Gezondheid alle pijlers

Gestopt met roken

25-01-2021 13:40 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds vandaag gestopt met roken! :) Als hulpmiddel gebruik ik nicotine pleisters en krijg ik begeleiding!
Zag er ontzettend tegen op maar tot op heden valt het me mee.. Weet natuurlijk niet hoe het de komende tijd gaat zijn.

Wat vonden jullie de moeilijkste dagen? En wat hielp jullie er door?
Ben net al een stuk wezen wandelen in het zonnetje :D Deed me goed!
Alle reacties Link kopieren
Saray01 schreef:
15-02-2021 20:36
Ik ben ook een ex-roker. Al 10 dagen :)
De eerste dagen ging het prima, maar gisteren en vandaag ben ik echt super onrustig. Kan m’n ontspan momentje niet zo goed vinden. Iemand tips?
Wat voor mij goed werkte is die momenten omarmen en ervan te genieten. Er tegen vechten maakt het alleen maar erger.
spell68 schreef:
15-02-2021 22:49
Wat voor mij goed werkte is die momenten omarmen en ervan te genieten. Er tegen vechten maakt het alleen maar erger.
Hoe doe je dat precies?
Alle reacties Link kopieren
Saray01 wat mij altijd heeft geholpen om door lastige momenten heen te komen ('t is niet de eerste keer dat ik stop...) is afleiding zoeken.
Ik vond bijv het sigaretje na het avondeten altijd erg fijn. Om dat moment door te komen ging ik ipv roken nu meteen de afwas wegwerken.

En ik zorg dat ik klusjes bewust laat liggen zodat ik die kan doen op het moment dat ik afleiding nodig heb.
Punt is wel minder er teveel klusjes blijven liggen want ik heb het dit keer wel echt heel makkelijk met het stoppen. Na de eerste twee weken ging het een soort van vanzelf.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Hoe gaat het nu met het niet roken?

Wat mij hielp -cold turkey gestopt na 20 jaar-, is om op die momenten dat ik trek in een sigaret had tegen mezelf te zeggen dat IK degene was die wilde stoppen, en dat die trek na 2 minuten ook weer weg is.

Inmiddels 2 jaar niet roker!!!
Alle reacties Link kopieren
Saray01 schreef:
16-02-2021 21:02
Hoe doe je dat precies?
Zoals met alles is de bron intrinsieke motivatie. Als je niet bereid bent pijn te lijden voor iets wat je graag wilt dan kun je er donder op zeggen dat het niet gaat lukken. Daarom klinkt afleiding zoeken leuk, maar het is weglopen voor moeilijke momenten en in mijn ervaring gaat het dan heel lang duren eer je geestelijk afgekickt bent. Het wordt een gevecht tegen jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Zet hem op.. hou vol.. :cheer2:
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
18-02-2021 12:27
Als je niet bereid bent pijn te lijden voor iets wat je graag wilt dan kun je er donder op zeggen dat het niet gaat lukken. Daarom klinkt afleiding zoeken leuk, maar het is weglopen voor moeilijke momenten en in mijn ervaring gaat het dan heel lang duren eer je geestelijk afgekickt bent. Het wordt een gevecht tegen jezelf.
Dat is wellicht voor jou zo maar zoals ik aangaf werkt afleiding zoeken juist heel goed voor mij. En pijn lijden...
Da's een tikje overdreven. Je hebt een verslaving en daar wil je vanaf. Je lijf vraagt na een dag of 4 à 5 al niet meer om nicotine maar je gewoontes doorbreken is lastiger. En dat is doorgaans niet pijnlijk maar bij tijd en wijle wel moeilijk. Punt.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
spell68 schreef:
18-02-2021 12:27
Zoals met alles is de bron intrinsieke motivatie. Als je niet bereid bent pijn te lijden voor iets wat je graag wilt dan kun je er donder op zeggen dat het niet gaat lukken. Daarom klinkt afleiding zoeken leuk, maar het is weglopen voor moeilijke momenten en in mijn ervaring gaat het dan heel lang duren eer je geestelijk afgekickt bent. Het wordt een gevecht tegen jezelf.
Duidelijk. Ik geloof niet dat het voor mij zo werkt. Ik ben zeer gemotiveerd en wil echt niet roken. En toch had ik het gisteren echt heel zwaar en kon ik het absoluut niet omarmen. Ik kan dan wel zeggen, dit is echt k*t, maar omarmen? Neh!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je helemaal Saray! Dat omarmen is voor mij echt te zweverig.
Even zeggen dat het kut is en afleiding zoeken helpt mij wel. Ik hoop dat jij ook iets vind dat je door moeilijke momenten helpt en dat je volhoudt!!
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Zeven weken rookvrij en het gaat nog steeds hartstikke goed. Zelfs toen ik samen met mijn man gisteren in de tuin een bakkie koffie deed, hoefde ik geen sigaretje. En dat, terwijl mijn man gewoon nog rookt.
I feel good! :yes:
pipo* wijzigde dit bericht op 22-02-2021 17:36
0.44% gewijzigd
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
WoW Pipo.. gaat goed!!

:cheer2:
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
Pipo* schreef:
22-02-2021 17:18
Zeven weken rookvrij en het gaat nog steeds hartstikke goed. Zelfs toen ik samen met mijn man gisteren in de tuin een bakkie koffie deed, hoefde ik geen sigaretje. En dat, terwijl mijn man gewoon nog rookt.
I feel good! :yes:
Wat goed zeg Pipo! Ik heb 1 dag met een terugval gehad en ben echt bezweken onder druk toen ik bij andere mensen stond. Het rare maar ook mooie aan deze terugval was dat ik mezelf “een niet roker” voelde! En dacht nee.. Dit wil ik niet meer 😃 Dus meteen daarna knop weer omgezet en sindsdien 0 zin gehad om te roken 😊
Alle reacties Link kopieren
lthepooh schreef:
22-02-2021 23:01
Wat goed zeg Pipo! Ik heb 1 dag met een terugval gehad en ben echt bezweken onder druk toen ik bij andere mensen stond. Het rare maar ook mooie aan deze terugval was dat ik mezelf “een niet roker” voelde! En dacht nee.. Dit wil ik niet meer 😃 Dus meteen daarna knop weer omgezet en sindsdien 0 zin gehad om te roken 😊
Hoe gaat het nu? Zonde van die ene terugval dag maar echt goed dat je de knop weer om hebt kunnen zetten! Ik hoop dat dat nog steeds zo is?!

Hier gaat het nog steeds goed. De mijlpaal van 3 maanden rookvrij komt langzaam in zicht (4 april) 💪.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Ik vond het het lastigs dat ik mezelf steeds afvroeg of het ooit over zou gaan. Dat gevoel van zin hebben aan een sigaret. Of gewoon op bepaalde momenten, dat je toen altijd rookte.

Het heeft echt wel even geduurd maar het is redelijk weggegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ithepooh, ik ben heel benieuwd hoe het gaat met het niet roken bij jou?
Hier gaat het nog steeds goed. Al moet ik wel zeggen dat ik wel de nodige lastige momenten heb gehad. Buiten zitten met een wijntje... Dat triggert het gevoel van willen roken duidelijk bij mij.
Maar tot op heden nog steeds niet bezweken :yes:
Ik hoop dat het bij jou ook nog steeds goed gaat!!
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde toch gewoon even melden dat ik vandaag officieel een half jaar rookvrij ben :cheer2: :cheer2: :cheer2:
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Pipo* schreef:
04-06-2021 17:22
Ik wilde toch gewoon even melden dat ik vandaag officieel een half jaar rookvrij ben :cheer2: :cheer2: :cheer2:
gefeliciteerd! Knap hoor!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Pipo* :cheer2:
Ik kwam dit topic toevallig tegen, ben zelf nu 1 maand gestopt. Meer dan 40 jaar gerookt.
:-|
Het ging eigenlijk best goed maar de laatste dagen vind ik het lastig. Dit had ik niet verwacht...
Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Waarom vind je het lastig Aquadruppel? Heeft het te maken met het lekkere weer/wijntje erbij/terrasje? Want dat vind ik ook lastiger.
Ik houd mezelf dan voor ogen dat het niet ineens nóg gezelliger wordt omdat ik met een sigaret in mijn handen zit. Dat het niets toevoegen op dat moment.

En ik kijk even naar mijn spaarrekening waar ik, sinds ik gestopt ben, wekelijks €50,- op stort. Dat helpt ook om door te zetten 😁
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Kan er de vinger niet op leggen Pipo*. Heeft zeker niet te maken met het lekkere weer...ik heb gewoon best vaak trek in een sigaret. En ik weet dat een situatie niet leuker of erger wordt met een sigaret...en ik weet dat ik geld uitspaar en dat ik nu wel 5 hele dagen langer leef .
Wil de oorzaak vinden. Wil niet opgeven maar ik vind het nog steeds zo lastig dat dit toch op de loer ligt.
Het enige wat me tegenhoud is het feit dat ik het superzonde zou vinden als ik nu, na 33 dagen en 21 uur, weer een sigaret zou roken.
Alle reacties Link kopieren
Da's ruk Aquadruppel!
Je lichaam vraagt niet meer om nicotine of ander stoffen dus het is echt puur psychisch dat je er zo mee bezig bent.
Misschien anders maandag even overleggen met je huisarts of het een optie is om champix te gaan gebruiken? Sterkte want dit lijkt me wel heel rot!
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Zeker ruk....en dat Champix wil ik echt niet gaan gebruiken. Heb daar zoveel akelige dingen over gehoord..dus das voor mij geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Aqua, ik herken echt helemaal wat je schrijft. Ik ben nu 3 maanden gestopt met roken na ruim 20 jaar echt wel veel gerookt te hebben. De eerste dagen na het stoppen vond ik écht heel moeilijk maar daarna viel het me eigenlijk heel erg mee. Ik heb dagen dat ik helemaal niet denk aan roken en in zijn algemeenheid ben ik blij dat ik ervan af ben.

Maar vandaag heb ik zo'n dag dat ik ZOVEEL zin heb om een sigaret op te steken dat ik het me fysiek echt voor kan stellen en er zo naar verlang. Maar ik doe het niet omdat ik niet nog een keer door de moeilijke periode van stoppen heen wil gaan. Ik accepteer maar gewoon dat ik zo'n moment heb, ga slapen, afleiding zoeken en morgen is alles weer anders.

Succes , het is moeilijk maar je kan volhouden
Alle reacties Link kopieren
Aquadruppel, hoe gaat het nu met je?

Over champix heb ik wisselende berichten gehoord. Een collega van me was er laaiend enthousiast over maar een familielid was juist heel negatief.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Pipo* , lief dat je er naar vraagt :-] . Gaat nog steeds niet echt fijn eerlijk gezegd. Zit momenteel
ook in een behoorlijke dip daardoor. Ik ben nu zover dat ik denk dat ik een leuker mens ben met sigaret. Diep van binnen weet ik dat dit onzin is maar zo voelt het niet....In het begin ging het veel beter. Dus ook dat is balen want het zou, naarmate ik langer gestopt ben, juist makkelijker moeten worden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven