Gezondheid alle pijlers

Gestopt met roken

09-06-2017 19:03 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag precies een week gestopt met roken. Het is erg zwaar, maar dat is maar goed ook want zo weet ik dat ik dit nooit meer wil meemaken!

Nog anderen in hetzelfde schuitje?
Hier ging op een gegeven moment ook de knop om. We wilden aan een kindje beginnen en ik wilde gestopt zijn met roken voordat ik zwanger zou zijn. Ik rookte een pakje per dag (gauloises), behoorlijk stevig dus! Ik rookte ook al zo'n 10 jaar.

Ik stopte cold turkey, adbouwen zorgde ervoor dat ik de hele tijd bezig was met hoeveel nog mocht, die e-sigaret had ik ooit al eens gehaald. Wat een miskoop haha. Ik vond het niks, gaf mij geen voldoenimg, maar ik vond het op psychisch vlak teveel lijken op roken en die knop moest nou juist om bij mij.

In het begin, de eerste maand ofzo, ging alles heel bewust in mijn hoofd steeds over roken. Alles had er verband mee en dat vond ik super irritant! Even tijd over, oh nu had ik dan een sigaretje gerookt. Het was ook mijn beloningssysteem; gewerkt, dan thuis eerst ff lekker een sigaretje. Of schoongemaakt thuis, dan mocht ik na afloop van mezelf lekker roken. Ik dacht echt oh jee ik word gek als dit zo blijft (je leest toch vaak dat je altijd verslaafd blijft en altijd iets blijft missen).
Ik heb er totaal geen trek meer in en voel me goed.
Nu 1 jaar en 9 maanden gestopt met roken. En ik had echt al vele stoppogingen gedaan, maar toch steeds na een aantal maanden weer begonnen.

Voor mij was een goede motivator dat ik mijn leven niet al rokend voor me zag. Dat wilde ik niet, ik vond mijn kleding al zo naar ruiken en mijn auto stonk vreselijk. Dat waren dingen waar ik me voor schaamde toen ik nog rookte. Erg vervelend. Dus dat wilde ik niet meer. Echt, dat gevoel wat te missen, lege handen gevoel, dat blijft niet. Ik was wel eerst 7 kg aangekomen waar ik niet zo blij mee was en wat ook vaker reden was geweest om weer te beginnen, maar daar ben ik na een half jaar gestopt te zijn mee aan de slag gegaan. 1 ding tegelijk heb ik gedacht en dat is goed gegaan.

Soms met uitgaan denk ik er nog wel eens over na, met drank op en vele vriendinnen die roken. Dan denk ik hmm ja eerder vond ik het altijd lekker.. Maar dan bedenk ik me dat ik het gewoon niet moet doen want 1. Die eerste sigaret na zon lange tijd is, vind ik, super ranzig en 2. Na 1 sigaretje zit ik weer aan een mogelijke verslaving vasy en die gedachte weerhoudt me er erg goed van.

Oh en het boek van allen carr, dat boek is af en toe een beetje te fanatiek anti roken, maar bevat soms wel goede stof tot nadenken en gedachte omvorming. Dat heeft mij ook wel geholpen. Ik hoop dat ik met dit verhaal andere mensen kan stimuleren en ze wat moed kan geven dat het beter wordt!
impala schreef:
07-08-2017 08:02
De e-sig voorkomt juist dat je weer naar een normale sigaret grijpt. Ik hoef niet perse helemaal te stoppen. Waarom? Ik heb geen problem met roken /dampen an sich zolang dat niet schadelijk is. Ik wil gewoon gezonde longen krijgen/houden en ook niet meer 7 euro per dag in de asbak gooien.
Ik damp, maar ben wel degelijk gestopt met roken. Wat TO daarvan denkt boeit me niet.
Hier hetzelfde!
Ik ben inmiddels helemaal gestopt. Ook met vapen.... Just saying. :A:
Alle reacties Link kopieren
PinkLady90 schreef:
07-08-2017 08:30
Hier ging op een gegeven moment ook de knop om. We wilden aan een kindje beginnen en ik wilde gestopt zijn met roken voordat ik zwanger zou zijn. Ik rookte een pakje per dag (gauloises), behoorlijk stevig dus! Ik rookte ook al zo'n 10 jaar.

Ik stopte cold turkey, adbouwen zorgde ervoor dat ik de hele tijd bezig was met hoeveel nog mocht, die e-sigaret had ik ooit al eens gehaald. Wat een miskoop haha. Ik vond het niks, gaf mij geen voldoenimg, maar ik vond het op psychisch vlak teveel lijken op roken en die knop moest nou juist om bij mij.

