Gezondheid alle pijlers

Gestopt met roken

09-06-2017 19:03 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag precies een week gestopt met roken. Het is erg zwaar, maar dat is maar goed ook want zo weet ik dat ik dit nooit meer wil meemaken!

Nog anderen in hetzelfde schuitje?
Impala, ik heb hetzelfde. De e-sigaret is gewoon mijn methadon! :)

Ik weet niet meer wie het was die de e-sigaret niets vond, maar ik probeerde drie jaar geleden ook met een e-sigaret te stoppen. Hondsberoerd werd ik van dat ding! Knallende koppijn, waanzinnig droge mond en duizelig werd ik ervan.

Vorig jaar was ik het zo zat om te roken, maar ik kwam er maar niet van af. Accupunctuur, hypnose, cold turkey: het werd 'm niet. Bijna wanhopig ben ik een puffwinkel ingelopen. Ik werd zo goed geholpen! Verschillende smaakjes en dampers mocht ik proberen en uiteindelijk ben ik met de J-easy de deur uitgelopen.

Nu damp ik al elf maanden en heb in al die maanden geen sigaret meer aangeraakt. Mijn huid is mooier, ik stink niet meer, ik hoest niet meer, mijn tandvlees is niet meer ontstoken: allemaal voordelen!

De trek in sigaretten blijft (waarom in hemelsnaam?), maar vapen haalt de scherpe kantjes er vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Mejuffrouwmuis schreef:
19-07-2017 12:45

De trek in sigaretten blijft (waarom in hemelsnaam?), maar vapen haalt de scherpe kantjes er vanaf.
De trek blijft omdat je de gewoonte in stand houdt, lijkt me. Daarom ga ik niet aan de e-sigaret, ik wil van het roken af, niet het vervangen door iets wat er veel op lijkt.
Don't het me wrong, het is ongetwijfeld veel gezonder dan sigaretten roken, dus een stap voorwaarts. Maar ik denk niet dat het het echt veelgemakkrlijker maakt om écht te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
19-07-2017 12:53
De trek blijft omdat je de gewoonte in stand houdt, lijkt me. Daarom ga ik niet aan de e-sigaret, ik wil van het roken af, niet het vervangen door iets wat er veel op lijkt.
Don't het me wrong, het is ongetwijfeld veel gezonder dan sigaretten roken, dus een stap voorwaarts. Maar ik denk niet dat het het echt veelgemakkrlijker maakt om écht te stoppen.
Ik ben vijf jaar van de sigaretten af geweest. Van de gewoonte was ik allang af. Maar sommige mensen hebben gewoon iets nodig om hun psyche te beinvloeden. En dan neem ik liever een haaltje nicotine met de e-smoker dan bijvoorbeeld Ritalin, alcohol, wiet, oxazepam of nog zwaarder spul.
Maar dit zal ook weer niet voor iedereen gelden. Sommige mensen kunnen wel gewoon stoppen en het is altijd beter om niet aan de nicotine of wat dan ook te zitten als je het niet nodig hebt. Maar als het je níet lukt om gestopt te blijven omdat je dan depressief of overprikkeld wordt, dan kun je honderd keer beter e-roken dan echte sigaretten.
.
Alle reacties Link kopieren
E-sigaret is toch ook hartstikke slecht? Ik heb gelezen dat je weer andere shit binnen krijgt.

Ik probeer overigens ook al heel lang te stoppen, maar ik ben te zwak.
Wat voor shit zit er dan in e-sigaretten? Volgens mij zit er naast wat nicotine amper wat in.
Wat betreft die gewoonte in stand houden: dat durf ik tegen te spreken.

Ik rook nu iets meer dan een week geen sigaretten meer. :yes: Maar ik gebruik wel een e-sig. Gisterenavond heb ik dat ding niet gebruikt na mijn werk en vanmorgen ben ik mijn rookpauze (nou ja, damppauze dan) vergeten te nemen. Dat overkwam mij echt nooooooit toen ik nog rookte. :-)
Jitsie schreef:
26-07-2017 15:39
Wat betreft die gewoonte in stand houden: dat durf ik tegen te spreken.

Ik rook nu iets meer dan een week geen sigaretten meer. :yes: Maar ik gebruik wel een e-sig. Gisterenavond heb ik dat ding niet gebruikt na mijn werk en vanmorgen ben ik mijn rookpauze (nou ja, damppauze dan) vergeten te nemen. Dat overkwam mij echt nooooooit toen ik nog rookte. :-)
Ik denk dat een week geen sigaretten meer roken iets te kort is om echt te kunnen oordelen. Ik was in januari 2016 gestopt en had ook veel momenten dat ik er geen erg meer in had maar die onweerstaanbare zin kwam toch nog vaak de kop op steken. Jammer genoeg heb ik daar aan toe gegeven en nu rook ik sinds een paar maanden weer. Was dus bijna anderhalf jaar gestopt.
Dat is inderdaad te kort, maar ik wil maar zeggen dat de handeling an sich niet het probleem lijkt te zijn bij mij.

Wel heb ik uiteraard nog momenten dat ik het moeilijk heb. Dan is mijn e-sig mijn beste vriend. Ik ben dus nog lang niet waar ik zijn moet.
Alle reacties Link kopieren
Duracel schreef:
26-07-2017 14:21
E-sigaret is toch ook hartstikke slecht? Ik heb gelezen dat je weer andere shit binnen krijgt.

Ik probeer overigens ook al heel lang te stoppen, maar ik ben te zwak.
Nee daar zijn nog geen aanwijzingen voor. Hoewel de tabaksindustrie er hard naar zoekt, want die raken hun klantjes kwijt en zouden die info graag verspreiden ;-) Maar het bestaat nog geen 40 jaar, dus in de praktijk zijn er nog geen voorbeelden van langdurige e-smokers.
.
Duracel schreef:
26-07-2017 14:21
E-sigaret is toch ook hartstikke slecht? Ik heb gelezen dat je weer andere shit binnen krijgt.

Ik probeer overigens ook al heel lang te stoppen, maar ik ben te zwak.
Er zijn inderdaad e-liquids waar kunstmatige boteraroma aan toegepast wordt ( diacetyl ) wat popcorn longen kan veroorzaken. Zo uit mijn hoofd zijn dat de e-liquids met custard, butterscotsch smaakjes.
Gelukkig damp ik die niet! Ik zit altijd aan de bosvruchten. :)
Mejuffrouwmuis schreef:
26-07-2017 19:36
Gelukkig damp ik die niet! Ik zit altijd aan de bosvruchten. :)
Gezond! :D
Mejuffrouwmuis schreef:
26-07-2017 19:36
Gelukkig damp ik die niet! Ik zit altijd aan de bosvruchten. :)
Heerlijk! Ik ook :proud:
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
26-07-2017 18:47
Er zijn inderdaad e-liquids waar kunstmatige boteraroma aan toegepast wordt ( diacetyl ) wat popcorn longen kan veroorzaken. Zo uit mijn hoofd zijn dat de e-liquids met custard, butterscotsch smaakjes.
Hmm ja. In principe is het dampen veilig en de wetenschappelijk onderzoeken die ik heb gelezen zijn ook gedaan met 'pure' liquids met of zonder nicotine. maar of alle smaakstoffen die er later aan worden toegevoegd ook veilig zijn? Ik had al niet zo'n goed gevoel bij vloeistoffen met zware/erg zoete smaken, en die vermijd ik ook al. Maar ik ga me er toch eens verder in verdiepen. En ik ga ook op zoek naar zo puur mogelijke liquids (iemand nog tips?).
Ik merk zelf in elk geval niks, en van gewoon roken krijg ik wel last van mijn longen, maar dat wil nog niet zeggen dat er op de langere termijn niks gebeurt natuurlijk. Ik hoef niet perse een smaakje, het gaat mij om het beetje nicotine. En dát kan in elk geval geen kwaad.
.
impala schreef:
27-07-2017 10:18
Hmm ja. In principe is het dampen veilig en de wetenschappelijk onderzoeken die ik heb gelezen zijn ook gedaan met 'pure' liquids met of zonder nicotine. maar of alle smaakstoffen die er later aan worden toegevoegd ook veilig zijn? Ik had al niet zo'n goed gevoel bij vloeistoffen met zware/erg zoete smaken, en die vermijd ik ook al. Maar ik ga me er toch eens verder in verdiepen. En ik ga ook op zoek naar zo puur mogelijke liquids (iemand nog tips?).
Ik merk zelf in elk geval niks, en van gewoon roken krijg ik wel last van mijn longen, maar dat wil nog niet zeggen dat er op de langere termijn niks gebeurt natuurlijk. Ik hoef niet perse een smaakje, het gaat mij om het beetje nicotine. En dát kan in elk geval geen kwaad.
Ik ben huiverachtig tov Liquids die meer dan 4 ingrediënten hebben. Nu heb ik een "staaltje" van een liquid gekregen van een vriend van mij. Maar daar stond een hele waslijst aan ingrediënten op. Die wil ik toch even onderzoeken alvorens ik die ga testen.

Die liquids met 4 ingrediënten vertrouw ik wel omdat dat gekende stofjes zijn die niet schadelijk of zelfs lichaamseigen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als er maar 3 of 4 ingrediënten genoemd worden, is een daarvan meestal 'smaakstoffen'. Maar welke smaakstoffen dan?
.
Impapa, ik denk dezelfde smaakstoffen als je in bijvoorbeeld water met fruitsmaakje, snoep en dergelijke treft.
Alle reacties Link kopieren
Mejuffrouwmuis schreef:
27-07-2017 16:46
Impapa, ik denk dezelfde smaakstoffen als je in bijvoorbeeld water met fruitsmaakje, snoep en dergelijke treft.
Nee dus. Ik heb de ingrediënten van mijn liquid opgezocht (het is al heel wat dat ik die kon vinden, want de meeste fabrikanten vermelden die helemaal niet) en daar ben ik toch wel van geschrokken:

Ingredienten: Propyleenglycol, Glycerol, Smaakstoffen, Nicotine (niet in 0mg)

Samenstelling: Styrene C8H8, Nootkatone C15H220, Ethyl vanillin C9H1003, 2-Methyl 1-Butanol acetate C7H1402, Methyl acetate C3H602, Benzyl formate C8H802, Beta-ionol C13H220, Nerol C10H180, a-Angelica lactone C5H602, Propylene glycol C3H802, Glycerol C3H803

De eerste stof die genoemd wordt bij 'samenstelling' is Styrene C8H8. Dat heb ik gegoogeld en het blijkt een stof die gebruikt wordt bij de productie van rubber, die schadelijk is voor je luchtwegen en een waarschuwingssymbool heeft voor 'inademing'.
Ik heb geen idee van de giftigheid van de concentratie die in de liquid zit, maar ik ben wel ongerust geworden en ga dit verder uitzoeken.

Dat iets een natuurlijk stof is, wil ook niet zeggen dat het veilig is. Over dat diacetyl dat hier eerder genoemd werd, lees ik weer dat het juist in natuurlijke aroma's zit ( "tobacco, apples, beans, butter, artichokes, black currants, blueberries, blue cheese, coffee, vinegar, dairy, honey, and wheat") en men daarom juist weer beter synthetische aroma's kan gebruiken.

Het is best een schimmig gebeuren waar nog maar weinig over bekend is. En waar de meeste e-rokers zich helemaal niet druk om maken. Maar ik wel. Ik overweeg nu om basisvloeistof te kopen en daar zelf wat nicotine aan toe te voegen, zodat ik een liquid krijg zonder smaak(stoffen) maar met nicotine.
.
Alle reacties Link kopieren
Zoals Impala zegt is er weinig nog over bekend omdat e-sig vooralsnog in het begin stadium zit.

Als ik stop wil ik gewoon met alles stoppen, geen e-sig, geen peuken, geen hasj of wiet. Maar dat is vooralsnog een hele grote stap.
Alle reacties Link kopieren
Nou e-roken is sowieso beter dan sigaretten. Dus een grote stap vooruit. Met zwart-wit en alles of niks denken komen de meeste mensen niet verder. Dan blijft alles zoals het was omdat 'alles' te moeilijk bljkt. Stap voor stap gaat beter.
.
Alle reacties Link kopieren
Duracel schreef:
27-07-2017 18:13
Zoals Impala zegt is er weinig nog over bekend omdat e-sig vooralsnog in het begin stadium zit.

Als ik stop wil ik gewoon met alles stoppen, geen e-sig, geen peuken, geen hasj of wiet. Maar dat is vooralsnog een hele grote stap.
Hasj of wiet kun je tegenwoordig ook Vapen!
Bij wiet werkt t beste :mrgreen:

Ik ben overigens sinds donderdagavond 22.00 uur gestopt met roken!! :yes:
aan het typen......
Alle reacties Link kopieren
Dat kan allang, die vaporizers zijn al járen te koop. Het is alleen heel duur en je wordt er knetterhigh van
.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is het probleem met een vaper, dan ga ik gewoon alles blijven roken.
Over een maandje met hulp proberen te stoppen, liefst zonder e-sig.
Goed zo Frikandellekuh!!!! :cheer2: :cheer: :worship:
Alle reacties Link kopieren
Mijn bedoeling was om een stop-topic te openenen, maar het lijkt nu meer op een topic over overstappen naar e-roken.

Toen ik er voor koos om te stoppen heb ik er bewust voor gekozen om deze verslaving niet te vervangen. Zou het e-rook-gepromoot in een ander topic kunnen aub?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven