Gevolgen lichaam en geest bij stoppen pil
vrijdag 12 februari 2010 om 12:27
Ik ben van plan te stoppen met de anticonceptiepil. Ik slik hem al onafgebroken zo'n 12 jaar. Ik vind het best spannend, want wat doet zo'n pil precies met je?
Hebben jullie ervaringen? Ben je juist dikke of dunner geworden na het stoppen, meer of minder menstruatieklachten en heeft het invloed op je mindset? Ik heb wel het gevoel gehad dat ik door de pil meer last van stemmingswisselingen kreeg, alhoewel ik voor de pil behoorlijke PMS kwalen had. Ik heb altijd een rustige huid gehad maar zal dat zo blijven?
Zo'n klein pilletje kan soms veel doen. Ik wil nog niet zwanger worden, misschien over een halfjaartje wel, en ben dus benieuwd hoe mijn menstruatie zal gaan verlopen als ik stop met de pil.
In ieder geval erg spannend, ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!
Hebben jullie ervaringen? Ben je juist dikke of dunner geworden na het stoppen, meer of minder menstruatieklachten en heeft het invloed op je mindset? Ik heb wel het gevoel gehad dat ik door de pil meer last van stemmingswisselingen kreeg, alhoewel ik voor de pil behoorlijke PMS kwalen had. Ik heb altijd een rustige huid gehad maar zal dat zo blijven?
Zo'n klein pilletje kan soms veel doen. Ik wil nog niet zwanger worden, misschien over een halfjaartje wel, en ben dus benieuwd hoe mijn menstruatie zal gaan verlopen als ik stop met de pil.
In ieder geval erg spannend, ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!
vrijdag 12 februari 2010 om 12:39
Mijn menstruatie heeft even op zich laten wachten en heeft al met al een paar maanden geduurd voordat die weer regelmatig 'liep'.
Voor de rest heb ik zelf weinig veranderingen gemerkt, heb weinig last van PMS of onrustige huid, dat is na het stoppen van pilgebruik ook niet veranderd. Heb dat ding ook jaar of 12 geslikt (met pauze van 2 jaar ivm zwangerschap)
Nu ook zwanger en ga hem ook gewoon weer slikken daarna.
Voor de rest heb ik zelf weinig veranderingen gemerkt, heb weinig last van PMS of onrustige huid, dat is na het stoppen van pilgebruik ook niet veranderd. Heb dat ding ook jaar of 12 geslikt (met pauze van 2 jaar ivm zwangerschap)
Nu ook zwanger en ga hem ook gewoon weer slikken daarna.
vrijdag 12 februari 2010 om 12:57

vrijdag 12 februari 2010 om 13:08
Toen ik stopte met de pil heb ik daar behoorlijk last van gehad. Ik kwam behoorlijk veel aan en had veel last van moodswings. Geestelijk betreft ben ik er ook hard op achteruit gegaan. Toen ik een maand of zes gestopt was met de pil sliep ik ineens heel slecht. Dit heeft zeker nog anderhalf jaar geduurd eer ik weer een beetje fatsoenlijk aan slapen toe kwam. Ook kreeg ik er een gigantische berg wasgoed bij toen ik stopte met de pil. Die is helaas nooit meer weggegaan, ik verwacht dat ik met een jaartje of 15 van het extra wasgoed af ben, en tot die tijd slik ik braaf de pil, nog een kind is niet goed voor mijn geestelijke gesteldheid
vrijdag 12 februari 2010 om 13:12
quote:dangeensuus schreef op 12 februari 2010 @ 13:08:
Toen ik stopte met de pil heb ik daar behoorlijk last van gehad. Ik kwam behoorlijk veel aan en had veel last van moodswings. Geestelijk betreft ben ik er ook hard op achteruit gegaan. Toen ik een maand of zes gestopt was met de pil sliep ik ineens heel slecht. Dit heeft zeker nog anderhalf jaar geduurd eer ik weer een beetje fatsoenlijk aan slapen toe kwam. Ook kreeg ik er een gigantische berg wasgoed bij toen ik stopte met de pil. Die is helaas nooit meer weggegaan, ik verwacht dat ik met een jaartje of 15 van het extra wasgoed af ben, en tot die tijd slik ik braaf de pil, nog een kind is niet goed voor mijn geestelijke gesteldheid

vrijdag 12 februari 2010 om 13:14
na stoppen met de pil (na 12 jaar gebruik):
- korter ongesteld
- minder hevig ongesteld
- meteen regelmatig ongesteld
- geen stemmingswisselingen meer
- geen leeg gevoel meer, weer echte emoties!! kan eindelijk weer huilen als dat nodig is, ipv leeg voor me uit staren
- 1 dag voor ongesteldheid kan ik van de kleinste dingen al huilen maar dat is heeeeerlijk.
- libido met 200% verbeterd: 2 weken lang erg hoog, met veel spontane geilheidsbuien en ook tijdens de sex remmingen helemaal weg.
- nadeel, 2 weken lang libido erg laag, tot onvrede van vriend.
- geen hoofdpijnen meer in de stopweek of gewoon tussendoor.
- geen kleine puistjes meer.
- korter ongesteld
- minder hevig ongesteld
- meteen regelmatig ongesteld
- geen stemmingswisselingen meer
- geen leeg gevoel meer, weer echte emoties!! kan eindelijk weer huilen als dat nodig is, ipv leeg voor me uit staren
- 1 dag voor ongesteldheid kan ik van de kleinste dingen al huilen maar dat is heeeeerlijk.
- libido met 200% verbeterd: 2 weken lang erg hoog, met veel spontane geilheidsbuien en ook tijdens de sex remmingen helemaal weg.
- nadeel, 2 weken lang libido erg laag, tot onvrede van vriend.
- geen hoofdpijnen meer in de stopweek of gewoon tussendoor.
- geen kleine puistjes meer.

vrijdag 12 februari 2010 om 13:21
Lol Helianthus, gefeliciteerd 
Ik moet zeggen dat ik na de geboorte van de vierde niet direct aan de pil ben gegaan ( ex man was inmiddels gesteriliseerd ) en ik had er last van. In die zin, ik ben met de pil wat vlakker in mijn emoties ( wat ik wel prettig vind) en zonder pil was ik dus explosief boos of blij of verdrietig, met de pil heb ik hier minder last van. Daarnaast ben ik zonder de pil veel heviger ongesteld als met pil, duurt zeker drie dagen langer en ik ben een emotioneel wrak als ik ongesteld ben zonder pil.

Ik moet zeggen dat ik na de geboorte van de vierde niet direct aan de pil ben gegaan ( ex man was inmiddels gesteriliseerd ) en ik had er last van. In die zin, ik ben met de pil wat vlakker in mijn emoties ( wat ik wel prettig vind) en zonder pil was ik dus explosief boos of blij of verdrietig, met de pil heb ik hier minder last van. Daarnaast ben ik zonder de pil veel heviger ongesteld als met pil, duurt zeker drie dagen langer en ik ben een emotioneel wrak als ik ongesteld ben zonder pil.

vrijdag 12 februari 2010 om 13:59
na stoppen met de pil (klein jaartje gestopt geweest)
vreetbuien
zware ongesteldheden met buikgriepachtige klachten
zware hoofdpijnen
moodswings
geen effect bij poging tot afvallen (dat was de reden waarom ik 'n poosje zonder wilde proberen)
na terug beginnen met de pil:
geestelijk veel beter in balans en lekkerder in m'n vel
geen ongesteldheden wanneer ze mij niet uitkomen
minder heftig ongesteld
Kortom: ik voel mij met pil veel beter dan zonder
vreetbuien
zware ongesteldheden met buikgriepachtige klachten
zware hoofdpijnen
moodswings
geen effect bij poging tot afvallen (dat was de reden waarom ik 'n poosje zonder wilde proberen)
na terug beginnen met de pil:
geestelijk veel beter in balans en lekkerder in m'n vel
geen ongesteldheden wanneer ze mij niet uitkomen
minder heftig ongesteld
Kortom: ik voel mij met pil veel beter dan zonder
vrijdag 12 februari 2010 om 14:12
Stoppen met de pil is een van beste beslissingen die ik gemaakt heb!
Wat er allemaal veranderde:
- geen hoofdpijnen meer, had ik elke maand veel last van.
- korter ongesteld, met de pil 6 dagen, nu 3 a 4 dagen.
- geen depressieve gevoelens, had ik vooral in de eerste dagen voor mijn ongesteldheid last van. Chagerijnig, huilerig, negatief etc. Nu voel ik 1 dag van te voren dat ik wat emotioneler ben.
- Heel veel meer zin in sex! Met de pil had ik een heel laag libido, eigenlijk maakte het me allemaal niet uit. Als ik het voor het kiezen had, kon ik makkelijk weken geen sex hebben. Nu wil ik wel elke dag
- Afgevallen, maar ik weet niet of dat helemaal aan het stoppen met de pil heeft gelegen...
- Het duurde wel een paar maanden voor mijn ongesteldheid op gang kwam, maar sindsdien ben ik regelmatig, kan de klok erop gelijk stellen.
- voel me echt mezelf, zit lekker in mijn vel.
Een nadeel:
- Mijn huid werd erg onrustig, kreeg puistjes terug, vaak ook wel ontstekingen, vooral op mijn kaaklijn. Merkte echt dat mijn lichaam zich aan het hervormen was. Dit heeft zo'n 4 maanden geduurd en toen werd mijn huid rustig en nu heb ik een gaaf gezicht
!
Als je stopt met de pil, probeer het dan zeker een half jaar vol te houden, want dan pas is je lichaam veranderd, je huid rustiger geworden en kan je merken dat je jezelf weer bent.
Ik raad het al mijn vriendinnen aan
!
Wat er allemaal veranderde:
- geen hoofdpijnen meer, had ik elke maand veel last van.
- korter ongesteld, met de pil 6 dagen, nu 3 a 4 dagen.
- geen depressieve gevoelens, had ik vooral in de eerste dagen voor mijn ongesteldheid last van. Chagerijnig, huilerig, negatief etc. Nu voel ik 1 dag van te voren dat ik wat emotioneler ben.
- Heel veel meer zin in sex! Met de pil had ik een heel laag libido, eigenlijk maakte het me allemaal niet uit. Als ik het voor het kiezen had, kon ik makkelijk weken geen sex hebben. Nu wil ik wel elke dag
- Afgevallen, maar ik weet niet of dat helemaal aan het stoppen met de pil heeft gelegen...
- Het duurde wel een paar maanden voor mijn ongesteldheid op gang kwam, maar sindsdien ben ik regelmatig, kan de klok erop gelijk stellen.
- voel me echt mezelf, zit lekker in mijn vel.
Een nadeel:
- Mijn huid werd erg onrustig, kreeg puistjes terug, vaak ook wel ontstekingen, vooral op mijn kaaklijn. Merkte echt dat mijn lichaam zich aan het hervormen was. Dit heeft zo'n 4 maanden geduurd en toen werd mijn huid rustig en nu heb ik een gaaf gezicht

Als je stopt met de pil, probeer het dan zeker een half jaar vol te houden, want dan pas is je lichaam veranderd, je huid rustiger geworden en kan je merken dat je jezelf weer bent.
Ik raad het al mijn vriendinnen aan

vrijdag 12 februari 2010 om 14:22
Ik ben sinds juli 2009 gestopt met de pil en wat ben ik blij dat ik die keuze gemaakt heb!
Wat er bij mij veranderde:
- Zit echt super in mijn vel, ben helemaal happy! Ik heb geen stemmingswisselingen meer, ik voel me niet meer constant boos en verdrietig van binnen en ik snauw niet meer iedereen waar in van hou af .
- Ben niet aangekomen of afgevallen, gewicht is gelijk.
- Mijn libido is weer terug. Die zat eerst ergens onder het vriespunt!
- Ben het eerste halfjaar niet ongesteld geweest. Nu sinds 1,5 maand weer wel het is alleen nog niet regelmatig nu. Is dus niet zwaarder geworden dan toen ik nog aan de pil was en ook niet nu ik inmiddels een koper spiraal heb. Heb overigens ook geen hoofdpijn, buikpijn of wat dan ook voor menstruatie klachten maar dat had ik ook niet met de pil.
- Mijn huid was nadat ik 2 maanden gestopt was met de pil nogal onrustig (lees: veel puistjes) maar dat is nu weer minder aan het worden.
Ik zeg: DOEN!
Wat er bij mij veranderde:
- Zit echt super in mijn vel, ben helemaal happy! Ik heb geen stemmingswisselingen meer, ik voel me niet meer constant boos en verdrietig van binnen en ik snauw niet meer iedereen waar in van hou af .
- Ben niet aangekomen of afgevallen, gewicht is gelijk.
- Mijn libido is weer terug. Die zat eerst ergens onder het vriespunt!
- Ben het eerste halfjaar niet ongesteld geweest. Nu sinds 1,5 maand weer wel het is alleen nog niet regelmatig nu. Is dus niet zwaarder geworden dan toen ik nog aan de pil was en ook niet nu ik inmiddels een koper spiraal heb. Heb overigens ook geen hoofdpijn, buikpijn of wat dan ook voor menstruatie klachten maar dat had ik ook niet met de pil.
- Mijn huid was nadat ik 2 maanden gestopt was met de pil nogal onrustig (lees: veel puistjes) maar dat is nu weer minder aan het worden.
Ik zeg: DOEN!

vrijdag 12 februari 2010 om 14:25
Raar is dat hoe totaal verschillend mensen reageren op al dan niet de pil. Zelf had ik zonder pil zeker niet meer zin in seks dan met, vooral omdat ik de helft van de maand niet te genieten ben zonder pil.
En met pil heb ik juist geen vervelende stemmingswisselingen, zonder pil wel.
Ik zie dus geen enkel voordeel in stoppen met de pil.
En met pil heb ik juist geen vervelende stemmingswisselingen, zonder pil wel.
Ik zie dus geen enkel voordeel in stoppen met de pil.
vrijdag 12 februari 2010 om 14:27
Interessant topic want vanaf mijn 16e aan de pil, dus nu zo'n 22 jaar. Mijn endocrinoloog heeft mij geadviseerd om te stoppen met de pil. Na maanden lang uitstellen in het nu zover, ik ben gestopt.
Hopelijk ben in ik 1 van de gelukkigen die zich na het stoppen beter gaat voelen en wie weet kan ook mijn schildkliermedicatie straks omlaang.
Hopelijk ben in ik 1 van de gelukkigen die zich na het stoppen beter gaat voelen en wie weet kan ook mijn schildkliermedicatie straks omlaang.
vrijdag 12 februari 2010 om 15:11
Hoi,
Ben zelf na 11 jaar gestopt met de pil (kinderwens).
Ooit was ik begonnen met de pil ivm onregelmatige menstruatie. Nu was ik heel erg bang dat dit na het stoppen van de pil weer het geval zou zijn. Gelukkig is mijn menstruatie gelijk op gang gekomen en gelukkig ook elke maand (zit met mijn cylcus tussen de 30 en 35 dagen).
Helaas merk ik wel dat ik echt last heb als ik ongesteld moet worden. Week van te voren pijnlijke borsten. Verder stemmingswisselingen, depriegevoel (ga ik twijfelen aan mijn relatie terwijl deze goed is en ik een lieverd van een vent heb), hoofdpijn, lichte buikkrampen en erg moe.
Voordeel: Ik heb meer zin ....... en elke maand netjes ongesteld.
Maar ik heb dit er zeker voor over (hoop mijn vriend ook hihi) met het oog op, dat ik HOOP ooit een klein mensje in mijn buik te dragen/armen te hebben.
Ben zelf na 11 jaar gestopt met de pil (kinderwens).
Ooit was ik begonnen met de pil ivm onregelmatige menstruatie. Nu was ik heel erg bang dat dit na het stoppen van de pil weer het geval zou zijn. Gelukkig is mijn menstruatie gelijk op gang gekomen en gelukkig ook elke maand (zit met mijn cylcus tussen de 30 en 35 dagen).
Helaas merk ik wel dat ik echt last heb als ik ongesteld moet worden. Week van te voren pijnlijke borsten. Verder stemmingswisselingen, depriegevoel (ga ik twijfelen aan mijn relatie terwijl deze goed is en ik een lieverd van een vent heb), hoofdpijn, lichte buikkrampen en erg moe.
Voordeel: Ik heb meer zin ....... en elke maand netjes ongesteld.
Maar ik heb dit er zeker voor over (hoop mijn vriend ook hihi) met het oog op, dat ik HOOP ooit een klein mensje in mijn buik te dragen/armen te hebben.

vrijdag 12 februari 2010 om 15:18
Ik moet zeggen dat de enige reden voor mij om te stoppen met de pil het terugkrijgen van mijn libido zou zijn. De pil is voor mij killing voor mijn libido maar neem ik hem niet, dan loop ik uiteraard ten eerste het risico om zwanger te raken ( spiraaltje vind ik geen prettig idee, speel nu met het idee om me te laten steriliseren) en ten tweede word ik er een heel gevaarlijk type van..kiezen tussen twee kwaden dus.

vrijdag 12 februari 2010 om 17:09
Zo, wat een verschillende verhalen! Wordt er niet echt geruster op Ik ga over een paar maanden trouwen en zou het niet leuk vinden om dan onder de puistjes te zitten, kilo's zwaarder te zijn of helemaal depri vanwege PMS. Moet zeggen dat ik nu in de laatste week van de pil ook altijd klachten heb. Errug prikkelbaar en soms niet te genieten. Plus veel koppijn en hele zere borsten. Lastige keuze hoor. Bij sommige mensen pakt het dus hartstikke goed uit zonder pil en bij anderen totaal niet.
Na de bruiloft willen we heel graag aan kindjes beginnen en het leek me niet zo gek om al te beginnen met " ontpillen" zodat ik er tegen die tijd helemaal klaar voor ben
Ik slik Yasmin, dus niet een heel zware pil. Ben vooral bang voor mijn huid. Had vroeger wel eens een pukkel maar nooit acne o.i.d dan zal dat nu toch niet ineens wel komen?
En....ik wil er natuurlijk op " de dag" wel helemaal super uitzien.
Nou ik heb (gelukkig) nog een paar dagen bedenktijd, zit net in mn stopweek.
Na de bruiloft willen we heel graag aan kindjes beginnen en het leek me niet zo gek om al te beginnen met " ontpillen" zodat ik er tegen die tijd helemaal klaar voor ben
Ik slik Yasmin, dus niet een heel zware pil. Ben vooral bang voor mijn huid. Had vroeger wel eens een pukkel maar nooit acne o.i.d dan zal dat nu toch niet ineens wel komen?
En....ik wil er natuurlijk op " de dag" wel helemaal super uitzien.
Nou ik heb (gelukkig) nog een paar dagen bedenktijd, zit net in mn stopweek.
zondag 21 februari 2010 om 17:56
Ik ben nu iets langer dan een half jaar geleden gestopt met de (Trinordiol) pil en voel me er eigenlijk prima bij. Rustiger, minder gedeprimeerd en veel beter in mijn vel. Ik ben iets afgevallen, maar heb ook veel last gekregen van huidirritaties en puistjes... Toch ben ik erg blij dat ik niet meer elke dag zo'n ding hoef te slikken. (Heb dat zo'n 17 jaar lang gedaan...)
zondag 21 februari 2010 om 18:02
Ik ben nu 23 en net een maand gestopt met de pil. Ik slikte hem non-stop vanaf mijn 15e, maar had er geen zin meer in. Er is nog zoveel niet over bekend. Niet alle stoffen kunnen even goed voor je zijn. Daarbij wilde ik mijn lichaam weer gewoon zelf het werk laten doen. Ik ben netjes op tijd ongesteld geworden en het voelde eigenlijk veel beter dan met de pil. Geen pijnscheuten en moodswings. Ik wacht af of dit zo blijft, want dan ben ik blij!
dinsdag 9 maart 2010 om 02:03
ik ben na 8 jaar slikken van de pil gestopt
reden: ik had het idee dat ik mezelf niet was.
werd pas na 6 dagen ongesteld na het stoppen dat was heel kort na 2 weken werd ik heel erg ongesteld normaal verloor ik niet heel erg veel bloed en duurde het maar 3 dagen nu is dat wel 2 dagen hevig en bouwt het weer af.....
ik moet gewoon mijn cyclus zoeken.
Voordat ik ongesteld moet worden voel ik het aankomen door steken in mn buik.
reden: ik had het idee dat ik mezelf niet was.
werd pas na 6 dagen ongesteld na het stoppen dat was heel kort na 2 weken werd ik heel erg ongesteld normaal verloor ik niet heel erg veel bloed en duurde het maar 3 dagen nu is dat wel 2 dagen hevig en bouwt het weer af.....
ik moet gewoon mijn cyclus zoeken.
Voordat ik ongesteld moet worden voel ik het aankomen door steken in mn buik.