In het begin, de eerste maand ofzo, ging alles heel bewust in mijn hoofd steeds over roken. Alles had er verband mee en dat vond ik super irritant! Even tijd over, oh nu had ik dan een sigaretje gerookt. Het was ook mijn beloningssysteem; gewerkt, dan thuis eerst ff lekker een sigaretje. Of schoongemaakt thuis, dan mocht ik na afloop van mezelf lekker roken. Ik dacht echt oh jee ik word gek als dit zo blijft (je leest toch vaak dat je altijd verslaafd blijft en altijd iets blijft missen).
Ik heb er totaal geen trek meer in en voel me goed.
Nu 1 jaar en 9 maanden gestopt met roken. En ik had echt al vele stoppogingen gedaan, maar toch steeds na een aantal maanden weer begonnen.

Voor mij was een goede motivator dat ik mijn leven niet al rokend voor me zag. Dat wilde ik niet, ik vond mijn kleding al zo naar ruiken en mijn auto stonk vreselijk. Dat waren dingen waar ik me voor schaamde toen ik nog rookte. Erg vervelend. Dus dat wilde ik niet meer. Echt, dat gevoel wat te missen, lege handen gevoel, dat blijft niet. Ik was wel eerst 7 kg aangekomen waar ik niet zo blij mee was en wat ook vaker reden was geweest om weer te beginnen, maar daar ben ik na een half jaar gestopt te zijn mee aan de slag gegaan. 1 ding tegelijk heb ik gedacht en dat is goed gegaan.

Soms met uitgaan denk ik er nog wel eens over na, met drank op en vele vriendinnen die roken. Dan denk ik hmm ja eerder vond ik het altijd lekker.. Maar dan bedenk ik me dat ik het gewoon niet moet doen want 1. Die eerste sigaret na zon lange tijd is, vind ik, super ranzig en 2. Na 1 sigaretje zit ik weer aan een mogelijke verslaving vasy en die gedachte weerhoudt me er erg goed van.

Oh en het boek van allen carr, dat boek is af en toe een beetje te fanatiek anti roken, maar bevat soms wel goede stof tot nadenken en gedachte omvorming. Dat heeft mij ook wel geholpen. Ik hoop dat ik met dit verhaal andere mensen kan stimuleren en ze wat moed kan geven dat het beter wordt!
Wat goed zeg! Zo fijn om te lezen dat het meerdere mensen is gelukt :-D
Alle reacties Link kopieren
Jitsie schreef:
07-08-2017 10:23
Ik ben inmiddels helemaal gestopt. Ook met vapen.... Just saying. :A:
Sommige mensen kunnen het. Mijn vriend is samen met mij 5 jaar geleden gestopt en die heeft nooit meer een sigaret aangeraakt en hem kennende gaat hij dat ook nooit meer doen.
Maar hij stopt zich nu vol met koek en ander suikerspul als hij een oppepper nodig heeft. Gelukkig heeft hij een lichamelijk beroep, dus echt dik wordt hij niet. Maar gezond is het ook niet.
Allen Carr heeft voor mij wel heel definitief de knop omgezet dat ik echt geen sigaretten meer wil. Ik vind het inmiddels maffia, de tabaksproducenten. Maar hij geeft geen oplossing voor het positieve effect dat nicotine bij veel mensen heeft op hun brein.
.
Impala ja dat is dat beloningssysteem denk ik.
Je brein maakt endorfinen aan op het moment dat je jezelf dan beloont met een sigaretje.
Ik denk dat dat beloningssysteem vanzelf (na heel veel tijd) uitdooft. Dit proces kan je versnellen en versterken dmv hetinzetten van een ander beloningssysteem. Bijv
Veel mensen gaan veel eten, maar dit kan ook beweging zijn, dat gedrag levert ook een geluksstofje op. Of dat je even pauzeert en lekker tv kijkt met een bakkie thee of koffie, wanneer je druk bent geweest. Ik denk dat je hoofd aan iets anders moet wennen. Er moet wel iets voor in de plaats komen.
Alle reacties Link kopieren
Nicotine werkt vooral op je dopamine huishouding. En beïnvloedt nog veel meer neurotransmitters zoals serotonine. Het werkt dus zoals ook veel AD's werken. Voor sommige mensen is het niet gewoon een verslaving maar een vorm van (zelf)medicatie.

https://www.rokeninfo.nl/meer/vraag-en- ... raag=24357
:

"In de hersenen heeft nicotine een effect op verschillende overdrachtsstoffen. De belangrijkste zijn dopamine, noradrenaline, acetylcholine, vasopressine, serotonine en beta-endorfine. Deze stoffen spelen een rol bij:
•Genot (dopamine)
•Waakzaamheid (noradrenaline, acetylcholine)
•Onderdrukken van de eetlust (dopamine, noradrenaline, serotonine)
•Stemming (serotonine)
•Leerproces en geheugen (acetylcholine, vasopressine)
•Vermindering van angst en spanning (beta-endorfine)

Bij het roken bereikt nicotine al in 7-8 seconden de hersenen, zodat het (belonend) effect snel optreedt. "
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven