Knobbeltje...
donderdag 27 juli 2017 om 14:27
Hoi hoi, er zullen vast al wel tientallen topics zijn over dit onderwerp maar wil toch graag even Mn ei kwijt.. twee weken geleden was ik op vakantie in het buitenland toen ik plots een pijnlijke opgezette knobbel voelde in Mn borst. Het voelde als een onderhuidse grote puist. Het gebied eromheen was ook helemaal rood. Twee dagen later heb ik op aanraden van huisarts in NL een antibiotica kuur gehaald bij de plaatselijke apotheek daar. De roodheid en meeste klachten verdwenen binnen een nacht. Echter bleef er een klein knobbeltje over. Die ik makkelijk kan bewegen. Eenmaal thuis aangekomen besloot ik vanwege angst om het nog even af te wachten. Ik heb twee jaar geleden een borstverkleining gehad deze is goed mis gegaan waardoor ik heel veel littekenweefsel inwendig maar ook uitwendig heb. Ik kan dus niet zo goed plaatsen of dit knobbeltje er altijd al heeft gezeten of plots is ontstaan. Vanmorgen ben ik toch naar de huisarts gegaan. Ze zei mij dat ze niet bezorgd was waarschijnlijk een overblijfseltje van de ontsteking maar voor de zekerheid een echo wilde laten maken. Geen mammografie want dat zou niks uithalen op mijn leeftijd (28). Op de een of andere manier was ik toch niet echt opgelucht maar ook weer wel, beetje dubbel! heb gelijk gebeld voor de afspraak. De mevrouw aan de telefoon was kortaf en wilde mij inplannen voor een hele mikmak. Mammografie, echo en eventueel een punctie en afspraak met de chirurg voor aankomende maandag. Hier kreeg ik gelijk weer de bibbers van en zit nu met een vreselijk stress gevoel en afentoe wat huilbuien tussendoor. Ik heb een vreselijke angst voor kanker en ook wel wat trekjes van hypochondrie. Excuus voor het lange verhaal maar vroeg mij af of meer mensen dit herkennen?
ik ben gewoon echt heel erg bang..
donderdag 27 juli 2017 om 14:35
Ah ik snap je goed. Ik ben ook hypochondrisch en heb ook een enorme angst voor kanker (mijn vader had dit, en is binnen een week van ontdekken overleden).
Ik had 2 weken geleden opeens een bult in mijn rug, echt een knobbeltje dat wegschoot. Ik meteen in angst, en dat is zo moeilijk. Je kunt het niet uitzetten he? Bij mij was het niets, ik moet wel fysio.
Er zit niets anders op dan afwachten, jezelf proberen af te leiden. Maandag is best dichtbij!
Ik had 2 weken geleden opeens een bult in mijn rug, echt een knobbeltje dat wegschoot. Ik meteen in angst, en dat is zo moeilijk. Je kunt het niet uitzetten he? Bij mij was het niets, ik moet wel fysio.
Er zit niets anders op dan afwachten, jezelf proberen af te leiden. Maandag is best dichtbij!
donderdag 27 juli 2017 om 14:37
Ik had ook begrepen dat bij jongere vrouwen meestal geen mammografie gemaakt wordt en op een echo dan meer te zien is, waarom er dan toch een mammogram is ingepland zou ik me wel afvragen. Maar die punctie en afspraak met chirurg worden alleen maar ingepland voor het geval dat er iets niet goed is op de echo. Als er niks verontrustends is te zien, gaan die niet door. Hartstikke fijn dat die er voor jou al staan, want het zou alleen maar heel naar zijn als het lijkt of er iets niet goed is, en je moet wachten op nieuwe afspraken omdat alles al zit volgepland als jij in het ziekenhuis bent.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
donderdag 27 juli 2017 om 14:40
Bij mij is het opgekomen na de zwangerschap van de 1e. Ik was 19 en kreeg te horen dat mijn uitstrijkje totaal fout was en moest kiezen voor een operatie of de baby met alle gevolgen van dien. Gekozen voor de baby en gelukkig na de bevalling geopereerd en bleek het mee te vallen. Helaas daarna nog twee keer geopereerd aan mijn baarmoeder want het bleef onrustig. Tijdens mijn tweede zwangerschap 5 jaar later weer mis en een jaar later overleed mijn oom binnen een maand na diagnose aan kanker dus snap jou angst ook heel goed! Kon je het inderdaad maar uitzetten! En het maakt de drempel (voor mij dan) om naar een arts te gaan ook veel hoger dan he ineens? wat fijn dat het niks was bij jou!spaatje25 schreef: ↑27-07-2017 14:35Ah ik snap je goed. Ik ben ook hypochondrisch en heb ook een enorme angst voor kanker (mijn vader had dit, en is binnen een week van ontdekken overleden).
donderdag 27 juli 2017 om 14:58
Hi. Je hebt een standaard combinatie afspraak gekregen, wat op papier inhoud een mammogram, echo en gesprek met chirurg. Als het goed is krijg je alleen een echo, maar het is niet aan de dame aan de telefoon om dat te bepalen dus die plant het hele riedeltje in. Niet omdat zij nu al inschat dat dat nodig is, maar gewoon omdat dat standaard is. De meeste ziekenhuizen bieden als service dat je er snel terecht kan, dus de snelheid is ook protocol en niet dat jouw verwijzing alarmbellen doet rinkelen bij degene aan de telefoon. Succes maandag.
donderdag 27 juli 2017 om 15:38
Bedankt voor de reacties zo snel al! Het is mij inmiddels ook duidelijk geworden dat dit standaard protocol is van het ziekenhuis. Heb nog even contact met de huisarts gehad hierover. Ze vertelde mij ook dat ze er eigenlijk van overtuigd was dat het een onschuldig knobbeltje was. Maar omdat het moeilijk te voelen is in mijn 'verminkte' borsten als het ware, ze het zekere voor het onzekere wil nemen dmv echo. Ik voel me hierbij nu al iets fijner. Afleiding heb ik komend weekend genoeg. Ga lekker het kamertje van Mn jongste veranderen en de verjaardag vieren van Mn oudste. Onbewust zal ik in mijn hoofd wel tijd vrij maken om er aan te denken maar ga heel hard Mn best doen om dit niet te doen en vooral van het knobbeltje af te blijven!!
donderdag 27 juli 2017 om 17:10
Ik heb ook een grote angst voor kanker en vooral borstkanker. Het lijkt in mijn omgeving wel een epidemie. De zoveelste die aan kanker sterft of het krijgt. Al een paar keer een echografie laten maken omdat ik vaak pijnlijke steken in 1 of beide borsten had. Sinds een paar maanden heb ik een pijnlijk bobbeltje in mijn rechterborst. Dit is pijnlijk bij aanraken of als mijn arm er per ongeluk tegenkomt. Dit had ik in de voorgaande jaren niet en ben ermee naar de huisarts geweest. Volgens haar hoort dit allemaal bij Mastopathie. Ze voelde niks verdachts.
donderdag 27 juli 2017 om 19:57
heb ook zitten lezen over mastopathie. Ik heb ook veel en vaak hele gevoelige borsten echt een zeurende pijn, nu ook. Hoe is dit bij jou vast gestelt?hondenmens schreef: ↑27-07-2017 17:10Ik heb ook een grote angst voor kanker en vooral borstkanker. Het lijkt in mijn omgeving wel een epidemie. De zoveelste die aan kanker sterft of het krijgt. Al een paar keer een echografie laten maken omdat ik vaak pijnlijke steken in 1 of beide borsten had. Sinds een paar maanden heb ik een pijnlijk bobbeltje in mijn rechterborst. Dit is pijnlijk bij aanraken of als mijn arm er per ongeluk tegenkomt. Dit had ik in de voorgaande jaren niet en ben ermee naar de huisarts geweest. Volgens haar hoort dit allemaal bij Mastopathie. Ze voelde niks verdachts.
donderdag 27 juli 2017 om 20:29
Er is bij de echografie een cyste vastgesteld. In de borst die het minst problemen geeft gek genoeg. Bij de huisarts werd Mastopathie genoemd.Kiwiblossom schreef: ↑27-07-2017 19:57heb ook zitten lezen over mastopathie. Ik heb ook veel en vaak hele gevoelige borsten echt een zeurende pijn, nu ook. Hoe is dit bij jou vast gestelt?
donderdag 27 juli 2017 om 20:50
Oké.. nou klinkt gek, maar hoop dat dit bij dan maandag ook de uitkomst is ipv alle andere enge diagnoses die door Mn hoofd spoken..hondenmens schreef: ↑27-07-2017 20:29Er is bij de echografie een cyste vastgesteld. In de borst die het minst problemen geeft gek genoeg. Bij de huisarts werd Mastopathie genoemd.
vrijdag 28 juli 2017 om 11:57
dankjewel! Ja heb verder weinig keus.. met mij hebben vele andere deze vrees en angst natuurlijk. Vind het erg lastig kan mezelf helemaal dol makenpilatespas schreef: ↑28-07-2017 00:14Kiwiblossom, snap jou. Heb ook last van ziektevrees. Afleiding zoeken, maar dat heb je al zo te lezen. Verder alles over je heen laten komen...je kan niet meer terug. Knap dat je gaat!
Btw heb ook mammo en echo gehad...iedereen vind dat eng!!
zondag 4 februari 2018 om 11:05
hoi Dames,
maar even mijn eigen topic omhoog halen...
toen ik dit topic opende was ik erg bang en ik zie nu dat ik helemaal geen uitkomst heb neergezet. ik heb enkel een echo gehad die inderdaad erg meeviel de vorige keer en de uitslag was niet kwaadaardig, maar inderdaad waarschijnlijk een restje van de ontsteking. het heeft een tijdje geduurd maar inmiddels is dit knobbeltje verdwenen.
nu zwanger van de 3e en helaas wederom 14 dagen geleden een fikse borstontsteking gekregen (zelfde borst andere plek) antibiotica gehad voor 7 dagen,en uiteraard weer een knobbel aan overgehouden. omdat deze zwangerschap totaal niet van een leien dakje gaat en ik al erg veel in het ziekenhuis zit heb ik aan de ha gevraagd of dat als ze geen spoed zag mij nu niet gelijk door wilde sturen naar de mammapoli. ze zag geen spoed ze dacht hetzelfde als de vorige keer, een overblijfsel van de ontsteking. echter heb ik wel het idee dat dit knobbeltje anders is dan de andere keer. wel zei ze dat ze me ergens in februari weer wilde zien om de borst opnieuw te beoordelen. natuurlijk beginnen de zenuwen nu weer flink op te spelen. ook begin ik me echt af te vragen of ik geen mastopathie heb. ik zit er nu aan te denken om morgen de huisarts weer te bellen om dan maar de borst te beoordelen. maar aangezien de knobbel er nog zit (ik geloof wel ietsjes kleiner) zal ze me toch door gaan sturen naar de mamma poli. zucht.. ik zie door de bomen het bos even niet meer. door alle zwangerschaps gerelateerde dingen de laatste tijd heb ik het idee geen mens of moeder meer te zijn maar enkel een omhulsels die constant geprikt en onderzocht wordt..
maar even mijn eigen topic omhoog halen...
toen ik dit topic opende was ik erg bang en ik zie nu dat ik helemaal geen uitkomst heb neergezet. ik heb enkel een echo gehad die inderdaad erg meeviel de vorige keer en de uitslag was niet kwaadaardig, maar inderdaad waarschijnlijk een restje van de ontsteking. het heeft een tijdje geduurd maar inmiddels is dit knobbeltje verdwenen.
nu zwanger van de 3e en helaas wederom 14 dagen geleden een fikse borstontsteking gekregen (zelfde borst andere plek) antibiotica gehad voor 7 dagen,en uiteraard weer een knobbel aan overgehouden. omdat deze zwangerschap totaal niet van een leien dakje gaat en ik al erg veel in het ziekenhuis zit heb ik aan de ha gevraagd of dat als ze geen spoed zag mij nu niet gelijk door wilde sturen naar de mammapoli. ze zag geen spoed ze dacht hetzelfde als de vorige keer, een overblijfsel van de ontsteking. echter heb ik wel het idee dat dit knobbeltje anders is dan de andere keer. wel zei ze dat ze me ergens in februari weer wilde zien om de borst opnieuw te beoordelen. natuurlijk beginnen de zenuwen nu weer flink op te spelen. ook begin ik me echt af te vragen of ik geen mastopathie heb. ik zit er nu aan te denken om morgen de huisarts weer te bellen om dan maar de borst te beoordelen. maar aangezien de knobbel er nog zit (ik geloof wel ietsjes kleiner) zal ze me toch door gaan sturen naar de mamma poli. zucht.. ik zie door de bomen het bos even niet meer. door alle zwangerschaps gerelateerde dingen de laatste tijd heb ik het idee geen mens of moeder meer te zijn maar enkel een omhulsels die constant geprikt en onderzocht wordt..
maandag 5 februari 2018 om 15:08
Niet zo zwelgen he, in die laatste zin. Met name.
Een kind krijgen is nu eenmaal gerelateerd aan dokters, prikken en onderzoeken. Verder is duidelijk te zien aan je schrijfstijl dat je je in de regel 245.556 keer meer zorgen maakt over dingen dan strikt nodig. Waar of niet?
En tenslotte, staat die zwangerschapsshizzle compleet los van de reden van dit topic namelijk angst voor borstkanker (toch?). Je wordt al niet goed bij de gedachte dat het wel eens mastopathie zou kunnen zijn.
Meid, ik bid voor je dat het dat is.
En inderdaad, wel aardig om eerder te updaten, als iedereen met je meedenkt, en niet na driekwart jaar.
En oja, bel de huisarts.
Succes!
Een kind krijgen is nu eenmaal gerelateerd aan dokters, prikken en onderzoeken. Verder is duidelijk te zien aan je schrijfstijl dat je je in de regel 245.556 keer meer zorgen maakt over dingen dan strikt nodig. Waar of niet?
En tenslotte, staat die zwangerschapsshizzle compleet los van de reden van dit topic namelijk angst voor borstkanker (toch?). Je wordt al niet goed bij de gedachte dat het wel eens mastopathie zou kunnen zijn.
Meid, ik bid voor je dat het dat is.
En inderdaad, wel aardig om eerder te updaten, als iedereen met je meedenkt, en niet na driekwart jaar.
En oja, bel de huisarts.
Succes!
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.