt heftig :(

TD, ik ben ook niet heel gelukkig met hoe ik nu 'de maatschappij' definieer.... het is meer dat het me ergens gewoon dwarszit dat 'we' (?) het maar geaccepteerd vinden dat vrouwen vanaf hun 16e tot na hun overgang de pil slikken. We weten uiteindelijk niet zo heel veel over lange termijn effecten. Gebruik van de pil voor menstruatieklachten is er, voor zover ik kan nagaan, vooral een beetje 'ingeslopen' en vervolgens maar geindiceerd, maar er is niet heel veel onderzoek naar gedaan.

Er is een groep vrouwen die lijdt aan premenstruele dysphorie die vrijwel onzichtbaar is doordat ze de pil juist wel of juist niet slikken ivm met hun klachten (1 fase pil verergert klachten in ongeveer even veel vrouwen als dat ze verminderen, yasmin pil vermindert klachten in meer vrouwen dan dat het klachten verergert). We weten niet hoeveel huwelijken standhouden enkel en alleen omdat de vrouw de pil slikt. We weten niet wat het effect van pilgebruik is op arbeidsproductiviteit (maar er wordt weleens gespeculeerd dat die er zouden kunnen zijn).

Zomaar wat zijpaden... :-)

Voor een promovenda die haar thesis beperkt en behapbaar moet houden, pak je inderdaad wel een heleboel ineen nu!

(Voert me ook voor hier even nu te ver, los van het feit dat ik daar niet zo 1-2-3 een boel meningen tegenover kan stellen.

...en het gevolg van mijn jaar niet pil-gebruiken laat nu even luidkeels horen uit zijn bedje gehaald te willen worden )
okee TD, laat ik de vraag anders stellen: wat versta jij (in dit geval) onder "er alles aan doen om aan het werk te blijven"? Het slikken van een paracetamol of ibu is tenslotte ook erg persoonlijk.
Die twee resultaten van mij willen van de opvang gehaald worden, vrees ik
dit is dan gelukkig ook niet thesis gerelateerd ;)

Ik zou hier in de wat verdere toekomst eventueel wel iets mee willen doen trouwens. Ook een reden om een beeld te willen vormen van hoe men tegen pilgebruik als medicijn tegen cyclus klachten aankijkt ;)
quote:zeniiba schreef op 30 augustus 2010 @ 16:35:

TD, ik ben ook niet heel gelukkig met hoe ik nu 'de maatschappij' definieer.... het is meer dat het me ergens gewoon dwarszit dat 'we' (?) het maar geaccepteerd vinden dat vrouwen vanaf hun 16e tot na hun overgang de pil slikken. Het zit mij meer dwars dat 't maar gewoon geaccepteerd moet worden dat vrouwen vanaf hun pakweg 12e tot de overgang maandelijks een paar dagen strontziek zijn. Dát vind ik weer niet normaal. Zou toch op z'n minst leuk geweest zijn als de tijd van ongesteld worden meegeevolueerd was, dus pas vanaf 20 jaar ofzo, aangezien het toch niet wenselijk is dat vrouwen jonger kinderen krijgen. En waarom in godsnaam maandelijks? 1 Vruchtbare periode per jaar lijkt me ook wel meer dan toereikend, dan doe je 't in die tijd maar gewoon 3 keer per dag als je graag 'n kind wil.
ghe, Elninjoo: danm vind ik dat de kansd dat het in één keer raak is ook verhoogd moet worden naar... zeg: 95%. Zijn we meteen van al die stomme "ben ik zwanger"en "ik probeer het al drie maanden en ben nohg niet zwanger"topics af

(Oeh, dit is wel erg off topic he?)
hahaha... maar wel erg leuk! Ik vind het goede voorstellen, allemaal!
quote:roque schreef op 30 augustus 2010 @ 16:47:

okee TD, laat ik de vraag anders stellen: wat versta jij (in dit geval) onder "er alles aan doen om aan het werk te blijven"? Het slikken van een paracetamol of ibu is tenslotte ook erg persoonlijk.

Ik versta daaronder: alles er aan doen wat in jouw geval nodig is om tenminste op acceptabel niveau te blijven functioneren. Dat kan dus zijn het slikken van een pijnstiller, het zoeken van verdere medische hulp, het aanpassen van je werkzaamheden of wat dan maar ook. Er ís geen pasklaar antwoord want geen geval is hetzelfde.

Voor diegenen die zich in meer of mindere mate elke maand een aantal dagen rot voelen (zoals ikzelf) past een pijnstiller, tanden op elkaar en waar mogelijk even je dag anders plannen. Voor mensen die een klacht hebben die niet of moeilijk onder controle te houden valt, past een aanpak met andere medicijnen, of een goed gesprek met werkgever om het anders aan te pakken of wat dan maar ook.

Alpha en omega is: je hebt een arbeidsovereenkomst met rechten en plichten. Over en weer. Maar je bent ook een mens. Daarom zijn er tig regelingen voor verzuim, preventie, verlof, aanpassing arbeidsduur, noem het maar op. Zodat voor werkgever en werknemer duidelijk is waar op dat menselijk vlak ook rechten en plichten liggen. Daarbinnen kun je/mag je/moet je handelen vanuit je plicht tot goed werkgeverschap en goed werknemerschap.
quote:elninjoo schreef op 30 augustus 2010 @ 16:55:

[...]

1 Vruchtbare periode per jaar lijkt me ook wel meer dan toereikend, dan doe je 't in die tijd maar gewoon 3 keer per dag als je graag 'n kind wil.

In het kader van deze pijlerT: Neukverlof, jaaaahhh!!!!

Mén dan wordt het allemaal wel heel erg gepland. Where's the fun in that?!?

Ik had zelf al het besluit genomen om te stoppen met de pil, en dat het dan elke maand raak kon zijn (en al na twee maanden was) vond ik wel weer verrassend.

TD, jij wilde je gewoon ook een keer kunnen ziekmelden, want zwanger .
quote:Julus schreef op 30 augustus 2010 @ 17:21:

TD, jij wilde je gewoon ook een keer kunnen ziekmelden, want zwanger .Ja man, balen. Ik was in die periode gewoon echt niet ziek te krijgen. *mokt en kijkt boos naar kind: waarom was mijn zwangerschap van jou toch zo probleemloos??* *zoent kind en geluksengel op schouder*
Nog beter zou zijn dat ongesteldheid niet zou bestaan, maar dat je je eisprong in kunt schakelen zodra je je wilt gaan voortplanten.
quote:Tia Dalma schreef op 30 augustus 2010 @ 16:42:

@ Dreamer: Heb je ook een second opinion aangevraagd? En overigens is het zo dat je er idd niet mee de Ziektewet in hoeft: je kunt ook kijken naar ander/aangepast werk. Ik begrijp echter dat tussen jou en je lg een goede verstandhouding bestaat dus over jouw functioneren? Al ben ik wel van mening dat je dus niet op je vrije dagen moet gaan werken want niet behapbaar zo te lezen, en dat met je lg moet bespreken.

Verder kan ik er niet zoveel op zeggen omdat het echt te ver voert om in je casus te duiken wegens privacy van jouzelf hier online. Sterkte!

.

Bedankt

Ik heb idd een redelijke relatie bevochten met m'n leidinggevende betreffende mijn ziekte. Maar afgelopen week was er overmacht, 2 zieken en of ik toch niet.. ik mocht 'nee' zeggen, heb 'ja' gezegd. Had de drukte van 't weekend onderschat. Leer ik/leren we weer van
Later is nu
quote:elninjoo schreef op 30 augustus 2010 @ 18:04:

Nog beter zou zijn dat ongesteldheid niet zou bestaan, maar dat je je eisprong in kunt schakelen zodra je je wilt gaan voortplanten. Als ze dáár nou gewoon een pilletje voor konden ontwikkelen
Later is nu
De drastische keuze die ik heb gemaakt om van het 'een paar dagen per maand ziek zijn' af te komen is het verwijderen van mijn baarmoeder. Aangezien ik door een andere ziekte sowieso nooit zwanger mocht worden en mijn lijf zich van hormonale anti-conceptie nog nooit iets aangetrokken had, was dat de beste oplossing. Gynaecoloog, neuroloog en endocrinoloog hebben er wel een tijdje over moeten praten, maar hij is er uit en ik leef weer.

Ziek was bij mij geen hoofdpijn of wat buikpijn, maar echt de eerste twee dagen om de haverklap van mijn stokkie gaan van de pijn, daar hielp geen enkele pijnstilling tegen. Ja, morfine, maar daar werk je nou ook weer niet zo lekker mee.

Daarbij voelde ik me ook behoorlijk vervelend als dat in het openbaar gebeurde, collegezalen, winkels, op mijn werk, in de trein, op een station, werkelijk overal heb ik al s gevloerd gelegen. Lastige was dat het totaal onvoorspelbaar op kwam zetten en ik een cyclus had waar je je klok maar niet op gelijk moest zetten.

Mijn werkgever heeft me zelfs een aantal keer naar huis vervoerd, want hij vond het onverantwoord om mij nog langer achter mijn bureau te hebben zitten. Hij en ik hebben nooit een probleem gemaakt van de dagen dat ik er niet was, ik leverde de rest van de maand goede prestaties en geloof dat ik qua uren ook meer dan voldoende tijd achter mijn bureau doorbracht.
Ik heb me een maand of twee geleden voor het eerst ziek gemeld vanwege menstruatie klachten. Had zo'n heftige krampen dat geen enkele pijnstiller ze eronder hield en drie nachten wakker ben geweest van de pijn. Wel gaan werken maar werd natuurlijk steeds labieler. Op dag vier megapijnstillers gehaald bij de dokter, die hielpen en ik was helemaal happy natuurlijk. Op dag vijf me alsnog ziek moeten melden omdat mijn darmen totaal overstuur waren van de pijnstillers...

Overigens zei de huisarts; ja, mevrouw, u wordt een dagje ouder, dat hoort erbij...(ben net 43). En met dit verhaal gewapend hoor ik steeds meer dat het inderdaad steeds meer pijn gaat doen naarmate je ouder wordt. Gelukkig waren de twee keren na deze keer weer te doen qua pijn. Maar anders denk ik dat ik na 15 jaar pilloos met een jaar of wat minipil daargelaten, weer aan de pil zou gaan. Moet niet gekker worden!
Iek wat staat me te wachten! Heb nog even, gelukkig.

En daarna de overgang, hoera.
Nou, volgens mij wordt het niet altijd heftiger hoor. Wel anders. Momenteel word ik het juist minder heftig ongesteld én regelmatiger. (van mij mocht het wel onregelmatiger en dan met langere tussenpauzes, maar helaas)

Tia Dalma: waarom zou ik een second opinion moeten, denk je? Ik heb trouwens wel tijdelijk enkele uren per week in de ziektewet gezeten, maar dat mocht niet langdurig. Daarnaast zit ik in een traject voor nieuw/ander werk, maar dat is lastig, ivm bezuigingen. Daardoor heb ik nu 2 banen naast elkaar, voor mij natuurlijk niet ideaal.

Is overigens weer off topic. Wederom excuus
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven