Gezondheid alle pijlers

Hepatitis E hoe overdraagbaar?

07-01-2015 14:13 10 berichten
Ik heb net gehoord dat iemand uit mijn omgeving hepatitis E heeft. Ik heb weinig tijd om dit uit te zoeken. Is dit ook besmettelijk via drinken van hetzelfde drinkflesje? Mijn dochter heeft namelijk 2 weken geleden van deze persoon uit een waterflesje gedronken.

Wie kan dit even goed voor me googelen?
Alle reacties Link kopieren
Googlen op 'besmetting hepatitis E' is toch in 5 seconden gedaan?

Besmetting van mens op mens is zeldzaam. Er staat niks over een drinkflesje.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Besmetting met het hepatitis E virus vindt plaats via de weg ontlasting-mond. Vooral verontreinigd water is een belangrijke besmettingsbron.

Ja ik zal niet alles wat ik gevonden heb kopy-pasten maar het blijkt daadwerkelijk over te brengen met speeksel. Raadpleeg een arts, bloedonderzoek doen, volgensmij ben je hier niet voor het leven door getekend.
Besmetting is via besmet water of voedsel. Je hoeft je dus geen zorgen te maken, tenzij de patient ziek is geworden van het water uit dat flesje, maar dat lijkt me niet.
quote:Redt schreef op 07 januari 2015 @ 14:24:

Ja ik zal niet alles wat ik gevonden heb kopy-pasten maar het blijkt daadwerkelijk over te brengen met speeksel. Raadpleeg een arts, bloedonderzoek doen, volgensmij ben je hier niet voor het leven door getekend.Volgens mij haal je nu hepatitis B en E door elkaar. B is wel degelijk via speeksel over te brengen, maar E volgens de mij bekende informatie niet.
Site RIVM

Hoe kun je hepatitis E krijgen en hoe kun je anderen besmetten?

Het hepatitis E-virus komt voor in jonge varkens, wilde zwijnen, sommige hertensoorten en af en toe in mensen. Het hepatitis E-virus kan op verschillende manieren worden overgedragen. Besmetting kan plaatsvinden:

via besmet bloed (bloedtransfusie)

via besmet, onvoldoende verhit eten (producten van wild zwijn, varkenslever of ongekookte worsten)

waarschijnlijk ook via contact met uitwerpselen van besmette varkens en -wilde zwijnen

via (drink)water bij slechte hygiënische omstandigheden, zoals in niet-westerse landen

Behalve in het geval van overdracht via bloedtransfusie, wordt het hepatitis E-virus overgedragen via de fecaal-orale route. Dat wil zeggen dat de ontlasting van een besmet varken of hepatitis E-patiënt besmettelijke virusdeeltjes bevat, die bijvoorbeeld via water, eten, of vingers in de mond terecht kunnen komen. Besmetting van mens op mens is zeldzaam.

Lijkt me een duidelijke uitleg...
quote:Redt schreef op 07 januari 2015 @ 14:24:

Besmetting met het hepatitis E virus vindt plaats via de weg ontlasting-mond. Vooral verontreinigd water is een belangrijke besmettingsbron.

Ja ik zal niet alles wat ik gevonden heb kopy-pasten maar het blijkt daadwerkelijk over te brengen met speeksel. Raadpleeg een arts, bloedonderzoek doen, volgensmij ben je hier niet voor het leven door getekend.Hoe kun je hepatitis E krijgen en hoe kun je anderen besmetten?

Het hepatitis E-virus komt voor in jonge varkens, wilde zwijnen, sommige hertensoorten en af en toe in mensen. Het hepatitis E-virus kan op verschillende manieren worden overgedragen. Besmetting kan plaatsvinden:

via besmet, onvoldoende verhit eten (producten van wild zwijn, varkenslever of ongekookte worsten)

waarschijnlijk ook via contact met uitwerpselen van besmette varkens en -wilde zwijnen

via (drink)water bij slechte hygiënische omstandigheden, zoals in niet-westerse landen

Behalve in het geval van overdracht via bloedtransfusie, wordt het hepatitis E-virus overgedragen via de fecaal-orale route. Dat wil zeggen dat de ontlasting van een besmet varken of hepatitis E-patiënt besmettelijke virusdeeltjes bevat, die bijvoorbeeld via water, eten, of vingers in de mond terecht kunnen komen. Besmetting van mens op mens is zeldzaam.

Een huisarts zal een risicoanalyse doen en je niet automatisch voor bloedonderzoek doorsturen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hepatitis E

Wat is hepatitis E?

Hepatitis E is een ontsteking van de lever (hepatitis). Die ontsteking wordt veroorzaakt door het hepatitis E-virus.

Wat zijn de ziekteverschijnselen van hepatitis E?

De meeste mensen die besmet zijn met hepatitis E hebben geen ziekteverschijnselen. Zij merken niets van de besmetting met het hepatitis E-virus en de besmetting heeft geen gevolgen voor hun gezondheid. Mensen die al een andere ernstige aandoening hebben kunnen wel klachten krijgen van een hepatitis E-infectie, zoals koorts, buikklachten en jeuk. Het oogwit en de huid kunnen een gele kleur krijgen. Deze verschijnselen worden geelzucht genoemd. De verschijnselen duren 1 tot 4 weken. Wanneer er ziekteverschijnselen ontstaan, treden die 2 tot 8 weken na de besmetting op.

Hoe kun je hepatitis E krijgen en hoe kun je anderen besmetten?

Bron: RIVM.
Hahaha google geeft bij ons alledrie toch dezelfde uitkomst!
quote:himalaya schreef op 07 januari 2015 @ 14:20:

Googlen op 'besmetting hepatitis E' is toch in 5 seconden gedaan?

Besmetting van mens op mens is zeldzaam. Er staat niks over een drinkflesje.Ja, sorry, maar niet voor mij als ik laawaaiige kinderen en vriendinnetjes om me heen heb waarmee ik aan het knutselen ben, geen excuus maar alleen een uitleg, ik heb nogal ADD. Ik hoef me dus geen zorgen te maken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven