Gezondheid alle pijlers

Emmy B en borstkanker

15-10-2009 17:06 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
[Omdat het ook op deze pijler niet de bedoeling is om reclame te maken of promotie te doen voor een boek, zal ik de OP aanpassen. De discussie blijft interessant, maar houd je bij het fenomeen of voeding en levensstijl een ziekte kunnen voorkomen. Gelieve geen studies, artsen en boeken te noemen. Angel 1]

Ik lees al tijden het blog van Emmy die borstkanker heeft en steeds wilde ik eigenlijk een reactie geven hierop. Maar omdat, wat ik wil zeggen nogal gevoelig ligt heb ik dat tot nu niet gedaan...maar nu dan toch maar!

Ik kreeg zelf 2 jaar geleden ook te horen dat ik een kleine tumor in een van mijn borsten had. Ik ben echter vele jaren ouder dan Emmy. Toch wil ik even een bericht achterlaten voor haar en ieder ander die daar belangstelling voor heeft.

Ik hoorde via via over een arts. Hij legt een verband tussen de zuur /base waarde (ph) van je lichaam. Kanker komt voor in een zure, zuurstofarme omgeving. En door ons huidige eetpatroon zijn we veel te zuur geworden...in zijn ogen de perfecte manier om kanker te krijgen! De weg naar genezing ligt in een geheel basische leefstijl, dat betekent geen vlees, af en toe vis en ontzettend veel biologische groentes. Hij heeft ook een boek geschreven waar de nodige recepten in staan. Al vereist dit wel een redelijke omslag in je leven, het heeft mij erg veel goed gedaan en ook veel kracht gegeven door zelf verantwoording te nemen en zelf te bepalen wat ik wel en niet laat doen en me niet zomaar over te geven aan artsen en ziekenhuizen. De kreet dan kan je niks meer eten is dus ook totaal misplaatst. Je lichaam kan meer dan je denkt!!! Sterkte voor Emmy en wellicht heeft ze nog puf om dit boek aan te schaffen.Bovendien zijn er nog meer boeken die je kennis tot nu toe over dit onderwerp behoorlijk opschudden!
Alleen al aangebrande aardappeltjes zijn kankerverwekkend, alleen al rookworst-in-magnetron-opwarmen-met-plastic-eromheen ipv au bain marie, is kankerverwekkend, allerlei andere magnetronmaaltijden met plastic zijn kankerverwekkend, bepaalde zoetstoffen blijken kankerverwekkend te zijn. Zomaar een kleine greep uit mijn herinnering. Maar er zijn meerdere - doodnormale dingen- die kankerverwekkend zijn.

Geen of weinig vlees eten, wordt ook aangeraden door dietist tijdens kanker. Gezond en gevarieerd eten.

Al dat soort dingen zijn geen garantie op het voorkomen ván maar maken het lichaam wel sterker en gezonder.
quote:Bambi schreef op 15 oktober 2009 @ 18:08:

Hoe kom je erbij, Milaatje?

Omdat sommige patiënten te veel mee gaan in dat soort boeken, behandelingen etc. die allen nog niet hebben bewezen effect te hebben op het ziekteproces. Sommige patiënten weten niet meer wie ze moeten geloven de regulier behandelend arts of de alternatieve arts. En er zijn patiënten die er voor kiezen om dan de behandeling te staken en op de alternatieve tour te gaan. En dat gebeurt meer dan wordt gedacht.

Nog nooit is er een arts geweest die met voeding, homeopathie of een andere alternatieve behandeling iemand van kanker heeft genezen.
Maar ik ga de discussie weer verlaten, heb niet zoveel zin om het hier weer over kanker te hebben, daar heb ik het in real life al veel te vaak over.
Ja ik heb hier speciaal een nick voor aangemaakt omdat ik het belang groot acht, ik vind het nl wel fijn om wat andere dingen te horen dan het gangbare....

Sjonge wat een reacties! ik zal nog een ding zeggen en dan hou ik er verder over op, dan moet een ieder maar denken wat ze er mee willen..ik heb alleen maar een ander geluid neer willen zetten en milaatje ..zelfs in het krantje van pink ribbon is de relatie voeding en kanker al aangetoond! en ook bij het wereld kanker instituut, zelfs op nu.nl wordt er de laatste tijd al over gerept, zoals geef je kinderen geen verwerkte vleeswaren......en het is GEEN dieet!het is een leefwijze en laat een ieder aub doen wat ze willen hoor, dus eet en drink maar raak als jullie je daar goed bij voelen. Mij maakt dat echt niks uit. Ik praat mensen ook helemaal geen schuldgevoel aan, je leven loopt zoals het loopt en na zo'n kanker boodschap ben ik in ieder geval de nodige dingen even totaal anders gaan aanpakken want stress bijv is ook een erge kwaaie!

Weet je waarom er zo weinig over alternatieven gepraat wordt? wel eens van zeer grote belangen van farmaceuten gehoord? (zie het mexicaanse griep farce verhaal) Weet je dat artsen inde VS bijv hun licentie wordt afgepakt als ze de grote vier (operatie, bestraling, chemo en hormoontherapie)niet toepassen?en ik word moe van verhalen als mijn opa was 100 en die heeft altijd gerookt.en dan kan je niks meer, kom op mensen...wat je moet doen als je zo'n shit boodschap krijgt...blijven nadenken, erg kritisch blijven en eens verder kijken dan je neus lang is. Het opvallende is wel dat een aantal mensen die ook met kanker geconfronteerd zijn er een genuanceerdere mening op na houden...Maarre hier hou ik het bij. Ajuus :-)
Daar gaat het nu toch niet over, Mila? Wie de reguliere medische artsen de rug toedraait en de alternatieve route kiest, die heeft een gaatje in zijn hoofd.

Staat los van het feit dat er wel degelijk een relatie blijkt te bestaan tussen (oa.) voeding en kanker. Net zoals er een relatie blijkt te bestaan tussen levenswijze (roken) en kanker of tussen milieu (asbest) en kanker en ga zo maar door.

Waarom daar niet over gesproken mag worden omdat iemand enthousiast is over een bepaalde visie hierover, beats me.

Ik ga ervan uit dat we hier toch wel met weldenkende mensen zitten, die niet zomaar hun oncoloog gedag zwaaien na het leven van 1 halleluja boek. Het kan wél een prettige aanvulling zijn naast een behandeling. En inzicht geven in hoe belangrijk voeding kan zijn in het proberen te voorkomen van ziektes.

Geen garanties nee, die zijn er niet. Die zijn er nooit.

Zoals er ook kettingrokers van 98 zijn die nooit kanker krijgen.
@ Petjan: Mijn moeder is 58 jaar, eet al 25 jaar geen vlees, eet af en toe wel vis. Kookt daarbij zoveel mogelijk met biologische producten. Groentepakket krijgt ze van de bioboer. Ze heeft nog nooit in haar leven gerookt, drinkt geen koffie, drinkt geen alcohol. Ze doet veel aan sport en danst.

Toch heeft ze darmkanker gekregen.

Dus Petjan, prima dat jij iets gevonden hebt wat voor jou gevoel werkt en waar is, maar pas op met je conclusies.
Wow, als ik toch zo makkelijk beter kan worden!

Aan de ene kant jammer voor de farmaceutische bedrijven, aan de andere kant worden heeeeel veel mensen dan veel ouder, dus kunnen ze weer andere ziektes genezen.

Sorry, ik begrijp je idee en je goede bedoeling, maar bij mij schiet dit in het verkeerde keelgat.

Hoeveel patienten heeft die gast onderzocht? Welke soorten kanker? Over welke termijn heeft hij patienten gecontroleerd?

Je opmerking betreffende de mexicaanse griep is ook lekker uit de lucht gegrepen. Wees blij dat de ontwikkeling (tot nu toe) is meegevallen.
quote:petjan schreef op 15 oktober 2009 @ 17:06:

... De site is van xxxx, een microbioloog die al jaren heel veel onderzoek heeft gedaan naar de oorzaak van kanker (die is er dus wel...al zeggen artsen hier dat ze het niet weten...)

... De weg naar genezing ligt in een geheel basische leefstijl, dat betekent geen vlees, af en toe vis en ontzettend veel biologische groentes.

Deze twee zinnen storen mij echt in jouw verhaal. Hoe kun je met droge ogen beweren dat er 1 oorzaak voor kanker is, dat de artsen hier van niets weten en dat er 1 oplossing is, nl. een basische leefstijl?!

Er zullen heus veel meer oorzaken zijn (voeding kan er best 1 van zijn, dat wel) en gelukkig probeert te de wetenschap met onderzoek zoveel mogelijk geneesmiddelen/genezingsprocessen te vinden.

En tegen kankerpatienten zeggen dat ze hun voedingspatroon moeten aanpassen of anders doodgaan, lijkt mij heel erg kort door de bocht en onnodig kwetsend.
Ik ben het helemaal eens met Naski. Ik stoor me erg aan die formulering.

Een vriendin van mij was veganist, rookte niet, dronk af en toe, maar stierf toch op haar 25e. Aan kanker.
TO, gezien jouw stelligheid heb je op zijn een minst een opleiding medisch bioloog of oncoloog neem ik aan?

Er wordt grof geld verdiend in de farmaceutische industrie, dat klopt. Dat verhaal van Amerikaanse artsen klopt niet, althans, ik heb daar als arts gewerkt en het is geenszins herkenbaar. Dat er grof geld wordt verdiend in de farmaceutische industrie zorgt er niet voor dat dé remedie tegen kanker achter zou worden gehouden.
quote:Bambi schreef op 15 oktober 2009 @ 17:35:

Nou, Milaatje en Rollergirl, als ik zo het bericht van TO lees, vind ik niet dat zij stelt dat een andere levensstijl kanker zou genezen maar dat het wel kanker zou kunnen voorkómen. Dat is toch echt een behoorlijk verschil.

Ik heb zelf ook kanker en ik kan me er wél in vinden. Hoe typisch is het, dat kanker zo'n jaar of 50 terug helemaal niet zoveel aanwezig is als tegenwoordig? Volgens de WHO (wereld gezondheidsorganisatie) zal voor het jaar 2020 1 op 3 mensen aan een vorm van kanker lijden.50 jaar geleden beschikten we nog niet over MRI scans, CT scans, PET scans, uitgebreid selectief bloedonderzoek e.d.?
Mijn vader heeft ook zijn hele leven niet gerookt, nooit gedronken, altijd veel gesport...at op zich gezond (hield wel van een gevulde koek op zijn tijd, maar ach..als zelfs dat niet meer kan).

Kreeg op z'n 56ste kanker en krap 6 weken laten was hij al overleden. Ga mij vertellen dat hij door nog gezonder te leven geen kanker had gekregen? Dat gaat er bij mij gewoonweg niet in.
Daar heb je een punt, Enigme, dat het 50 jaar terug wellicht niet ontdekt werd bij een patient vanwege tekort aan middelen. Maar de KWF signaleert wel een flinke toename van het aantal patiënten in de afgelopen 20 jaar, dat moet ook een oorzaak hebben. Ook de verwachting van 1 op de 3 mensen die voor 2020 kanker zullen hebben, dat moet ook een oorzaak hebben.

Maar ik ga natuurlijk ook weer niet zover dat ik zeg dat wel/niet kanker in eigen hand ligt. Ik kan me ook erg vinden in de woorden van Singalala (post van 18.12u)
quote:Bambi schreef op 15 oktober 2009 @ 17:35:

Nou, Milaatje en Rollergirl, als ik zo het bericht van TO lees, vind ik niet dat zij stelt dat een andere levensstijl kanker zou genezen maar dat het wel kanker zou kunnen voorkómen. Dat is toch echt een behoorlijk verschil.

Ik heb zelf ook kanker en ik kan me er wél in vinden. Hoe typisch is het, dat kanker zo'n jaar of 50 terug helemaal niet zoveel aanwezig is als tegenwoordig? Volgens de WHO (wereld gezondheidsorganisatie) zal voor het jaar 2020 1 op 3 mensen aan een vorm van kanker lijden.

Het KWF stelt dat wetenschappelijk onderzoek de afgelopen jaren heeft aangetoond dat er een verband is tussen het ontstaan van kanker en ons eigen gedrag en voeding.

Magnetronmaaltijden (opwarmen met plastic er nog overheen, 2 gaatjes prikken in het plastic.. uit onderzoek blijft dat tijdens het opwarmingsproces schadelijke stoffen terecht komen in voedingsprodukt) Vlees van doorgefokt vee, zoetstoffen en kleurstoffen bijvoorbeeld.

Zo raar vind ik het dus niet dat TO stelt dat bewust omgaan met voeding een goed idee zou zijn..Bewust omgaan met voeding is inderdaad een goed idee. Gezonde voeding heeft effect op je gezondheid, je algehele gezondheid. Maar de link tussen kanker en voeding, nee daar ben ik het niet mee eens. En hoe TO het in haar post heeft verwoord vind ik veel te stellig, en respectloos overigens. Als TO zo trouw Emmy's blog leest, zoals ze beweert, weet TO dat Emmy dit hele verhaal walgelijk heeft gevonden. En dan het boek komen promoten, ik vind het schunnig.
Ik ben ook van mening dat de relatie tussen voeding en gezondheid groter is dan sommige mensen willen geloven. En dat er in het reguliere geneeskundige circuit in mijn ogen veel meer aandacht geschonken mag worden aan voeding.

Daar houdt mijn consensus met TO op. Emmy is inmiddels zo ziek dat ze niet meer zal genezen door een ander voedingspatroon.

Los daarvan: Kankerpatienten zullen niet genezen door een ander voedingspatroon. Wellicht kan voeding ondersteunend werken, gecombineerd met andere behandelingen.

Goede voeding is in mijn ogen iets wat preventief werkt. Als je al ziek bent is het verstandig om de gewone behandelingen aan te grijpen, evt gecombineerd met ondersteunende therapieën. (nee niet een Jomanda... maar bijvoobeeld massages als je je daar goed bij voelt... gesprekken als het je psychisch moeilijk wordt... die richting)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Bambi schreef op 15 oktober 2009 @ 21:47:

Daar heb je een punt, Enigme, dat het 50 jaar terug wellicht niet ontdekt werd bij een patient vanwege tekort aan middelen. Maar de KWF signaleert wel een flinke toename van het aantal patiënten in de afgelopen 20 jaar, dat moet ook een oorzaak hebben. Ook de verwachting van 1 op de 3 mensen die voor 2020 kanker zullen hebben, dat moet ook een oorzaak hebben.

Maar ik ga natuurlijk ook weer niet zover dat ik zeg dat wel/niet kanker in eigen hand ligt. Ik kan me ook erg vinden in de woorden van Singalala (post van 18.12u)

Vroeger gingen mensen ook eerder dood aan lichtere ziektes dan kanker. Een longontsteking, een voedselvergiftiging, een nare val...

Ik denk - omdat bij andere ziektes zoveel gedaan kan worden om de persoon te genezen - kanker daardoor vaker lijkt voor te komen.

Mensen worden ouder en op zekere leeftijd krijgen ze meestal wel één of meer ziektes, vaak is dat kanker.

Los daarvan zal onze levensstijl ook meespelen, maar mijn denkwijze wilde ik graag ook delen hier.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Moonlight82 schreef op 16 oktober 2009 @ 15:46:

[...]

Vroeger gingen mensen ook eerder dood aan lichtere ziektes dan kanker. Een longontsteking, een voedselvergiftiging, een nare val...

Ik denk - omdat bij andere ziektes zoveel gedaan kan worden om de persoon te genezen - kanker daardoor vaker lijkt voor te komen.

Mensen worden ouder en op zekere leeftijd krijgen ze meestal wel één of meer ziektes, vaak is dat kanker.

Los daarvan zal onze levensstijl ook meespelen, maar mijn denkwijze wilde ik graag ook delen hier.

Ik ben het met je eens. Mijn vader heeft darmkanker. Twee van zijn ooms zijn in de jaren zestig/zeventig gestorven aan een onbekende ziekte. Mijn vader herkent veel van de klachten die zij ook hadden en vermoedt nu (maar hij is natuurlijk geen dokter) dat zij wellicht ook darmkanker hadden. Ik denk dat er veel meer van dit soort voorbeelden zijn.

Daarbij denk ik ook dat je levenswijze een rol kán spelen. Het hoeft niet, dat bewijzen de rokende opa van 101 en de macrobioot die toch kanker krijgt. Maar als het om dingen gaat als niet roken, stress vermijden, gezond eten en voldoende bewegen dank denk ik: baat het niet dan schaad het niet. Kanker kun je er niet mee voorkomen, maar je krijgt het er ook niet van.

Ik heb een boek gelezen van een Amerikaanse arts (zijn naam ben ik vergeten, het boek heet geloof ik het Antikankerdieet) die ook een gezonde levensstijl promoot, maar die vermoedelijk (want ik heb de OP pas gelezen nadat die was aangepast door de Angel dus ik weet niet over welk boek TO het had) heel wat genuanceerder is dan de schrijver van het boek waar het hier eerder over ging. Hij gebruikt de eerste bladzijden om uit te leggen dat deze manier van eten kanker NIET geneest en NIET voorkomt en dat je absoluut de reguliere behandelmethodes moet volgen als je kanker hebt. Daarbij beagumenteert en documenteert hij zijn ideeën. Misschien is dit boek aardig om eens door te bladeren voor mensen die wel wat zien in de relatie tussen voedsel en kanker.
quote:petjan schreef op 15 oktober 2009 @ 18:19:

Ja ik heb hier speciaal een nick voor aangemaakt omdat ik het belang groot acht, ik vind het nl wel fijn om wat andere dingen te horen dan het gangbare....

Sjonge wat een reacties! ik zal nog een ding zeggen en dan hou ik er verder over op, dan moet een ieder maar denken wat ze er mee willen..ik heb alleen maar een ander geluid neer willen zetten en milaatje ..zelfs in het krantje van pink ribbon is de relatie voeding en kanker al aangetoond! en ook bij het wereld kanker instituut, zelfs op nu.nl wordt er de laatste tijd al over gerept, zoals geef je kinderen geen verwerkte vleeswaren......en het is GEEN dieet!het is een leefwijze en laat een ieder aub doen wat ze willen hoor, dus eet en drink maar raak als jullie je daar goed bij voelen. Mij maakt dat echt niks uit. Ik praat mensen ook helemaal geen schuldgevoel aan, je leven loopt zoals het loopt en na zo'n kanker boodschap ben ik in ieder geval de nodige dingen even totaal anders gaan aanpakken want stress bijv is ook een erge kwaaie!

Weet je waarom er zo weinig over alternatieven gepraat wordt? wel eens van zeer grote belangen van farmaceuten gehoord? (zie het mexicaanse griep farce verhaal) Weet je dat artsen inde VS bijv hun licentie wordt afgepakt als ze de grote vier (operatie, bestraling, chemo en hormoontherapie)niet toepassen?en ik word moe van verhalen als mijn opa was 100 en die heeft altijd gerookt.en dan kan je niks meer, kom op mensen...wat je moet doen als je zo'n shit boodschap krijgt...blijven nadenken, erg kritisch blijven en eens verder kijken dan je neus lang is. Het opvallende is wel dat een aantal mensen die ook met kanker geconfronteerd zijn er een genuanceerdere mening op na houden...Maarre hier hou ik het bij. Ajuus :-)

Je noemt hier wel de meest betrouwbare bronnen zeg, nou als ze zélfs op nu.nl er over schrijven dan móet het wel waar zijn

En als er een alternatief was met zulke goede resultaten als 'de grote vier' dan was dat echt wel bekend. Farmaceuten willen misschien geld verdienen, maar iemand die zoiets ontdekt gaat de eer van die ontdekking echt niet voor zich houden omdat er een farmaceut roept dat ie dan niets meer verkoopt. De wereld bevat iets minder complotten dan sommige mensen denken...
quote:Bells schreef op 20 oktober 2009 @ 16:40:

[...]

Ik ben het met je eens. Mijn vader heeft darmkanker. Twee van zijn ooms zijn in de jaren zestig/zeventig gestorven aan een onbekende ziekte. Mijn vader herkent veel van de klachten die zij ook hadden en vermoedt nu (maar hij is natuurlijk geen dokter) dat zij wellicht ook darmkanker hadden. Ik denk dat er veel meer van dit soort voorbeelden zijn.

Mijn opa heeft in de jaren 60 een darmgezwel gehad. Het is verwijderd, hij leeft nog. (Er zat een engel naast zijn bed denk ik... hij is heel ziek geweest nl en de operaties waren in die tijd niet wat ze nu waren).

Achteraf wordt gezegd dat het gezwel goedaardig was. Het woord kanker is nooit gebruikt, zo heette het kennelijk niet, vroeger.

Als hij wel was overleden had het ook geen kanker geheten denk ik. Snap je wat ik bedoel?

Zo zullen er heel wat mensen overleden zijn aan iets wat wel kanker was, maar die naam niet had.
Ik ben het met de rest van je post ook grotendeels eens Bells.

Mensen die ongezond leven hebben grotere kans op kanker. Mensen die gezond leven hebben echter nog steeds kans op kanker.

Moeilijk om hier mijn mening te geven, omdat ik TO geen gelijk geef.

Ik wil ook zeker niet beweren dat strenge diëten gezond zijn.
Nog één post en dan stop ik: Waarom staat EmmyB eigenlijk in de titel? Die heeft toch niets met deze discussie te maken?
Het boek Anti Kanker, een nieuwe manier van leven is van een Franse dokter, die nu in Amerika leeft. Hij schreef ook "het brein als medicijn" Leuk boek om te lezen, maar zoals hier eerder al genoemd; zo is het net of mensen die kanker hebben, dit hebben door hun eigen schuld en daardoor ook overlijden.

Iemand in mijn omgeving verloor haar moeder aan kanker, haar vader had kanker en een vriendin ook. Ze schafte een gewéldig drankje aan, via internet en dat híelp écht. Helaas zijn vader en vriendin inmiddels overleden

Voor zover ik kan zien is kanker een kwestie van geluk/pech en kun je in de marges verschil maken met voeding/levensstijl. Hierin is roken natuurlijk het voorbeeld voor levensstijl. En als roken invloed heeft, maar ook alcohol, waarom een bepaalde voeding niet? Volgens mij schrijft zelfs het KWF een bepaalde voedingsstijl voor.

EN Willem, als iets 100% biologisch is, en 100% plantaardig en weet ik al niet wat, zegt me dat nog helemaal niets. Digitalis (Vingerhoedskruid) is vaak ook 100% biologisch én plantaardig én hartstikke dodelijk in kleine hoeveelheden. Net als diverse besjes/planten/paddestoelen enzovoorts.
Later is nu
He Dreamer, stond hier toevallig een reactie van Willem die iets had tegen kanker? Ik had op mijn topic namelijk zo'n bericht, maar nu is het weg. Begin te twijfelen of ik wat aan mijn ogen heb of dat het bericht gewoon is weggehaald!
Andere Willem, Swissie. Is verwijderd door de angel.
Ja, dacht wel dat het weggehaald zou worden. Hij had hét middel tegen kanker, diabetes en zo nog wat ziektes. Komt uit Afrika en is niet commercieel, wél 100% biologisch en dan telefoonnr erbij.

had ook niet het idee dat het lang zou blijven staan.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven