Gezondheid alle pijlers

Ervaring natuurlijk slaapmiddel

29-07-2020 21:58 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een natuurlijk slaapmiddel wat helpt om weer in slaap te komen. Geef ‘s nachts borstvoeding en kom dan heel moeilijk in slaap, lig makkelijk 2 uur wakker en vervolgens net in diepe slaap en kunnen aan de volgende voeding beginnen.

Ik heb geen partner die de nachtvoedingen op zich kan nemen.

Heb de afgelopen nachten Dormeasan Nachtrust Citroenmelisse geslikt maar ik weet niet of het daar aan ligt maar krijg hele vreemde dromen. Het werkt wel maar lijkt bijna alsof ik in een drugstrip zit of in een lucide droom. Iemand dezelfde ervaring? dacht misschien kan het ook nog aan veranderingen van hormonen liggen!

Eventueel andere natuurlijke slaapmiddelen die kunnen helpen?
Borstvoeding en oxazepam gaan toch ook niet samen? Ik moest toen mijn melk kolven en tot 14 dagen na het stoppen weggooien.
Rilena schreef:
29-07-2020 22:50
Borstvoeding en oxazepam gaan toch ook niet samen? Ik moest toen mijn melk kolven en tot 14 dagen na het stoppen weggooien.
O nee dit was tijdens mijn zwangerschap!
Lavendelspray oid op je kussen? Bij Holland and Barett hebben ze 3 soorten.

Beetje vreemd maar mij helpt ook met mijn hoofd lager gaan liggen dan matras, dus ernaast.

Douchen van te voren.

In bed gaan liggen zonder dekbed en pas als je heel koud krijgt onder dekbed.

Altijd een raampje open in de slaapkamer.

Maarja als je nog aan nachtvoedingen vastzit...niet lekker doorslapen.
Je krijgt hallicunaties omdat er met name passiebloem inzit. Passiebloem is het hoofd ingredient en niet citroenmelisse. Ik zou het ook niet gebruiken terwijl je borstvoeding geeft. Passiebloem verstrekt bijv. ook de werking van bepaalde drugs en wordt bijv. door sjamanen gebruikt.

Niet alles wat natuurlijk is, is voor iedereen goed, in principe zijn poep en coke ook natuurlijk

Citroenmelisse zelf is vrij mild mbt tot het pure kruid. Ik zou dat in pure vorm kopen bijv gedroogd of een plant en daar elke avond een kopje thee van zetten, dan weet je wat je binnen krijgt en dat het geen kwaad kan. Er bestaat geen contraindicatie voor het gebruik van melisse bij borstvoeding.
viva-amber wijzigde dit bericht op 29-07-2020 23:17
11.58% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Rilena schreef:
29-07-2020 22:50
Oh ?
Ik denk maar zo dat baby er ook lekker rustig van gaat slapen😁
Bijwerkingen van Passiflora
Passiflora moet worden afgeraden bij de zwangerschap, tijdens borstvoeding of voor kinderen jonger dan 12 jaar.

Ik zou anders even met je huisarts overleggen voor je aan de kruiden gaat.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
kerst schreef:
29-07-2020 23:12
Oh ?
Ik denk maar zo dat baby er ook lekker rustig van gaat slapen😁
Een verslaafde baby?
Ik zou tijdens borstvoeding sowieso eigenlijk geen bijzondere supplementen o.i.d. nemen.

Is er al eens nagedacht over een mogelijke oorzaak van je slechte slapen? Stress of piekeren? Of iets anders?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
flipje2 schreef:
29-07-2020 22:28
Ik raad je vooral af om melatonine te slikken.

Het is erg ingewikkeld om daarvoor de juiste dosis en vooral de optimale timing te bepalen, en als je dat niet goed doet werkt het juist averechts.
Dit wist ik niet.
Ik slik af en toe melatonine en ik val er wel van in slaap. Ik herken wel dat je wat heftiger kunt dromen/dieper kunt slapen.
Wanneer je borstvoeding geeft mag je geen melatonine gebruiken.

Ik zou een beetje oppassen met de adviezen hier, want bijna niemand houdt rekening met het feit dat je borstvoeding geeft.
viva-amber schreef:
29-07-2020 23:23
Wanneer je borstvoeding geeft mag je geen melatonine gebruiken.

Ik zou een beetje oppassen met de adviezen hier, want bijna niemand houdt rekening met het feit dat je borstvoeding geeft.
Ik stond inderdaad niet stil bij het borstvoedingsverhaal en in dat geval raad ik alles af, want het komt toch bij het kindje terecht, ook na langere tijd.

Wat betreft de hallicugene werking van passiflora, dat gebeurt alleen als je een halve gram of meer in één keer inneemt. Passiflora is een MAOremmer en zorgt ervoor dat stoffen die er normaal gesproken voor zorgen dat je goed slaapt, niet te snel afgebroken worden. Je slaapt dus niet door de passiflora, maar door je lichaamseigen stoffen.
Ik vrees dat je zult moeten 'wennen' aan de gebroken nachten en het weer inslapen na een voeding... Of hopen dat baby snel doorslaapt. Hoe oud is je baby nu?

Ik weet hoe het is en heb geen tips behalve medicatie (ad en melatonine) maar dat ging ik pas gebruiken toen ik geen bv meer gaf.
Ik heb zelf zolang als ik mij kan herinneren moeite gehad met inslapen. Melatonine helpt wel maar wil ik niet iedere dag gebruiken. Toen de Coronacrisis begon ben ik gaan sporten via Youtube. Ook de yoga deed ik via Youtube. En wat bleek? Er bestaat yoga om beter te slapen. En dat niet alleen. Er staan op Youtube ook slaapmeditaties. En wat denk je???? Het werkt. Althans bij mij en dat zegt best wat.

Ik lees hier best een en ander over borstvoeding en baby's en dat je dan voorzichtig moet zijn met kruidenpreparaten. Ik zou zeggen, zoek op Youtube naar slaapmeditatie en yoga voor slapen. Komt geen kruid of pam aan te pas.
minnimouse schreef:
29-07-2020 23:21
Dit wist ik niet.
Ik slik af en toe melatonine en ik val er wel van in slaap. Ik herken wel dat je wat heftiger kunt dromen/dieper kunt slapen.
Het hangt af van jouw eigen piek en die weet je alleen na onderzoek. Als je te vroeg inneemt werkt t niet, als je het te laat inneemt werkt het te lang door en kun je slaperig zijn overdag. Ook de dosis is persoonlijk.
Ik zou i.c.m. borstvoeding niets gebruiken, maar andere oplossingen zoeken. Muziek luisteren, luisterboeken, natuurgeluiden, white noise of zoiets?

Helpt warmte of juist frisse lucht?
Cateautje schreef:
29-07-2020 22:43
Lavendelolie doet het ook niet voor mij hoor. Daar slaap ik wel heel goed op, maar word uitgeput wakker in de morgen.

Ik weet niet zeker of dit een reactie op mij was, maar

a) ik heb het niet over lavendelolie.
b) waar heb jij die lavendelolie vandaan? Als dat - zoals ik het omschrijf - goedkope meuk van een drogist is, verbaast het me niks dat je uitgeput wakker wordt.
Cateautje schreef:
29-07-2020 23:30
Ik stond inderdaad niet stil bij het borstvoedingsverhaal en in dat geval raad ik alles af, want het komt toch bij het kindje terecht, ook na langere tijd.

Wat betreft de hallicugene werking van passiflora, dat gebeurt alleen als je een halve gram of meer in één keer inneemt. Passiflora is een MAOremmer en zorgt ervoor dat stoffen die er normaal gesproken voor zorgen dat je goed slaapt, niet te snel afgebroken worden. Je slaapt dus niet door de passiflora, maar door je lichaamseigen stoffen.
Niet iedereen reageert hetzelfde. Ik had ook een passiebloem (plant). Ik maakte om te proberen thee van 1 bloem in een kopje en ik ging hallicuneren. Ik dacht toeval, maar volgende dag hetzelfde. Ik heb migraine met aura's en in mijn familie komen psychoses voor, blijkbaar is voor mij de grens veel dunner en dat kan voor anderen ook zo zijn.
In het middel zitten 5000 mg aan werkzame stoffen waarvan passiebloem de hoofdstof is. Het kan dus best dat er meer dan een halve gram passiebloem in het middel zit en dat je als bijwerking hallicunaties krijgt.

Wat erin een plant zit is al helemaal niet meetbaar.
EHR schreef:
30-07-2020 07:09
Ik weet niet zeker of dit een reactie op mij was, maar

a) ik heb het niet over lavendelolie.
b) waar heb jij die lavendelolie vandaan? Als dat - zoals ik het omschrijf - goedkope meuk van een drogist is, verbaast het me niks dat je uitgeput wakker wordt.
Ik heb een flesje Sleep Well olie van De Tuinen. Weet niet of jij dat goedkope troep vindt, maar het werkt bij mij wel.
Er zit lavendel, citroen en ho-hout in en ruikt heerlijk.
.
Natuurlijke middelen kunnen net zo goed rotzooi zijn voor jezelf en de kleine. Medicatie wordt ten minste nog getest op giftigheid voor een kind. Op de site van Lareb kun je terugvinden of er iets geschreven is over de overgang van jou via moedermelk. Natuurlijke middelen worden niet zodanig getest. Dat iets natuurlijks geen kwaad kan, klopt niet.

Hoe zien de voedingen er nu uit 's nachts? Moet je je bed uit om bij de kleine te komen, zet je het licht aan, heb je gekolfde melk?
Is er een mogelijkheid om met een lactatiekundige te overleggen voor tips?

Heb je geen partner of kan diegene niet helpen?
Valeriaan wordt ook afgeraden bij borstvoeding. Zoals bijna alles, omdat er te weinig onderzoek naar is gedaan. Niemand geeft zich vrijwillig op voor onderzoek naar middelen bij borstvoeding natuurlijk. Hetzelfde met zwangerschap. Zelfs strepsils worden daarbij afgeraden, gewoon vanwege te weinig kennis. Pas daar dus mee op. En inderdaad, ook passiflora is niet zo onschuldig als het klinkt. Ik zou dus eerder naar andere oplossingen zoeken dan naar iets dat je in moet nemen.
Ja hebt al een natuurlijk slaapmiddel, door borstvoeding komt er Oxytocine vrij dat zorgt voor slaperigheid.

Dus misschien moet je je routine wat veranderen 's nachts. Als je baby verschoond moet worden doe dat dan voor het voeden. Voed liggend. Zorg ervoor dat je baby dichtbij weggelegd kan worden na het voeden, een co-sleeper is ideaal, zodat je zelf niet meer uit bed hoeft na het voeden.
Tryptofaan kan bijdragen aan een goede nachtrust. Dit is een natuurlijke stof die ook in banaan en melk voorkomt. Tijdens borstvoeding geen supplement nemen, want hiervan kan de veiligheid niet voor 100% worden gegarandeerd. Maar een banaan of melk (warm met bijv. anijs of honing?) kan natuurlijk wel.
viva-amber schreef:
29-07-2020 23:10
Je krijgt hallicunaties omdat er met name passiebloem inzit. Passiebloem is het hoofd ingredient en niet citroenmelisse. Ik zou het ook niet gebruiken terwijl je borstvoeding geeft. Passiebloem verstrekt bijv. ook de werking van bepaalde drugs en wordt bijv. door sjamanen gebruikt.

Niet alles wat natuurlijk is, is voor iedereen goed, in principe zijn poep en coke ook natuurlijk

Citroenmelisse zelf is vrij mild mbt tot het pure kruid. Ik zou dat in pure vorm kopen bijv gedroogd of een plant en daar elke avond een kopje thee van zetten, dan weet je wat je binnen krijgt en dat het geen kwaad kan. Er bestaat geen contraindicatie voor het gebruik van melisse bij borstvoeding.
Dank voor je reactie! Zal me eens verdiepen in de citroenmelisse maar nog meer in andere mogelijkheden.
Over alle andere vragen: mijn baby is negen weken. De vader is er één nacht per week en draait dan de nacht.

Wel een slimme om hem te verschonen voor het voeden. Merk vooral dat als ik kan voeden in het donker dat het dan wel gaat maar moet ik hem verschonen of met hem rondlopen vanwege krampjes dan ga ik teveel ‘aan’.

Heb luisterboeken, meditatie, podcasts, thee al geprobeerd en dat helpt wel maar pas na een uur of 2.

Maargoed vannacht was alweer een stuk beter dus wellicht went het ook. Op zich vind ik de gebroken nachten, in de zin van moeten voeden niet erg, wel het daarna ‘voor niks’ wakker liggen.

Hij slaapt eerste deel van de nacht in zijn eigen bed en daarna in een babynestje bij mij in bed.

Anijs is wel een idee misschien of de spray van de tuinen. Al het idee dat je iets kan doen helpt denk ik al, ritueel van bekertje melk etc.

Verder probeer ik mn telefoon niet meer ‘s nachts aan te raken en als ik een podcast of luisterboek ga opzetten raak ik snel toch weer verdwaald op mn telefoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven