Gezondheid alle pijlers

Enkel brace?

06-03-2013 07:26 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey meiden,

Ik heb vorige week m'n enkel verstuikt op stage.. En ben nu de zwelling is afgenomen op zoek naar een brace (zo heet dat toch?) voor om m'n enkel, vooral aangezien m'n stage bestaat uit: staan en lopen met zware veiligheids schoenen aan haha.

Ben maandag en dinsdag wel naar stage geweest maar merk toch dat ik teveel last heb nog dus heb me voor vandaag afgemeld en wil zo'n brace gaan aanschaffen.

(M'n hele been doet ondertussen pijn)

Heeft iemand een tip waar ik een goede kan kopen? (En in hoeverre dat kan ook 'goedkoop'? Ik zit nogal erg krap bij kas en kan eigenlijk geen euro missen maar het moet maar even)

Alvast bedankt!
Internagelaktisch
quote:googlette schreef op 06 maart 2013 @ 07:36:

Maaique, heeft een fysio oid de brace aangeraden? In feite zorg je nl dat je spieren slapper worden aangezien de brace de functie van de spieren overneemt, en eigenlijk wil je dat niet. Kun je niet wat andere werkzaamheden doen een weekje en thuis de spieren trainen? Evt kun je geloof ik beter zo'n verstevigend sokje aandoen, bij de kruidvat de te koop. Waarschijnlijk is het nog het handigst het even aan iemand te vragen die er écht verstand van heeft :-)+ 1!
Ik heb ooit na een enkeloperatie lange tijd brace gedragen.Google maar eens op malleoloc maar dat is echt niet geschikt als je veel moet werken en lopen want je hobbelt op zo'n ding (en ze moeten op maat gemaakt worden)

Wat mij daarna erg geholpen heeft is bij de dokter laten intapen (kan het nu zelf) Geeft stevigheid en je kunt prima (en veelal bijna pijnloos zelfs bij bv gescheurde enkelbanden) lopen en staan en de dag door komen.De brace leek bij mij alle spierkracht weg te nemen dus ik vond het na operatie prima maar niet voor langer gebruik

Mijn ervaring is wel van enige jaren geleden dus misschien zijn er nu betere braces
Bijde wibra hebben ze van die fijne steun banden, voor knie, pols e enkel. Zijn blauwe. Je hebt ookvan Hansaplast maar die zijn behoorlijk duur. Ik gebruikte die van de wibra altijd voor mijn knie als die weer eens moeilijk deed. Probeer het wel zo min mogelijk te gebruiken want anders kan je straks niet meer zo der.
quote:Maaique schreef op 06 maart 2013 @ 09:07:

Haha nee dat word lastig!

En die van de Action dacht ik ook aan ja, maar is dat wat? Ik wil idd gewoon alleen wat steun

Yep,heb er enkel,knie en pols bandjes van.

Is genoeg steun om de dag door te komen,als je je enkel dat s'avonds omhoog legt om te rusten
Zou als ik jou was eerst even paar fysiobehandeling erachter aan doen om je enkelspieren te versterken/verstevigen. Een brace is echt een laatste redmiddel en verslapt je enkels heel erg.

Heb zelf al een jaar of 5 een brace door vele enkelblessures met volleybal en het was voor mij niet meer uit te stellen of ik zou zonder door moeten sporten met het risico op een spierverkortende operatie. Als gevolg van de brace kan ik nu niet meer hardlopen/sporten zonder brace en voel ik als je op straat een stukje rent dat het erg slap aanvoelt. Ik werk in de horeca en doe dus fysiek werk met veel kilometers op het terras en doe dit zonder mijn brace en veel oefeningen van de fysio. Probeer een brace dus echt uit te stellen en je kan meer met je enkel bereiken dan je vooraf verwacht.

Mijn brace is via de sportfysio gekocht en kostte me een kleine 80 euro.
quote:googlette schreef op 06 maart 2013 @ 07:36:

Maaique, heeft een fysio oid de brace aangeraden? In feite zorg je nl dat je spieren slapper worden aangezien de brace de functie van de spieren overneemt, en eigenlijk wil je dat niet. Kun je niet wat andere werkzaamheden doen een weekje en thuis de spieren trainen? Evt kun je geloof ik beter zo'n verstevigend sokje aandoen, bij de kruidvat de te koop. Waarschijnlijk is het nog het handigst het even aan iemand te vragen die er écht verstand van heeft :-)

Eens.

Maaique; dit is korte-termijn-denken en handelen. Waarmee je op termijn echt een enorm vervelende kuil voor jezelf kunt graven. Heel hard gezegd is nul medisch advies halen, doorduwen over belastbaarheidsgrenzen heen en zelf behandelen een succesrecept voor lange termijn problemen in deze of ergere mate.

En alhoewel het risico al een stuk minder acuut en heftig om de hoek ligt als bij een brace, is er een wezenlijk risico aan het gebruik van elk ondersteunend materiaal. Zoals Googlette al terecht aangeeft, vergt dat minder werk van de spieren waardoor deze kunnen gaan verslappen. Terwijl juist correct gebruik van spieren en gedegen spierkracht bij dit soort klachten nóg belangrijker is in o.a. herstel, onlastend van gekwetst deel en voorkomen van herhaling en een vicieuze cirkel.

Dit is geen gevalletje "och, baat het niet dan schaadt het niet". Doe jezelf een plezier en gun jezelf gedegen gezondheidszorg. Dat begint bij een bezoek naar de huisarts. En indien nodig; ja, dus inderdaad minder of niet belasten van die enkel. Héél vervelend allemaal van werk, maar hoe belangrijk is dat doorduwen nog als je daarmee van dit probleem een chronisch probleem maakt of daarmee je risico daarop verhoogd?

Voor nu is het helaas te laat, maar pak dit meteen op om ietsjes uitgebreider verzekerd te zijn. Je merkt nu hoe nul klap je eigenlijk in de praktijk op kunt vangen. Dan is het nog belangrijker om iets meer dekking te hebben zodat geld niet een reden kan worden om (on)bewust een risico met gezondheid te nemen. Ik weet hoe vervelend het kan zijn om budgetten te moeten bijstellen, geloof me. Maar over het jaar voel je eenmaal het jaarbudget bijgesteld die pijn niet elke keer meer acuut voor een kleine aanvullende verzekering, terwijl je wel heel acuut de pijn merkt als je die zorg nodig hebt maar het niet gedekt hebt. Waarop het enorm aanlokkelijk wordt om voor besparing te kiezen en risico's te nemen met gezondheid.

Voor nu; eerst naar de huisarts. Wees ook eerlijk over wat je bezig houdt. Dus werk, geld etc. Waar mogelijk zal een goede huisarts daar rekening mee houden. Dus als het een potentieel twijfelgevalletje is, of hij denkt dat je ook thuis zelf aan de slag kunt zonder absoluut begeleiding nodig te hebben; je uitleggen hoe te oefenen. Een bezoek an sich aan de huisarts kost je niets, dus wat dat betreft heb je niets te verliezen. Tip; aanvullende zaken kosten wel. Bloedonderzoek weet je wellicht, maar dat geldt ook voor eventueel verbandmateriaal dat gebruikt wordt. (eigen risico dus). Van daaruit zie je wel weer verder.

Wordt er een advies gegeven als bijv. toch naar fysio of iets anders waarvoor je niet (geheel) verzekerd bent, sla het dan niet meteen af als non optie. Je zou dan ook nog kunnen kijken of kosten te beperken zijn door bijv. maar 1 of 2 sessies. Of iemand in de omgeving je tijdelijk wil voorschieten, overleggen of je rekening in delen kunt betalen etc.

En heb je bijv. al gedacht aan andere oplossingen? Hangt natuurlijk erg van werk af, maar er is meer tussen belastend staan/lopen en zitten met been omhoog. Laatste is ideaal en waar nodig maar onmogelijk is dat dan dus heel vervelend een ziekmelding, maar waar mogelijk zit er ook nog wat tussen. Zo kun je bijv. onbelast "lopen" door een bedrijf d.m.v. zitten op een bureaustoel en die met je goede been voortduwend. Noemen ze in medische wereld officieel zelfs trippelen. Zijn speciale stoelen zelfs voor, maar gewoon verijdelde bureaustoelen. Maar denk bijv. ook aan de optie om lopen onbelast of minder belast te maken door het gebruik van 1 of 2 krukken. Wel iets om echt eerst medisch advies over in te winnen, maar het kan soms net de truck doen (waarbij handen nodig hebben om dingen mee te nemen ook wel weer allerlei truckjes heeft).

Beterschap!
when you wish upon a star...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven